Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trekhaak vragen

vragen over de T5
Plaats reactie
maartend
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2011, 17:32

Trekhaak vragen

Bericht door maartend »

Hallo,

Heb een T5 uit 2009. fantastische wagen! Ongelooflijk wat een comfort na 6 jaar in een T4 uit 1994.

Ik woon in Frankrijk en m'n monteur heeft na een hoop gehannes een trekhaak voor me gemonteerd. De kabelboom is binnen door gegaan, Is dit normaal ?

Ik heb hem bezig gezien en hij had het plastieke deel van de achter bumper er af. Om de trek haak te monteren heeft hij ook het stalen deel van de bumper er afgehaald, vervolgens kon de trek haak zijn plaats overnemen. Het past allemaal mooi maar als gevolg zit er geen stalen bumper meer vanaf het midden tot de hoeken.

Om het beter uit te leggen doe ik nog eens op een anderre manier. Wanneer ik op de hoek van de bumper van onderaf naar binnen in de plastieke buiten bumper kijk, zit er geen stalen bescherming. Bij een klapper zit je dus gelijk op het chassis. Is dit normaal?

Vervolgens heeft hij de aansluiting van de kabel boom niet kunnen vinden. Onder de stoel en naar de accu is het wel gelukt geloof ik maar er rest hem nog een stekker. Iemand een idee?

Dan als laatste ik heb achter parkeer sensoren...jawel, die werken nog naar behoren, echter wat gaat er gebeuren met een aanhanger er achter. Kan de bus herkennen dat er een aanhanger achter hangt en het systeem uitschakelen of wordt het constant getetter aan je kop?

Groetten,
maarten
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trekhaak vragen

Bericht door alfagek »

wat betreft de metalen binnen bumper klopt het wel, deze komt te vervallen.

Trekhaak met sensoren daar heb je een speciale doos voor waar schakelaartje in zit welke word indrukt als je de stekker erin stopt, schakelaar zit een draad aan die dan onder je dasboard word aangesloten zodat je sensoren niet blijven gaan als je met aanhanger erachter rijd.

Succes,
Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Trekhaak vragen

Bericht door Pascal-141 »

Toen ik mijn T5 kocht , zat er geen trekhaak onder . Ik heb zelf een (afneembare)trekhaak gemonteerd , en de aansluiting van de stekker hoort helemaal niet naar je batterij te gaan , tenzij je ergens een permanente stroom wil gaan voorzien .
Bij een trekhaak kun je steeds een voertuig-specifieke aansluitset kopen , en bij de T5 word dat aangesloten achter je links achterlicht . Dus achterlicht eruit , en dan kwam de bekabeling is de daarvoor voorziene kabeldoorvoeren onder het linkse achterlicht (onder de bumper) de stekkers worden gewoon aangesloten tussen de achterlicht stekkers , je hoeft nergens te knippen of klooien . :knipoog

Wat betreft de sensoren : ik heb geen valse meldingen door de trekhaak .
Als ik achteruit rij met een aanhanger erachter dan heb ik wel de vervelende constante piep . (Maar goed , meestal rijd je geen kilometers aan een stuk achteruit met de aanhanger hé :knipoog )

Afbeelding
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Trekhaak vragen

Bericht door Inbouwer »

Binnen balk verdwijnt meestal compleet, sommige proberen hem wel aan te passen en weer terug te plaatsen, hoewel of dat stukje blik je gaat helpen bij een aardige klapper.

Dan kan de trekhaak wel wat meer energie opvangen.

Wat betreft de aansluiting van de electra deze kan bij het model tot 2010 van de achterlichten worden afgetapt, na 2010 is het een canbus systeem en kan dat niet zo maar van de lampjes (check controle, boordcomputer).

Er zijn standaard sets te koop die je zo tussen de stekkers kan plaatsen. Als je origineel PDC (parkeersensors) hebt dan moet er 1 draad onder de bestuurderstoel uit komen om daar de PDC unit uit te schakelen op het moment dat er een stekker in het aanhangwagen stopcontact wordt gestoken. Bij de kabelset zit de beschrijving.

Bij de nieuw T5 GP, met het canbus systeem gaat de kabelboom onderdoor naar de bestuurdersstoel.

Succes er mee.
Tjo
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jul 2007, 20:58

Re: Trekhaak vragen

Bericht door Tjo »

Hallo,

Aansluiting electra klopt zoals hierboven aangegeven.
Ik heb stukjes uit de metalen binnenbak geslepen en hem zo weer gemonteerd.
Prima te doen en je houdt tenminste een bumper die nog stevig genoeg is om erop te staan.
Heb van diverse mensen gehoord dat het anders een slappe hap wordt.
Bij de duurdere versies (kogel afkoppelbaar) schijnt er een passende metalen binnenbak meegeleverd te worden?

Tjo
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Trekhaak vragen

Bericht door Pascal-141 »

Inbouwer schreef: Er zijn standaard sets te koop die je zo tussen de stekkers kan plaatsen. Als je origineel PDC (parkeersensors) hebt dan moet er 1 draad onder de bestuurderstoel uit komen om daar de PDC unit uit te schakelen op het moment dat er een stekker in het aanhangwagen stopcontact wordt gestoken. Bij de kabelset zit de beschrijving.


.
In mijn kabelset was er geen extra kabel of aansluiting voorzien om de parkeersensoren uit te schakelen . Er werd in de beschrijving ook geen melding gemaakt om de sensoren op een of andere manier uit te schakelen , verder zaten er wel houdertjes enz bij in de set om de kabeltjes van de sensoren op de trekhaakbalk te kleven enz , dus dat was wel netjes voorzien . (kun je zien op de foto die ik eerder plaatste , die witte dingetjes houden de kabel op z'n plaats)
Verder werkt alles wel goed , dus ben er tevreden mee. :lach
T'is wel een afneembare trekhaak , maar ik heb hem er nog nooit afgehaald sinds de installatie , omdat ik zo vaak met aanhanger rij :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rinus
Berichten: 167
Lid geworden op: 02 mar 2007, 01:00
Locatie: uit een mooi plekje van nederland
Contacteer:

Re: Trekhaak vragen

Bericht door rinus »

Nu heb ik de t5gp van 2010 met parkeersensoren en achteruitrij camera.
Ook een trekhaak laten monteren door een vw dealer.
Het is een westfalia afneembare trekhaak met canbus module.
Maar als ik nu de bus in zijn achteruit zet met aanhanger blijft die ook piepen en voor sensoren doet die het ook niet.
Is dit ook op een 1 of andere manier in te stellen dat die achter uit gaat met aanhanger en voor aan blijft.
Want in het boekje van de rns510 staat er dan een auto met aanhanger :nuts
Hoop dat het nog een beetje te begrijpen is :gekte

mvg rinus
And on the 7th day created god the VW
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Trekhaak vragen

Bericht door Guus NLB »

Ik denk dat als je even op mij als auteur zoekt, dat je wel een bericht van enkele jaren terug vindt van hoe je de parkeersensoren heel makkelijk met een simpel te monteren schakelaartje uit kan schakelen.

:toppie Gelijk zelf maar even gezocht:


Daarom heb ik bij mij de sensoren met de hand uitschakelbaar gemaakt. Dit is in 10 minuten te doen:
Neem zo'n heel eenvoudig drukschakelaartje zoals soms bij bureaulampjes wordt gebruikt. Boor een gat voor die schakelaar in de felsrand van het binnenscherm linksachter. Bij mij zit dat achter het deksel op de zijwand.
Onderbreek met die schakelaar de grijsbruine draad aan de gele stekker die op het controleboxje achter het achterlicht zit.

Werkt perfect !!
Plaats reactie