Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

vragen over de T5
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door theo »

dit klopt als je bus is afgeschreven maar een bus van 2008 kan niet klopt niet gaat niet goedkomen
InfoMuis schreef:
robertTREBOR schreef:wat lezen mensen slecht hier;

het hele BPM verhaal na 1 juli 2005 maakt dus geen ruk uit als je maar in je boekhouding gespecificeerd per bestelbusje bijhoudt wat de kosten zijn.
...
Heren dit verhaal klopt, Je neemt voor de bijtelling :
- 25 %
of indien lader de werkelijk kosten (dus onderhoud, wegenbelasting, afschrijving, diesel enz).

Dit heeft niet met creatief boekhouden te maken maar zijn gewoon de regels. Zekers als auto afgeschreven is, kom je snel op de tweede (werkelijke kosten) verhaal.
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door robertTREBOR »

omdat het div. weetjewellers nog steeds niet helemaal duidelijk is 3 voorbeelden;
----------------------------------

een ondernemer betaald of 25% van de aanschafprijs inkl. btw en bpm OF de werkelijke kosten in een boekjaar.\

zie google; bijtelling bestelbus en de werkelijke kosten ( bij twijfel. )

voorbeeld A

T5 128kw aug. 2008 aanschaf 18500 excl. btw ( 22.000 inkl. btw.)
rekenvoorbeeld uitgaande van verkoop na 5 jr. uitgaande van restwaarde van 6000 euro indien 7 jr oud.
dus 2500 euro afschijving per jaar x 5 jaar = 12.500 euro afschrijving totaal (18500-12500 = 6000 )

DE WERKELIJKE KOSTEN PER JAAR:

2500 euro afschrijving
900 euro verzekering
400 euro wegenbelasting
3250 euro diesel ( = 2500x1.30 ) uitgaande van 25000 km
800 euro onderhoudskosten
----------------------------
7850 euro WERKELIJKE KOSTEN totaal in boekjaar delen door 12maanden = 650 per mnd. = zeg 400 netto kosten

13750 euro is 25% van 55.000 euro de aanschafprijs inkl. btw/bpm ,delen door 12 = 1145 euro = zeg 750 per mnd netto

in dit geval kiest de ondernemer voor DE WERKELIJKE KOSTEN !!

============================================================================================



voorbeeld B

vw T5 0 km NIEUW bouwjaar 9-2010 aanschaf 28.000 euro excl. btw
rekenvoorbeeld uitgaande van verkoop na 3 jr en 150.000 km restwaarde 16.000 euro
afschrijving 4000 euro per jaar ( in 3 jr. dus 4000 euro x 3 - 12.000 euro )

4000 euro afschrijving
1500 euro verzekering (voorbeeld met minder schadevrije jaren.)
400 euro wegenbelasting
7500 euro brandstof voor 50.000 km , forse rijsteijl
2500 euro onderhoud forse rijsteijl
-----------------------------------------------------------
15.900 euro ZIJN DE WERKELIJKE KOSTEN delen door 12 , belastingvoordeel enz.

13.750 euro = 25 % van 55.000 euro de aanschafprijs inkl. btw en bpm delen door 12 1145 eurp p. maand ca 750 nette / maand

IN DIT GEVAL KIEST DE ONDERNEMER VOOR DE 25 % BIJTELLING WANT DAS GOEDKOPER

========================================================================================-

voobeeld C

een T4 bouwjaar 2000 die helemaal afgeschreven is 8 jaar terug gekocht ,staat voor 1000 euro op de balans

oooo euro afschrijving
350 euro verzekering
400 wegnbelasting
2000 euro brandstof 15.000 km per jaar
500 euro onderhoud rustige rijstijl
-----------------------------------------------
3250 euro WERKELIJKE KOSTEN PER JAAR delen door 12 mnd = 270 euro beetje belasingvoordeel eraf netto 200 europ per mnd.

