Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

elctrische spiegel doet raar [opgelost]

vragen over de T4
Plaats reactie
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

elctrische spiegel doet raar [opgelost]

Bericht door ailko vos »

van onze t4 doet de linker spiegel raar .hij word niet meer verwarmd en als je de stelknop bedient gaat hij alleen maar van links naar rechts en niet meer naar boven en onder .ook als je de schakelaar bedient voor naar boven en onder gaat hij naar links en rechts zelf vermoed ik de bekende kabelbreuk maar ander mogelijkheden hoor ik graag.
Laatst gewijzigd door ailko vos op 25 jan 2011, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: elctrische spiegel doet raar

Bericht door GerJol 716 »

Ik denk dat je met je vermoeden in de juiste richting zit.
Zoals je aangeeft geen verwarming meer op de spiegel, en niet meer goed te verstellen.
Soms zit je met de verstelling in een bepaalde maximale uitslag, waardoor hoog-laag of links-rechts verstelling even niet goed wil.

Bij mijn spiegel was laatst de aansluiting op de spiegel gecorrodeerd waardoor de verwarming niet werkte.

Maar je zou de boel ook even op de stekker aansluitingen kunnen controleren op spanning, zo kun je ook e.e.a. uitsluiten.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: elctrische spiegel doet raar

Bericht door Rotor »

ailko vos schreef:van onze t4 doet de linker spiegel raar .hij word niet meer verwarmd en als je de stelknop bedient gaat hij alleen maar van links naar rechts en niet meer naar boven en onder .ook als je de schakelaar bedient voor naar boven en onder gaat hij naar links en rechts zelf vermoed ik de bekende kabelbreuk maar ander mogelijkheden hoor ik graag.
Ik denk niet dat het een kabelbreuk is, denk eerder aan de schakelaar, omdat de spiegel wel naar links en rechts gaat, kan het ook nog zijn dat een soort relais in de spiegel niet werkt, in de spiegel zit maar 1 motortje, en 1 relais, dat relais zorgt ervoor dat de spiegel op en neer kan gaan, dus mijn idee is dat het relais geen spanning krijgt(schakelaar/slechte verbinding), of stuk is, wat ik nu nog denk is dat het plastic pennetje, dat aan het relais zit, en deze trekt een tandwieletje aan, dat deze afgebroken is
PS als de rechterspiegel wel op en neer gaat, dan verdenk ik de schakelaar niet.
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: elctrische spiegel doet raar

Bericht door ailko vos »

zo alles gecontroleerd met een andere spiegel en schakelaar.uiteindelijk sevicelpan ingeschakekeld en conclusie de binnenkabel van de deur kapot. zelf even een handbediendmechanisme voor nood geplaats want het raam wild ook niet meer omhoog.kan ik morgen weer rijden
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: elctrische spiegel doet raar

Bericht door GerJol 716 »

Er zitten in de spiegel twee (2) motortjes, en er is geen relais.
Een motortje (bovenste) is kleiner en werkt met een soort hefboompje voor de hoogteverstelling.
De onderste is groter en is voor de links-rechts verstelling.

Hierbij een plaatje....
Spiegel stuk.JPG
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: elctrische spiegel doet raar

Bericht door Rotor »

GerJol 716 schreef:Er zitten in de spiegel twee (2) motortjes, en er is geen relais.
Een motortje (bovenste) is kleiner en werkt met een soort hefboompje voor de hoogteverstelling.
De onderste is groter en is voor de links-rechts verstelling.

Hierbij een plaatje....
Spiegel stuk.JPG
Gerard
Ik moet me sterk vergissen, maar die kleine die trekt met dat heveltje het tandwiel voor up en down naar voren, maar ik zal morgen even kijken voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: elctrische spiegel doet raar

Bericht door GerJol 716 »

Up en down is toch hoogte... :nuts daarmee bedoel je dus hetzelfde als ik.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: elctrische spiegel doet raar

Bericht door Rotor »

GerJol 716 schreef:Up en down is toch hoogte... :nuts daarmee bedoel je dus hetzelfde als ik.

Gerard
Klopt, up en down, is naar boven en naar beneden, maar die grote motor zorgt dus naar mijn mening , ook voor up en down, alleen die kleine motor wat ik denk dat het een relais is, zorgt ervoor dat als deze aantrekt, er een tandwiel ervoor zorgt dat hij up en down gaat, dus die ene motor zorgt ervoor dat de spiegel op en neer gaat maar ook van links naar rechts.
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: elctrische spiegel doet raar

Bericht door ailko vos »

opgelost.nog weer even door de zekering kast gesnuffeld en de zekering weer vervangen en klaar was de ruitbediening.en de spiegel is een draadbreuk in de massa kabel even weer solderen en aftappen en de boel werkt weer
Plaats reactie