Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
massaprobleem? waar beginnen? OPGELOST
massaprobleem? waar beginnen? OPGELOST
Dag,
ik ben al maanden passief gebruiker van dit forum sinds ik m'n T3 syncro verkocht en een T4 Multivan kocht. Superforum is dit. (1993 2.4l 270.000km)
1e problemen zijn reeds aangepakt, brandstofmeter en temp meter opnieuw gesoldeerd (ok nu), nieuwe hoofdremcilinder en rempompjes achter. Nieuwe remolie, distributiekit, waterpomp, etc...
Sinds kort valt m'n radio uit als ik rem. Ik som hier even kort enkele rariteiten op:
Bij contact aan, branden de controlelampjes van knipperlichten in dashboard (constant).
Ook de ledjes van standlicht, achterruitverwarming en mistlamp licht op. Achterste lampen voor richtingaanwijzer branden zeer flauw bij ontsteken standlichten.
Als ik nu rem, ventilator aanzet, of andere verbruiker aan, gaan al deze lampjes sterker branden en valt de radio uit.
Het lijkt dat de radio te weinig stroom krijgt doordat ie opgebruikt wordt door een andere gebruiker, stand 1 vd kachel kan ie nog aan, stand 3 niet meer. (radio uit). Bij constant remmen komt de radio er terug door??
Iedereen zegt een massaprobleem. Ik heb reeds de polen vd min gekuist (ook sec. batterij). De cowboy aanpassingen van de vorige eigenaar (was beperkt) terug genormaliseerd maar niks, nada. Heeft iemand een pdf met draadschema voor een T4 Multivan of wat raad?
Thanks.
Mozer wim
ik ben al maanden passief gebruiker van dit forum sinds ik m'n T3 syncro verkocht en een T4 Multivan kocht. Superforum is dit. (1993 2.4l 270.000km)
1e problemen zijn reeds aangepakt, brandstofmeter en temp meter opnieuw gesoldeerd (ok nu), nieuwe hoofdremcilinder en rempompjes achter. Nieuwe remolie, distributiekit, waterpomp, etc...
Sinds kort valt m'n radio uit als ik rem. Ik som hier even kort enkele rariteiten op:
Bij contact aan, branden de controlelampjes van knipperlichten in dashboard (constant).
Ook de ledjes van standlicht, achterruitverwarming en mistlamp licht op. Achterste lampen voor richtingaanwijzer branden zeer flauw bij ontsteken standlichten.
Als ik nu rem, ventilator aanzet, of andere verbruiker aan, gaan al deze lampjes sterker branden en valt de radio uit.
Het lijkt dat de radio te weinig stroom krijgt doordat ie opgebruikt wordt door een andere gebruiker, stand 1 vd kachel kan ie nog aan, stand 3 niet meer. (radio uit). Bij constant remmen komt de radio er terug door??
Iedereen zegt een massaprobleem. Ik heb reeds de polen vd min gekuist (ook sec. batterij). De cowboy aanpassingen van de vorige eigenaar (was beperkt) terug genormaliseerd maar niks, nada. Heeft iemand een pdf met draadschema voor een T4 Multivan of wat raad?
Thanks.
Mozer wim
Laatst gewijzigd door mozer op 01 sep 2011, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: massaprobleem? waar beginnen?
probeer de deur contacten eens, die bewegen het meest, dus kabelboom ff na kijken en lichtpuntjesschakelaar
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: massaprobleem? waar beginnen?
accu(s) nog wel goed ? dynamo nog wel goed ? of geen startprobleem verder ?
of je massa punten onder het dashboard
of je massa punten onder het dashboard
Re: massaprobleem? waar beginnen?
Ok deurcontacten is voor straks.
Lichtpuntjesschakelaar is dat de schakelaar aan het stuur voor de richtingaanwijzer of...?
Accu laadt op, 13.5V, alternator dus ok, 2e batterij heeft slechts 9.5V maar laadt traag bij als motor draait.
Starten gaat, soms wel pas na een 2e poging omdat ie niet aanlsaat, draait wel goed rond.
Massapunten onder dashboard nagezien en ok bevonden.
Alvast bedankt.
Lichtpuntjesschakelaar is dat de schakelaar aan het stuur voor de richtingaanwijzer of...?
Accu laadt op, 13.5V, alternator dus ok, 2e batterij heeft slechts 9.5V maar laadt traag bij als motor draait.
Starten gaat, soms wel pas na een 2e poging omdat ie niet aanlsaat, draait wel goed rond.
Massapunten onder dashboard nagezien en ok bevonden.
Alvast bedankt.
Re: massaprobleem? waar beginnen?
lichtpuntschakelaar (voor als je licht aan wil hebben als je de deur opend)zit tussen je deur vlak onder je kabelboom en deurdranger
en eigenlijk geef je het zelf al aan ....als je remt , dus die schakelaar ff na kijken
en eigenlijk geef je het zelf al aan ....als je remt , dus die schakelaar ff na kijken
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: massaprobleem? waar beginnen?
Danku,
Jammer genoeg gebeurt het niet alleen als ik rem, maar ook als er een andere (grote) verburiker opgezet wordt.
(kachel op stand 4 ofzo...)
Ik sluit vanavond nog wat zaken uit en post het hier.
gr.
Mozer
Jammer genoeg gebeurt het niet alleen als ik rem, maar ook als er een andere (grote) verburiker opgezet wordt.
(kachel op stand 4 ofzo...)
Ik sluit vanavond nog wat zaken uit en post het hier.
gr.
Mozer
Re: massaprobleem? waar beginnen?
9,5 v is niet goed hoor voor een accu
en een laadspanning van 13.5 is ook te laag, of is dat met motor uit ?
met starten komt de startmotor dan ook langzaam op gang ?
en een laadspanning van 13.5 is ook te laag, of is dat met motor uit ?
met starten komt de startmotor dan ook langzaam op gang ?