6250 euro = 25% van 25000 euro wat een T4 in 2000 koste ZONDER BPM inkl. btw ????

deze gelukkige T4 rijder kiest voor de WERKELIJKE KOSTEN


------------------------------------------------------------------------------------------------------

ik hoop dat aan de hand van deze 3 voorbeelden e.e.a. nu duidelijk is, ander lees ik het wel weer hahahaaaah :jumpklap
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jan 2008, 19:15

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door tvanhoek »

Ik heb het nog even nagevraagd

Je kan inderdaad kiezen voor bijtelling werkelijke kosten als je een vof of een eenmans zaak heb voor een bc gelden andere regels
dus ik ga wat veranderen namelijk de werkelijke kosten
Bedankt voor de tip
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:56
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door Joop »

In de voorbeelden ontbreekt naar mijn idee nog de BTW-kant.

BTW over kosten onderhoud, brandstof etc mag je verrekenen met je af te dragen belasting. In voorbeeld B toch een dikke 1800 euro.

Echter: er is ook nog zoiets als BTW te betalen over de waarde van het veronderstelde prive-gebruik. Die bedraagt 12% van de bijtelling, dus in voorbeeld B 3.438 euro. Dat bedrag mag je wel weer van de winst aftrekken, dus per saldo heeft dat niet veel effect.
Hoe ze het allemaal verzonnen krijgen...........

Als je kijkt naar de vraag de bus prive te kopen of op de zaak, speelt natuurlijk mee dat je bij een auto van na juli 2005 prive de BTW en BPM moet aftikken. De afschrijving wordt dan een stuk groter. Moet je wel heel veel zakelijke kilometers maken om dat terug te verdienen.

Nog meer elementen:
- renteverlies (hakt er in bij grote bedragen) dan wel financieringskosten
- bij verkoop bus krijg je als ondernemer ook weer met BTW te maken (weet niet precies hoe dit zit)
- bij aanschaf in 2010 kun je 28% van de aanschafwaarde aftrekken van je winst (toch leuk meegenomen, hopelijk geldt dit in 2011 ook nog, ga deze week proefrijden in 140pk dsg)

Conclusie: het is verschrikkelijk ingewikkeld. Rekenvoorbeelden maken die voor iedereen gelden, is bijna niet te doen.

ps
(totaalbedrag in voorbeeld B klopt overigens denk ik niet, bij een aanschafwaarde van 28.000 ex kom je niet aan 55.000 incl BTW en BPM, maar meer richting 45.000. De bijtelling is dus lager.)
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door Roel »

Volgens mij hebben jullie met al dat gereken degene die dit topic gestart is helemaal dol gemaakt.......... :nuts :nuts :nuts
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door robertTREBOR »

sow al tijdje geen vragen meer :-)
ik geloof dat het uiteindelijk iedereen beetje duidelijk is geworden die bijtelling zooi !

moraal van det gebeuren, hou je kosten laag

pak wat vaker de fiets, bespaart brandstof = lage werkelijke kosten = minder bijtelling

langzaam optrekken , rustig door de bocht = langere levensduur banden = lage werkelijke kosten = minder bijtelling

hahaaaah.

en een gedetailleeerde boekhouding wat je bewijs moet vormen t.a.v. je lage werkelijke kosten dus bijtelling !

prettige dag nog , have fun en krijg geen hoofdpijn van al het gereken ! :wjw :zwaai
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door theo »

ik had me eigen voorgenomen om hier niet op te reageren, :lach :bonk

jou rekenvoorbeelden zijn iedere keer weer anders bv.2500 euro onderhouds kosten per jaar als mij bus zoveel kosten zou hebben ging die er meteen uit, ook het verbruik verschilt nog al bij je rekenvoorbeelden alles bij elkaar vind ik het niet geloofwaardig, en je verhaal van een bus van 2008 ,neem nou van mij aan dat je dik in de problemen komt zoals jij dat doet/of wil gaan doen.
robertTREBOR schreef:sow al tijdje geen vragen meer :-)
ik geloof dat het uiteindelijk iedereen beetje duidelijk is geworden die bijtelling zooi !

