Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

DSG en motor tuning T5 GP door TVS Engineering / DSG Dokter

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

DSG en motor tuning T5 GP door TVS Engineering / DSG Dokter

Bericht door Babson »

Recent heb ik mijn motor laten aanpassen door TVS Engineering uit Aalten (in de prachtige Achterhoek).
EGR en DPF zijn tevens uitgeschreven.
In plaats van de originele DPF heb ik een DPF vervanger bij EPS laten maken (zie een foto reportage in T5 Projecten).
Met 210 pk en 460 Nm loopt de motor van mijn T5 zeer soepel en vlot. Ook op hogere snelheden blijft de motor trekken en geeft het gevoel dat er genoeg power om nog meer te presteren. Het is vooral de souplesse waarmee de motor nu draait stelt mij zeer tevreden.

Wat brandstofverbruik betreft heb ik nog te weinig kilometers gereden om een goede vergelijking te kunnen maken.
Tot nu toe geeft mijn boordcomputer gemiddeld verbruik van 1:12,5 km/l, voorheen 1:10,8 km/l. Gezien mijn enthousiasme rijstijl sinds deze tuning, inclusief testrit op de A3, ben ik best tevreden.

Wat de topsnelheid betreft heb ik nog niet volop kunnen testen. Helaas was de A3 niet volledig tot mijn beschikking vorige week zaterdag middag. Op een moment heb ik 191 km/h kunnen bereiken op de GPS voordat ik weer in de ankers moest en ik zat nog niet op de maximale toerentaal.

Nu ik tevreden was met de motor bleef nog een ding over; de DSG bak.

Het snelle opschakelen bij lage toerentalen, zeer late terugschakelen en de traagheid waarmee de bak op het gaspedaal reageerde wekte telkens mijn ergernis op. Bij de dealer kan men dit probleem niet verhelpen. De software in mijn bak is de meest recente versie die er is.

De enige tuner in de wereld, die op dit moment de software van DSG bakken aan kan passen is Ronald Logmans, beter bekend als de DSG Dokter. Het heeft Ronald heel wat bloed, zweet en tranen gekost om door alle beveiligingen heen te komen. De nieuwe DQ500 bak, die in T5 GP zit, is niet alleen beveiligd tegen uitlezen maar ook tegen tunen. Maar Ronald is net een Pitbull die zicht zich vastbijt en niet meer loslaat totdat die gewonnen heeft.

De bak schakelt nu echt GOED. Het opschakelen bij een laag gaspedaal stand gebeurt nu bij 2000-2200 toeren i.p.v. 1600-1800 toeren. Na het opschakelen zakt de toerentaal niet lager dan 1600 toeren, waardoor de motor veel soepeler oppakt dan bij 1200-1400 toeren voorheen.
De bak reageert ook veel sneller en zonder te aarzelen. 80 km/h op een provinciale weg blijft in 6e versnelling staan op 1800 toeren. Bij 120 km/h in de 7e versnelling ( 2100 toeren) is het klein beetje gaspedaal aantikken en de bak schakelt terug naar de 6e versnelling om vlot te versnellen.

Een ander ergernis is met de software aanpassing ook verholpen. Bij het afremmen voor bijvoorbeeld een verkeerslicht, waarbij de wagen nagenoeg stil staat en je meteen wilt optrekken omdat het licht op groen springt, bleef de DSG in de 2e versnelling staan. De motor draait op zo’n moment op stationair toerentaal en je komt bijna niet vooruit. Nu schakelt de bak keurig naar de 1e versnelling nog net voordat de wagen stil staat ergens tussen 1000-1100 toeren. Het is dus rempedaal loslaten, gas geven en vlot weg rijden.

Al met al ben ik nu ZEER tevreden met mijn T5 GP en het werk van Ronald en zijn mannen en dat mag ook gezegd worden, vond ik.

Gr. Babson
Laatst gewijzigd door Babson op 23 okt 2011, 12:08, 2 keer totaal gewijzigd.
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: DSG en motor tuning T5 GP door TVS Engineering / DSG Dokter

Bericht door Donald4Motion »

Klinkt goed Babson.

