Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Opgeblazen interkoeler

vragen over de T5
Plaats reactie
HenkP
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:32

Opgeblazen interkoeler

Bericht door HenkP »

Hoi Luitjes,

Van de week heeft de garage bij het bussie van m'n vrouw de remschijven en blokken vernieuwd (ze waren behoorlijk krom, wat doet ze er mee vroegen de jongens), egr afgedicht, uitlaatspruitstuk gecontroleerd (was ok), en de olieniveausensor vernieuwd (eindelijk blijft het lampje uit).
Maar, tijdens hun werkzaamheden zagen ze dat de intercooler aan de onderkant helemaal bol stond en dat het dus een kwestie van tijd was voordat hij verder zal openbarsten.
Nee toch, hebben we dat weer.
Nu wat vragen aan jullie, ik heb via de zoekfunctie niks kunnen vinden over een opgeblazen intercooler, dus het is redelijk zeldzaam.
Maar wat kan de oorzaak zijn, zou ik soms de egr te laat hebben afgedopt en de inlaatspruitstuk verstopt zijn.
Of heeft de vorige eigenaar er misschien een aanrijding mee gehad, dat hij al wat beschadigd was (de airco warmtewisselaar hebben we de vorige keer al vernieuwd, zat een gat in).
En hoe kun je het de voorkomen, de garage operde een oversized-cooler.
Wat is jullie ervaring/mening?
Het betreft een T5 uit 2003, 124.000km 174pk gechipt naar 204pk en wordt gereden door een vrouw van 43 met een stevige rijstijl.


Groetjes, Henk
HenkP
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:32

Re: Opgeblazen interkoeler

Bericht door HenkP »

Niemand?
Jay
Berichten: 109
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:11

Re: Opgeblazen interkoeler

Bericht door Jay »

HenkP schreef:Het betreft een 174pk gechipt naar 204pk
daar heb je een mogelijk mogelijke oorzaak.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Opgeblazen interkoeler

Bericht door Geert G »

HenkP schreef:Hoi Luitjes,

Nu wat vragen aan jullie, ik heb via de zoekfunctie niks kunnen vinden over een opgeblazen intercooler, dus het is redelijk zeldzaam.
Maar wat kan de oorzaak zijn, zou ik soms de egr te laat hebben afgedopt en de inlaatspruitstuk verstopt zijn.

Groetjes, Henk
Dat kan, EGR vervuilt ook de turbo inwendig, Variable schoepen blijven dan open staan, komen niet meer in de nul stand, door de roetafzetting. :ie
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
HenkP
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:32

Re: Opgeblazen interkoeler

Bericht door HenkP »

Aanstaande vrijdag gaat er een verzwaarde intercooler erop en zullen even kijken of de inlaatspruitstuk dichtgekoold zit.
En of het chippen een oorzaak is?
Hoeveel hoger zou de inlaatdruk worden, misschien een 1/2bar?

Groetjes, Henk
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Opgeblazen interkoeler

Bericht door edjeraketje »

Misschien is het type wat erop zat de 16 cm versie geweest. Bij de eerste bouwjaren zijn er een x aantal bussen geweest met een 16 cm uitvoering tegenwoordig worden ze uitgevoerd met 21 cm.
Een XL intercooler is vooral bij hoge buitentempraturen en een stevige rijstijl een pre.
Zit die XL intercooler er inmiddels onder? En wat voor merk?

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
HenkP
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:32

Re: Opgeblazen interkoeler

Bericht door HenkP »

Hoi Edje,

Ik bedoelde volgende week vrijdag, ik hou je op de hoogte.

Gr, Henk
HenkP
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 aug 2010, 10:32

Re: Opgeblazen interkoeler

Bericht door HenkP »

Hoi luitjes,

Op aanraden van de garage toch maar een orgineele intercooler er op gezet, deze heeft wel een derde modificatie gehad, zeg maar een derde serie, dat zal wel niet voor niks zijn geweest.
We hadden eigenlijk al langer het gevoel dat het motorvermogen wat was afgenomen, niet gek als je zag hoeveel lucht er via de scheur kon ontsnappen uit de intercooler, het vermogen is weer helemaal terug, rijdt als een tiet!
Laten we hopen dat dit het laatste is waar we aan hebben moeten sleutelen.
O ja, het inlaatspruitstuk was wel wat zwart, maar niet echt dik aangekoekt (niet echt verstopt),we houden het dus op een eerste serie ondeuglijke intercoolers.

Groetjes en vele vreugdevolle km's, Henk
Plaats reactie