Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

vragen over de T4
GZT4
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2010, 09:09

Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door GZT4 »

Vanaf januari aangemeld ivm aanschaf Caravelle ('97/lwb/avc 102 pk TDi/handbak) en tot voor kort alleen berichten meegelezen ivm +/- 10.000 probleemloze kilometers.
Op terugweg van vakantie augustus jl., begon zich echter een probleem kenbaar te maken:
Nadat ik wegreed vanaf parkeerplaats en accelereerde om snelweg op te gaan, voelde ik dat het vermogen wegviel en de auto met tegenzin tot krap 2000 t/min optrok, na terugschakelen van 5 naar 4 een schokje en vermogen was terug (dus contact niet uit geweest).
Onderweg geen problemen meer, maar thuis steeds vaker zelfde euvel. Na lezen soortgelijke berichten alle mogelijke oplossingen bekeken en oa alle vaccumslangetjes vernieuwd omdat deze verdroogd waren en die van ventiel op turbo er zelfs helemaal aflag, bedradingen van verschillende sensoren op breuk ed gecontroleerd en doorgemeten.
EGR bleek al te zijn afgedicht door vorige eigenaar met rvs plaatje.
Na vervangen slangen enige tijd goed, maar sinds gister constant in soort noodloop zoals boven beschreven.
Vandaag bij VW dealer geweest voor uitlezen. In eerste instantie drie meldingen: foutcode sporadisch waarde LMM, foutcode blokkering motormanagement(?), en foutcode 00550 regeling van het inspuitbegin.
Gereset en stukje gereden, maar na 1 km zelfde euvel dus wederom aan VAG com; nu alleen nog foutcode 00550.
Volgens dealer ligt dit aan inspuitregelunit van pomp (pomp vervangen) of eventueel bedrading.
Heeft iemand anders ervaring met deze klachten en wellicht nog tips?
Gebruikersavatar
DomBo
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 jan 2007, 22:38
Locatie: Friesland

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door DomBo »


foutcode: 00550
nl Regeling van het inspuitbegin
du Spritzbeginnregelung
en Start of Injection Regulation
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke oorzaken:
Kontroleer bedraging en aansluitingen
Ventil voor inspuitbegin (timingsolenoide brandstofinspuiting N108) is defekt
Sensor voor de 'Nadelhub' (verplaatsingssensor naaldinjector G80) is defekt
Tank is leeg gereden
Brandstoftoevoer is niet in orde
Gebrek aan brandstof
Lucht in het brandstofsysteem
Förderbeginn nicht i.O.
Pomptiming

Opmerkingen:
Deze fout betekent meestal dat de ECU niet in staat is de timing van de brandstofinjectie correct aan te passen. Meestal is de oorzaak dat de basis mechanische timing niet op tijd staat. Oplossing: eerst de basis timing in orde maken, dan de foutcode wissen en je er geen zorgen over maken totdat ie terugkomt nadat de basis mechanische timing in orde is.
Wie steeds met beide benen op de grond staat, komt geen stap vooruit.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door Roger B. (11)61 »

dikke geribbelde kunststof slang aan de onderzijde van het motorblok waar alle kabels in gaan die van sensoren en inspuitpomp komen eens even open maken.

bij mij was daar in de loop der tijd door olie en hitte de isolatie van de draden afgebrokkeld, ook die van de driepolige stekker van de inspuitpomp...... mijn dealer zei destijds ook dat de pomp vernieuwd moest worden..........

