Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t4 2 accu's vervangen door 1, wat allemaal te doen

vragen over de T4
Plaats reactie
JeroenV
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2011, 09:17

t4 2 accu's vervangen door 1, wat allemaal te doen

Bericht door JeroenV »

Hallo,

Ik ben een nieuwe gebruiker hier op het forum (en ook een nieuwe (trotse) eigenaar van een T4 california coach). Wat een schat aan informatie is hier te vinden, klasse.

De huishoud accu's van onze pas aangeschafte camper zijn dood en ik wil ze vandaag of morgen (we vertrekken zondag op vakantie) vervangen door 1 nieuwe accu. De huidige Sonnenschein accu's (2 stuks) waren parallel geschakeld achter in de bus onder de kledingkast.

Ik denk (maar geef gerust je mening of dit klopt) een semi tractie accu nodig te hebben van ca 100 Ah. De Electrolux koelkast (bovenlader) waar ik het vermogen niet van kan vinden (als iemand dat weet hoor ik het graag), 3 lampjes (2 in leefruimte, in in uitzetdak), pompje schoon water, een gas detector en de standkachel hebben stroom nodig.

Mijn vraag is nu, kan ik deze 2 accu's zo vervangen door 1 nieuwe of moet ik dan ook nog iets anders instellen aan het bedieningspaneel bij de achteruitkijkspiegel en op andere plekken? In de beschrijving van het bedieningspaneel lees ik over dip switches, maar het is me niet duidelijk wat deze doen. dip 1 is voor 1 of 2 accu's, ik neem aan dat ik die op 1 accu moet instellen? Regelt deze de laadstroom ofzo? Dip 2 staat voor accu type Sonnenschein of Deta, wat moet ik daar kiezen?

Bedankt,

Jeroen

edit:

Oh en meteen nog een vraag: de autoradio is aan de startaccu aangesloten, nu vroeg ik me af of de start accu ook wordt opgeladen als de camper aan de stroom hangt op een camping?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: t4 2 accu's vervangen door 1, wat allemaal te doen

Bericht door Pascal-141 »

JeroenV schreef:Hallo,

Ik ben een nieuwe gebruiker hier op het forum (en ook een nieuwe (trotse) eigenaar van een T4 california coach). Wat een schat aan informatie is hier te vinden, klasse.

De huishoud accu's van onze pas aangeschafte camper zijn dood en ik wil ze vandaag of morgen (we vertrekken zondag op vakantie) vervangen door 1 nieuwe accu. De huidige Sonnenschein accu's (2 stuks) waren parallel geschakeld achter in de bus onder de kledingkast.

Ik denk (maar geef gerust je mening of dit klopt) een semi tractie accu nodig te hebben van ca 100 Ah. De Electrolux koelkast (bovenlader) waar ik het vermogen niet van kan vinden (als iemand dat weet hoor ik het graag), 3 lampjes (2 in leefruimte, in in uitzetdak), pompje schoon water, een gas detector en de standkachel hebben stroom nodig.

Mijn vraag is nu, kan ik deze 2 accu's zo vervangen door 1 nieuwe of moet ik dan ook nog iets anders instellen aan het bedieningspaneel bij de achteruitkijkspiegel en op andere plekken? In de beschrijving van het bedieningspaneel lees ik over dip switches, maar het is me niet duidelijk wat deze doen. dip 1 is voor 1 of 2 accu's, ik neem aan dat ik die op 1 accu moet instellen? Regelt deze de laadstroom ofzo? Dip 2 staat voor accu type Sonnenschein of Deta, wat moet ik daar kiezen?

Bedankt,

Jeroen

edit:

Oh en meteen nog een vraag: de autoradio is aan de startaccu aangesloten, nu vroeg ik me af of de start accu ook wordt opgeladen als de camper aan de stroom hangt op een camping?
Wanneer er standaard 1 accu gebruikt word , is dat er eentje van 140Ah dacht ik . Een 100Ah is wat aan de lichte kant , en zal dus nog sneller leeg raken ...

Wanneer de camper aan de stroom hangt , word alleen de huishoudaccu geladen . Maar als er alleen een radio op de startbatterij hangt , is dat geen grote verbruiker hoor .
Bij mij hangt de radio ook aan de startbatterij en tijdens een weekend radio spelen heb ik nog niks gemerkt tijdens het starten . De versterkers hangen bij mij aan de huishoudaccu .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: t4 2 accu's vervangen door 1, wat allemaal te doen

Bericht door koekie520 »

Ik heb in het verleden 2 keer met een lege batterij gestaan en daarna de radio toch maar aan de huishoudaccu gehangen. 'tis niet zo veel werk om dat aan te passen. In de zekeringhouder achter de bestuurderstoel is er nog 1 plekje vrij, een nieuw draadje trekken tot aan de radio en klaar. Als je dan toch bezig bent kan je ineens in het handschoenbakje een extra aansluiting maken voor een GSM lader of draagbare TV etc.
Ik had met 1 contact in ieder geval niet genoeg.
greetz
JeroenV
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2011, 09:17

Re: t4 2 accu's vervangen door 1, wat allemaal te doen

Bericht door JeroenV »

Bedankt voor de tips!
Goed om me op die lege zekering plek te wijzen, daar ga ik zeker naar kijken om de radio daar op aan te sluiten (na de vakantie :ikrij ).

Ik heb net een AGM accu van 105 Ah gekocht en in de camper geplaatst, in overleg met accu leverancier besloten de din schakelaar op Sonnenschein te zetten. Moch tijdens deze vakantie blijken dat 105 Ah te weinig is dan zet ik er na de vakantie zo'n zelfde accu parallel bij.
Otty_01
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 sep 2008, 20:22
Locatie: Op de veluwe

Re: t4 2 accu's vervangen door 1, wat allemaal te doen

Bericht door Otty_01 »

Als je ook een "stand kachel" hebt wordt toch 140 AH aangeraden die kan wat meer hebben als je eens niet aan de 220 v hangt :toppie
Plaats reactie