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: massaprobleem? waar beginnen?
Hoeveel massa punten onder dashboard heb je nagekeken?? ( zitten er drie (3))
Juiste lampjes in de achterlichten?
ps, krijgt straks wel wat schema's. Mailserver Ziggo ligt plat.
René
Juiste lampjes in de achterlichten?
ps, krijgt straks wel wat schema's. Mailserver Ziggo ligt plat.
René
Re: massaprobleem? waar beginnen?
Langzaam op gang...wel... Ik moet toegeven dat ie de 1st minuut stationair draait op 850/min en dan plots naar 1000 overgaat...dennisvt4 schreef:9,5 v is niet goed hoor voor een accu
en een laadspanning van 13.5 is ook te laag, of is dat met motor uit ?
met starten komt de startmotor dan ook langzaam op gang ?
13.5 is met de motor aan...
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: massaprobleem? waar beginnen?
Zit de massa kabel nog vast achterop de zekeringen kast??
René
René
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: massaprobleem? waar beginnen?
Heb je een trekhaak?
Zo ja, dan vermoed ik de stekkerdoos.
Egbert
Zo ja, dan vermoed ik de stekkerdoos.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: massaprobleem? waar beginnen?
13.5 volt laadspanning en een accu die 9 v afgeeft , massa kan natuurlijk maar zou eerst ff goed kijken wat je accu doet als je contact aanzet wat verbruikers aanzetten en je accu spaning ff meten als ie dan op de accu al te weinig wordt wordt ie toch niet goed opgeladen mischien
- Patrick S.
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 22 feb 2010, 00:17
- Locatie: Zuidwolde (dr)
- Contacteer:
Re: massaprobleem? waar beginnen?
misschien de massastrip aan de accu?
ik had destijds vergelijkbaar beeld. accu lichten en massa opnieuw vastgezet==probleem weg
ik had destijds vergelijkbaar beeld. accu lichten en massa opnieuw vastgezet==probleem weg
Vriendelijke groet, Patrick ( 1205 )
zwarte '96 lwb 2.4d 195000km van WJW-er (exit)
zwarte '02 lwb 2.5 tdi
blauwe '08 lwb 2.5 tdi T5 (aanstaande)
Een trekhaak zou verplicht moeten zijn! http://www.trailerplus.nl/shop
zwarte '96 lwb 2.4d 195000km van WJW-er (exit)
zwarte '02 lwb 2.5 tdi
blauwe '08 lwb 2.5 tdi T5 (aanstaande)
Een trekhaak zou verplicht moeten zijn! http://www.trailerplus.nl/shop
Re: massaprobleem? waar beginnen?
ff update.
Alvast bedankt om mee te zoeken (super)
Geen trekhaak. (komt wel)
Massastrip aan de accu (kijk ik na)
13.5V krijgt de startaccu, huishoudaccu krijgt maar 9.5V bij laden...(voltage bouwt langzaam op, voorlopig uitgetrokken)
Massakabel achteraan stekkerdoos zit vast
Lichtpuntschakelaar contactjes proper gemaakt, geen probleem
Kabelboom aan deur (onder rubber) is intact.
Wat ik nog gevonden heb:
Dikke rood-wit kabel van startaccu wordt gloeiend heet (niet aan te raken) tijdens 1e minuut als motor draait. Ook relais 38 warmt aardig op. Motor±750/min
Na 1 minuut hoor ik een klik en gaat ie naar 1000/min en vanaf nu lijkt de rood-wit kabel af te koelen naar aanvaardbaar warm.
Verder heb ik een bruine draad (massa) gevonden die vanuit de stekkerdoos (rode stekker met meerdere andere draden) naar de ruitenwisser schakelaar gaat. Deze was gesmolten en gaf contact met een andere draad (voorlopig herstelt maar niet opgelost... )
Ik heb dus nog wat zoekwerk...Zou het iets met het voorgloeien kunnen zijn. (Westfalia multivan)
Veel dank.
Mozer
Alvast bedankt om mee te zoeken (super)
Geen trekhaak. (komt wel)
Massastrip aan de accu (kijk ik na)
13.5V krijgt de startaccu, huishoudaccu krijgt maar 9.5V bij laden...(voltage bouwt langzaam op, voorlopig uitgetrokken)
Massakabel achteraan stekkerdoos zit vast
Lichtpuntschakelaar contactjes proper gemaakt, geen probleem
Kabelboom aan deur (onder rubber) is intact.
Wat ik nog gevonden heb:
Dikke rood-wit kabel van startaccu wordt gloeiend heet (niet aan te raken) tijdens 1e minuut als motor draait. Ook relais 38 warmt aardig op. Motor±750/min
Na 1 minuut hoor ik een klik en gaat ie naar 1000/min en vanaf nu lijkt de rood-wit kabel af te koelen naar aanvaardbaar warm.
Verder heb ik een bruine draad (massa) gevonden die vanuit de stekkerdoos (rode stekker met meerdere andere draden) naar de ruitenwisser schakelaar gaat. Deze was gesmolten en gaf contact met een andere draad (voorlopig herstelt maar niet opgelost... )
Ik heb dus nog wat zoekwerk...Zou het iets met het voorgloeien kunnen zijn. (Westfalia multivan)
Veel dank.
Mozer
Re: massaprobleem? waar beginnen?
Het is zeker niet normaal, dat je 4V verliest tussen de startaccu en de huishoudaccu. Dat probleem zou ik eerst oplossen.
Is het scheidingsrelais ok en krijgt het spanning van de dynamo?
Is het scheidingsrelais ok en krijgt het spanning van de dynamo?
Groeten, Bert