Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Er lekt iets... maar wat

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Er lekt iets... maar wat

Bericht door Multivan Generation »

Dat drukdoosje met het stangetje er aan is de wastegate.
Dat zorgt er voor dat de overdruk van de turbo afgelaten kan worden :zwaai

Zie ook eens: hier voor meer achtergrond informatie :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Er lekt iets... maar wat

Bericht door renevanh »

Dus toch een turbo... leuk om te ontdekken :nuts

Oliefilter zit rechts voor de versnellingsbak toch? Daar heb ik een rond ding gezien, wel lastig bereikbaar maar voelen of ie vast zit moet lukken.

Zit nu overigens erg hard te twijfelen of ik hier zelf mee verder ga klussen of hem gewoon naar de garage breng. Ik heb de auto gewoon best wel nodig de komende tijd, dit kan geen projectje van 2 weken worden zeg maar.

Hoe zit dat met olie in de versnellingsbak? Groot probleem of 'niet zo handig, laten we er even uitlopen'?
Joop1972
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2010, 00:15

Re: Er lekt iets... maar wat

Bericht door Joop1972 »

Hallo

Las ik het goed dat je de oliefilter en olie 2 jaar gelden hebt laten vervangen? Afhankelijk van hoeveel km je per jaar rijdt, dient het minimaal 1x per jaar te gebeuren.

Lekken, dat kan een afdichting zijn bij de verschillende onderdelen waar de olie doorheen stroomt, oa carterpan, oliekoeler, oliefilterhuis. Je komt er alleen achter door de bodemplaat te demonteren, de zaak goed schoon te maken met ontvetter en dan na een proefrit te kijken waar het vandaan komt.

Ik denk aan een olielekkagge, te meer daar jij zegt dat het begint als het blok warm is en ophoudt als de motor koud is. Als olie warm wordt wordt hij dunner/vloeibaarder en gaat hij makkelijker door een afdichting die niet meer 100% is.

Gewoon stap voor stap de onderdelen bekijken. Zoveel mogelijkheden, ik heb ook een 1.9 TD met ABL blok (als op jouw foto) en ook hier is door veelvuldig gebruik/km stand al het nodige aan keerringen en pakkingen vernieuwd.

Succes Joop :werkaanT4
Joop1972
Berichten: 69
Lid geworden op: 15 feb 2010, 00:15

Re: Er lekt iets... maar wat

Bericht door Joop1972 »

Olie in de versnellingsbak, moet je eruitzuigen en dan met een spuit weer vullen....
danieltje
Berichten: 77
Lid geworden op: 19 mei 2011, 23:10
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Er lekt iets... maar wat

Bericht door danieltje »

De transmissieolie kan je gewoon via de aftapplug eruit laten lopen. Is waarschijnlijk een supergrote imbus voor nodig. En vullen kan je weer doen via de vulplug waar je dezelfde imbus voor nodig hebt. Deze zit aan de vookant en zit at hoger. Wel even verse olie gebruiken natuurlijk. Maar is waarschijnlijk niet eens nodig, want het is een gesloten systeem als ik het goed heb. Bij mijn T4 2.4D is dat namelijk wel zo. Gewoon de aandrijfassen loshalen door middel van de 6x torksbouten aan elke kant eruit te halen.

Maar als ik het zo lees ben je niet echt bekend met automotoren, dus zou ik het samen met iemand doen die er wel snugger van heeft of anders gewoon door de garage. Maar reken wel dat de garage een hoog tarief rekent om een kleine keering te vervangen aan de bakzijde. Immers moet de bak er compleet af. Ik raad je dan ook aan om gelijk naar de staat van je koppelingssetje te kijken als hij er toch vanaf ligt. Dat zijn dan de extra kosten niet om er meteen een nieuw setje in te plaatsen. Dan gaat dat (als je er teminste zuinig mee om gaat) weer jaren mee.

