Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5 tdi of 1.9 tdi

vragen over de T5
Plaats reactie
bbobseo
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2011, 23:16

2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door bbobseo »

We hebben nu een T4 met 1.9 td motor, niet echt vooruit te branden maar vooruit hij doet het nog.

We zijn nu aan het kijken naar een T5 Caravelle en die ombouwen naar lichte vracht voor in België.
Moet automatische airco hebben zodat de honden het achterin ook nog koel hebben.

Heb me ondertussen wat ingelezen en gemerkt dat ik geen automaat met trekhaak moet kopen, schijnbaar is de automaat niet het sterkte punt.
Mijn Garage hier in België rade me ook de 2.5 tdi 130 of 174 pk af. Volgens hem te veel problemen, turbo en weet ik wat nog meer. Voor reparaties kon je overal moeilijk bij. Klopt dit ?

Sta dus nu voor de keuze of een 105 pk 1.9 of 130 pk 2.5

Kan ik beter voor de 1.9 tdi gaan of toch 130 pk 2.5

p.s kijk naar t5 bouwjaar 2055 tot 2007
Laatst gewijzigd door bbobseo op 22 feb 2011, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door J. Jolliffe »

Ik denk dat elke motor wel wat heeft. Over het algemeen kan ik niet zeggen dat een 2.5 een slecht blok is. Wij hebben nu sinds nieuw 65.000 km met de 2.5 130 pk gereden en eigenlijk 0 problemen gehad met de hele bus.
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door Gerrit354 »

Ik zou gewoon voor een 2.5tdi 130 gaan, precies goed voor de meeste mensen. Dat deze motor zoveel meer problemen zou hebben vind ik overdreven, kijk zelf hier op het forum. Wij hebben nog 0 problemen gehad met de 2.5tdi en kan ik dus zeker aanraden.
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door sep »

zonder enige twijfel ..ga voor de 5 cylinder ...elke dag weer rijplezier !!!
Dat een 130/174 pk problematisch zouden zijn doe ik af als lariekoek....elk type auto heeft wel een "maandag ochtend auto " .....
Als je nu al een 1,9 rijd dan weet je wat dat is....de 130 pk is al een wereld van verschil...als je het kunt permiteren dan gewoon doen !!

mvg Sep
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door emil »

ik rij ook een 130 pk en tot volle teverdenheid
als je vaker op de autobaan rijd is vooral de 6 bak errug fijn
loopt dan lekker rustig en wil dan ook nog makkelijk harder
maar een 1.9 met 105 pk loopt ook goed en als je niet zo veel haast hebt
en ook niet vaak met een zware aanhanger rijd voldoet een 1.9 ook prima
een 1.9 is wel een stukkie goedkoper en bij gebrek aan pk's kun je hem altijd laten
chippen
dus het is maar wat je uit wilt\kunt uitgeven en wat je nodig hebt
bbobseo
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2011, 23:16

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door bbobseo »

danke je voor jullie reactie.

Aanhanger zal ik niet nodig hebben.
Snelweg af en toe maar voor 70% normaal rond om het huis

Van de 5 en 6 bak was me idd ook opgevallen had gedacht dat 1.9 ondertussen ook wel 6 bak zou hebben helaas niet dus.

Heb er nu eentje op het oog in duitsland

Caravelle 9 stoelen, voor dus ook bank
Automatische airco dus ook achter voor de honden
Lange versie
2.5 tdi 130 pk, handgeschakeld
trekhaak
05/2006
135.000 km
ongeveer 14.000 euro ex btw

Weet iemand hoe het zit als ik een tussenschot achter de eerste bank plaats. In de dakhemel zitten 2 rijen met verse lucht. Komt de achterste rij achter het schot te zitten zodat koude lucht in het afgesloten gedeelte komt. Gaat hier om een lange versie.
Kan ik de bestande banken laten staat en gewoon een tussenschot plaatsen en er voor zorgen dat de luchtsleuven dan achter het schot zitten of moet ik hier een aparte constructie voor maken.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door johnny van de voorde »

bbobseo,

Op zich maakt het niet uit wat voor motorisatie je neemt , dit is allemaal sterk afhankelijk van wat je ermee doet. Je zegt dat je voor 70% rond de kerk rijdt , dus is de 1.9 reeds genoeg. Natuurlijk gaat de 2.5 130 pk meer rijplezier geven , maar dan vooral op de grotere wegen en vooral de snelweg. Je hebt met die 2.5 standaard 6 versnellingen. Wat betreft problemen : Je zit hier natuurlijk op een forum hé , hier lees je veel problemen maar dat is puur normaal. Er bestaat geen forum waarop iedereen alle dagen komt zeggen dat hij geen problemen heeft gehad, vandaar !

