Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diepvriezer california

vragen over de T4
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

Diepvriezer california

Bericht door thierry v »

Hallo,

Ik heb en california uit 91 gekocht en kom tot de vaststelling dat de vriezer niet werkt.
Heb al beginnen demonteren en blijkt ook dat er een toestel onder de vriezer ontbreekt, volgens mij een acculader maar ben niet zeker.
Er liggen enkele kabels met stekkers onaangesloten.
Weet iemand of dit ook invloed kan hebben op het niet werken van de vriezer?
De vriezer zelf heeft een zespolige stekker, op de twee " 'pooldraden " staat er eff. 12 volt.
Is de vriezer altijd in werking of is er ergens een schakelaar om deze aan te zetten ?
Iemand suggesties ?
Enkele foto's ...
Bijlagen
DSC03809.JPG
DSC03808.JPG
DSC03807.JPG
Laatst gewijzigd door thierry v op 28 feb 2011, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Diepvriezer california

Bericht door repelsteeltje »

stekers zijn van laadapparaat. is idd weg.

koelkasten van dat bouwjaar zijn meestal niet meer te maken; tenminste, als het koelmiddelzijdig een probleem is.

als het de print is is deze wel reparabel, is laatst ergens hier een topic over geweest. ffe zoeken dus.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Diepvriezer california

Bericht door chv »

Je omvormer is weg. Dat wil niet zeggen dat je koelkast het niet meer doet. Maar die krijgt op dit moment geen stroom meer. Zo'n (originele) omvormer is niet goedkoop dacht ik. Maar misschien zijn er alternatieven te krijgen.
Misschien dat Egbert je er meer over kan vertellen.
Vragen omtrent de omvormer/batterijlader zijn al vaker aan de orde geweest.
Heb voor jou even de zoekfunctie gebruikt, er daarbij de link naar T4 wiki gekopieerd die Leo had geplaatst waar je meer informatie kunt vinden over de omvormer:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Ladeger%C3%A4t_A10" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens ontbreekt zo te zien ook je gasdichte trommel voor je gasfles.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Laatst gewijzigd door chv op 27 feb 2011, 23:50, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Diepvriezer california

Bericht door Egbert&Manon »

De besturing gebeurt vanuit het kastje aan het plafond.
Dit heeft geen invloed op het afwezig zijn van het laadapparaat.

Ik ben koeltechnicus en heb mijn eigen koelkast omgebouwd.

Voor electronica hebben we Henkk in da house:
http://www.hksservices.nl/xcomfort.index.html/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vraag: Wat voor geluiden zijn er hoorbaar na het aanzetten van het toestel (via plafondkastje)?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Diepvriezer california

Bericht door chv »

Jij weet er veel meer van dan ik, Egbert, maar ik heb begrepen dat die lader ook de stroomverzorging is voor de koelkast.
Dus geen lader, geen stroom voor de koelkast. Als ik tenmiste het verhaal op T4-wiki goede lees?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Diepvriezer california

Bericht door Egbert&Manon »

De mijne (ook uit 91) kan zonder lader functioneren.
Mijn lader is puur voor laden en 230V stroomvoorziening.
Koelkast werkt altijd via hh-accu.
Ik weet niet niet hoe men het bij de latere (dus ook de jouwe Charles) modellen heeft uitgevoerd.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

Re: Diepvriezer california

Bericht door thierry v »

Bedankt al voor de reacties !
De vriezer maakt totaal geen geluid, geen gepiep of gebrom totaal niets.
Dan voor de acculader/omvormer.
Ik had al gedacht aan deze acculader van LBC http://www.caravanmovershop.be/nl/Accul ... LBC412.php" onclick="window.open(this.href);return false;
in te bouwen maar dan heb ik geen omvormer natuurlijk vraagje overigens wat stuurt deze omvormer aan en heb ik deze echt nodig ? want heb ik geen 220 volt binnen aan het dubbele stopcontact als ik de camper aansluit op 220 volt via de buitenstekker ?
Of anders ,wat werkt er via de omvormer op 220 volt binnen deze camper ?
Ik heb begrepen dat voor de vriezer veel kans is dat de sturingseenheid defect is,
had al naar een zekere oom willem of zo al een mailtje gestuurd voor eventuele reparatie, als de compressor zelf niet stuk is natuurlijk?
Kan ik deze compressor testen zonder tussenkomst van de sturingseenheid ?
Dan wat betreft gasfles, ik heb zelf het originele spiritusvuur vervangen door een model op gas maar was niet op de hoogte dat deze gasfles in een gesloten " ton" moet staan.
Gaan ze daar bij de keuring ook moeilijk over doen, of hoe ziet zo een ton er uit ???
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Diepvriezer california

