Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Heb toch maar even hier een nieuw topic aangemaakt.
Ik ga de voortgang van mijn project met jullie delen in de hoop wat voor elkaar te kunnen betekenen.
Ik heb inmiddels een caravelle op het oog uit 99. Ik wil hem gaan importeren en verwacht nog zo'n duizend euro aan BPM te gaan betalen. Mijn volgorde van ombouw zou er volgens mij zo uit moeten zien: Na het importeren eerst strippen (vanwege gewichtbepaling) en een simpel keukentje erin. Ik wil kijken of ik van 1 van de de caravelle banken een bed kan maken (daar ben ik nog niet achter). Vervolgens naar de RDW met 1 dags kenteken voor het op geel kenteken zetten met minimaal 4 zitplaatsen (kampeerauto) en BPM afdragen (ga er vanuit dat ik die betaal over de nieuwprijs van de caravelle destijds, dat moet ik nog uitzoeken). Vervolgens terug naar huis en zsm het hefdak erop en aansluitend via het formulier van de belastingdienst het kwarttarief aanvragen. Daarna op mijn gemak verder ombouwen. Weet iemand of je de voltariefbelasting meteen voor een kwartaal moet betalen of ligt dit puur aan de aanvraagdatum en goedkeuring mbt het kwarttarief.

Wellicht dat ik al eerder dezelfde vragen heb gesteld, daarvoor mijn excuus. Het blijft lastig om een helder traject te krijgen in zo'n project. Ik heb het idee dat deze volgorde een aardig eind in de richting is. Hoor graag de op- of aanmerkingen van jullie.

Nu eerst eens uitzoeken hoe ik foto's toe kan voegen, want dat zal regelmatig gaan gebeuren uiteraard. :lach

Groetjes,

Jorrit
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Van T4 naar California

Bericht door bartt4 »

hefdak zal er van te voren op moeten bij de keuring vanwege kamperkenteken anders krijg je geel kenteken.
Zou bus leeg maken, simpele voorziening voor keuken +4 zitplaatsenen andere camper (bed ed). keuren, bpm betalen, en dan bus inbouwen zoals je wensen zijn
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Dan begrijp ik het niet meer :nuts Ik heb begrepen dat je eerst alleen aan de eisen van de RDW kan voldoen voor het voltarief en pas daarna hefdak erop en kwarttarief aanvragen. In beide gevallen hebben we het toch over een geel kenteken met toevoeging "kampeerauto"?
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Van T4 naar California

Bericht door bartt4 »

sorry tis ook al weer tijd gelden ik me bus ombouwde, in die tijd hield je gewoon je grijskenteken oude nummer .
Kan dus tegenwoordig gewoon makkelijker.

Wat van dak ga je plaatsen? popupje? die kan nog wel eens lichter worden dan de stalen dakplaat kan weer wat kilos schelen
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Zo, het valt niet mee om een leuke bus te vinden. Ben zowat continu bezig om er 1 te scoren. Is er iemand die mij iets meer kan vertellen over een 150pk multivan. Zijn deze motoren betrouwbaar? Zijn er nog minpunten? Ik ga trouwens een westfalia hefdak plaatsen @Bart.
@multivan generation, ik had het artikel mbt het weer plaatsen van het hefdak uiteraard al gelezen;) Een bron van informatie heb je verzameld op je website in de loop der jaren. Dat geeft de burger moed!
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

@Jan, ik had hem gezien. Ik vind de tellerstand echter net ff teveel van het goede. Moet eerlijk zeggen dat ik wel al net ff boven de 2 ton km stand aan het kijken ben. En dan vooral in Duitsland. Daar is genoeg te koop, echter, voor een multivan van 99 ben je al snel tussen de 9 en 10 duizend kwijt, ex BPM. Maar ja, het gaat nu toch die kant op denk ik.
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Eindelijk!!
Het feest kan beginnen. Vandaag een bus gekocht! Een tornaderode Caravelle uit 1999, 9 persoons met climatronic.

Is het nu mogelijk om met een aantal aanpassingen meteen als kampeerauto te laten keuren, of moet de uitrusting origineel blijven en kan ik pas na de invoering de wagen kampeerauto "klaar" maken?

Nu eerst maar eens via autotelex de rest BPM berekenen en dan de middelste bank eruit en van de achterste bank een slaapplek maken. Tevens ga ik een klein keukentje in elkaar schroeven met een opklapbaar vast kooktoestel, 2 jerrycans met waterpompje, kraantje en wasbakje. Tafeltje komt er ook nog in.

Dan zou het voltarief "kampeerauto" een feit moeten zijn! Met 6 personen op geel kenteken. Later zijn er overigens maar 4 plaatsen over met het california interieur, maar ik ga er vanuit dat het dan niet meer ter zake doet.

Hier nog even een foto van de nieuwe aanwinst. :knipoog
Bijlagen
2011-09-14 16.51.51(1).jpg
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Van T4 naar California

Bericht door Dirk/970 »

Gefeliciteerd met je aankoop, mooie bus :jumpklap ! En veel plezier met ombouwen!
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 359
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Van T4 naar California

Bericht door starfire »

Gefeliciteerd met de aanwinst.

Gekocht in het buitenland dus?
Want je hoeft natuurlijk geen BPM te betalen als ie gewoon uit NL komt.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Van T4 naar California

Bericht door koekie520 »

Met California interieur heb je ook 6 plaatsen. Je kan nog een extra bank op de rails monteren, is een extratje dat nogal kostelijk is, maar eventueel wel te huren bij Sgsdebruin.
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Leuk, al die reacties. Ik heb hem inderdaad in Duitsland gekocht. Wel al meer dan 2 ton op de teller maar ik ga er vanuit dat we er nog heel lang plezier van kunnen hebben gezien zijn staat. Wat mijn grootste zorg is, is dat er op het dak hier en daar een beetje blanke lak loslaat. Dak gaat er gelukkig toch grotendeels af maar toch. Met de climatronic weet ik ook nog niet precies wat te doen. De achter unit laat ik er denk ik af, al vind ik dat wel erg jammer. Ik heb al gelezen dat we anders een stukje bedplank beneden in moeten leveren. Nou, veel krapper hoeft het van mij nou ook weer niet :knipoog .

Dat van die stoel extra bijplaatsen, had ik nog niet aan gedacht :toppie

En idd, die schuiframen aan weerszijden lijken me ook erg handig. Lekker doorluchten die handel!

Ik zal me nu eerst even volledig richten op het inrichten mbt het "invoeren als kampeerwagen". Die invoerkeuring heb ik heel ambitieus op volgende week vrijdag ingepland :nuts . Of ik dat ga redden weet ik niet. Ben niet van plan om veel aan gewichtbesparing te doen. Ik wil eigenlijk de tweede bank eruit halen en de 3e bank naar voren klappen en dan een soort van "uitklapbare bedplaat" daar overheen laten vallen. Maar ja, van het weekend dus stevig klussen.

Ik probeer jullie op de hoogte te houden van mijn ideeen en voortgang deze week.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Van T4 naar California

Bericht door matje86 »

zet de 2 de rij bank op de plek van de stoel en plaats op de vrijgekomen ruimte een keukentje
met de achterbank en de 2 de rij bank kan je dan een bed maken!(klein plankje er tusse )matrasje er op en je hebt een kampeerwagen(voor de rdw 7- 8 persoons maar net of je een bank voorin hebt)
voor de belasting dienst heb je dan nog sta hoogte nodig
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Dat is inderdaad een prima idee Matje! Je hebt dan wel de hele handel vol gebouwd, oftewel, je moet via de 2 persoonsbank naar het keukentje toe. Mag dit zomaar? En is er dan nog plek voor een tafeltje? Ik wil eigenlijk een keukenblokje maken als Sandman. Met een opklapbaar gaspitje(vastgeschroefd) aan 1 zijde.
Jij zegt dus dat je met een simpele plank als verbinding tussen de 2 banken klaar zou moeten zijn? Dat klinkt op zich wel logisch.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Van T4 naar California

Bericht door matje86 »

je moet iets hebben waar je een bed van KAN maken, dus een plateau waar je een matras of luchtbed op KAN leggen
lees goed de belastingdienst eisen

http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... ng-57.html" onclick="window.open(this.href);return false;

richt je hem zo in als boven genoemd dan kan je de 2 de rij bank uitnemen als je er moet lopen :knipoog



of je dat ook doet tijdens gebruik, heeft niks met de eisen te maken

er rijden zat 8 persoons bussies als kampeerwagen rond
maandag geef ik pas weer reactie nu ff naar tsjegie kampeerwagen test :gekte
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Van T4 naar California

Bericht door matje86 »

in hoeverre dit strak aangehouden wordt, kan in de toekomstig verbouwingen problemen gaan opleveren

De eis van het rechthoekige blok van 170 x 200 x 90 cm is niet van toepassing als wij vóór 1 mei 2002 een beschikking voor de kampeerauto hebben verstrekt voor toepassing van het kwarttarief. Het motorrijtuig moet wel voldoen aan de overige inrichtingseisen, die op het moment van de afgegeven beschikking van toepassing zijn.

ik heb dat probleem niet aangezien ik een hoogdak heb
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Plaats reactie