Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achterruitverwarming

vragen over de T4
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Achterruitverwarming

Bericht door vw_camper »

Ik heb een T4 California Event 150pk van 2002. Het betreft een uit Duitsland geimporteerde camper.
De achterruitverwarming werkt niet. Er is spanning aanwezig op de schakelaar / relais E15:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Heckscheibenheizung
De achterruit meet normaal Ohms door.
Waarschijnlijk is er een draadbreuk bij de achterklep, dat ga ik in het weekend bekijken.

Nu het vraagje:
Volgens mijn originele gebruiksaanwijzing en de informatie in t4-wiki zou er een elektronische schakleaar met timer functie moeten zijn. Ik heb de schakelaar getest en ook open gemaakt. Het is een normale mechanische schakelaar met 2 LEDs als indicatie. Er is geen timer aanwezig en geen elektronica. Is dit normaal of zou de vorige eigenaar het relais vervangen hebben?

Groet, Bert
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2030
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Achterruitverwarming

Bericht door chv »

Beste Bert,
Weet je zeker dat je achterruitverwarming hebt?
Ik dacht dat alle California's achter dubbelglas hebben en daarom geen ingebouwde verwarming ingebouwd.
(Desondanks hebben we wel een achterruitverwarmingsknop)

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Achterruitverwarming

Bericht door vw_camper »

Beste Charles,

Bedankt voor je reaktie :)
Mijn California heeft inderdaad dubbelglas in het camperdeel, maar er zijn ook modellen met enkelglas voor zover ik weet.
Toch heeft mijn achterruit verwarming, want er zitten aansluitingen op en er gaan draden naar toe. Ik meet ook een lage weerstand (< 1 Ohm) tussen de twee aansluitingen. Eerlijk gezegd, twijfelde ikzelf aanvankelijk ook, want je kunt geen smalle stripjes zien zoals bij een normale achterruitverwarming. Misschien is het een elekrisch geleidende coating.

Groet, Bert
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Achterruitverwarming

Bericht door Rimu »

Bij ons was het ook een zoekplaatje de kabel liep helemaal door tot in de achterstijl van de achterklep (dat wisten we ff niet), maar wat we wel wisten, dat als je de achterruitverwarming aan doet dat dan ook je spiegels aangaan dus eigenlijk word het bij ons een "spiegelverwarmingsschakelaar" :bonk :bonk :bonk
Denk dat je vraag nu beantwoord is :toppie

Groet Rinke
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: Achterruitverwarming

Bericht door annoyingthing »

Ook wij zijn een eeuwigheid op zoek geweest naar de achterruitverwarming en zoals Charles ook al zei: de campers hebben over het algemeen dubbelglas in het camperdeel, wel de bedrading in de ruit maar geen werkende verwarming erin.
Ook onze eerste idee was dat er een kabelbreuk moest zijn maar dat bleek "gelukkig" niet het geval.

Na een poosje speuren hier op het forum vonden we de oplossing...er is alleen maar een, zoals Rimu het zo leuk omschreef, een spiegelverwarmingsschakelaar.

Je hoeft geen verdere zoektocht te gaan doen :knipoog ...dat hebben meerdere voor je al gedaan. :bifun
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
Rimu
Berichten: 388
Lid geworden op: 07 mar 2007, 10:40
Locatie: Huizen

Re: Achterruitverwarming

Bericht door Rimu »

vw_camper schreef:Ik heb een T4 California Event 150pk van 2002. Het betreft een uit Duitsland geimporteerde camper.
De achterruitverwarming werkt niet. Er is spanning aanwezig op de schakelaar / relais E15:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Heckscheibenheizung
De achterruit meet normaal Ohms door.
Waarschijnlijk is er een draadbreuk bij de achterklep, dat ga ik in het weekend bekijken.

Nu het vraagje:
Volgens mijn originele gebruiksaanwijzing en de informatie in t4-wiki zou er een elektronische schakleaar met timer functie moeten zijn. Ik heb de schakelaar getest en ook open gemaakt. Het is een normale mechanische schakelaar met 2 LEDs als indicatie. Er is geen timer aanwezig en geen elektronica. Is dit normaal of zou de vorige eigenaar het relais vervangen hebben?

Groet, Bert
En al antwoord op je vraag, probleem opgelost???