moraal van det gebeuren, hou je kosten laag

pak wat vaker de fiets, bespaart brandstof = lage werkelijke kosten = minder bijtelling

langzaam optrekken , rustig door de bocht = langere levensduur banden = lage werkelijke kosten = minder bijtelling

hahaaaah.

en een gedetailleeerde boekhouding wat je bewijs moet vormen t.a.v. je lage werkelijke kosten dus bijtelling !

prettige dag nog , have fun en krijg geen hoofdpijn van al het gereken ! :wjw :zwaai
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door robertTREBOR »

eyyyy theo boy

onderhoudskosten kunnen makkelijk het ene jaar 2500 euro zijn en het andere jaar 500 euro

neem bijv. nw distributieriemen mont. of stel in datzelfde jaar 4 nw banden ook + uitlijnen erbij. uitlaatje enz.

of je laat dat zelfde jr.een trekhaak monteren, vezin maar wat.

dat opvolgend jaar heb je dan "een goedkoop" WERKELIJKE KOSTEN jaar !

brandstofkosten/ verbruik idem, de een rijdt 1 op 13 de ander 1 op 7

de een rijdt 15.000 km de ander 60.000 km allemaal factoren van belang voor DE WERKELIJKE KOSTEN.

daar heb je grootboekrekeningen voor die op 31 dec. exact weten hoeveel WERKELIJKE KOSTEN je hebt gehad.

wat wel lief is van de belasting met dit sijsteem, stel je ligt 10 mnd ziek in je bed en je bus wordt niet gebruikt

dus geen brandstof en onderhoudskosten, betaal je hele lage bijtelling als compenstatie.

maar voor de personen die er niet in geloven of willen geloven hebben ze een heeele simpele oplossing !

gewoon 25% van de nieuwprijs inkl. btw en bpm betalen , altijd goed !

:zwaai :wjw :driveT5
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door Yorrie »

Lees al een tijdje mee hier en het klonk me allemaal wat ongeloofwaardig, maar na de vele rekenvoorbeelden en discussies vandaag tóch maar even met m'n accountant gebeld. En inderdaad, er zit een goede kern van waarheid in het verhaal van Robert. Volgens mijn accountant is het inderdaad zo dat je de mogelijkheid hebt om de werkelijk gemaakte kosten, incl. afschrijving, per jaar als bijtelling te hanteren.

Er is echter één grote maar: je moet alles tot in den treure kunnen aantonen, inclusief afschrijving. En juist daarin zit 'm de truc: dat is heel erg lastig aan te tonen en waar te maken volgens de accountant omdat een ijverige Belastinginspecteur er altijd lastig over zal doen. De manier waarop jij 'm in jouw boekhouding afschrijft is daarbij niet leidend en juist daarin zit 'm het probleem. Maar in de basis is het dus inderdaad zo.

Volgens mijn accountant wordt het regelmatig toegepast, maar vooral met ouderen bestelauto's van de kleine zelfstandige. Bij mij ging 't niet lukken in ieder geval...
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door theo »

kijk en dit zeg ik dus al vanaf het begin,
doe wat je niet laten kunt, maar het spreek woord van een dief kan je niet stelen gaat hier zeker op.

Yorrie schreef:Lees al een tijdje mee hier en het klonk me allemaal wat ongeloofwaardig, maar na de vele rekenvoorbeelden en discussies vandaag tóch maar even met m'n accountant gebeld. En inderdaad, er zit een goede kern van waarheid in het verhaal van Robert. Volgens mijn accountant is het inderdaad zo dat je de mogelijkheid hebt om de werkelijk gemaakte kosten, incl. afschrijving, per jaar als bijtelling te hanteren.

