Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

distributie riem vervangen??

vragen over de T4
Plaats reactie
jeroen371
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2008, 00:21

distributie riem vervangen??

Bericht door jeroen371 »

:driveT4 Mijn oude bommenwerper uit 1996 heeft er nu 200.000 opzitten, er is beweert dat de riem al eens vervangen is op 123.000, mijn volgende vraag is: is ie echt aan de beurt voor de riem en zo ja wat kan je dan beter ook meteen mee gaan pakken.
En wat zouden de kosten zijn voor deze reparatie bij de VW dealer(waar je dan wel garantie hebt, toch....?) :T44EVER
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: distributie riem vervangen??

Bericht door frank884 »

jeroen371 schreef::driveT4 Mijn oude bommenwerper uit 1996 heeft er nu 200.000 opzitten, er is beweert dat de riem al eens vervangen is op 123.000, mijn volgende vraag is: is ie echt aan de beurt voor de riem en zo ja wat kan je dan beter ook meteen mee gaan pakken.
En wat zouden de kosten zijn voor deze reparatie bij de VW dealer(waar je dan wel garantie hebt, toch....?) :T44EVER
!996 (is dat een 2.5 TDI) of nog net een 2.4D of een 1.9TD Welke motor zit erin???
Voor een TDI geldt om de 90.000km de riem vervangen of om de 6 jaar
(wat van die 2 het eerste is bereikt!!!) + de spullen die erbij horen zoals rollen waterpomp enz
ik zou ook eens naar de trillingsdemper kijken (kost 163 euro) (als die 14 jaar is en 200.000 heeft gelopen.
bij een 1.9TD is het minder riskant als bij de TDI's
bij de TDI zou ik me zeker aan bovenstaande termijnen houden anders loopt het ding een dag kapot en dat zal dan niet de eerste zijn!!!
de D riem is een riskant onderdeel bij deze TDI's mede omdat daar ook de waterpomp op zit.
(dus pomp kapot = riem probleem)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
jeroen371
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2008, 00:21

Re: distributie riem vervangen??

Bericht door jeroen371 »

Het is een 2.4D dus geen TDI of TD.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: distributie riem vervangen??

Bericht door Roger B. (11)61 »

iets eenvoudiger voor sommige garages '(die het afstellen van het timing tijdstip met de computer bij de TDI te lastig vinden :nuts ) in principe moet elke garage dat kunnen, en elk bedrijf dient garantie te geven op de uitgevoerde reparatie, of het nu een VW dealer is of niet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
benvan
Berichten: 98
Lid geworden op: 27 jun 2010, 22:07
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: distributie riem vervangen??

Bericht door benvan »

Ik heb ook een 1996, geen TDI maar moet wel bij het vervangen van de distributieriem de waterpomp vervangen !! Zit volgens mij net aan de verkeerde kant van het randje :bonk Het blijft een duur én waardevol grapje: duur om te laten doen, waardevol aangezien je dan kan blijven rijden :klappen

groetjes, Ben
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: distributie riem vervangen??

Bericht door GerJol 716 »

frank884 schreef:bij een 1.9TD is het minder riskant als bij de TDI's
Met betrekking tot de distributieriem is het voor alle motoren even riskant, voor 1.9TD geldt nu ook 90.000 Km.
Je bedoeld waarschijnlijk de multiriem van de 1.9 TD die de waterpomp aandrijft, en dus onafhankelijk van de distributie loopt.
Daar loop je inderdaad minder risico dat de motor schade oploopt door een gammele waterpomp of een kapotte multiriem.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: distributie riem vervangen??

Bericht door rick_k »

Onze vorige T4 is ook door een gebroken riem in elkaar gelopen destijds. Toen was er gelijk algehele ellende, de BSP ging stuk, de kop was aan stront geslagen alleen het onderblok was nog goed. Was ook een 2.4 diesel.

4000 gulden verder, reed ie weer. Was in 2001. Hadden de auto net een jaar en de distributie was toen 30.000 oud...

mvg Rick
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: distributie riem vervangen??

Bericht door ailko vos »

die van ons 2.5 tdi is vervangen bij 120000km . auto is dealer onderhouden en zit in het longlife programa.. en volgens de dealer word de riem bij 60000 gecrontroleerd en kun je je als je hem volgens schema onderhoud gewoon de 120000 er mee rijden.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: distributie riem vervangen??

Bericht door sgsdebruijn »

ailko vos schreef:die van ons 2.5 tdi is vervangen bij 120000km . auto is dealer onderhouden en zit in het longlife programa.. en volgens de dealer word de riem bij 60000 gecrontroleerd en kun je je als je hem volgens schema onderhoud gewoon de 120000 er mee rijden.
Dus iedere 60dkm een distrischeck, das dus na vervangen 1x controleren en dan weer vervangen, nieuwe olie erin en filters erop veranderd niets aan de staat van de riem :nuts
Ik ga liever af op ervaring van anderen als op boekjes/advies van de dealer in dit geval.

Dus lekker eigenwijs zijn en doorkachelen en wellicht :werkaanT4 als je pech hebt. ik zou het noodlot niet tarten.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: distributie riem vervangen??

Bericht door GerJol 716 »

Bij elke grote onderhoudsbeurt moet de distributieriem gecontroleerd worden, en dat is dus niet elke 60.000Km!

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: distributie riem vervangen??

Bericht door Roger B. (11)61 »

sorry hoor, maar bij een ingebouwde motor een gemonteerde ditributieriem controlleren is kolder, je kunt alleen zien of ie op het punt staat te knappen of niet, niet of ie goed is...... als iemand dat wel kan, mag ie me laten zien hoe ie dat doet. (en dan 100% zeker kan zeggen dat de riem GOED is)

dat dat bij elke onderhoudsbeurt gebeurt geloof ik al helemaaal niet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: distributie riem vervangen??

Bericht door pluuke »

Mijn riem er bij 180dkm voor de 2e keer af gegooid, zag er eigenlijk nog goed uit.
Alleen op de hoeken van de tanden wat lichte rafeltjes.
Geen scheuren in het rubber, ook niet bij openvouwen.

Maar neem geen risico hiermee...better be safe than sorry.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie