Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motortemperatuur

vragen over de T4
Plaats reactie
Dre 960
Berichten: 117
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:24
Locatie: Heerenveen

motortemperatuur

Bericht door Dre 960 »

Hoi WJW,ers

Het probleem is al vaker aangekaart maar door de vele antwoorden het spoor een beetje bijster, vandaar stel ik de vraag opnieuw. Mijn motor temperatuur meter deed het altijd goed toen kwam hij wat minder hoog zeg maar de helft van normaal, toen weer goed en nu komt hij helemaal niet meer van zijn plaats, denk aan de sensor. Mijn grote vraag is dit alleen een aflezing of doet de motor hier ook wat mee of regelt de thermostaat dat zelf, ben er tijdens het rijden achtergekomen en heb geen vreemde geluiden gehoord en motor wordt niet extreem warm of zo, dus denk dat het alleen een aflezing is maar wil dit zeker weten. Oja kachel doet het gewoon goed en de tank inhoud meter ook, het gaat om een 2.5 TDI van 2001. Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groetjes Dre 960
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: motortemperatuur

Bericht door René »

Even Vagcom aansluiten, dan weet je vrij zeker of het de sensor of de thermostaat is.
Sensor kun je uitlezen met vagcom namelijk.
Wat gebeurd er als je wat langer stil staat met draaiende motor, geeft de meter dan wel tekenen van leven?


René
Dre 960
Berichten: 117
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:24
Locatie: Heerenveen

Re: motortemperatuur

Bericht door Dre 960 »

Hoi Rene

Als ik stil sta doet hij ook niks, had begrepen als de meter dan oploopt is de thermostaat waarschijnlijk stuk. Weet vraag misschien naar de bekende weg, maar wil graag weten of ik schade oploop als ik hier mee door blijf rijden, bij kapotte thermostaat zeker op den duur. Alvast bedankt voor reactie.

Groetjes Dre 960
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: motortemperatuur

Bericht door Egbert&Manon »

Zomaar een ideetje:

We kunnen even onze tellerunits overzetten; als je geen airbagstuur hebt is het makkelijk te doen.
De jouwe heeft waarschijnlijk (net als de mijne) canbus.
Ik ga vanmiddag nog naar het Tjongerschans en kan even bij je langskomen met tellerunit.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Dre 960
Berichten: 117
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:24
Locatie: Heerenveen

Re: motortemperatuur

Bericht door Dre 960 »

Hoi Egbert

Helaas heb ik wel een airbag stuur, wordt dus wat moeilijker. Maar bedankt voor het aanbod.
Succes in de tjongerschans, of ga je op bezoek dat is altijd beter om daar te doen. Maar je mag altijd langs komen hoor voor een bakkie, doe je eigenlijk al woon tegenover Rose Garden het gele huisje op de hoek, kruisstraat 1, ben alleen aan het werk en weet niet hoe laat ik thuis ben vanmiddag. Als de bus er niet is is het duidelijk.

Groetjes Dre 960 :zwaai
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: motortemperatuur

Bericht door Egbert&Manon »

In de baas z'n tijd op het internet? :politie

Ik dacht dat je thuis zou zijn.
Doen we volgende keer een bakkie.
Ik ga Manon bezoeken; ze mag waarschijnlijk morgenochtend weer naar huis.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: motortemperatuur

Bericht door René »

Dan sensor vervangen
Kan je hooguit 23euro kosten en dan ben je klaar.

René
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: motortemperatuur

Bericht door Egbert&Manon »

Dre 960 schreef:Hoi Egbert

Helaas heb ik wel een airbag stuur, wordt dus wat moeilijker. Maar bedankt voor het aanbod.
Succes in de tjongerschans, of ga je op bezoek dat is altijd beter om daar te doen. Maar je mag altijd langs komen hoor voor een bakkie, doe je eigenlijk al woon tegenover Rose Garden het gele huisje op de hoek, kruisstraat 1, ben alleen aan het werk en weet niet hoe laat ik thuis ben vanmiddag. Als de bus er niet is is het duidelijk.

Groetjes Dre 960 :zwaai
Ik zag hem staan om 11:30 vanochtend :toppie
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: motortemperatuur

Bericht door koos 890 »

Berrie en Rene schreef:Dan sensor vervangen
Kan je hooguit 23euro kosten en dan ben je klaar.

René
Die sensor kost iets meer dan 23 euro René , ik dacht uit m'n hoofd 48 euro en het is de onderste ( een groene ) .
Op de brug kan je hier makkelijk bij , alleen de stekker eraf halen gaat beroerd .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motortemperatuur

Bericht door Roger B. (11)61 »

zie niet in wat het probleem is van een airbag stuur

als je het nodgi vind (is het niet) om het stuur te demonteren, dan wip je de airbag er zo uit en draai je net als bij de versie zonder airbag die middelste moer los.... alleen opletten ivm airbagstoringsmelding dat je de auto niet op contact zet met losgekoppelde airbag...

strikt genomen moet je de accu loskoppelen en 10 minofzo wachten voor je de airbag los neemt, ik heb het al vaker gedaan met de accu gewoon aangesloten.

Maar de teller kan er prima uit met het stuur er gewoon in
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Dre 960
Berichten: 117
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:24
Locatie: Heerenveen

Re: motortemperatuur

Bericht door Dre 960 »

Hoi Allen

Heb de bovenste sensor vervangen en de meter doet het weer, gaat netjes naar de 90 graden maar zakt dan naar 60 graden en gaat weer omhoog, niet met dezelfde regelmaat, dus ook de tehermestaat kapot denk ik, weet iemand dit zeker. De verwarming doet het wel gewoon, of was het ook de onderste sensor die groene, waarom heeft die 4 polen en de blauwe maar 2, dacht daarom dat het die blauwe was, alleen een seintje naar de temperatuurmeter. alvast maar weer dedankt voor het antwoord. En Egbert stond ie op de oprit, daar woon ik dus.

Groetjes Dre 960 :zwaai
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: motortemperatuur

Bericht door René »

Ff uitlezen met vagcom, dan weet je of je de goede sensor hebt vervangen
De groene (4 polige) is voor je temp aanwijzing in de tellerunit.

René
philippo
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 jun 2010, 17:06

Re: motortemperatuur

Bericht door philippo »

hoi ,
ik heb dit probleem ook ,maar is een AAB 2.4 bj 1995 ook uit
telezen?

groet jan.
Berrie en Rene schreef:Ff uitlezen met vagcom, dan weet je of je de goede sensor hebt vervangen
De groene (4 polige) is voor je temp aanwijzing in de tellerunit.

René
Plaats reactie