Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Loadindex vs stabiliteit

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Loadindex vs stabiliteit

Bericht door André »

. . . Nu ben ik (helaas) aan de beurt voor 4 nieuwe sloffen. Huidige banden zijn geheel verdroogd en beginnen her en der te scheuren en tijdens een behoorlijk regenbui op de A6 had ik toch echt het gevel dat de bus zich niet veel aantrik van mijn aanwezigheid achter het stuur :nuts
Ik weet dat er al redelijk veel over geschreven is maar ik kan echter nergens vinden of er een relatie is tussen de loadindex van de banden en de stabiliteit.
Huidige banden hebben een LI van 100 . . .. maar een hoop banden die je voor een schappelijke prijs kan kopen hebben een lagere LI. Voor mij is de werkelijke belasting van de bus toch niet belangrijk want volstouwen doe ik de bus toch nooit maar een bus die gaat zwabberen is ook niet echt alles.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee ?

André
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Loadindex vs stabiliteit

Bericht door repelsteeltje »

werkelijke belasting maakt niet uit, het gaat er om wat de bus mag hebben. aslast staat op het typeplaatje onder de motorkap vooraan op het parafan. Tevens in de papieren.

gebouwd na 1998 is het een apk punt.
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: Loadindex vs stabiliteit

Bericht door J. Jolliffe »

Hoe hoger de loadindex hoe stijver het karkas van de band. Op een personenauto met een lage index beweegt een band veel meer op de velg. Zo een band is een stuk soepeler. Op een bus die veel aslast kan verdragen zet een fabrikant banden met een hoge loadindex. Het loopvlak en de wangen zijn een stuk stijver opgebouwd om meer te kunnen dragen. Nadeel kan zijn dat ze zonder belading wat stuiterig aandoen en bij gladde omstandigheden niet soepel genoeg zijn om een beetje te vervormen om grip te krijgen.
Je zou af-fabriek eigenlijk als optie moeten kunnen kiezen voor een no-load onderstel + banden met een aangepast laadvermogen op kenteken. Wij rijden eigenlijk ook nooit met gewichtige dingen. In een Transporter vind ik de vering nog goed in balans, maar bijv in de Boxer merk je dat alles is gericht op rijden met een lading aan boord. Dus zonder lading stuiter je over alles heen.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Loadindex vs stabiliteit

Bericht door repelsteeltje »

J. Jolliffe schreef:Hoe hoger de loadindex hoe stijver het karkas van de band. Op een personenauto met een lage index beweegt een band veel meer op de velg. Zo een band is een stuk soepeler. Op een bus die veel aslast kan verdragen zet een fabrikant banden met een hoge loadindex. Het loopvlak en de wangen zijn een stuk stijver opgebouwd om meer te kunnen dragen. Nadeel kan zijn dat ze zonder belading wat stuiterig aandoen en bij gladde omstandigheden niet soepel genoeg zijn om een beetje te vervormen om grip te krijgen.
Je zou af-fabriek eigenlijk als optie moeten kunnen kiezen voor een no-load onderstel + banden met een aangepast laadvermogen op kenteken. Wij rijden eigenlijk ook nooit met gewichtige dingen. In een Transporter vind ik de vering nog goed in balans, maar bijv in de Boxer merk je dat alles is gericht op rijden met een lading aan boord. Dus zonder lading stuiter je over alles heen.

je laadvermogen op kenteken kun je bij mijn weten naar BENEDEN!! altijd laten bijstellen. kost je een rondje RDW en nieuwe papieren..... Of je het wilt is 2, gooi je er een keer meer in ben je gelijk overbeladen in in principe strafbaar.

Heb het bijstellen van laadvermogen wel eens voor een aanhanger gedaan om hem binnen B rijbewijs te krijgen met de trekkende auto. Was in 15 minuten en iets van 50€ geregeld.
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Loadindex vs stabiliteit

Bericht door André »

Okee . . . dat is bruikbare info.
Wat APK betreft is het geen issue voor mij, de bus is van 2 jan 1996 (1995 model) dus loadindex zou ik zo maar kunenn wijzigen. Rondje RDW wordt het niet, heb een setje winterbanden met een hoop profiel die ik voor de keuring er toch op gooi.

Maar als ik het dus goed begrijp dan heeft een band met een hoge loadindex een sterker karkas en zal de bus bijvoorbeeld minder heen en weer bewegen bij zijwind of als je heel snel de bocht om gaat :gekte :nuts

Maar met een lagere LI wordt de band slapper . . . hoeveel slapper wordt de band dan als je van een LI van 100 naar bijvoorbeeld 90 gaat ?
Of merk je al verschil als je van 100 naar 96 gaat ?

André
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Loadindex vs stabiliteit

Bericht door André »

jan2009 schreef:Het stuiteren van je lege bus kan je ook al corrigeren door er andere veren onder te zetten
Onze transporter rijdt rond met veren van een multivan (personenbus) en dat scheeldt behoorlijk , meer comfort
Daarbij staat ze dan ook iets minder met de kont omhoog :knipoog
:zwaai Ik heb een multivan !

Stuiteren vind ik niet zo'n issue . . . . . . maar het moet geen zwabberbak worden.
Ehhhh . . . . verlagen moet nog steeds gebeuren, dan gaat de kont eindelijk omlaag.

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Loadindex vs stabiliteit

Bericht door Multivan Generation »

@ André, zoek even naar de ervaringen van Pluuke met Falken banden..
Misschien kun je er je voordeel mee doen, met dat topic.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Loadindex vs stabiliteit

Bericht door bartt4 »

Geoon banden monteren met juiste loadindex zo hou je rij eigenschappen die horen bij een bus. En zeg nou zelf die 6 tientjes die je bespaart om een te lage loadindex?
wat rij je op jaar basis? waarschijnlijk kun je 4 jaar weer vooruit mischien nog langer.
lage loadindex banden moeten altijd werken als jij heel de dag met een zak baksteken op je schouders loopt word je ook moe en zak je in elkaar.
Kortom doe het goed.
Is maar een advies hoor.

Groeten van de banden specialist van het noorden
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Loadindex vs stabiliteit

Bericht door Roger B. (11)61 »

kijk op het typeplaatje onder de motorkap, daar staat het max asgewicht per as aangegeven, en kun je dus berekene welke Loadindex je moet aanhouden..

ik heb nog een set aluvelgen (Borbet CB 16"liggen met bijna nieuwe banden 225/55/R16 Fulda Excellero)Banden vorig jaar mei gekocht en in Juni heb ik de bus uit elkaar gehaald en nooit meer opgebouwd.
mag weg voor 500 euro (alleen de banden hebben me toen 425 euro gekost en nog geen 2000km gereden (snelweg km))

Loadindex die hoger is maakt de band vooral ook stugger in vertikale richting wat weer ten koste van je comfort..

als je betere bochten werk wil kun je beter lagere banden en grotere velgen nemen (van 15" naar 16"gaan) kost ook comfort, maar het effect op de wegligging is groter
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Loadindex vs stabiliteit

Bericht door André »

Hé mannen,

Kijk zo komen we ergens !

@roger, bedankt voor je aanbod maar ik ben erg tevreden met mijn 15" slofjes.
Inmiddels ben ik volledig gewent aan het gebrek aan vermogen en wegligging . . . . . vind ik niet erg, ben er wel content mee. Hard de bochten om doe ik wel in een andere auto, met de bus vind ik dat niet belangrijk en er ligt ook te veel "troep" in om dat echt te doen. De opmerking was ook meer als grapje bedoeld.

@bart, misschien heb je wel gelijk en moet ik gewoon niet zeuren . . . . . . maar ik heb meerdere hobbies die aardig wat financiën opslokken dus ik probeer gewoon her en der kritisch te zijn waar het kan.
Ik ga er van uit dat ik wel meer dan 4 jaar met de banden doe, het zal niet de KM-s zijn die ze doen verslijten maar meer het verdrogen door het stil staan !!
Heb jij toevallig wat in de aanbieding ?

Ik zal wel eens kijken wat ik her en der kan vinden.

André
Plaats reactie