Er is echter één grote maar: je moet alles tot in den treure kunnen aantonen, inclusief afschrijving. En juist daarin zit 'm de truc: dat is heel erg lastig aan te tonen en waar te maken volgens de accountant omdat een ijverige Belastinginspecteur er altijd lastig over zal doen. De manier waarop jij 'm in jouw boekhouding afschrijft is daarbij niet leidend en juist daarin zit 'm het probleem. Maar in de basis is het dus inderdaad zo.

Volgens mijn accountant wordt het regelmatig toegepast, maar vooral met ouderen bestelauto's van de kleine zelfstandige. Bij mij ging 't niet lukken in ieder geval...
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door robertTREBOR »

de afschrijving is idd, erg lastig vooraf te bepalen maar das bij een splinternieuwe !

ik denk er echter IN MIJN geval geen problemen mee te hebben.

rechtstreeks van een fleetowner heb ik een T5 128kw uit aug 2008 gekocht voor;

18.500 euro ex. btw. dus 2 jr oud.

12. 500 eraf met 5 jr rijden = 2500 euro per jaar

6000 euro voor een 7 jr oude T5 128 kw vergelijk dat heden met zo'n zelfde uit 2003 !

koop je NERGENS is gewoon te laag die restwaarde !! dus wat is het probleem ?

die discussie gaat die belasting inspecteur echt met mij verliezen , heel marktplaats heb ik als bewijs !

maar stel je koopt een splinternieuwe mulitivan voor 80.000 euro inkl. btw en bpm en je schrijft dan 2500 euro per jr af..........

die het eerste jaar gewoon 25.000 euro zakt dan vind ik dat de belasting inspecteur gelijk heeft geen genoegen te nemen

met 2500 euro, het verhaal gaat dus alleen op als je tweedehands koopt , met DE KOP ERAF , en heel scherp !

:wjw :driveT5
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Yorrie
Berichten: 407
Lid geworden op: 16 mar 2010, 17:17
Locatie: In het mooie Grunnegerland!
Contacteer:

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door Yorrie »

robertTREBOR schreef:de afschrijving is idd, erg lastig vooraf te bepalen maar das bij een splinternieuwe !
ik denk er echter IN MIJN geval geen problemen mee te hebben.
*KNIP*
die discussie gaat die belasting inspecteur echt met mij verliezen , heel marktplaats heb ik als bewijs !
Ja maar Robert, Marktplaats kan écht niet als bewijs dienen hoor! Geloof mij nou maar. Je kúnt het wel bewijzen (wettelijk geaccepteerd zegmaar), maar dan zul je 'm elk jaar moeten laten taxeren door een beëdigd taxateur. Da's de enige manier waarvan de Belastingdienst het accepteerd. En inderdaad, áls (met de nadruk op "als") een taxateur dan inderdaad ook van mening is dat de auto waard is wat jij voor ogen hebt, dan heb je minder bijtelling. Maar heb jij dat er allemaal voor over?
De trotse eigenaar van 'n LWB 2.5TDi 130pk DC Comfortline "Premium" (03/2010) met o.a. leer, een hele hoop pakketten en Ronal R48's (17") in het Reflexzilver.
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door theo »

robert,
het gaat niet om de rest waarde over 5 jaar maar over de waarde NU,
18500 EURO IS VOOR HUN NIET AANNEMELIJK,
dus kijk nou maar uit hier mee, en let op als je een dubbelcabine heb zal het helemaal een probleem geven!!!

ik schrijf me bus in 5 jaar af naar 10% waarde (bus koste nieuw 21500 euro na 5 jaar moet hij 2150 opleveren voor dat bedrag gaat hij ook weg, inruil of verkoop.indien ik meer inruil krijg dan 2150 euro gaat de rest in de korting, dus de volgende bus gaat goekoper de boeken in.
robertTREBOR schreef:de afschrijving is idd, erg lastig vooraf te bepalen maar das bij een splinternieuwe !

ik denk er echter IN MIJN geval geen problemen mee te hebben.

rechtstreeks van een fleetowner heb ik een T5 128kw uit aug 2008 gekocht voor;

18.500 euro ex. btw. dus 2 jr oud.