Bij bosch zeggen ze dat het hoooogst zelden voorkomt dat de TDI van de T4 voor de 500.000 pompproblemen heeft........en dan is 1300 euro voor een revisie heel veel geld als het niet nodig is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door Multivan Generation »

ik zit ook te denken aan de bedrading van de brandstofpomp.
Heb je misschien de mogelijkheid om de bus zelf uit te lezen met behulp van Vagcom?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
GZT4
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2010, 09:09

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door GZT4 »

Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb zelf helaas geen mogelijkheid om met VAG com uit te lezen, dat heb ik vanmorgen laten doen bij de plaatselijke dealer omdat het vermogensverlies steeds vaker begon voor te komen en ook steeds langer duurt.
Ik ga zeker de betreffende buis met bedrading straks even nakijken, laat uiteraard even weten wat ik aantref.......
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door Multivan Generation »

waar woon je ergens (regio)?
Er wonen misschien wel weetjewellers in de buurt,
die je behulpzaam kunnen zijn met vagcom ? :knipoog

Hoe lang is het geleden dat de distributieriem met spanrollen etc is vervangen?
Hoe gaat het starten?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door René »

Als de bedrading in orde is dan vermoed ik dat je distributie van tijd af is. Heb hier ook een golf gehad met dezelfde symptonen als je beschrijft. Opnieuw alles op tijd gezet en gaan met die banaan.

Tijdens uitlezen zelfde foutmelding en zelfs geprobeerd van een andere pomp dat ventiel N108 te demonteren. Gelukkig niet gedaan en middels de standaard check e.e.a. uitgesloten.

René
GZT4
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2010, 09:09

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door GZT4 »

Ik woon in de regio Schagen/Heerhugowaard voor eventuele welwillende weetjewellers.
Het starten gaat normaal genomen goed, heb ik tot nu toe nooit problemen mee gehad.
Distributie en spanrollen nog door garage vorige eigenaar vervangen, uiteraard wel onderhoudshistorie aanwezig, is zo'n 60.000 km geleden gedaan...
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door Egbert&Manon »

Roger B. (11)61 schreef:dikke geribbelde kunststof slang aan de onderzijde van het motorblok waar alle kabels in gaan die van sensoren en inspuitpomp komen eens even open maken.

bij mij was daar in de loop der tijd door olie en hitte de isolatie van de draden afgebrokkeld, ook die van de driepolige stekker van de inspuitpomp...... mijn dealer zei destijds ook dat de pomp vernieuwd moest worden..........

Bij bosch zeggen ze dat het hoooogst zelden voorkomt dat de TDI van de T4 voor de 500.000 pompproblemen heeft........en dan is 1300 euro voor een revisie heel veel geld als het niet nodig is

Ik had hetzelfde probleem.
Diesellekkage op de bedrading, hierdoor geen "voorinspuiting" volgens de specialist.
Hij heeft toen lekkage verholpen en bedrading hersteld.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door René »

Kijk, das in de buurt ;)

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door Multivan Generation »

ik ben ook benieuwd naar de spanrol en omlooprol,
of die herrie maken aan de brandstof kant,
en hoeveel de inspuitwaarden jojo-en...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
GZT4
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2010, 09:09

Re: UPDATE Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door GZT4 »

Vandaag nav van oa de reacties hier, waarvoor nogmaals mijn dank, de bedrading vanaf de ECU naar de pomp en de stekker verbindingen daaronder gecontroleerd.
Het eerste wat opviel was dat er een draad buiten de draadkabel om naar de aparte stekker aan de pomp zelf voor de klep inspuitbegin loopt. Al een keer draadbreuk geweest of tuning in het leven voor mij?
Ook was de bedrading van deze driepolige stekker van drie naar twee draden teruggedracht; van boven af gezien contact 1 (zwart/witte draad) loopt naar bovenzijde pomp, zou zijn om motor te stoppen.
Middelste contact (bruin) loopt naar de klep zelf die zo te zien met twee boutjes in pomp is gemonteerd (vervangbaar?).
Het 3e contact, de onderste, is ooit aangesloten geweest maar zo te zien afgeknipt, het waarom hiervan ontgaat mij volledig.

