Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

vragen over de T5
Plaats reactie
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door johnny van de voorde »

Beste mede- :wjw

Ik ben nog een maandje of 10 verwijderd van het inleveren van mijn bus (transporter Dubbele Cabine 2.5 TDI 130 Pk comfortline ). Op zich zeer leuk, dan krijg ik weer een nieuwe bus ! :gekte

Nu wou ik zo eens rondvragen zonder op het hart te trappen van alle VW bussie liefhebbers, wat ze vandaag zouden beslissen, moesten ze kunnen kiezen tussen een nieuwe transporter DC en een MB Vito mixto (eveneens de dubbele cabine dus).

Voor sommigen waarschijnlijk een "stomme" vraag, voor anderen stof tot ernstig nadenken.

Het is namelijk zo dat ik over het algemeen tevreden ben over de transporter, doch ik kan mij behoorlijk ergeren aan al die "kleinigheden" die je van een VW transporter niet verwacht. De lijst met kleinigheden (waaronder bvb een turbo , een doorgebrande spiegel, een centrale deurvergrendeling enz... ) wordt steeds langer. ( Ik heb een zeer rustige rijstijl en ben zeer zuinig op mijn lease-bus)

Zoals waarschijnlijk iedereen wel weet is de Mercedes Vito recentelijk vernieuwd. Ik vind, vooralleer jullie reageren, dat je de website van mercedes eens moet raadplegen en eens aandachtig de Vito mixto moet bekijken.

Ik zeg niet dat het een MB word, doch ik begin meer en meer te twijfelen.

Benieuwd wat jullie reacties zijn. :groteogen

Met de beste groeten uit terhagen, :zwaai

John.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door emil »

ik ben best wel een vw fan , maar ik ben afgelopen week naar de iaa geweest en daar zo neutraal mogelijk naar de vito gekeken en gezien dat het best een mooie bus is wat ik wel raar vind is de bijrijders bank , degene die in het midden zit moet geen linker been hebben anders kun je er niet zitten omdat je tegen de versn. pook/dashboard zit nu is dit bij de t5 natuurlijk ook wel het geval maar niet zo belachelijk als bij de vito
dit is natuurlijk een kleinigheid, al helemaal niet van toepassing als je geen bank besteld , maar voor de rest vind ik het uiterlijk niet zo "luxe" aandoen als dat van de t5 ook van binnen vind ik de rijpositie niet echt fijn en het dashboard spreekt mij ook niet aaan
bovenstaande is allemaal natuurlijk persoonlijk , maar voor mij is het :
liever een ster in de voorruit dan een ster op de grille
het komt natuurlijk ook dat wij een t4 en een t5 hebben en er bijna geen problemen mee hebben
ik kan me voorstellen dat als je een paar keer een reparatie van 1000 euro+ hebt gehad je er anders over denkt
sucses met de keuze
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door Rafke 108 »

Om eerlijk te zijn zou ik het nu ook moeilijk hebben (tussen de Viano en de Multivan of Caravelle dan), vooral dat de service momenteel bij mercedes veel beter en vlotter verloopt, maar ik maak me de bedenking of jij niet veel op werven enzo zit, en daar ga je toch altijd beter af zijn met een VW dan met een Ster denk ik...
Voordelen (volgens mij) van de ster tov de vw (en heb vergelijkingsmateriaal want we hebben er wat rijden): luchtvering, service, uitrustingen op sommige 'modellen', versnellingsbak (vooral de bediening dan), ...
Voordelen van de VW: het is een VW dus zeker geen fout produkt, zithouding, motorisolatie, looks, weglegging bij slecht weer.

Succes ermee ;-)
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door johnny van de voorde »

Hey mannen,

So far, heb ik zowat dezelfde meningen. Ik heb indertijd de vito een dag gehad en ik was een T4 gewoon. De zithouding in de Volkswagen vond ik toen beter en daarom heb ik toen gekozen voor de vw. Ik heb daar nooit spijt van gehad maar al dat gedoe bij VW....

Op werven , 't ja , ik ben van het principe, als het te slecht is rij ik er niet op, dan moet de machine zich maar ergens zetten op een "propere" plaats waar ik proper naast de machine kan staan. En anders ga ik een eindje te voet. (Ik behandel mijn bus zoals mijn eigen auto).

Nee echt, ik zou het op dit momment niet echt weten !

Nog reacties, voordelen, nadelen ????

John.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door robertTREBOR »

als je een 4 cijlinder motor geen probleem vind zou ik alsnog voor de vw gaan en hopen dat de kwaliteit van vw heden beter is

ben je een fervent 5 of 6 cijlinder motor liefhebber dan is de keus heel simpel, vw heeft alleen nog maar die hele foute 4 cijlinder, ik heb er ook mee proefgereden met de 4 cijl. 180pk versie en het leek wel of er amper 100 pk uit kwam, weg rijplezier !
tevens is het mooie zeg "stofzuiger" geluid helemaal weg wat ik zo mooi vind van de 5 en 6 cijlinders.

ik ben na de proefrit werkelijk de showroom uitgehold en snel een mooie 5 cijl 174 pk gekocht met 43.000 km van aug 2008
iedere dag geniet ik van de mooie 5 cijlinder sound, dan maar 10% meer brandstofverbruik.

mercedes heeft echter een schitterende 3.0 ltr 6 cijl. mmm. en een perfecte automatenbak zonder kinderziektes of shit.
wat je over het algemeen ook hoort is de serviceverlening , garantieafwikkeling enzo bij merc. een stuk beter geregeld.

ik ken persoonlijk iemand die kocht een nw. mercedes personen auto en had binnen 4 mnd last van een kapotte koppakking
hij nam er geen genoegen mee dat zijn splinternw. motor helemaal uit elkaar en in elkaar gezet zou moeten worden, en
kreeg gewoon een hele andere splinternieuwe mercedes !! zoiets hoef je bij vw niet mee aan te komen denk ik.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door frank884 »

Als je een dikke motor wil: dan is die bij Mercedes nog wel te koop
en de Diesels van Mercedes zijn zeker ook niet slecht!!

bij VW moet je het doen met een helemaal uitgenepen 4 cylinder van maar 2 liter
in de zwaarste versie.
Heel jammer dat de 5 cylinders bij Vw eruit gegooid zijn.

Als ik voor de zwaarste motor zou gaan, dan zou ik nu toch een mercedes overwegen
of iig uitproberen.
Mercedes heeft wel een dikke 6 cylinder in de bus.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door painter »

H
Laatst gewijzigd door painter op 03 okt 2010, 18:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door painter »

Hoewel ik een gekleurde mening zou meten hebben, kan ik de dingen behoorlijk objectief beoordelen, wat ik ook zal doen.
Mijn eerste VW was was een T4 102 pk, en heb sindsdien niet meer het typische geluid van deze 5 cilinder mogen ervaren.
Daarna heb ik 2 x een T5 174 pk handbak mogen en berijden, waar ik geen cent onkosten aan gehad heb.
Na een uitgebreide proefrit samen met Appie, waren wij al snel overtuigd over de soepele V6 van Mercedes Viano, en hebben deze na enkele wikken en wegen , en een proefrit met een splinternieuwe Multivan automaat de knoop doorgehakt.
Kijk over vormgeving, uiterlijk etc. valt te twisten, maar uiteindelijk gaat het op de lange duur om kwaliteit, de service van de dealer / importeur etc.
Ik weet zeker dat wanneer een fervent T5 rijder een dagje in een V6 van Mercedes zou rijden ( en helemaal met de volledig herziene Viano / Vito met V6 224 PK ) zijn mening zal bijstellen over het rijgedrag van deze bus.
IK heb al menig mailtje mogen ontvangen van een VW rijder, die voor de fun een proefrit heeft gemaakt met een V6, en mij toevertrouwde dat de keus tussen een opgeblazen 180 automaat 4 cilinder en een echte V6 automaat 224 PK nu wel heel erg makkelijk wordt.
Kortom, doe die VW bril eens af, en maak een proefrit in een V6.
Ik denk dat VW de boot gaat missen, of al heeft gemist met het terug schroeven van het aantal cilinders.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door painter op 09 okt 2010, 19:00, 10 keer totaal gewijzigd.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
richardavalanche
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 feb 2007, 22:45
Locatie: monster
Contacteer:

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door richardavalanche »

Ik heb sind een week een viano 3.0 cdi Ambiente, T5 is beter afgewerkt netter en stoelen zitten beter. Voor het zeflde geld heb je meer bij vw. Maar die V6...... Rijd als een trijn. Daar kan die 5 cilinder nog een puntje aan zuigen. Stil en soepel 2000 km verder.

succes op het forum,

bij deze neem ik afscheid.

Richard van der Lans
Het leven gaat niet over Rozen.........
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door Donald4Motion »

richardavalanche schreef:Ik heb sind een week een viano 3.0 cdi Ambiente, T5 is beter afgewerkt netter en stoelen zitten beter. Voor het zeflde geld heb je meer bij vw. Maar die V6...... Rijd als een trijn. Daar kan die 5 cilinder nog een puntje aan zuigen. Stil en soepel 2000 km verder.

succes op het forum,

bij deze neem ik afscheid.

Richard van der Lans
Als een trijn! Daar ga je al :knipoog


Maar even serieus, die V6 van MB is wel erg lekker aan die boterzachte automaat.
Die nieuwe T5,5 blokken met 4pitten klinkt af en toe net als een ouwe transit :gif


VW heeft de boot ook gemist met zo'n klein blokkie. Of ze maken het nog goed met de TDI, maar dan wel een dikke V6 graag
want zelfs een 220Pk 4pitter zou ik een misser vinden
Als ik nu moest kiezen tussen een VW of MB oftewel 4 pitten of 6 dan wist ik het wel.
Qua uiterlijk spreekt de T5 me meer aan, maar dat is smaak.
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door emil »

leuke discussie
oke als je max pk's wilt hebben gaat een benz verder en lekker dikke cil inhoud maar de gewone
versies hebben ook 2.1 ltr 4 cil en t/m 150 pk en vw 140 pk ook 4 cil dan maakt het verschil wat betreft soort motor niet uit
en de topic starter heeft een nu een 130 pk dus waarschijnlijk kijkt hij nu ook in die pk klasse rond
dus ik denk dat de discussie iets meer kan gaan over de 140 en 150 pk versies wat zijn de meningen dan ??
ben wel nieuwsgierig hoe dan het zit,.... als je die v6 van de benz er even buiten laat
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door johnny van de voorde »

