Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
banden slijtage
banden slijtage
hallo, mijn rechterachterband heeft last van enorm cuppen bij het rechterachterwiel. de buitenzijde vd band slijt bijzonder snel tov de rest van de banden.
euromaster hier zegt dat dat DE transporter kwaal is en niet te verhelpen is?? dat lijkt me volslagen onzin.. er is volgens hun aan achterwiel ophanging niets te stellen..
ik heb een 2.5 tdi lwb. slijtage geld bij meerdere merken banden (heb meerdere soorten gehad en koop nooit budget banden) ik heb nu een set zomerbanden met 3 zgan.. en winterbanden set met 3x zgan en 1 compleet versleten.
ik kan aan de wielophaninging geen spelingen of mankementen bespeuren. normaal gezien zou je zeggen dat het een schokdemper is, maar aangezien men verteld dat het DE transporter kwaal is, wou ik het hier even vragen voor ik mn dure sachs set vervang (auto is niet verlaagd, alleen zwaardere dempers)
als belading heb ik vaak 1 motor links achterin staan. misschien dat dit nog meespeeld.. hopelijk niet want zo rijd ik meestal. iemand hier ervaring mee? of ander uitlijnboer zoeken?
euromaster hier zegt dat dat DE transporter kwaal is en niet te verhelpen is?? dat lijkt me volslagen onzin.. er is volgens hun aan achterwiel ophanging niets te stellen..
ik heb een 2.5 tdi lwb. slijtage geld bij meerdere merken banden (heb meerdere soorten gehad en koop nooit budget banden) ik heb nu een set zomerbanden met 3 zgan.. en winterbanden set met 3x zgan en 1 compleet versleten.
ik kan aan de wielophaninging geen spelingen of mankementen bespeuren. normaal gezien zou je zeggen dat het een schokdemper is, maar aangezien men verteld dat het DE transporter kwaal is, wou ik het hier even vragen voor ik mn dure sachs set vervang (auto is niet verlaagd, alleen zwaardere dempers)
als belading heb ik vaak 1 motor links achterin staan. misschien dat dit nog meespeeld.. hopelijk niet want zo rijd ik meestal. iemand hier ervaring mee? of ander uitlijnboer zoeken?
-
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00
Re: banden slijtage
Ik heb eens met mijn toenmalige Polo moeten uitwijken waardoor het achterwiel over een stoep klapte. Niets aan het wiel of de ophanging te zien. Een jaar later ging de auto voor een verlagingsset naar de uitlijnspecialist. Daar bleek dat het achterwiel uit het spoor stond. Ook daar viel niks te stellen dus dan moet je kiezen of je het zo laat of draagarmen en dergelijke gaat vervangen.
Re: banden slijtage
Hier is laatst toch een topic over geweest?
Achterophanging heeft exentrische bouten..is dus wél (iets) te stellen..
Achterophanging heeft exentrische bouten..is dus wél (iets) te stellen..
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: banden slijtage
klopt die van ons is achter ook al eens bijgesteld.een vriend van mij had ook het zelfde probleem met extra slijtage op de achteras. deze is meerdere keren gesteld maar het probleem bleef toen hebben ze de draagarm vervangen door een andere en het probleem was toen weg.
Re: banden slijtage
Op een goede 4 wieluitlijn bank laten uitlijnen/controleren. Kunnen ze zo zien of er wat scheef zit.
Achterophanging is minimaal te verstellen in originele uitrusting.
Er zijn echter in de handel excentrische bouten te koop, maar ik zou dan liever
kiezen voor een tweedehands achterwiel ophanging. Is een makkelijke klus.
Wat ook kan is dat je as krom op de ophanging zit. En dat kun je niet meer stellen.
Maar nogmaals op een goede 4 wiel uitlijn bank kunnen ze dat zo zien.
Achterophanging is minimaal te verstellen in originele uitrusting.
Er zijn echter in de handel excentrische bouten te koop, maar ik zou dan liever
kiezen voor een tweedehands achterwiel ophanging. Is een makkelijke klus.
Wat ook kan is dat je as krom op de ophanging zit. En dat kun je niet meer stellen.
Maar nogmaals op een goede 4 wiel uitlijn bank kunnen ze dat zo zien.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: banden slijtage
Hij moet inderdaad uitgelijnd worden, ik heb ook een keer een band op het canvas gehad, weliswaar met een Toyota, maar het lijkt me sterk dat er van een T4 niets uit te lijnen valt.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: banden slijtage
aan de achterwiel ophanging is zonder vervangen van de originele bouten door niet-originele excentrische weinig te stellen (alleen wat geneuzel in de marge met de aanweizge spelinkjes)
zoals geopperd eens goed laten nameten of er sprake is van verkeerde wielstand(en) en gelijk even schokdempertest doen....dan weet je waar het te zoeken is..
Links zwaar beladen en rechts niet kan bij een auto zonder ABS ervoor zorgen dat de wieldruk links hoog is en rechts minder hoog, de last afhankelijke remdrukregelaar regelt de druk omhoog omdat de auto wel inveert, hierdoor kan het zijn dat je rechter achterwiel meer remdruk krijgt dan ie op de weg kan overgrenen en dus regelmatig blokeerd en daardoor harder slijt.....
zoals geopperd eens goed laten nameten of er sprake is van verkeerde wielstand(en) en gelijk even schokdempertest doen....dan weet je waar het te zoeken is..