12. 500 eraf met 5 jr rijden = 2500 euro per jaar

6000 euro voor een 7 jr oude T5 128 kw vergelijk dat heden met zo'n zelfde uit 2003 !

koop je NERGENS is gewoon te laag die restwaarde !! dus wat is het probleem ?

die discussie gaat die belasting inspecteur echt met mij verliezen , heel marktplaats heb ik als bewijs !

maar stel je koopt een splinternieuwe mulitivan voor 80.000 euro inkl. btw en bpm en je schrijft dan 2500 euro per jr af..........

die het eerste jaar gewoon 25.000 euro zakt dan vind ik dat de belasting inspecteur gelijk heeft geen genoegen te nemen

met 2500 euro, het verhaal gaat dus alleen op als je tweedehands koopt , met DE KOP ERAF , en heel scherp !

:wjw :driveT5
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door robertTREBOR »

18500 excl. btw is gewoon de echte handelswaarde voor een T5 128kw KORT model, 9- 2008 met div optie's ZONDER dubbele cabine.

zou zijn 24.500 euro inkl, btw. inkl. dub. cabine , is dat nou zo goedkoop ?

geen garantie , geen inruilmogelijkheid , betalen en opzouten/. :gekte

ik werk al 20 jr. voor mezelf en heb nog nooit problemen met de fiscus gehad. heb om de 5 jr grote controle,
laat maar weer komen !

betaal me belasting altijd op tijd , heb een goeie accountant.

maar als de fiscus ZELF komt met BIJTELLING BETALEN OVER DE WERKELIJKE KOSTEN , ga ik geen 25% betalen over de

nieuwprijs inkl. btw en bpm en daar gaat het hier in dit Topic om.

Verder hoop ik dat ik een aantal WJW een hoop geld mee heb helpen besparen, we zijn er hier uiteindelijk om elkaar te helpen!

:zwaai :wjw :driveT5
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Re: Vraagje voor de ondernemers over bijtelling

Bericht door theo »

de belastingdienst gaat niet uit van handelswaarde maar gaat kijken wat jou bus in de markt kost (niet in de handel) het verhaal van geen garantie heeft geen waarde voor hun(wettelijk heb je altijd garantie)
maar als jou accountant dit voor jou op deze manier doet zou ik dit toch goed met hem regelen (achteraf gezeur is voor zijn rekening) want gezeur dat is iets wat je zeker met ze krijgt.
wat je zegt dat we er zijn om elkaar te helpen dat klopt, vandaar dat ik ook een weerwoord hierop geef want met dit verhaal help je ook mensen in de problemen. ik zou zeggen ga bij die dieven (fiscus)na wat in jou geval kan of wat in jou geval niet kan. ik hoop voor vele dat het goed gaat maar neem van mij aan dat ze daar niet zitten te slapen(fiscus) :zwaai :wjw
robertTREBOR schreef:18500 excl. btw is gewoon de echte handelswaarde voor een T5 128kw KORT model, 9- 2008 met div optie's ZONDER dubbele cabine.

zou zijn 24.500 euro inkl, btw. inkl. dub. cabine , is dat nou zo goedkoop ?

geen garantie , geen inruilmogelijkheid , betalen en opzouten/. :gekte

ik werk al 20 jr. voor mezelf en heb nog nooit problemen met de fiscus gehad. heb om de 5 jr grote controle,
laat maar weer komen !

betaal me belasting altijd op tijd , heb een goeie accountant.

maar als de fiscus ZELF komt met BIJTELLING BETALEN OVER DE WERKELIJKE KOSTEN , ga ik geen 25% betalen over de

nieuwprijs inkl. btw en bpm en daar gaat het hier in dit Topic om.

Verder hoop ik dat ik een aantal WJW een hoop geld mee heb helpen besparen, we zijn er hier uiteindelijk om elkaar te helpen!

:zwaai :wjw :driveT5
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
Plaats reactie