Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Storing en schroeilucht

vragen over de T5
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

hallo T rijders,

ik hoop hier het een en ander op te doen,
het probleem waar ik mee kamp is het volgend:

eens in de 2 a 3 weken start ik de auto, en binnen 1 km rijden is deze op temperatuur (of het nu 6 graden vriest of niet) de turbo hoor je dan ook constant. Bij het remmen word het toerental instabiel. tot bijna afslaan toe. zet ik de motor uit, dan blijft de koelvin draaien en er komt een schroeilucht rechts onder het voorwiel vrij.
bij de garage hebben ze de ventilator vervangen, maar het probleem blijft zich herhalen.
zij hebben geen idee wat het kan zijn.
want dit alles duurt ongeveer een 15 tot 20 minuten, en voor ik weer bij de garage ben is het weer normaal.
overigens wordt ik wel serieus geholpen als ik er kom.

ik hoop eigenlijk dat er iemand onder de T rijders het probleem herkent, zodat ik het bij de garage een richting kan geven.

groet,
rijder
Warmte stijgt!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door vaniac »

Hey Rijder,

Als je nou eens erbij vermeldt om welk type transporter het gaat (bouwjaar, motor etc.), dan weten wij ook iets meer............................
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door SCOTT »

Normaal gezien een T5.
Of z'n topic staat verkeerd . :T44EVER
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

is wel zo slim.
is een 2.5 130pk uit 2009

groet
Warmte stijgt!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door heemskerk »

Ik gok het er op dat je voorverwarmer op hol slaat: de motor wel heel rap op temperatuur, Koelvin die bij oververhitting wordt ingeschakelt, schroeilucht van de bijverwarmer door oververhitting. Laat 'maar eens uitlezen bij de dealerkan maar zo een sensor van de bijverwarmer defect zijn.... Moeten 'ze' kunnen zien met uitlezen zou ik denken. :toppie :toppie :toppie

Maarrr misschien heeft iemand anders een nog beter idee...
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

Bedankt voor je antwoord

toen ik de auto kocht, bleek al gauw dat deze veelste koud bleef.
bij de dealer gevraagd of deze een voorverwarmer heeft, en dat heeft deze uitvoering volgens de dealer. vervolgens heeft de dealer er een upgrate naar standkachel ingebouwd, en wat bleek... alles hadden ze ingebouwd en de monteur wil deze als laatste aansluiten op de voorverwarmer... en hij zat er niet!!!
maar de hele upgrate is er wel ingebleven, en vorigeweek heb ik eindelijk de credit gekregen van deze upgrate.

dus dat kan het ook niet zijn
Warmte stijgt!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door heemskerk »

rijder schreef:Bedankt voor je antwoord

toen ik de auto kocht, bleek al gauw dat deze veelste koud bleef.
bij de dealer gevraagd of deze een voorverwarmer heeft, en dat heeft deze uitvoering volgens de dealer. vervolgens heeft de dealer er een upgrate naar standkachel ingebouwd, en wat bleek... alles hadden ze ingebouwd en de monteur wil deze als laatste aansluiten op de voorverwarmer... en hij zat er niet!!!
maar de hele upgrate is er wel ingebleven, en vorigeweek heb ik eindelijk de credit gekregen van deze upgrate.

dus dat kan het ook niet zijn
Had je de genoemde problemen ook al voordat deze werkzaamheden door de dealer waren gedaan dan?
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

nou dat is wat ik eigenlijk niet precies weet er nog al gauw deze upgrate gedaan
zelf dacht ik ook dat het misschien verband houd met elkaar. maar weet ook niet waar dat de aansluiting is gemaakt en of dat deze wel aangesloten is.

groet,
rijder
Warmte stijgt!
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door heemskerk »

rijder schreef:nou dat is wat ik eigenlijk niet precies weet er nog al gauw deze upgrate gedaan
zelf dacht ik ook dat het misschien verband houd met elkaar. maar weet ook niet waar dat de aansluiting is gemaakt en of dat deze wel aangesloten is.

groet,
rijder
Ik zou het maar snel laten nazien, er is voor zover ik op de hoogte ben o.a. een bypass nodig voor de preheater, wordt meen ik geleverd met een extra slangenpakket e.d. Bovendien moet er electrisch ook het een en ander aangepast worden. Ik heb een vermoeden dat er wat geklungeld is wanneer ik de storingen bezie. Weet je heel zeker dat er geen voor/bijverwarmer in zit, ik bedoel heb je het met eigen ogen gezien? Ik kijk er niet vreemd van op wanneer ie er gewoon in zit en dat er een smoesje is gebruikt om een foutieve bestelling/montage te coveren o.i.d.