Een belangrijk detail wat je niet mag vergeten : Koop geen bus zonder extra bijverwarmer! Wanneer je dit wél doet krijg je de bus zo goed als niet warm tijdens de eerste 10 kilometer, tenzij je direct op de snelweg gaat !!!

De bijverwarmer is simpel te herkennen aan de sticker die op de linker deurstijl zit met het woord webasto erop. Wanneer deze erin staat is ie helemaal :gekte :gekte :gekte

succes, John.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door johnny van de voorde »

en als ik me niet vergis ::: De Caravelle heeft altijd een bijverwarmer ??? Iemand die dit zeker weet ???

John.
Gebruikersavatar
Yasmine D & Wesley V
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:54
Locatie: Belgie, Bazel

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door Yasmine D & Wesley V »

johnny van de voorde schreef:en als ik me niet vergis ::: De Caravelle heeft altijd een bijverwarmer ??? Iemand die dit zeker weet ???

John.
ons caravelle heeft dit inderdaad standaard
VW T6 Caravelle Highline 204pk Dsg 4 motion, full option. :T6NOLESS
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door Rafke 108 »

mijne heeft dit ook standaard...

wat betreft de motorisatie verschillen smaken en behoeften natuurlijk...
ik heb nu een T4 102pk en die gaat héél lekker.. ik heb ook een T5 Multivan 130pk gehad (vorige winter verkocht met 180.000km) en buiten de Turbo heb ik enkel maar plezier gehad aan die auto... Momenteel heb ik een T5 Caravelle dubbel Cabine, lang model met 174pk + powerchip van VW en da's echt een beest... Als je in de buurt van Leuven woont mag je altijd es komen kijken hoe die in elkaar zit.. (om eerlijk te zijn staat mijn tussenschot er bijna nooit in)...
Moet eerlijk toegeven dat mijn T4 aangenamer rijdt in t dorp, doordat de versnellingen wat 'leuker' zijn en hij onderin wat meer koppel heeft, maar de T5 (al dan niet met zware aanhanger) is gewoon een super reisauto...
Morgennacht vertrek ik alweer en ik kijk er al ganse week naar uit :-)
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
kristiaano
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2011, 15:58

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door kristiaano »

Voor een goede T5 caravelle hoef je niet naar Duitsland te lopen.

Ik ga de mijne verkopen wegens firmawagen.
Te zien op
http://nl.kapaza.be/vi/54656841.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

De 2,5 is idd de beste keuze.
Heb voorheen ook een 19 gehad maar toch iets te licht bevonden.
Zeker wanneer geladen (8 personen + bagage)en/of in de bergen blijft een 2,5 gewoon gaan.
Heb eigenlijk wel spijt dat ik hem wegdoe maar 3 autos is een beetje teveel van het goede.
Gebruikersavatar
Harry4motion
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door Harry4motion »

Heb zelf een 1.9 86 pk gehad gehad, en nu een 2.5 174 pk. Persoonlijk zou ik altijd weer voor de 2.5 gaan, maar deze keuze moet je zelf maken. Ik vond de 1.9 nadat hij gechiped was echt wel lekker rijden. voor het chippen was het echt niet goed. Als je gas gaf gebeurde er gewoon niet veel, vooral bij tegenwind of als je uit een tunnel komt. Na het chippen ging dit wel een stuk beter.
Dat de motoren slecht zouden zijn geloof ik niet hoor, ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad, met de 1.9 niet en met de 2.5 niet. Het is zoals eerder vermeld, je meldt hier wel je problemen, maar je gaat niet iedere keer melden dat je dik tevreden bent met je auto en nog steeds geen problemen hebt, en dat je vindt dat hij zo'n mooi geluid maakt en zo lekker rijdt, en zo weinig toeren maakt op de snelweg, en dan toch al lekker wegtrekt vanuit onderin in zijn zes, en dat hij dan helemaal een mooi geluid maakt. en dat hij ondanks dat het een gewicht mee moet zeulen van 2680 kg (net op de weegbrug geweest) toch lekker vlot meekomt. en niet teveel verbruikt. :toppie
Succes met je keuze in ieder geval!
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door harry t5 191 »

Hier dus wel een tevreden en zeer bewuste 4 cil tdi rijder.
Wel goed getuned dus.
We trekken er ook regelmatig een caravan (1800 kg)mee en dat gaat geweldig.
Ik hoef geen ander!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
bbobseo
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 feb 2011, 23:16

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door bbobseo »

@kristiaano

Zoek een T5 Caravelle met btw, komt op de zaak in België te staan dus kan de btw terugkrijgen.
Daarnaast ben ik er nu achter dat ik een lange versie moet hebben. wilde ik toch al. Met een lange versie kan ik simpel een tussenschot achter de zitrij zetten en daarna lichte vracht.

In Nederland vind je weinig Caravelles of ze zijn omgebouwd en hebben als DC. Duitsland heeft normaal meer keuze maar op het moment ook niet veel.

Ben ook eens op het Duitse T5 board gaan zoeken en lees daar helaas niet veel goeds over de 2.5 130 en 174 pk. Iets met Pumpe duse injectoren die slecht vastgemaakt zitten, 1 schroef. http://www.t5-board.de/board/t5-news-in ... oblem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Spruitstukken die de hitte niet aankunnen, en nog paar andere dingen. Lees er helaas veel berichten van problemen met 2.5 motoren.
Mijn garage hier in België vertelde me ook al 2.5 tdi afblijven. Nu zal het in de praktijk wel zo zijn dat je geluk kan hebben of pech. Maar schijnbaar is de kans op pech met de 2.5 hoger als normaal. Zoals gezegd ik lees alleen fora en in dit geval specifiek over t5 in duitsland en die zijn niet echt positief en lees vele gevallen van mensen die rekeningen hebben waar je niet goed van wordt.

Heb dus al besloten dat het gewoon een 102 of 105 pk tdi gaat worden en dan met chip wat neem ik aan richting 130 pk zal gaan.

Ben dus op zoek naar:

T5 Caravelle Lange Versie
1.9 TDI 102/105 PK
Vanaf 2005
8-9 stoelen, of 6 stoelen met schot achter deze stoelen, dus geen DC cabine ombouw maar alleen een schot
Maximaal 150.000 km
Airco, waarbij er voor achter een extra airo moet zitten, i.v.m honden achterin. Airco mag volautomatsich of handbediening zijn.
Kleur maakt niet echt uit maar liefst geen wit
Auto met btw
Richtprijs maximaal 17.500
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: 2.5 tdi of 1.9 tdi

Bericht door emil »

ach ja ,je kunt je bang laten maken maar volgens mij valt het allemaal nog al mee
ik ken een monteur die bij vw heeft gewerkt en die er een paar t5 2.5 tdi's prive in onderhoud heeft
en die hebben tussen de 250.000 en 300.000 km op zitten en geen noemens waardige problemen gehad
een keer een waterpomp enzo.....
maar als je pech hebt kan een 1.9 ook in de soep lopen
toen ik die van mij kocht heb ik er ook over gedacht om een 1.9 te kopen en te laten chip tunen bij een
goede tuner maar ik heb liever een groot blok waar naar verhouding iets minder pk's uit komen
dan een klein blok "opdraaien" nu weet ik wel dat als je er verstandig mee omgaat die 1.9 met 130 pk
ook wel heel zal blijven en goed loopt .........maar toch
en is een 1.9 ook een p.d. , dacht het wel toch ???????
waarom hebben deze geen last van loszittende verstuivers????
kortom praat met een paar mensen die t5's hebben zowel 1.9 en 2.5 (zijn beide wel goed)
en een paar proefritten met de 85,105,130 en 174 pk en doe dan wat je zelf goed lijkt en laat je vooral niet bang maken
sucses
Plaats reactie