Het lijkt wel alsof VW de DSG bak standaard in een erg luie/brandstof vriendelijke modus heeft staan.
Je hoort wel vaker dat mensen dat DSG niks vinden en toch liever zelf schakelen :groteogen
Maar bij een goed afgestelde DSG bak loopt het zo soepel dat ik persoonlijk iemand voor niet wijs verklaar als die nog zelf gaat schakelen (afgezien van de finaciele meerprijs)

Je kan de DSG net zo vergelijken als met een chiptuning op je blok, het is allemaal softwarematig gestuurd en 99% van de tijd knapt de boel er erg Goed van op :toppie
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: DSG en motor tuning T5 GP door TVS Engineering / DSG Dokter

Bericht door Babson »

Helemaal mee eens Donald.

De af fabriek software is puur voor laag verbruik (CO2 uitstoot) gemaakt en dat gaat ten koste van driveability, hoge olieverbruik en vaak ook de DSG koppeling. Wat brandstofverbruik betreft, bij 80 km/h op de provinciale weg verbruikte mijn T5 in de 7e versnelling meer dan in de 6e.

Ik vond het zelf ook te gek voor woorden dat ik paar duizend Euro voor een automatische bak had uitgegeven om vervolgens met de hand moeten gaan schakelen om fatsoenlijk vooruit te komen. En omdat ik van plan ben om een aantal jaartjes met veel plezier met mijn T5 rond te rijden, had ik een paar honderd Euro extra voor over om deze helemaal aan mijn wensen aan te passen.

Gr. Babson
Laatst gewijzigd door Babson op 22 sep 2011, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: DSG en motor tuning T5 GP door TVS Engineering / DSG Dokter

Bericht door Multivan Generation »

Mooi verhaal om te lezen :toppie

Ik kan me voorstellen dat VW de DSG software flink beveiligd.
Ze hebben al genoeg afgezien met garantiegevallen op automatische bakken,
dat VW er nu voor gekozen heeft, om alles op een zo "veilig" mogelijke set-up te zetten.
Hierdoor gaan de automatische bakken misschien eens langer mee, zonder noemenswaardige klachten.
Dat dit ten koste kan gaan van wat minder rijplezier kan ik me voorstellen.

Dat jouw klachten door een software aanpassing specifiek voor jouw auto zijn opgelost is natuurlijk :jump :jump .
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: DSG en motor tuning T5 GP door TVS Engineering / DSG Dokter

Bericht door Babson »

Multivan Generation schreef:Mooi verhaal om te lezen :toppie

Ik kan me voorstellen dat VW de DSG software flink beveiligd.
Ze hebben al genoeg afgezien met garantiegevallen op automatische bakken,
dat VW er nu voor gekozen heeft, om alles op een zo "veilig" mogelijke set-up te zetten.
Hierdoor gaan de automatische bakken misschien eens langer mee, zonder noemenswaardige klachten.
Dat dit ten koste kan gaan van wat minder rijplezier kan ik me voorstellen.

Dat jouw klachten door een software aanpassing specifiek voor jouw auto zijn opgelost is natuurlijk :jump :jump .
Toen ik mijn eerste T5 wilde aanschaffen, werd het mij door vriend en vijand afgeraden om de automaat versie (met koppel omvormer) te nemen. De automaat bakken van de eerste type T5 waren niet altijd "zonder noemenswaardige klachten".

De introductie van de DQ500 DSG bakken in T5 GP heeft mijn vertrouwen in VW automaat weer gewekt. De DSG heeft zich in meerdere VW modellen bewezen. Het is helaas niet perfect. Volgens de DSG specialisten van DSG Dokter, zijn de lage motor toerentallen van de standaard VW software niet bevorderlijk voor de levensduur van de DSG koppeling. Opschakkelen bij lage toerentallen zou op den duur voor meer speling van de koppeling zorgen m.a.g. vroegtijdige slijtage.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jan 2010, 21:32

Re: DSG en motor tuning T5 GP door TVS Engineering / DSG Dokter

Bericht door Jurjen »

Naar mijn gevoel laat de bak de koppeling juist te veel slippen. Op een helling en zeker in zand wil ik mijn koppeling loslaten als de wielen maar even draaien. Met lage 1e versnelling van de DSG zou dat ook geen probleem hoeven zijn, de dsg laat de koppeling vrolijk een stuk doorslippen. Gevolg voor mijn 4motion is ondermeer dat na 3x steken de bak wegens oververhitting wordt afgeschakeld en ook de slijtage zal vast fors zijn. Wat kost het om de 2 koppelingsplaten te vervangen? :ie Met de schakelmomenten ben ik overigens wel erg tevreden; in D keurig conservatief en zuinig als ik rustig rij, wil ik wat sneller door het verkeer gebruik ik stand 'S' en laat ik zonder gek te hoeven doen 95% van de medeweggebruikers ruim achter me.