Bericht door chv »

Beste Thierry,

Heb je eigenlijk eigenlijk al gekeken wat er op T4-wiki site staat (Want dat linkje heb ik niet voor niets voor je opgediept uit eerder postings van o.a. Leo.) En Gebruik eerst een even de zoekfunktie dan wordt je al een heleboel wijzer, want er is al het een en ander geschreven op deze site over gaskasten en omvormers/laders.
En ja: volgens mij moet zelfs bij de APK worden gekeken of je gasinstallatie nog aan de eisen van voldoet (zoals de datum van je gasslang) Nog even los gezien van je eigen veiligheid: elke zomer branden er wel een paar recreatiejachten of voertuigen uit door een defecte gasinstallatie.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

Re: Diepvriezer california

Bericht door thierry v »

Oops, ik word hier meteen tot de orde geroepen :ie
Ik heb idd je link bekeken die je voor mij hebt opgezocht ( waarvoor hartelijk dank ) maar dat is in het duits en dat beheers ik nog minder dan onze oud keeper Pfaff :yes
Maar ik heb idd ondervonden dat ik best eerst de zoekfunctie gebruik om hier niet in de herhaling te vallen, mijn oprechte excuses ...
In elk geval nogmaals bedankt voor de al reeds nuttige toelichtingen !
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Diepvriezer california

Bericht door chv »

Nou, het heeft nog een tweede voordeel: als je de informatie bekijkt er vervolgens de vragen stelt die nog niet eerder naar voren zijn gekomen dan schieten we er allemaal wat mee op, want dat leidt tot verdieping van het onderwerp.
Zo zou je het ook kunnen bekijken :knipoog

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

PS Jean Marie heeft het toch nog een aardig eind geschopt, in Duitsland.
PPS Is Duits niet de officiele derde landstaal bij jullie? Dan beheers je dat toch tot in de puntjes :ie
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

Re: Diepvriezer california

Bericht door thierry v »

Duits is bij ons idd de derde landstaal maar zoals je waarschijnlijk wel weet schieten wij hier in Belgie niet zo goed op met onze anderstalige landgenoten :nuts
Maar daar moet ik voor naar een ander forum denk ik .
Afin terug naar het probleem, ik ga volgende week de vriezer eens nader bekijken alsook het stuurapparaat en hopelijk word ik dan iets wijzer indien niet weet ik jullie wel terug te vinden :knipoog .
Maar overmorgen vertrekken om een shortki doen :yes
pa2jbv
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 feb 2007, 19:04

Re: Diepvriezer california

Bericht door pa2jbv »

Goeiendag allen,

Heb ik toch geweldig nieuws voor jullie. Als je met internet explorer 8.0 tekst download kun je
met je rechtermuisknop de functie vertalen inschakelen.Werkt niet met firefox dus echt met io8.0.
Ik weet niet of het met oudere versies van Internet explorer ook werkt anders kun je zo upgraden.
succes jan
galore
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jul 2007, 13:18
Locatie: schagen

Re: Diepvriezer california

Bericht door galore »

ik heb hier toevallig nog een orginele ladegerat, ofte wel een omvormer? acculader, die jij mist.
als je intersse hebt hoor ik het wel.
mijn koelkast, die ik door dehulp van peter en manon en egbert weer aan de gang heb gekregen werkt nog steeds uitstekend
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

Re: Diepvriezer california

Bericht door thierry v »

Had er niet aan gedacht om de vertalingsfunctie te gebruiken, kom je toch eigenaardige zinsconstructies tegen :nuts
Ben nu ook tot de vaststelling gekomen dat het display met bedieningsknoppen zo dood is als een pier, ik veronderstel dat dit te maken heeft met het niet aangsloten zijn van de zespolige stekker van de ontbrekende lader/omvormer.
Dus mss toch best terug een originele lader/omvormer plaatsen om dit display weer tot leven te wekken ?
En dan mss verder gaan met het vriezerprobleem ...
Gebruikersavatar
thierry v
Berichten: 85
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:04
Locatie: Zemst

Re: Diepvriezer california

Bericht door thierry v »

Heb vandaag een lader/omvormer geplaatst maar helaas geen leven in de brouwerij :groteogen
Ook het bedieningspaneel met display blijft uit.
De diepvriezer geeft ook totaal geen teken van leven meer.
Op de +/- uitgang ( de twee dikke draden )van de lader meet ik wel ongeveer 16 volt onbelast .
Iemand sugesties ???
Bijlagen
DSC03815.JPG
DSC03814.JPG
DSC03812.JPG
Plaats reactie