Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Er lekt iets... maar wat
Er lekt iets... maar wat
Ola T4 liefhebbers,
Sinds een kleine week lekt er iets uit mijn T4 (1996).
Dit was in eerste instantie te zien aan zwarte plekken op het wegdek waar de auto geparkeerd staat.
Na wat nader onderzoek lekt er een vloeistof van onder de auto, net achter de motorruimte maar voor de vooras. Ik kan niet helemaal vinden hoe het onderdeel waar het lekt precies heet, maar het is een metaal geval wat denk ik met de stuurinrichting te maken heeft.
De motorruimte is droog, de vloeistofniveaus, ook van de stuurbekrachtiging, zijn nog altijd hetzelfde als 4 weken geleden.
De vloeistof is geen olie (geen kleurige kringen), geurloos (dus geen ruitenwisser vloeistof of brandstof) en bevat nogal een berg zwarte zooi wat aan een of ander smeermiddel doet denken, maar het zou ook heel goed roet kunnen zijn wat smurrie wordt door de vloeistof.
Persoonlijk heb ik 2 opties maar ik weet niet hoe ik deze verder moet onderzoeken.
1) Er lekt iets bij de pomp voor de stuurbekrachtiging, maar blijkbaar geen hydrologische vloeistof uit het reservoir
2) Condenswater wat lekt uit een lekje van het uitlaatsysteem, maar dus een stuk voor de roetkat (en voor de plek waar die al eens gelast is). Dit zou de zwarte smurrie (roet) verklaren.
Iemand ideeën/tips hoe ik de rommel die lekt kan defineren en het lek kan vinden?
Sinds een kleine week lekt er iets uit mijn T4 (1996).
Dit was in eerste instantie te zien aan zwarte plekken op het wegdek waar de auto geparkeerd staat.
Na wat nader onderzoek lekt er een vloeistof van onder de auto, net achter de motorruimte maar voor de vooras. Ik kan niet helemaal vinden hoe het onderdeel waar het lekt precies heet, maar het is een metaal geval wat denk ik met de stuurinrichting te maken heeft.
De motorruimte is droog, de vloeistofniveaus, ook van de stuurbekrachtiging, zijn nog altijd hetzelfde als 4 weken geleden.
De vloeistof is geen olie (geen kleurige kringen), geurloos (dus geen ruitenwisser vloeistof of brandstof) en bevat nogal een berg zwarte zooi wat aan een of ander smeermiddel doet denken, maar het zou ook heel goed roet kunnen zijn wat smurrie wordt door de vloeistof.
Persoonlijk heb ik 2 opties maar ik weet niet hoe ik deze verder moet onderzoeken.
1) Er lekt iets bij de pomp voor de stuurbekrachtiging, maar blijkbaar geen hydrologische vloeistof uit het reservoir
2) Condenswater wat lekt uit een lekje van het uitlaatsysteem, maar dus een stuk voor de roetkat (en voor de plek waar die al eens gelast is). Dit zou de zwarte smurrie (roet) verklaren.
Iemand ideeën/tips hoe ik de rommel die lekt kan defineren en het lek kan vinden?
Re: Er lekt iets... maar wat
MIsschien ook wel olie... het is behoorlijk zwart, alleen geen kleurrijke ringen op het asfalt zoals je vaak ziet als er een lekkende auto gereden heeft.