Over 2 weken krijg ik de software upgrade voor de bak en de motor, ik ben erg benieuwd of alles dan wat strakker werkt anders willicht een bezoekje aan de DSG Dokter brengen.
nr 355, 132kW DSG, 4Motion kwb in Olympic Blue
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: DSG en motor tuning T5 GP door TVS Engineering / DSG Dokter

Bericht door emil »

wat hierboven gezegd word is eigenlijk wel interessant
wat kost een 2 liter koppelling vervangen en wat kost een 2 liter dsg koppelling vervangen???
dat kan hier vast wel iemand opzoeken want vw heeft daar standaart tijden voor neem ik aan
zal wel :ie
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: DSG en motor tuning T5 GP door TVS Engineering / DSG Dokter

Bericht door Babson »

Met de kosten van koppeling of DSG koppeling vervangen heb ik (gelukkig) geen ervaring.
Wat ik wel weet, dat het echt niet goedkoop is.

Bij DSG Dokter is dit dagelijks werk en ze hebben ook speciale Kevlaar koppelingen voor DSG bakken (700+ Nm!!!)

http://www.dsg-dokter.nl/producten/nl_overig.htm

De dealers in de omgeving en ver hier vandaan besteden veelal de DSG service uit aan DSG Dokter.
Elke 60.000km moet de DSG olie met filter vervangen worden. Deze speciale olie kost ruim 20 euro per liter(ca 6 Liter).
Wil je meer weten over de service prijzen, kijk even op hun site of neem contact met ze op.

http://www.dsg-dokter.nl/producten/nl_onderhoud.htm

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
RKDesigns
Berichten: 76
Lid geworden op: 21 jun 2011, 19:26

Re: DSG en motor tuning T5 GP door TVS Engineering / DSG Dokter

Bericht door RKDesigns »

Ronald weet wel wat ie doet, de DQ500 bak hangt ook onder bijvoorbeeld de Audi TT RS dus die moet toch wel wat kunnen hebben. Ik heb geen trekhaak, hang er niet mee in het zand en is mijn eerste automaat en vind t wel best, rijdt lekker ontspannen in vergelijking met een handgeschakelde bak. De Audi S3 die ik gereden heb ruim 4 jaar liep door Ronalds kunsten als een zonnetje. De bus valt nog onder de garantie en weet niet wat wijsheid is. Ronald heeft ermee gereden al maanden geleden die was nieuwsgierig naar de bus. Tijdens de TT meeting stond ie nog doodleuk over de DSG7 te vertellen waarna ik de bus voor het pand parkeerde en hij het niet direct door had tot er begonnen dat er een DSG7 op de dam stond. Wel leuk, vervolgens heeft hij mogen rijden naar zijn nieuwe pand, daar het een en ander bekeken en is hij terug gereden en gelukkig rijdt de mijne goed. Qua schakelen geen vergelijkingsmateriaal en het is nou niet bepaalde een S3 of een TT met quattro en 250 pk. Heb zelf alleen iets aan te merken op het verbruik want dat is minder leuk, maar weet dat als Ronald zijn kennis er op los laat er winst behaald kan worden op dat vlak zonder rustiger te hoeven gaan rijden. Van de andere kant rijdt t goed zo want dan hou ik me rustiger van A naar B ;)
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: DSG en motor tuning T5 GP door TVS Engineering / DSG Dokter

Bericht door Babson »

Ik heb in het verleden een paar auto's met een automaat gereden.
Mijn eerste auto was een Golf 1, 1500 automaat met maar liefst 3 versnellingen.
Hij reed echt super en de bak schakelde perfect.

Alle auto's met een conventionele automaat die ik tot nu toe heb gereden schakelden goed, dus ik heb wat kunnen vergelijken.
Maar zoals ik eerder schreef, de af fabriek software is puur voor laag verbruik (CO2 uitstoot) gemaakt en dat gaat ten koste van driveability. Ik heb eens met een 5 jaar oude Touran diesel DSG gereden en die schakelde echt prettig.

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Plaats reactie