Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

cruise control + knipperend gloeispiraallampje

vragen over de T4
Plaats reactie
truusje
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jul 2011, 18:45

cruise control + knipperend gloeispiraallampje

Bericht door truusje »

Beste Forumleden,

Even voorstellen allereerst:
ik ben sinds een jaar in het bezit van een verlengde t4 TDI uit "97 met dc en ben al veel te weten gekomen via dit forum over deze mijns inziens geweldige bus, als je hem zo mag noemen, heb er inmiddels al bijna 45000 km mee gestuurd en de teller staat inmiddels op +/-302.000 km

Ik heb het volgende merkwaardige probleem wat ik niet direct kan terugvinden op dit forum.....

Het begon allemaal een maandje of anderhalf geleden met 2 doorgebrandde remlichten in een paar dagen tijd, omdat ik ze kort daarvoor nog heb zien branden vond ik dat vreemd.... maar het kan natuurlijk, sindsdien heb ik last van een knipperend gloeispiraal lampje in samenwerking ( of beter gebrek daaraan ) met een uitgevallen cruise control, beide schakelaars van de remmen en de koppeling zijn door de dealer getest en werken blijkbaar goed, ook de cruise control stengel aan het stuur wordt herkend via de VAGcom ook in combinatie met intrappen van rem of koppelingspedaal.
Het gloeispiraal lampje gaat dan overigens voor een minuut of 10 uit en gaat daarna vrolijk weer knipperen, als je het rempedaal aanraakt dan gaat hij weer uit voor 10 minuten enz enz........zoniet blijft hij gerust 100-en kms achter elkaar knipperen zoals ik gemerkt heb op weg naar Dresden laatst.

Even voor de duidelijkheid: de blauwe schakelaar van het rempedaal is reeds vervangen door de dealer, mijns inziens een onnodige reparatie omdat de schakelaars bij mij thuis getest zijn, werkten prima beide, cruise control stengel had ik in mijn zoektocht zelf gesloopt per ongeluk en is dus inmiddels ook vervangen.
Motorisch loopt hij uitstekend, geen vermogensverlies, genagel ( O.K ff bij koud dan ) olieverbruik of andere rare geluiden, gewoon een heel gezond torretje, verbruik normaal 1 op 12,5 tot 1:14 na gelang de gemoedstoestand van mijn rechter voet :lach

Voor dat ik nou weer een lading geld bij de dealer achterlaat ( valt vooralsnog mee, maar als ze moeten gaan zoeken dan kan het hard oplopen ) dacht ik misschien jullie eerst lastig te vallen met dit probleem.

Ik rij altijd lange afstanden, soms tot 1000 km aan één stuk en het ontbreken van cruise control is daarbij niet echt fijn, vooral omdat ik hem te pas en te onpas gebruik normaal.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Groetjes, Cor Borst.
Atlantis111Kw
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mar 2011, 09:47
Locatie: Hengelo(o)

Re: cruise control + knipperend gloeispiraallampje

Bericht door Atlantis111Kw »

Hallo en welkom!!

Ik heb dit op een soortgelijke manier net achter de rug.
Zie mijn verhaal van de rembekrachtiger...heb ik weer!!

Ik weet toevallig dat bij het uithalen van het stekkertje of het meermaals achter elkaar bedienen van het instelbare schakelaartje van de koppeling
dat dit kan leiden tot die melding!
Het is een algemene melding! Die je wel weer eerst moet wissen!
Daarbij was bij mij ook de cruisecontrol uitgevallen en hadden we een melding van de remschakelaartje! Deze vervangen maar nog niet goed!
Ben uiteindelijk bij de professional geweest VW Dealer Huiskes Kokkeler en daar achter de apparatuur!
Alles werkte!
Maar nu komt het!.... De schakelaars van de rem(blauwe en zwarte) moeten op een bepaalde manier werken! Dit kunnen zij zien dmv 1tjes en nulletjes!
De schakelaars moeten samen een voorwaarde vormen bijv 2 nulletjes of 2 eentjes dan werkt je CC weer! in mijn geval moesten er 2 nulletjes op het scherm zijn. En samen bij het bedienen met een fraktie tijd verschil worden het 1 tjes!

Hopelijk heb je hier wat aan!

MK
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: cruise control + knipperend gloeispiraallampje

Bericht door René »

Met vagcom kun je zien of de schakelaars het wel of niet doen,.
In rust zou alles nul moeten zijn. Bij het maken (of verbreken) van een contact verandert de 0 naar 1. Zo kun je zien of de schakelaars werken. Helaas is dit geen garantie. Bij John heb ik dit opnieuw gecontroleerd, maar helaas werkte de cruise nog steeds niet. Motorcomputer gaf een storing aan in het snelheids signaal. Achteraf bleek dit wel te kloppen. Helaas geeft de snelheids meter op de tellerunit wel de snelheid aan, maar niet op vagcom.
Waardoor dit komt weet ik (nog) niet.
Laat een mede forum lid eens kijken of de nulletjes en eentjes te voorschijn komen en rijdend het snelheids signaal in vagcom testen. Hiermee kom je al een stuk verder.