Links zwaar beladen en rechts niet kan bij een auto zonder ABS ervoor zorgen dat de wieldruk links hoog is en rechts minder hoog, de last afhankelijke remdrukregelaar regelt de druk omhoog omdat de auto wel inveert, hierdoor kan het zijn dat je rechter achterwiel meer remdruk krijgt dan ie op de weg kan overgrenen en dus regelmatig blokeerd en daardoor harder slijt.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: banden slijtage
Ik had dit ook toen ik mijn bus kocht in 2009 (een geluid alsof je op kaseitjes rijdt ...ik over de banden voelen en ja hoor cuppen net als uitstaande schubben bij een vis...De eerste eigenaar en enige eigenaar voor mij had veel met een caravan gereden en kan dat niet een reden zijn van cuppen van de banden want dan krijg je op slechte wegen net als tsjechie en polen tankbanen om op te rijden en met een caravan hobbelt dat constant brrrrrr heb dat ook gehad in finland toen de wegen daar nog niet geasfalteerd waren.(toen nog met VW T3 ) nu T4 ACV 2,5 TDI 75 kw 5cil.arjantdi schreef:hallo, mijn rechterachterband heeft last van enorm cuppen bij het rechterachterwiel. de buitenzijde vd band slijt bijzonder snel tov de rest van de banden.
euromaster hier zegt dat dat DE transporter kwaal is en niet te verhelpen is?? dat lijkt me volslagen onzin.. er is volgens hun aan achterwiel ophanging niets te stellen..
ik heb een 2.5 tdi lwb. slijtage geld bij meerdere merken banden (heb meerdere soorten gehad en koop nooit budget banden) ik heb nu een set zomerbanden met 3 zgan.. en winterbanden set met 3x zgan en 1 compleet versleten.
ik kan aan de wielophaninging geen spelingen of mankementen bespeuren. normaal gezien zou je zeggen dat het een schokdemper is, maar aangezien men verteld dat het DE transporter kwaal is, wou ik het hier even vragen voor ik mn dure sachs set vervang (auto is niet verlaagd, alleen zwaardere dempers)
als belading heb ik vaak 1 motor links achterin staan. misschien dat dit nog meespeeld.. hopelijk niet want zo rijd ik meestal. iemand hier ervaring mee? of ander uitlijnboer zoeken?
Heb nieuwe achter banden eronder gedaan en weg was het (ik wist niet wat me overkwam zo stil was ie )
Banden Continental Vanco 3 Prima banden heb ik altijd.(met nieuwe banden naar Noorwegen geweest en een maal naar frankrijk en geen gecup meer ....dus lag aan iets anders dan de bus de banden zelf misschien ? verkeerd omgelegd een band heeft ook een rijrichting Let op...
Hieronder de nieuwe banden vanco3. en de gecupte banden die er om zaten toen ik m kocht
( conti-vanco 2 )
Tip: Let altijd goed met vakantie op scheef afslijten van de voorbanden ...is mij een keer overkomen in Zweden met de T3( erg gevoelig voor uitlijnen) Ik keek toevallig even naar mijn voorbanden en zag dat ik aan de binnenkant op staal reed daar schrik je wel van sindsdien controle bij alle bussen die ik rij .
Misschien heb je hier iets aan..
Groet Ben ennu vindt fotootje erbij toch altijd duidelijk ...
- Bijlagen
Laatst gewijzigd door BenTDI op 27 feb 2011, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
- BenTDI
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
- Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland
Re: banden slijtage
Ben pas bij de bandenboer geweest en hij zegt van achter niet en van voren wel bij de T4Joris 407 schreef:Hij moet inderdaad uitgelijnd worden, ik heb ook een keer een band op het canvas gehad, weliswaar met een Toyota, maar het lijkt me sterk dat er van een T4 niets uit te lijnen valt.
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Re: banden slijtage
alles zou een tik kunnen hebben gehad.. iig niet bij mij. absloos verhaal kan niet, want ik heb abs.
ik zal hem binnenkort eens goed laten uitlijnen, en dan evt achterwielophanging dan maar vervangen als dat eruit komt. eerst maar weer eens de bus door de 2 jaarlijkse tuv keuring heen zien te krijgen, en dan ga ik er eens voor zitten. er staan iig weer 2 nieuwe achterbanden om.
bedankt voor de info!
ik zal hem binnenkort eens goed laten uitlijnen, en dan evt achterwielophanging dan maar vervangen als dat eruit komt. eerst maar weer eens de bus door de 2 jaarlijkse tuv keuring heen zien te krijgen, en dan ga ik er eens voor zitten. er staan iig weer 2 nieuwe achterbanden om.
bedankt voor de info!
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: banden slijtage
Dat is inderdaad een veel voorkomend probleem bij de T4 .arjantdi schreef:hallo, mijn rechterachterband heeft last van enorm cuppen bij het rechterachterwiel. de buitenzijde vd band slijt bijzonder snel tov de rest van de banden.
euromaster hier zegt dat dat DE transporter kwaal is en niet te verhelpen is?? dat lijkt me volslagen onzin..
Ikzelf heb al veel T4 gehad , en bij 3 daarvan was er steeds meer bandenslijtage op het rechterachterwiel dan bij de andere 3 wielen.
Een vriend van me heeft ook net hetzelfde probleem bij zijn T4 , ook het rechterachterwiel die sneller afslijt dan de andere .
(Moet er wel bijzeggen dat dit steeds allemaal goed verlaagde T4 zijn , dus misschien komt het slijtage probleem meer tot uiting wanneer de T4 verlaagd is , en minder wanneer hij niet verlaagd is )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: banden slijtage
De "specialisten" van Kw..shit?BenTDI schreef:Ben pas bij de bandenboer geweest en hij zegt van achter niet en van voren wel bij de T4Joris 407 schreef:Hij moet inderdaad uitgelijnd worden, ik heb ook een keer een band op het canvas gehad, weliswaar met een Toyota, maar het lijkt me sterk dat er van een T4 niets uit te lijnen valt.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.