De bedrading zelf zag er ook niet best uit, half los en kaal, dus vervangen en geisoleerd.
Daarna proef gereden maar helaas nog steeds hetzelfde euvel: geen trekkracht meer vanaf 2000 rpm en kruipt maar heel langzaam tot 80/90 km p/u.
Toen motor warm was heb ik de motor even onbelast 4000 rpm laten draaien en o verbazing: daarna reed bus weer als vanouds.
Vanavond nog een keer geprobeerd en ja hoor zelfde verhaal; eerst niet vooruit te branden en nadat motor goed op temperatuur was nogmaals onbelast gas gegeven en daarna vloog de bus weer over de weg.

Wellicht dat iemand dit herkend en dat dit toch de klep voor inspuitbegin is die stuk is want doormeting gaf niet de vereiste weerstand van 12-20 ohm, maar daar moet ik bij zeggen dat mijn multimeter niet de allerbeste is...
Tevens vroeg ik mij af of iemand weet of de klep voor inspuitbegin te vervangen is als onderdeel.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door Roger B. (11)61 »

wat bedoel je met de klep voor het inspuitbegin? probeer eens een uiteg te vinden met tekeningen van hoe een inspuitpomp (roterend type) werkt, dan zie je dat er geen "klep" is die het inspuitbegin regelt.

nu je over toeren blazen begint.... heb je een roetkat er onder? die kan ook nog (deels) dicht zitten natuurlijk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
GZT4
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2010, 09:09

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door GZT4 »

Zie tekening, onder 6.4.10, ik heb een Caravelle met 7 polige stekker. De stekker van de klep inspuitbegin, of op uitdraai van site van Gerrit Speek:'ventil voor inspuitbegin (timingsolenoide brandstofinspuiting N108), zit aan de (van onder af bekeken) linker zijkant van de brandstofpomp en heeft (normaal gesproken) drie aansluitingen waarvan de onderste bij mij is weggeknipt...
Roetkat zit er wel onder, zit wel lasnaad in die er volgens mij niet inhoort, misschien in verleden als een opengehaald?
Bijlagen
Scannen0002.pdf
Vraagbaak VW T4 P.H. Olving
(45.87 KiB) 152 keer gedownload
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vermogen soms plotseling weg, foutcode 00550

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik denk (weet vrijwel zeker van wat ik me kan herinneren vanuit mijn opleiding) dat dat in de pomp een verstelling is en geen klep. inspuitbegin wordt versteld tov de draaiing van de pomp-as, dat is niet een kwestie van een klep open of dicht zetten.......

solenoid valve of magneetventiel is een breder begrip dan simpelweg "klep"

overigens heb ik het niet zo heel hoog op met olving...... heb bij meerdere merken en types toch wel gehoord dat er aardige fouten in die vraagbaken zitten.
Ook voor de T4, meen dat Harry 341 laatst ook iets had wat in de vraagbaak op een bepaalde manier omschreven was die totaal niet overeen komt met hoe het bij mijn en andere T4's in werkelijkheid zit.....

overigens vind ik het wel vreemd dat er zomaar een kabel afgekoppeld zou zijn....... er horen er normaal echt drie op die driepolige stekker te zitten, dat iemand er daar een van af gehaald heeft zet je toch aan het denken of daar een oorzaak voor is, en wat deze verbouwing voor negatieve effecten heeft....

Alles van de pomp is apart te vervangen, maar vaak zul je er minimaal de pomp voor van de auto af moeten halen. Maar vaak is het veel verstandiger er niet zelf aan te beginnen. De inspuitpomp is een stukje fijnmechanische techniek die heel gevoelig in elkaar zit, ergens iets niet 100% goed in elkaar zetten kan zorgen dat ie niet meer goed werkt...

Daarbij zijn onderdelen voor inspuitpompen niet echt goedkoop over het algemeen.....

Een revisie kost meestal 1000-1300 euro met uitschieters naar beide zijden.....

voor pakweg een kwart daarvan koop je een goede gebruikte
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie