Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wielen

vragen over de T4
Plaats reactie
philippo
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 jun 2010, 17:06

wielen

Bericht door philippo »

Hoi
Onder mijn T4 2.4 bj1995 zitten 15 inch wielen, nu is mijn vraag kunnen daar ook 16 of 17 inch onder. wat zijn dan de gevolgen voor de motor ,en krijg je geen last met de APK

groet jan.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: wielen

Bericht door Harry 341 »

Deze heeft 18 inch.....is van '94.Let voor de veiligheid op het draagvermogen,maar bij APK letten ze daar niet op tot bouwjaar 1/1/'98.
Bijlagen
Kopie van IMG_5923.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
philippo
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 jun 2010, 17:06

Re: wielen

Bericht door philippo »

Hoi
wat is de invloed op het vermogen , toerental en op de km teller

groet jan.
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: wielen

Bericht door J. Jolliffe »

Als je de rolomtrek gelijk houdt met je huidige setup verandert er niet of nauwelijks iets aan de afgelezen snelheid op de teller. Het toerental blijft dan ook als vanouds. Meestal ga je een slagje breder kwa bandenmaat en/of worden de wielen een stukje zwaarder. Dit levert wel meer weerstand op wat je wellicht iets zou kunnen merken in de prestaties en het verbruik.

Hier heb je een handig programma om je originele wielen te vergelijken met de nieuwe maten.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het doel is dus om zo dicht mogelijk in de buurt te blijven van de originele omtrek. Stel je ziet op je TomTom (ik noem maar een GPS) dat de teller een hogere snelheid aangeeft dan je werkelijk in geijkte kilometers rijdt, dan zou je nog kunnen overwegen om de bandenwang iets te laten toenemen zodat de teller wat preciezer wordt. Nadeel daarvan is dat je wederom iets prestatieverlies krijgt omdat de wielomtrek toeneemt.
Plaats reactie