Als het over afkeur van remschijven door roest op de remschijven gaat,
Afkeur: 6 juni moet hij weer voor:
![fun :werkaanT4](./images/smilies/t4workinprogress.gif)
Achterremschijven hebben te veel roest. Dus geen nieuwe rijden meer. Veel remmen de komen week en hopen dat het er dan af is. Anders nieuwe remschijven.
Dan is het goed om te weten dat er voor afkeur van een remschijf wegens te veel roest, er rondom op de schijf nergens een stukje glimmend (niet geroest) metaal moet zitten dat groter is dan 50% van de effectieve remblokbreedte.
Het is dus niet zo dat alle de roest op de remschijf bij elkaar opgeteld mag worden en als dit meer is dan 50% van de totale bestreken oppervlakte van de remblokken op de schijf dit afkeur is.
Er mag dus, volgens de apk regels, best veel roest op een remschijf zitten zonder dat deze afkeur is. (misschien wel te veel?)
In de praktijk worden schijven hierdoor vaak te snel afgekeurd door roest. zie ook hieronder,
bron
http://www.apkkeurmeesterservice.nl/def ... briekid=35
Donker deel is corrosie. Rest van baan remblokbreedte is effectieve gedeelte. Goedkeur: over deel van de omtrek is corrosie minder dan 50% van baan maximum remblokbreedte.
Zie artikel 54 van afdeling 4, Regelgeving APK.
Een remschijf mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat per kant de breedte van het effectieve gedeelte minder bedraagt dan 50% van de maximum breedte van het remblok. De remschijf voldoet niet aan de eis indien genoemde corrosie over de gehele omtrek aanwezig is.
Kortom, als ergens op de omtrek van de remschijf de breedte van het effectieve gedeelte meer is dan 50% van de maximum breedte remblok kan de remschijf niet worden afgekeurd.
bron
http://www.ibki.nl/IBKI/APK/APKkeurwijz ... 281%29.pdf
Kijk in de pdf file op pagina 35
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)