Succes vanuit een winderig en zonnig/vochtig Oosterijk.

Rene
truusje
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jul 2011, 18:45

Re: cruise control + knipperend gloeispiraallampje

Bericht door truusje »

Beste Forumleden, bedankt alvast voor de reacties.....

Morgen maar weer naar de dealer ( Ploemen in Meersen ), het wordt allemaal een beetje kort dag want ik moet vanaf maandag op vakantie naar Noorwegen waar weer 6 /7 duizend km erbij worden gesnort.... en zoals het nu aanvoelt zonder CC, want ik heb niet echt het idee dat deze dealer hier al eens iets mee aan de hand gehad heeft of ervaring heeft, volgens mij weten ze niet helemaal waar ze het moeten zoeken, waarmee ik niet zeg dat ze onkundig zijn overigens, gewoon geen ervaring, maar ja onderzoek kost wel geld en als hun niet weten waar ze het zoeken moeten dan kost het mij 75,- euri per uur :groteogen

In ieder geval wordt morgen nog de 2de remschakelaar nog vervangen, de zwarte volgens mij, die dingen kosten gelukkig nagenoeg niets en inzetten is ook vlot gedaan, maar het blijft allemaal proberen en uitsluiten en voor je het weet heb je een hele rits nieuwe onderdelen en nog geen werkende CC, maar goed dit is een luxe probleem, bussie rijdt verder helemaal geweldig.......

Maar begrijp ik nou dat de remschakelaars in een bepaalde sequense moeten schakelen of tegelijkertijd, want ik denk dat het nog steeds daar gezocht moet worden, omdat dat gloeispiraallampje elke keer netjes uitgaat als je op de rem trap.

Verder kwam vandaag nog via de VAGcom naar boven de pomptiming ( ?!? ) verkeerd staat ( foutmelding ) maar verder niets eigenlijk.

Zucht... ik hoop maar dat ze het morgen vinden, zo niet, ik sta altijd open voor suggesties of adressen die eventueel wat meer ervaring hebben met dit probleem.
Ik woon wel in den Belgique maar goed het is mij zeker een ritje waard om dit gefixt te krijgen.

Slaap lekker tot morgen maar weer.
Cor.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: cruise control + knipperend gloeispiraallampje

Bericht door René »

Foutmelding in timing kan nog een oude opgeslagen melding zijn, die wordt pas verwijderd nadat vagcom hem weghaalt. 1x met vervangen snaren inspuittijdstip verkeerd (buiten spec.) dan onthoudt hij dit en ziet dit als "fout"
Hoop dat het dit is in ieder geval.
Dat met die schakelaars: 1 is er om de remlichten te laten branden bij intrappen rem. De andere schakelaar de-activeert de cruise control. Let op, er zit er ook nog 1 op het koppelingspedaal.
Laat niet noodeloos alles vervangen, want uiteindelijk zit jij met de kosten.
Na vervangen onderdeel klacht nog aanwezig-> terugplaatsen oude onderdeel.......

Rene
truusje
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jul 2011, 18:45

Re: cruise control + knipperend gloeispiraallampje

Bericht door truusje »

Iedereen bedankt voor de reacties, het lek is inmiddels boven, na het vervangen van de andere remschakelaar is de CC in orde, ik ben ook niet zo van het nodeloos alles vervangen tot het probleem gevonden is, maar voorlopig zou ik weer goed moeten zijn tot 600.000 km, als dan de onderdorpels nog niet doorgerot zijn tenminste, maar dat is weer een ander topic, vooralsnog kan ik lekker met vakantie met CC..... Norway here we come....

Oh totaal was het ongeveer 235,- euro dit inclusief 2 remschakelaars en CC stuurstengel + arbeid / diagnose, of dat duur is, mwahh het was mij het wel waard verder. " knopje indrukken en voeten op dashboard leggen doet" :ikrij
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: cruise control + knipperend gloeispiraallampje

Bericht door dennisvt4 »

dus toch weer de schakelaars bij het pedaal :nuts

wel zonde van de overige kosten
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: cruise control + knipperend gloeispiraallampje

Bericht door autocaravana »

Dit probleem met remschakelaar en uitvallende cc heb ik 5 jaar geleden ook gehad. Men wist binnen één minuut bij de VW-dealer wat het probleem was en losten het op voor 75€.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
nicole
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 okt 2008, 15:39
Locatie: Waar mijn neus naar toe gaat !

Re: cruise control + knipperend gloeispiraallampje

Bericht door nicole »

Hallo ,ik heb ook het probleem gehad,gloeispiraallampje branden en de cc werkte dan niet.
met uitlezen gaf hij aan 00741 en 027 met de vermelding rem pendaalcontrole , onaannemelijk signaal ,sporadisch.
remlichtschakelaar vervangen(zwarte blokje) (ik was voor de schakelaar 17,90 , het vervangen 15,26 , het uitlezen 21,01 (ex btw).kwijt.
Groetjes Nicole
Plaats reactie