Tijdens het rijden lekt het volgens mij niet (nog geen andere spetters gevonden in de straat), tijdens het stilstaan is de lekkage er wel, maar met behoorlijke mate (paar druppeltjes per 2 uur ofzo ).
Oliefilter? Carter lek?
Tijdens het rijden lekt het volgens mij niet (nog geen andere spetters gevonden in de straat), tijdens het stilstaan is de lekkage er wel, maar met behoorlijke mate (paar druppeltjes per 2 uur ofzo ).
Oliefilter? Carter lek?
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Er lekt iets... maar wat
Maak eens een foto van de vermoedenlijke daders??
Zegt ff meer als alleen stukje tekst.
René
Zegt ff meer als alleen stukje tekst.
René
Re: Er lekt iets... maar wat
Foto is lastig...
Ik heb geen idee waar ik bijvoorbeeld de krukaskeerring of de oliepomp moet vinden en de carter kom ik niet bij, in ieder geval niet van onder.
Ik kan wel een poging doen om een foto te maken van het punt waar het naar buiten komt, maar of we daar iets mee opschieten...
Nog wat info die ik verzameld heb:
- Lekken stopt na een paar uur wanneer de motor helemaal afgekoeld is. Er hangt nog wel een dikke druppel aan, maar er is geen nieuwe 'aanvoer'.
- Oliefilter (en olie) is een kleine 2 jaar terug bij een grote beurt vervangen
- Onderin de motorruimte, rechts naast het blok (tussen blok en versnellingsbak in als het ware) zie ik ook dezelfde zwarte smurrie/olie. Moeilijk te zien, maar volgens mij zit het dus daar ergens.
Ik heb geen idee waar ik bijvoorbeeld de krukaskeerring of de oliepomp moet vinden en de carter kom ik niet bij, in ieder geval niet van onder.
Ik kan wel een poging doen om een foto te maken van het punt waar het naar buiten komt, maar of we daar iets mee opschieten...
Nog wat info die ik verzameld heb:
- Lekken stopt na een paar uur wanneer de motor helemaal afgekoeld is. Er hangt nog wel een dikke druppel aan, maar er is geen nieuwe 'aanvoer'.
- Oliefilter (en olie) is een kleine 2 jaar terug bij een grote beurt vervangen
- Onderin de motorruimte, rechts naast het blok (tussen blok en versnellingsbak in als het ware) zie ik ook dezelfde zwarte smurrie/olie. Moeilijk te zien, maar volgens mij zit het dus daar ergens.
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Er lekt iets... maar wat
Kun je nu wel uitsluiten of het olie of koelvloeistof is?
Als dit lukt, dan kun je e.e.a uitsluiten.
Waar hangt die druppel nu aan?
Is het rondom de olievuldop soms "nat" Kan zijn dat de O-ringen aan het vergaan zijn met als gevolg oliespoortjes naar beneden toe.
René
Als dit lukt, dan kun je e.e.a uitsluiten.
Waar hangt die druppel nu aan?
Is het rondom de olievuldop soms "nat" Kan zijn dat de O-ringen aan het vergaan zijn met als gevolg oliespoortjes naar beneden toe.
René
Re: Er lekt iets... maar wat
Nog een poging gedaan om het lek op te sporen en nu echt met m'n neus op de plek waar het eruit komt gezeten (naja... gelegen).
Aan de zwartheid en glimmerigheid te zien is het bij nader inzien toch olie.
Raar dat de vlekken op de weg geen 'regenboogpatroon' geven.

De motorruimte is helemaal droog. Zelfs geen sporen van een zwetend blok of wat dan ook, helemaal netjes en droog.

(Iemand enig idee waar dat zilverkleurige buisje bovenop het blok voor is, net boven het midden van de foto? Lijkt zo nieuw. EGR?
Enne.. .wat is dat ronde ding op een steeltje, achteraan? Vraag ik me al maanden af :P)
Op de eerste foto is volgens mij nog net een klein hoekje van de carterpan te zien. Die lekt dus niet.
Op zo'n beetje alle plekken het motorblok die zichtbaar zijn niks noppes nada te zien.
Aan de zwartheid en glimmerigheid te zien is het bij nader inzien toch olie.
Raar dat de vlekken op de weg geen 'regenboogpatroon' geven.

De motorruimte is helemaal droog. Zelfs geen sporen van een zwetend blok of wat dan ook, helemaal netjes en droog.

(Iemand enig idee waar dat zilverkleurige buisje bovenop het blok voor is, net boven het midden van de foto? Lijkt zo nieuw. EGR?
Enne.. .wat is dat ronde ding op een steeltje, achteraan? Vraag ik me al maanden af :P)
Op de eerste foto is volgens mij nog net een klein hoekje van de carterpan te zien. Die lekt dus niet.
Op zo'n beetje alle plekken het motorblok die zichtbaar zijn niks noppes nada te zien.
Re: Er lekt iets... maar wat
Zo te zien ben je de gelukkige bezitter van een 1.9 td, je inlaatspruitstuk glimt inderdaad als nieuw, lijkt inderdaad wel nieuw, net als de EGR-buis, . Dat potje op een steeltje lijkt me een vacuumbediende smoorklep maar, de échte t4-rijder zal dat vast weten. Komt die lekkage tussen de motor en bak..? Krukaskeerring misschien..?
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
Re: Er lekt iets... maar wat
Die zie ik vaker genoemd na wat geGoogle... waar vind je dat ding?WouterW schreef: Krukaskeerring misschien..?
Overigens inderdaad een 1.9, maar volgens mij en volgens de RDW alleen een D. Die T weet ik niet hoor... volgens mij zit er geen turbo op.
Re: Er lekt iets... maar wat
Kijk ook eens naar de oliesensor op het blok zitten 2 op,eentje bestuurders kant blok en een bij het olie filter,glimmende pijp is egr buis.
Ronde ding met stokje bediend de turbo druk,deksel vacuüm pomp wil ook wel eens lekken,hoop dat je er wat aan hebt. grt jan
Ronde ding met stokje bediend de turbo druk,deksel vacuüm pomp wil ook wel eens lekken,hoop dat je er wat aan hebt. grt jan

Re: Er lekt iets... maar wat
Je hebt een abl turbo diesel 1.9



Re: Er lekt iets... maar wat
Je hebt hier in principe twee mogelijkheden: Kruk-as keerring achter je vliegwiel of versnellingsbak olie. 

Groet, Oskar.
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Er lekt iets... maar wat
Krukas keering kun je alleen maar zien als de bak eraf is.
En ja, je hebt toch echt een turbo eraan hangen hoor.
Is het oliefilter wel voldoende vastgedraaid?
Dan de bak onder de motor vandaan trekken en verder speuren of het nog ergens anders nat is. Zo moet je toch dingen uit kunnen sluiten.
Kijk ook nog even aan boven de versnellingbak. Kan namelijk ook nog zijn dat je kleppendeksel olie doorlekt.
René
En ja, je hebt toch echt een turbo eraan hangen hoor.
Is het oliefilter wel voldoende vastgedraaid?
Dan de bak onder de motor vandaan trekken en verder speuren of het nog ergens anders nat is. Zo moet je toch dingen uit kunnen sluiten.
Kijk ook nog even aan boven de versnellingbak. Kan namelijk ook nog zijn dat je kleppendeksel olie doorlekt.
René
Re: Er lekt iets... maar wat
toch lijkt dit mij een turbodiesel, de inlaatlucht komt van onder (daar waar de turbo zit) en de td heeft geen intercooler dus...Bij de gewone diesel zit het spruitstuk direct aan het luchtfilter toch..? correct me if I'm wrong.... Hoop dat je lekkage iets simpelers is als de krukaskeerring, daarvoor moet de bak eronderheen. Gelekte olie komt dan eerst in het koppelingshuis en bij stilstand lekt het daar vervolgens uit.
T5 2.5 AXD 2004 515.000km
Re: Er lekt iets... maar wat
Soms komt het olie spoor ergens weg waarje het niet verwacht, bij mij was het de bovenste olie sensor,maar het leek ergens anders vandaan te komen. grt jan
Re: Er lekt iets... maar wat
De keerring kun je pas zien als de bak er af is, de lekkage er van al eerder.Berrie en Rene schreef:Krukas keering kun je alleen maar zien als de bak eraf is.
En ja, je hebt toch echt een turbo eraan hangen hoor.
Is het oliefilter wel voldoende vastgedraaid?
Dan de bak onder de motor vandaan trekken en verder speuren of het nog ergens anders nat is. Zo moet je toch dingen uit kunnen sluiten.
Kijk ook nog even aan boven de versnellingbak. Kan namelijk ook nog zijn dat je kleppendeksel olie doorlekt.
René

Groet, Oskar.