:zwaai
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Achterruitverwarming

Bericht door koekie520 »

Bij sommige auto's zit er een timerschakelaar op, zodat je de achterruitverwarming niet per ongeluk op kan laten staan of te lang laat op staan. Die verwarming vreet immers veel stroom. Je hebt dan ipv een schakelaar, een drukknop.
Wat de verwarming betreft bij campers heb ik de indruk dat toch op z'n minst het frame verwarmd wordt. Vorige week heb ik m'n achteruit na kort stuk rijden toch maar schoon gekrabd en was de zwarte band niet meer aangevroren.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Achterruitverwarming

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb ook een California (Generation) , dubbel glas achteraan , en ik heb gewoon achterruitverwarming , die werkt samen met de elektrische spiegelverwarming. (inclusief timerfunctie) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Achterruitverwarming

Bericht door koekie520 »

Dus met zwarte strips over de ruit of alleen rond het frame? Bij licht aangevroren ruiten lijkt die verwarming rond het raam wel genoeg, maar bij -10 in Oostenrijk was die toch niet sterk genoeg om m'n ruit ijsvrij te houden.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Achterruitverwarming

Bericht door Pascal-141 »

koekie520 schreef:Dus met zwarte strips over de ruit of alleen rond het frame? Bij licht aangevroren ruiten lijkt die verwarming rond het raam wel genoeg, maar bij -10 in Oostenrijk was die toch niet sterk genoeg om m'n ruit ijsvrij te houden.
Ik gebruik de achterruitverwarming niet om de ruit ijsvrij te maken , daarvoor bestaat spray of een krabber :knipoog , ik gebruik de verwarming alleen om bvb de aangedampte ruit (dus binnenzijde) terug vrij te maken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Achterruitverwarming

Bericht door koekie520 »

Gelijk heb je. Daar heb ik ze nog niet niet voor nodig gehad, maar goed om weten dat het kan.
Greetz
Gebruikersavatar
AD1035
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 okt 2008, 19:54
Locatie: Veenendaal

Re: Achterruitverwarming

Bericht door AD1035 »

Volgens mij heb je met dubbelglas geen achterruit verwarming en is de knop in je dashboard alleen voor de spiegelverwarming.
De aansluiting bij je achterruit is voor je remlicht daar loopt de koperen strip naartoe.
groetjes Ad :zwaai
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Achterruitverwarming

Bericht door Pascal-141 »

AD1035 schreef:Volgens mij heb je met dubbelglas geen achterruit verwarming en is de knop in je dashboard alleen voor de spiegelverwarming.
De aansluiting bij je achterruit is voor je remlicht daar loopt de koperen strip naartoe.
groetjes Ad :zwaai
je hebt gelijk ! Ik ben net even naar mijn California gelopen om het bij het achterraam te controleren , en het is in mijn geval moeilijk te zien omdat mijn ramen zwart gemaakt zijn (folie) of er draadjes door de ruit lopen. En bij mijn California lopen er geen draadjes doorheen het raam. (alleen die voor het remlicht)
Nu zat ik me net te bedenken waarom ik het me eerder vandaag voor de geest haalde van die achterruitverwarming , en het kwam omdat ik die ervaring had met mijn andere t4 , die had wel achterruitverwarming (die samen werktte met de spiegelverwarming). En mijn California komt in de winterperiode bijna niet de baan op , alleen tijdens de zomerperiode. :muur

(...ben er niet zo met mijn hoofd bij deze dagen : zit met stevige rugpijn , en buikgriep erbovenop ...)
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 02 feb 2011, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2030
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Achterruitverwarming

Bericht door chv »

Ik was dan sowieso benieuwd op welk glas die verwarming dan zou zitten het binnenste of het buitenste en of dat geen problemen geeft met het uitzetten door de warmte.
Bovendien: door dat dubbele glas heb ik vrijwel nooit beslagen ramen.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Achterruitverwarming

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal-141 schreef: (...ben er niet zo met mijn hoofd bij deze dagen : zit met stevige rugpijn , en buikgriep erbovenop ...)
moet je op je buik gaan liggen, heb je stevige rugpijn met buikgriep eronder :gekte

maar effe serieus, da's niet mis Pascal......beterschap!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie