Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welke LM velgen voor een T4? (is de Rondell 0045 geworden)

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

welke LM velgen voor een T4? (is de Rondell 0045 geworden)

Bericht door Doka Driekus »

Hallo mensen,

Voor komend "seizoen" ben ik aan het rondkijken naar andere LM velgen voor mijn T4. De huidige velgen hebben behoorlijk last van corrosie onder de blanke lak en voldoen ook niet aan het draagvermogen.
Wat wel grappig was, is het feit dat er twee mensen uit mijn omgeving, onafhankelijk van elkaar, zeiden: "Ik heb het je nooit willen zeggen, maar die A8 velgen staan niet onder een T4" Ik vindt ze persoonlijk zelf echter super staan onder een T4 :bifun

Nu ben ik aan het rondkijken naar ander velgen maar de ogen doen me er bijna zeer van :groteogen Ik zoek een set strakke velgen die niet te klassiek zijn (geen vijfspaaks bijvoorbeeld) in 16" Natuurlijk is er aanbod genoeg maar als je dan een velg tegenkomt die je aanstaat blijkt deze weer niet over voldoende draagvermogen te beschikken. Helemaal irritant als zo'n velg op een site dan wel bij de zoekresultaten voor de T4 staat.

Ik kwam op een site ook een set nette velgen tegen die als velgen voor de T4 werden aangeboden met banden die aan het draagvermogen voldoen. Tja, volgens de onderdelencatalogus zijn het Passat velgen :muur

Mijn vraag is nu of jullie tips hebben welke velgen er goed onder een T4 kunnen en ook mooi staan onder een T4. Welke hebben jullie er bijvoorbeeld zelf onder? Mijn persoonlijke voorkeur gaat om praktische redenen uit naar 16" maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Is er overigens iemand bekend met MAM velgen? De MAM6 is een velg die ook in aanmerking zou kunnen komen maar op het internet kom ik nogal negatieve berichten tegen over de kwaliteit van deze velgen.

Groeten,
Erik
Laatst gewijzigd door Doka Driekus op 25 mar 2011, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door DNS »

Ik weet niet of hij ze nog heeft, maar Roger's oude 16" setje heb ik hier op het forum regelmatig aangeboden zien worden... misschien iets voor jou?

A8 velgen onder een T4 kunnen best mooi zijn hoor (zoals Parabool- en Star-velgen), maar dat S8 model vind ik zelf ook niet onder een T4 staan hoor. :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Multivan Generation »

Ronal R28, voldoende laadvermogen en met TÜV-brief..

zou dat wat kunnen zijn?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Roger B. (11)61 »

DNS schreef:Ik weet niet of hij ze nog heeft, maar Roger's oude 16" setje heb ik hier op het forum regelmatig aangeboden zien worden... misschien iets voor jou?
aangezien dat Borbet CB velgen zijn, 5-spaaks dus, komen die niet in aanmerking denk ik....hij wilde geen 5-spaaks :gekte


Maar bedankt dat je aan me dacht :yes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pieter k 1167
Berichten: 299
Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:41
Locatie: Ouddorp ZH

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door pieter k 1167 »

ik heb vandaag mijn nieuwe wielen erop gezet.
18 inch.
volgens 3 velgen experts, goed te doen als je niet veel transport.
volgens alle 3 moeten ze er af voor de keuring.
Bijlagen
DSC01266 (640x480).jpg
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door DNS »

Mooi setje Pieter. :toppie

Welk merk en type? Waarom moeten ze er voor de keuring af trouwens? Daar kijken ze toch alleen maar naar het draagvermogen van de banden en niet van de velgen...
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
pieter k 1167
Berichten: 299
Lid geworden op: 14 mar 2010, 21:41
Locatie: Ouddorp ZH

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door pieter k 1167 »

ik denk dat ze eraf moeten.
Er is in de velg nix te zien van een max load of merk of id
Het schijnt zo te zijn dat 18 inch wielen minimaal 68o kg moet kunnen dragen.
In mijn geval 40 kg per wiel te kort bij maximale belading.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door DNS »

Voor de APK (bij auto's v.a. 98) kijken ze naar de maximale aslast: Het draagvermogen van de banden op een as moeten dat maximale draagvermogen aankunnen. Heb je dus een maximale aslast van 1500kg, moet je dus op die as banden hebben met minimaal loadindex 98 (=750 kg/band, dus 1500 voor die as). Aan de velgen kunnen ze idd niets zien, omdat daar bijna nooit draagvermogen op vermeld wordt. Vandaar dat ze dus alleen naar de banden kijken in NL. Als ze er voor de APK af moeten, betekent dat dat er dus banden op liggen met een te lage loadindex. Is de loadindex van de banden wel goed, moet de set voor de APK geen problemen geven.

@ Erik: Als je van velgen de load-index wil weten, kijk dan eens op de Duitse sites/configurators van bepaalde velgenmerken. Daar kan je (bijna) altijd wel een link naar de ABE/TÜV-gutachten vinden waarin het draagvermogen vermeld staat. Daarbij kun je denken aan merken als Ronal, Rial, Rondell, AEZ, etc. Aanschaffen via Duitse sites kan trouwens (incl. verzendkosten) vaak ook nog goedkoper uitvallen. :toppie
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Ron---63--- »

Multivan Generation schreef:Ronal R28, voldoende laadvermogen en met TÜV-brief..

zou dat wat kunnen zijn?
Waren mijn eerste velgen, zitten nu winterbanden omheen, rij ik nu dus mee.
Zijn inderdaad goede stevige velgen, de mijne zijn 15 inch

Zelf vind ik de Ronal R48 erg gaaf, maar zijn 5 spaaks, valt dus af bij jou..
Bijlagen
Kopie van IMG_3119.jpg
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Doka Driekus »

DNS schreef:Daar kan je (bijna) altijd wel een link naar de ABE/TÜV-gutachten vinden waarin het draagvermogen vermeld staat.
Ja, dat is me bekend, vandaar dat het ook zo moeilijk is om een geschikte velg te vinden, zeker omdat mijn bus al een aslast van 1510kg op de vooras heeft.

Ron, die Ronal R48 hebben in ieder geval voldoende vermogen :toppie Ze hebben ook wel wat weg van de MAK VAN5 velgen. Het zou echter niet mijn eerste keus zijn omdat ik persoonlijk geen liefhebber van 5 spaaks velgen ben.
Hoewel? Op mijn T3 zit wel de klassieke Borbet A wat ik weer een supermooie velg vindt onder een T3.

Hetzelfde geldt voor de velgen van Roger. Het zijn beslist geen lelijke velgen maar smaak is o zo persoonlijk en daarbij zouden vijf spaaks velgen niet mijn eerste keus zijn.

IK heb het T4 fotoboek op de site ook eens doorgebladerd en volgens mij rijdt een zeer groot deel van de mensen (al dan niet bewust) met velgen die niet over voldoende draagkracht beschikken.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Pascal-141 »

En zijn de originele alu velgen van een 151PK niks voor jou ?
Die hebben zeker en vast het nodige draagvermogen .
En zoveel zie je die nu ook weer niet onder een T4
...Maar t'is wel een 5-spaak , maar ook wel weer iets 'speciaal' .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Gaas »

Hoi Erik,

Persoonlijk vind ik de velgen waar Pascal het over heeft het mooist. Heb er destijds zelf ook mee gereden. :yes

:T5cruisin Tjooooooooooowwwwwww :T54LIFE :wjw :T44EVER
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door DNS »

Rial Flair misschien iets voor je? Geen 5-spaak, 800 kg/velg en verkrijgbaar met VAG-naafgat, waardoor je geen centreerring meer nodig hebt.
Bijlagen
Rial Flair.jpg
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door Doka Driekus »

Sorry, maar die originele T4 velgen vindt ik persoonlijk absoluut niet mooi.

Ik heb geen bruikbare foto van mijn bus dus heb het maar even met een vectortekening gedaan. Ondanks het feit dat het dan 5 spaaks velgen zijn heb ik er de Ronal R48 en de MAK van5 onder gezet (dat is volgens mij ook een velg voor bestelauto's). Van deze beiden zou mijn voorkeur uitgaan naar de MAK velg.

Groeten,
Erik
Bijlagen
02.gif
01.gif
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: welke LM velgen voor een T4?

Bericht door DNS »

Verder nog Rondell 0045, die zit op 775 kg/velg...

Ik heb er voorheen ook nog een keer 16" BBS RX 220 opgehad. Erg mooi en eens wat anders dan een ander, 800 kg/velg draagvermogen, maar volgens mij niet meer nieuw te krijgen.
Bijlagen
Rondell 0045.jpg
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Plaats reactie