Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vakantie voorbereidingen!

vragen over de T4
Plaats reactie
Atlantis111Kw
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mar 2011, 09:47
Locatie: Hengelo(o)

Vakantie voorbereidingen!

Bericht door Atlantis111Kw »

Hallo Jongens! Ik heb natuurlijk als nieuweling met een T4 bus in den beginne altijd een hoop vragen!
Zo ook weer eigenlijk wat vragen of advies over wat te doen of te laten controleren(bij de garage) voordat ik op vakantie ga?
De reis zal natuurlijk weer met de auto;lees Bus, naar Turkije gaan!
Duitsland Dordmund, via de 45 naar Wurzburg, Regensburg naar Passau Oostenrijk , Linz aanhouden en dan naar Graz en dan Slovenie, Zagreb! Dan 1 streep naar Servie, Belgrado en Nis en via Bulgarije Sofia naar Turkije Istanbul (2600 KM)en dan nog 500Km landinwaarts naar de Zwarte zee!.
Mooie route, vroeger de E8 of de dodenweg of autoput genoemd!

Maar goed!
Ik zelf dacht aan dit!

1-Nieuwe olie (welke?) Hoeveel?
2-Oliefilter
3-Brandstoffilter
4-Interieurfilter
5-Nieuwe rem-olie
6- ik wil de motor schoon laten spoelen om alle sludge enzo in het blok te laten verwijderen.Is dit wat!
7- Slick 50 toepassen ? Ja of nee?
8- Versleten slangetjes laten vervangen.

Wat is nog handig om te laten doen?
Wat zou zoiets kunnen kosten?

Thanks guys!

MK
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: Vakantie voorbereidingen!

Bericht door anita-sushi »

Mogen meisjes ook reageren? :nuts

Van het technische deel weet ik het niet echt. Zwagerlief doet altijd een goede grote beurt net voor de APK. (Hij is wel wat vlotter dan de gemiddelde garage met het vervangen van filters e.d. maar dan weten we zeker dat het goed is.)

Voor de vakantie kijkt hij altijd nog de olie, koelwater, bandenspanning enzo na.

Wij hebben 2 jaar geleden een klapband gehad op de Franse snelweg, sindsdien letten wij nóg meer op kleine haarscheurtjes, oneffenheden enz. Ook het reservewiel is goed. Met deze afstanden heb je toch iets meer nodig dan een 'thuiskomer'.

Wat het kost weet ik niet.
Atlantis111Kw
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mar 2011, 09:47
Locatie: Hengelo(o)

Re: Vakantie voorbereidingen!

Bericht door Atlantis111Kw »

Hahaha, ja hoor meisjes mogen ook!
Inderdaad het reserve wiel ook nog effe checken! Das wel een goeie hoor!

Thanks meissie!

MK
Joop1972
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2010, 00:15

Re: Vakantie voorbereidingen!

Bericht door Joop1972 »

Dikte van je remschijven ok ?
Remblokjes nog goed?
Remvloeistof nog niet "te oud" en waterig ?

Het remsysteem wordt op deze prachtige rit (mooie landschappen onderweg!) zwaarder belast dan in NL

Koelsysteem oke, geen lekkages, werken de ventilatoren normaal als de motor warm wordt ?

Kannetje met reservediesel mee

Distributieriem tijdig vervangen (cf onderhoudsinterval)
Genoeg versnellingsbakolie?

Voor de rest lijkt me dat alles ver genoemd is.

Goede reis, geniet ervan!

Joop
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: Vakantie voorbereidingen!

Bericht door Dennis 449 »

Mooie route MK!

Ik rijd deze route al vele jaren. Een heerlijk rustige route door Oostenrijk zonder lange wachttijden voor de tunnels, ook al hebben we er drie onderweg. Van 6,5 en 8 en 10 km lengte het kost echt geen tijd extra. Van Zagreb tot aan net voor Lipovac rijd ik zo met je mee over de Autoput. Ik ga af bij Osijek/Dakovo. Dan zie ik jullie nog doorstomen, met de gedachte: ze zijn pas halverwege.

Goede reis
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vakantie voorbereidingen!

Bericht door sgsdebruijn »

Laat alles wel tijdig doen en niet de week voor je vertrk, eventuele foujes of andere euvels heb je dan nog even de tijd voor om te verhelpen!

Check ff je riemen, eventuell clima/airco opnieuw laten vullen stel dat hij ermee nokt in de hitte.
Verder vloeistoffen meenemen en wat slang, pijpje en slangenklemmen bv 22mm ofzo.je hebt reserve dieseltankjes die je in je reserverwiel kan doen

Ohh en goede krik en een blokje hout en je reservesleutel :bonk
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vakantie voorbereidingen!

Bericht door Multivan Generation »

ik vraag me altijd af bij mijn buren, die rijden jaarlijks bijna 4000 km enkele reis,
waarom ze dat doen.
Ik zou zo'n afstand vliegen, dan kom je veel uitgeruster uit...

Niet dat de bus het niet aan kan, maar ik vind het voor mezelf niet verantwoord om meer als 1300 km per dag te rijden met zijn 2-en.
Mijn buren hadden de opmerking, dat ze hun familie willen zien.
Ik de opmerking terug: stuur ze geld voor een pc met een webcam, dan kun je ze dagelijks zien :zwaai
De laatste keer kwamen ze op een zondagnacht thuis, de kids moesten 4 uur later weer naar school :bonk :bonk

Voor wat betreft de bus. Laat in jouw geval in ieder geval de trillingsdemper die je nu al zorgen maakt, repareren.
Koelvloeistof voldoende, ruitensproeier vloeistof in voorraad(ze vragen er goud voor onderweg), en een goede gevulde koelbox :happy en aangepaste olie er in.
Zou men misschien vergeten, maar je kunt een hogere viscositeit prima gedurende die vakantie rijden, en later als je weer thuis bent de normale olie er weer in. Neem voldoende grote slang klemmen mee, van diameter 48-68 mm (interkoeler slangen) en vervang de vacuüm slangen van te voren. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Vakantie voorbereidingen!

Bericht door sgsdebruijn »

En ff uit laten lezen op storingen en bp timing
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie