Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Speakers achterin Westfalia

vragen over de T4
Plaats reactie
TijmenO
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jul 2011, 14:47

Speakers achterin Westfalia

Bericht door TijmenO »

Na al het nodige op te hebben geknapt aan mijn T4 California coach uit 1992 nu de finishing touch: goeie muziek!

Achterin de westfalia versie zit een bovenkast met speakers. Ik heb even snel gekeken of ik de oude speakers er uit kan krijgen maar die zitten blijkbaar vrij goed vast. Ik kan alleen niet zien hoe?
Voordat ik het hele kastje uit elkaar haal: is er iemand die deze speakers al eens heeft vervangen? Tips en trics?

Alvast bedankt! Dat zou de komende vakantie helemaal top maken!

Groeten,
Tijmen
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Speakers achterin Westfalia

Bericht door koekie520 »

Ik heb ze er vorig jaar uitgepeutert. Ik geloof met 3 of 4 blikken beugeltjes die klemmen in het gat van het paneel. Ik weet dat ik er serieus aan heb moeten sleuren. Ik zou er maar fijne handschoentjes voor dragen om snijwonden te vermijden.
greetz
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2030
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Speakers achterin Westfalia

Bericht door chv »

Het zijn inderdaad 3 klemmetjes die je naar binnen kunt drukken.
Dat moet je doen door van uit de binnenkast van de kast die klemmetjes opzoeken en een voor een indrukken en tegelijk de speaker naar buiten duwen. En dan de speakerdraadje die met schuifjes aan de speaker zitten lostrekken. Piece off cake!
Geen handschoen bij nodig gehad, (anders kun je ook niet voelen of je het klemmetje hebt gevonden om in te drukken)
Maar de grote vraag is natuurlijk, wat ga je in plaats van deze speakers erin zetten. Want de speakers zijn niet slecht, ze hebben alleen geen fatsoenlijke klankkast.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Speakers achterin Westfalia

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou wel andere bedrading aanleggen,
want de originele bedrading remt de dynamiek wel degelijk.
Met betere bekabeling is al veel winst te behalen.

En de gehele hang-/-bovenkast wordt als klankkast gebruikt,
dus dat zou voldoende moeten zijn.
Eventueel zou je de bovenkast aan de binnenzijde met bitumen kunnen bekleden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
TijmenO
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jul 2011, 14:47

Re: Speakers achterin Westfalia

Bericht door TijmenO »

Bedankt voor de reacties!

De speakers kraken nogal als er wat bas in komt. En aan de staat van de speakers voor te zien kan ik me voorstellen dat die achter er ook niet meer zo heel jofel uit zullen zien...
Ik hoop speakers te vinden met dezelfde afmeting die een net frontje hebben zodat het er ook een beetje mooi uit blijft zien.
Voor zet ik gewoon n setje 10cm sony speakers in. Misschien is dat al wel zo'n verbetering dat ik het voor nu zo laat. Maar die achterspeakers zullen toch ooit een aan vervanging toe zijn.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Speakers achterin Westfalia

Bericht door koekie520 »

Ik had net dezelfde klachten als jij. In m'n vorige california heb ik zelf gaten geboord voor de boxen en een versterker in de kast achter de frigo. In m'n 2003er heb ik die ondingen vanachter vervangen en gewoon de originele bedrading gebruikt, klinkt al een stuk beter.
TijmenO
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 jul 2011, 14:47

Re: Speakers achterin Westfalia

Bericht door TijmenO »

Gisteren om te beginnen de speakers voor eerst maar vervangen. Dat scheelt een hoop aangezien de originele speakers letterlijk aan het verteren waren.
Ook meteen de autoradio vervangen. Jammer genoeg heeft een vorige eigenaar om eea reden de isostekker omzeilt door alle kabbeltjes door te knippen en met ducktape te verbinden. Niet helemaal plug-and-play dus...

De achterspeakers hoop ik deze week nog aan toe te komen. Want dat zou t geheel toch wel af maken.
walin
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 jun 2012, 10:47

Re: Speakers achterin Westfalia

Bericht door walin »

Ik zit er momenteel ook aan te denken om de speakers achterin te vervangen. Wat heb je er momenteel voor merk (+afmetingen) speaker in hangen? En wat is voordeel van een versterker als je geen subwoofer hebt?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Speakers achterin Westfalia

Bericht door Pascal-141 »

walin schreef: En wat is voordeel van een versterker als je geen subwoofer hebt?
Door het extra vermogen van een versterker krijg je een veel betere geluidskwaliteit in de "gewone speakers" ook hoor , een versterker kan niet alleen een subwoofer aansturen , maar ook de gewone speakers .

Ik heb een compo-set vooraan (woofers in de deuren en tweeters in het dashboard) en achteraan in het kastje boven twee 2-weg speakers (10cm) ipv de standaard speakers , en dit alles word aangestuurd door een versterker die tegen de achterwand van het keukenkastje geschroefd is . De deuren vooraan zijn ook "gedempt" met anti dreun matten .
Het resultaat is een kwalitatief heel goede klank in de hele auto .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Speakers achterin Westfalia

Bericht door Multivan Generation »

precies,
het geluid klinkt voller, zuiverder.
Niet zo "uitgebleekt"..
Is mijn ervaring..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
walin
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 jun 2012, 10:47

Re: Speakers achterin Westfalia

Bericht door walin »

Dag allemaal,

om weer even een oude topic aan te halen, kom ik toch weer even bij jullie om advies. Ik heb ook net een westfalia california gekocht uit 1992 en ook zit te denken over nieuwe audio.
Ik kan via via aan een sony versterker komen 4x 50W rms die ik eigenlijk in wil bouwen onder mijn koelkast. Aan die versterker wil ik dan nog nader te bepalen speakers achterin aansluiten en een subwoofer (150W rated 4ohm) voor de versnellingspook aanbrengen. De speakers voor sluit ik dan op de radio aan. Is het verstandig om ook nog een condensator 1F voor de versterker te hangen of is dit overbodig? En wat voor soort speakers kan ik het beste achterin hangen? (2weg?)
Ik heb namelijk ook het probleem dat de speakers achterin kraken, wat opzich wel logisch is na 20jaar...
Heeft er iemand nog ervaring met het plaatsen van kleine tweeters op het dashboard? Ik zag op http://www.eldiape.com/" onclick="window.open(this.href);return false; hoe je deze zou moeten inbouwen. Ik ben alleen nog op zoek naar mensen die ervaringen hebben met de samenstelling van alle verschillende speakers...
Alvast bedankt voor de reacties!

groeten,
Wouter
Plaats reactie