Bij een echte schroeilucht moet je uitkijken dat je geen brand krijgt of een oververhitting van je motor met alle gevolgen ( op termijn ) van dien. Probeer dan nog maar eens de aansprakelijkheid te verhalen.
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

as donderdag gaat de T5 de hele dag de garage bezoeken, hed ze eenmail gestuurd en moet zeggen er is goed op gereageerd.
maar heb de andere keren ook niet de indruk gehad dat ze het niet serieus hebben genomen.
dus hopen dat vanaf vrijdag weer lekker kan tuffen.

houd jullie op de hoogte.

groet,
rijder
Warmte stijgt!
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

zoals gezegd, de auto is terug.

1 dag kwijt geweest, en het eenigste wat er mee opgeschoten is ,dat de bal word terug gekaatst naar de dealer in Hengelo.
volgens Eindhoven, ligt het aan de upgrate naar een volwaardige standkachel van Webasto. het schijnt dat bij het inbouwen er iets is fout gegaan.
maar zo als ik al zij... er is helemaal geen voorverwarmer aanwezig in de auto. dat is de fout die gemaakt is, volgens Hengelo zou die er wel in zitten, vandaar dat ze de upgrate ook hebben gedaan.

de monteur zij vanochtend, dat er een klein lekje bij de turbo zat, en vanavond bij het ophalen werd er gezegd dat het eigenlijk geen bedrijfswagen monteur is geweest die de zaak heeft uitgelezen.
en dat er als nog een 1e bedrijfswagen monteur na heeft gekeken en deze tot bovenstaande conclusie is gekomen.

laten we het hopen!

Eindhoven heeft geadviseerd om dit verder te laten maken en onderzoeken door Hengelo.
heb ze direct gebeld en wordt morgen door hun terug gebelt voor een afspraak. de 1e reactie van hun is goed. (we gaan het oplossen)
ben benieuwd. en ben er vrijwel zeker van dat ze het ook gaan doen. de beslissing om de auto daar te kopen is omdat hun de eenige waren die meteen een reactie gaven op mijn mail voor offerte aanvraag.


groet,
rijder
Warmte stijgt!
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door johnny van de voorde »

Wat is dit een vreemd verhaal ?
Er is een up-grade kit ingebouwd, maar er is geen voorverwarmer ???

(kijk voor alle zekerheid eens in de linker B-stijl , deur openen bestuurderskant, ter hoogte van de tankdop. Zit daar een Webasto stickertje ? Zo nee, dan heb je geen voorverwarmer.
zo ja, dan heb je er wél een !

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden, zoals...

Ik zit bij de kapper, die wast mijn hoofd ,,,,,maar...... ziet dan dat er geen haar is ? :bifun
rijder
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 dec 2010, 17:52
Locatie: Eindhoven

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door rijder »

kan iemand mij vertellen welk onderdeel dit is?
heb vandaag nadat het probleem weer optrad, de kap geopend.
een foto genomen dit onderdeel was loeiheet en stonk

http://picasaweb.google.com/verwarming5 ... 2yFvTM9SSw#" onclick="window.open(this.href);return false;

groet,
rijder
Warmte stijgt!
quercusgarden
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door quercusgarden »

Dat ziet eruit als je luchtfilter met luchtmassameter rechts
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Storing en schroeilucht

Bericht door johnny van de voorde »

Is inderdaad de luchtfikter. De stekker rechts , bovenaan de slang is de luchtmassameter.

Hier hoort het niet te stinken hoor !!!

Stonk het wanneer de motor draaide of wanneer ie uitstond ?

John.
Plaats reactie