Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Benzinetank gekrompen?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hans831
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:25
Locatie: Ridderkerk

Benzinetank gekrompen?

Bericht door hans831 »

Hallo mede T4 rijders,

Sinds de verhoging van de wegenbelasting rijden wij in een benzinebus (2.5 5 cylinder).
Dat ding rijdt fantastisch, en loopt zo'n 1 op 8..10.
Normaal zou je verwachten dat je dan wel 600km op een tank van 80 liter kan rijden maar dat is sinds een jaar of wat niet meer zo.
Wanneer na 300km de motor stopt en we gaan tanken dan gaat er maar 40 liter in, de meter geeft ook iets meer als halfvol aan (na het tanken).
Nu heb ik de benzinepomp die in de tank zit gecontroleerd en die lijkt goed, ook de vlotter doet het volgens mij goed.
zo'n bezinemodel heeft een soort afzuiging van de bezinedampen door middel van een klepje met koolstoffilter, ik dacht wellicht is die verstopt of zo, maar dat is niet zo, ook het klepje werkt goed.
Als je heel langzaam tankt gaat er meer in maar echt vol wil die niet.
We hebben tegenwoordig een jerrycan met 5 liter reserve bij ons.
Wie heeft enig idee ? alvast bedankt voor het meedenken.
Groet, Hans831
T4 2.5i DC
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Benzinetank gekrompen?

Bericht door pluuke »

hans831 schreef:Normaal zou je verwachten dat je dan wel 600km op een tank van 80 liter kan rijden maar dat is sinds een jaar of wat niet meer zo.
Wanneer na 300km de motor stopt en we gaan tanken dan gaat er maar 40 liter in, de meter geeft ook iets meer als halfvol aan (na het tanken).
??

Dus vroeger reed je 600km op een tank van 80ltr
Nu 300km op een tank van 40ltr

Dat is hetzelfde qua verbruik, alleen krijg je hem maar halfvol, is dat wat je bedoeld?

Hoe gaat dat dan ? Je tankt en hij slaat af, tank is pas half vol, maar je krijgt er niet meer in ?
Staat het niveau dan tot boven in de vulpijp ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: Benzinetank gekrompen?

Bericht door JanpeterJ »

Je zou bijna denken dat er 40 liter aan pingpongballen in je tank drijven. :nuts

Schuimvorming zou misschien kunnen, maar dat zou geen halve tank mogen schelen.
FF testen door te tanken, paar minuten wachten en proberen of er dan wel meer bij kan.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Benzinetank gekrompen?

Bericht door René »

Wat vaak gebeurd bij benzine wagens is dat de tankontluchting niet goed functioneert door een vesrtopping. Gevolg is vacuum getrokken brandstoftank.
Kun je eenvoudig zien door onder de auto te kijken en je tank controleren op mooie rondingen enzo. Moet goed in de bevestigingsbeugels zitten en die vorm ook volgen.
Ik vermoed dat je tank ingedeukt is en dat daarom je tankinhoud flink is afgenomen.

Je kunt de tank weer aardig in de originele vorm krijgen door met perslucht de tank terug te blazen. ( wel met zijn 2en)
Tevens natuurlijk je ontluchting in orde maken.

René
Gebruikersavatar
hans831
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:25
Locatie: Ridderkerk

Re: Benzinetank gekrompen?

Bericht door hans831 »

Het lijkt erop dat de tank echt halfvol is, want de vlotter van de benzinemeter werkt goed.
Als ik de vlotter omhoog houd tot de bovenzijde van het benzinepomphuis dan wijst de meter in het dashboard vol aan.
Tijdens het tanken slaat de pomp af maar als je heel langzaam tankt lukt het om er zomaar zo'n 20 liter extra in te krijgen.
Het idee van een vervormde tank had ik ook, het vreemde is dat de enige ontluchting die ik kan vinden is een slang met electrisch klepje naar de inlaat.
Dat kan dus alleen zuigen, dus in de tank heerst een behoorlijke onderdruk, dat merk je ook bij hert losdraaien van de vuldop.
Als ik het niet kan vinden haal ik de tank eronderuit en ga alles controleren, zou er iets met de overloop of de vulpijp kunnen zijn?

...Dat is toch wel errug mooi hé zo'n multivan...


Groet,

Hans
T4 2.5i DC
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Benzinetank gekrompen?

Bericht door repelsteeltje »

tank mag niet op onderdruk komen, ocntoleer het elektrische klepje dat je beschrijft, zonder dat er spanning op staat moet dit dicht zijn. wil wel eens doorlaten. Andere optie: aktiefkoolfilter totaal verstopt.
Gebruikersavatar
hans831
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:25
Locatie: Ridderkerk

Re: Benzinetank gekrompen?

Bericht door hans831 »

Dat klepje is heel, geen lekkage.
Waar zit dat actieve koolfilter?
Vanaf dat klepje loopt er een slang naar de tank, die is makkelijk door te blazen, zit daar dat filter nog tussen of zit het aan dat klepje?
In de vraagbaak staat er niet veel over.
T4 2.5i DC
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Benzinetank gekrompen?

Bericht door René »

Heb je nu al de tank aan de onderzijde auto bekeken?
Als je bij het openen vd tankdop hoort dat de tank lucht gaat aanzuigen (vacuum) dan is er iets mis met de ontluchting ( zit boven op de tank gemonteerd als het goed is)

http://www.t4-wiki.de/wiki/Tank#Betrieb_und_Probleme" onclick="window.open(this.href);return false;

René
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Benzinetank gekrompen?

Bericht door repelsteeltje »

http://www.t4-wiki.de/wiki/Aktivkohlebeh%C3%A4lter" onclick="window.open(this.href);return false;

hier heb je het aktief koolfilter, zit alleen bij benzinemotoren...
Gebruikersavatar
hans831
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:25
Locatie: Ridderkerk

Re: Benzinetank gekrompen?

Bericht door hans831 »

Aha, er zit een füll belüftung bij de vulpijp zie ik op die handige Duitse website.
Daar ga ik eens naar kijken, en ook naar dat koolfilter.
Dank voor de info, dit weekend even geen tijd gehad, ik ga doordeweeks wel eens 's Avonds kijken.
De tank lijkt mij trouwens niet vervormd.
Jullie horen het resultaat wel....
T4 2.5i DC
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Benzinetank gekrompen?

Bericht door BenTDI »

hans831 schreef:Het lijkt erop dat de tank echt halfvol is, want de vlotter van de benzinemeter werkt goed.
Als ik de vlotter omhoog houd tot de bovenzijde van het benzinepomphuis dan wijst de meter in het dashboard vol aan.
Tijdens het tanken slaat de pomp af maar als je heel langzaam tankt lukt het om er zomaar zo'n 20 liter extra in te krijgen.
Het idee van een vervormde tank had ik ook, het vreemde is dat de enige ontluchting die ik kan vinden is een slang met electrisch klepje naar de inlaat.
Dat kan dus alleen zuigen, dus in de tank heerst een behoorlijke onderdruk, dat merk je ook bij hert losdraaien van de vuldop.
Als ik het niet kan vinden haal ik de tank eronderuit en ga alles controleren, zou er iets met de overloop of de vulpijp kunnen zijn?

...Dat is toch wel errug mooi hé zo'n multivan...


Groet,

Hans
Veel lucht bij het tanken ?
Overkomt mij bij een tinq in gouda en dat is alleen bij die pomp .
Getankt en vol en als ik thuiskom is er al een streepje op het display uit ???
Bij een andere pomp kan ik van gouda tot arnhem rijden en terug en dan is ie ook pas bij hetzefde streepje op het display Wie steelt hier de show??? :muur :werkaanT4
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Benzinetank gekrompen?

Bericht door Peter 887 »

Is de in, en de uitgaande aansluiting van je benzineleiding niet omgewisseld,
je uitgaande leiding naar je benzinepomp komt helemaal onder uit je tank.
en je retour misschien wat hoger,als die aansluiting is omgewisselden
en daarom maar iets meer dan de helft van je tank eruit haald.
Ik weet dit niet 100procent, maar het is maar een ideetje.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
hans831
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:25
Locatie: Ridderkerk

Re: Benzinetank gekrompen?

Bericht door hans831 »

Ben, Is daarom de benzine bij Tinq goedkoper? ze verkopen lucht....
We tanken overal met de bus , dat moet ook wel want hij houd er zomaar ineens mee op.

Peter, de benzinepomp bij onze T4 zit onderin de tank. zie de foto (als het gelukt is).
Je ziet de tank open aan de bovenzijde hier onderin zit het plastic pomphuis.
Afbeelding

Als je de pomp uit elkaar haalt ziet hij er zo uit:
Afbeelding

Het verwisselen van in- en uitgaande leiding is niet mogelijk.
Er zit achter het koolfilter een doorzichtige benzineslang, vlak bij de bevestiging van de sidebar, zou er misschien een slangetje klem zitten?
De vul-beluchting lijkt het probleem niet.
T4 2.5i DC
Plaats reactie