Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welke versnelling bij volle snelheid ?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gertned
Berichten: 148
Lid geworden op: 23 nov 2010, 16:32

welke versnelling bij volle snelheid ?

Bericht door gertned »

beste allemaal

ik ben net terug uit italie en heb in duitsland een stuk plankgas gereden.
ik merkte op dat mijn dsg boven de 185 km per uur terug schakelde naar zijn 6 en daar ook niet meer uitkwam.
het lijkt mij dat hij gewoon in zijn 7e versnelling moet blijven hier iemand ervaring mee.

groeten gertned
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: welke versnelling bij volle snelheid ?

Bericht door Jurjen »

gertned schreef:beste allemaal
het lijkt mij dat hij gewoon in zijn 7e versnelling moet blijven hier iemand ervaring mee.
groeten gertned
Volgens de gebruiksaanwijzing wordt de topsnelheid bereikt in stand '6'
Wanneer je in 'S' rijdt merk je dat de dsg alleen naar 7 schakelt als je de cruisecontrol aan hebt staan, een echte overdrive om brandstof te sparen, wil je hard rijden dan is 6 de hoogste versnelling zoals je hebt gemerkt. Je kan natuurlijk proberen wattie doet wanneer je de bak met de hand in 7 zet maar ik denk niet dat je dan harder gaat.
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
Gebruikersavatar
RKDesigns
Berichten: 76
Lid geworden op: 21 jun 2011, 19:26

Re: welke versnelling bij volle snelheid ?

Bericht door RKDesigns »

Rij eigenlijk altijd met de cruise, lekker ontspannen behalve in de wijk dan rij ik normaal maar de S komt dan dus binnen de kom niet eens boven de S4 uit... zodra de cruise er op gaat S6 S7. Snelweg of buitenwegen dan wil die heeel graag de 6 of 7 in, als die dan terug moet schakelen ff de rem verder in trappen en vaart minderen dan duikt die harder terug, anders blijft ie doodleuk in de 6 of 7 hangen.

Wat is t verbruik bij jullie?
Sjaakie
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 okt 2010, 21:32

Re: welke versnelling bij volle snelheid ?

Bericht door Sjaakie »

Bij mij is het verbruik gemiddeld 1 op 11.2. Bus weegt bijna 3 ton. Mijn oude 174 pk met normale schakelbak had een liter meer nodig, 1 op 10.1
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: welke versnelling bij volle snelheid ?

Bericht door raymondo »

met de hand schakelen helpt niet... heb ook alles geprobeerd... ik rijd op 20 inch en dacht dat het daarmee te maken had dat ik net niet genoeg toeren kan maken.

mijn teller geeft exact het zelfde aantal kilometers aan als mijn kenwood 9240 .. terwijl dit op originele verlgen bijn 6 km scheelt bij volgas.. kom nu dus ook niet boven de 180 km per uur. en mijn verbruik is gemiddeld op lange afstanden 1 op 10..

heb dan meestel wel een paar honderd kilo gewicht mee.. maar de auto weegt nooit 3 ton...
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: welke versnelling bij volle snelheid ?

Bericht door Gerrit354 »

Sjaakie schreef:Bij mij is het verbruik gemiddeld 1 op 11.2. Bus weegt bijna 3 ton. Mijn oude 174 pk met normale schakelbak had een liter meer nodig, 1 op 10.1
Waarvoor had die een liter meer nodig? Want het verbruik wat je nu heeft is in Liter per km, uitgaande van 11.2 heeft de 2.5TDI dus ong. 0,1 L meer nodig dan de de 2.0TDI.
Gebruikersavatar
RKDesigns
Berichten: 76
Lid geworden op: 21 jun 2011, 19:26

Re: welke versnelling bij volle snelheid ?

Bericht door RKDesigns »

Ik rij ook op 20 inch, 180pk dsg en red 770 km op een tank... maar rij veel korte afstanden.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: welke versnelling bij volle snelheid ?

Bericht door mettesboy »

ammai,

ik rijd nu wel veel snelweg en 70-90 banen en rijd zo goed als leeg, maar haal met m' n 180pk handgeschakeld gemiddeld 1100-1150km op een tank!
Wel heel veel op cruise control
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: welke versnelling bij volle snelheid ?

Bericht door heemskerk »

mettesboy schreef:ammai,

ik rijd nu wel veel snelweg en 70-90 banen en rijd zo goed als leeg, maar haal met m' n 180pk handgeschakeld gemiddeld 1100-1150km op een tank!
Wel heel veel op cruise control
Dat verbruik heb ik laatst ook gehaald, de prognose van de bc stond zelfs op 1200. Moet wel zeggen dat het een erg voorbeeldige rijstijl vereist, ik was niet boven de 100km/u gekomen, weinig stadsverkeer. Leuk om een keer uitgeprobeerd te hebben maar ik doe het niet meer, het was wel erg suf rijden...
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: welke versnelling bij volle snelheid ?

Bericht door mettesboy »

Tja,
doortrappen moet je dan ook niet.
Maar meestal laat het verkeer hier toch niet toe om snel te rijden dan kan je hier beter anticiperen.
Maar je moet er inderdaad moeite voor doen ;-)
Nu anderszijds, als ik gewoon 'vlot' rijd, dan kom ik gemiddeld op 7.5l/100km, dan haal ik nog meer als 1000km met een tank.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Plaats reactie