Hey ,

Inderdaad Emil, ik zou gaan voor de vito 115, dat is dus de 150 pk versie zeg maar. Mercedes heeft hier inderdaad de 4 cilinder motor inzitten. En zoals Emil reeds aankaart, mijn huidige versie is de 130 pk transporter dus moeten we ook in dit slag van wagens blijven willen we een correct vergelijk hebben.

Nu, wat ik zo leuk vind aan de MB :

- hij is 10 cm lager wat leuk is in ondergrondse parkings
- Standaard uitrusting is sowieso rijkelijker uitgerust dan bij Vw
- De prijs is net iets lager (lease wagen)
- De bijrijdersbank met de als optie verkrijgbare laptop-tafel
- Betaalbare originele mercedes navigatie met telefoonbediening aan stuurwiel
- De verwarming (veel sneller warm dan bij Vw ) standaard een bijverwarmer type webasto
- dubbele cabine steeds met extra luchtuitblaasopeningen achteraan
-

Wat mij ergert aan de transporter (ik heb nota bene een comfort 2.5 tDI) L WB

-zeer slechte verwarming (men heeft mij nooit gesproken van een extra bijverwarmer)
-altijd vervelende tocht vooraan, vooral aan bijrijderszijde
-Dealer weet het allemaal niet zo goed, wil het allemaal niet zo goed....
-Reeds turbo vervangen wegens reukhinder uitlaatgassen (was niet opgelost, toch turbo betaald)
-Reeds centrale vergrendeling defect (garantie)
-Reeds rechter spiegelverwarming defect (doorgebrand)
-Het feit dat de achterbank die uit 1 geheel is niet echt lekker zit
-Het feit dat er nergens een handgreep zit achteraan waar passagiers zich kunnen aan vasthouden
-Ik heb ook het gevoel dat wanneer ik aan de balie verschijn van Vw dealer, men mij "bekijkt" als iemand die met een bestelwagen rijdt , weetjewel , alhoewel zo'n "bestelwagen" met ietofwat uitrusting al zo'n 30;000 Euries kost .
-
Daarom beste weetjewellers , zou ik de Mb eens grondig een dagje of 2-3 willen uittesten. Ik zeg niet dat dit 'm word , maar ik wil vergelijken , écht gaan vergelijken deze keer !

Trouwens ik vind dit een leuke discussie op dit forum !

Groeten,

John.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door rick_k »

Zelf ben ik ook nog erg te spreken over een Renault/Opel/Nissan.

Wij hebben hier een Trafic 135 pk (2.5 dCi 4 cilinder) van 2005 (full options handbak) met nu net geen 300.000 km op de teller. Wij zijn tweede eigenaar en de eerste eigenaar is helemaal niet zuinig met de auto omgesprongen (kun je zien ook aan de butsen en krassen). Toch functioneerdt alles nog na 5 jaar buffelen over bouwterreinen en weilanden.

Dus ook die zou ik niet links laten liggen, misschien dat je een Opel mag. Ook voor de bijtelling is het wel interessant, want ze zijn echt flink goedkoper.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door Pascal-141 »

johnny van de voorde schreef:
Wat mij ergert aan de transporter (ik heb nota bene een comfort 2.5 tDI) L WB

-zeer slechte verwarming (men heeft mij nooit gesproken van een extra bijverwarmer)

Velen zeggen dat de T5 een zeer slechte verwarming heeft , en het heel lang duurt voor de motor op temperatuur is ...
Ik heb me onlangs een T5 bijgekocht (130PK) , en ik had ook eerst de indruk dat het lang duurde vooraleer hij de 90° bereikte op de temp meter . Heb dan de thermostaat vervangen (en gezien dat de O-ring niet goed was) , en nu met de nieuwe thermostaat erin , staat die T5 nog eerder op 90° dan mijn T4's ! Ik heb al warmte uit de verwarming na een paar km .
(En ik heb géén bijverwarmer)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: Transporter T5 Doka versus Vito Mixto

Bericht door Harry4motion »

Ik heb ook geen last van de verwarming, na een minuut of 5 voel je echt wel warmte komen. Het kan ook niet anders want je verbrand diesel, hierbij komt een hoop warmte vrij!
Zoveel dat je moet koelen met een gigantische radiator en nog 2 gigantische ventilatoren erbij voor noodgevallen.
Als het dan nog niet mogelijk is om het interieur van je bus te verwarmen dan is er echt iets mis lijkt mij :nuts
Maar goed dit lijkt een beetje op een nieuw topic...
Plaats reactie