Raadpleeg ook even een ath. Vaak staat er een goede werkwijze in. En als ik jou was zou ik een brug huren, want ik heb het vorige week op de grond gedaan, maar dat is haast niet te doen. Zon bak is veel te zwaar en onhandig om hem op zijn plek te krijgen op die manier. Ben er op de grond een goede dag mee bezig geweest.

Succes.
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

Re: Er lekt iets... maar wat

Bericht door Coen220 »

Kijk een naar je stuurhuis potje ,is blijft deze op pijl ?
Knijp ook eens in de stuurhuis hoezen en voel of je daar geen lekage hebt, stuurhuis kan aan de binnenkant lekken en dat lopen de hoezen vol
Of de slang verbinding tussen Potje ,stuurpomp,en stuurhuis, kan ook lekken.
Zijn er laast soms remblokken vernieuwd ? zodat het remoliepotje is overgelopen ?
Maak alles eerst eens goed droog en controleer dan na een rit of je iets van lekage terug ziet.
Sucses met zoeken
Coen
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Er lekt iets... maar wat

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Zit het oliefilter misschien te vast gedraaid. O-ring vernield.
Oliekoeler misschien??

Herman744
renevanh
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 apr 2010, 10:40
Locatie: Driebergen

Re: Er lekt iets... maar wat

Bericht door renevanh »

Vanochtend even naar de garage gereden, wilde gewoon weten wat het was.

De monteur trok de motorkap open, keek 10 seconden en had het lek gevonden. Het goede antwoord was de oliedruksensor en jan.j.531 gaat dus door voor de koelkast! :klappen

De sensor zit min of meer beschermt met een rubbertje. Dat hing al een tijdje niet netjes om de sensor heen. Gisteren heb ik dat nog terug geschoven en niet eens in de gaten gehad dat het daar dus lekte. Vandaag stond het hele rubbertje dus vol olie.

Helaas had de garage (en alle vestigingen in NL van deze auto groep) de sensor niet op voorraad, dus vrijdagochtend even terug om er een nieuwe in te steken.
Tot die tijd maar even een busje olie meegenomen.

Iedereen bedankt voor de tips, ik ben erg blij dat jullie er allemaal naast zaten, haha
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: Er lekt iets... maar wat

Bericht door jan.j.531 »

blij dat ik je van dienst kon zijn,nog veel rij plezier met je :driveT4 .grt jan
ajm
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mar 2011, 21:34

Re: Er lekt iets... maar wat

Bericht door ajm »

Ik had ook een lek(je) aan de onderkant van de T4 2.5D. bleek bij mijn de pakking te zijn van het olie filterhuis.
Alle pakkingen vervangen en nieuwe filter gestoken incl 1/2 ltr olie was ik 100 euri kwijt bij de T4 in Oirschot :lach
Totaal een uurtje werk, A 53 euro de rest is materialen .
Voor dat geld wilde ik het zelf niet doen :nuts
robertbg
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2010, 12:44

Re: Er lekt iets... maar wat

Bericht door robertbg »

Hallo T4tjes, zoekende in weetjewel forum om mijn probleem, die lijkt op de omschrijving in dit bericht, "Olielekkage " op te lossen. Ik heb voor de tweede maal de krukaskeering lek, overal waar je hebt gestaan laat je een olievlek achter. De keering is een flinter dun plastic achtige rand die wat taps uitloopt over de krukaseinde, org. van VW. Wat kan ik hieraan doen om dit te verhelpen.
Ben op zoek naar een keering die voorzien is van een zg.spriraaltje die je evt. kunt inkorten. Weet iemand hier een oplossing voor, verneem ik dat graag, evt., indien in bezit, de maten erbij vermelden.
alvast bedankt voor de genomen moeite, Gr Robert.
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Er lekt iets... maar wat

Bericht door Peter 887 »

Misshien kun je hiervoor beter zelf een topic starten,
dan wordt er misschien wat makkelijker op gereageerd.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Plaats reactie