Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bus restylen-> verschillende vragen

vragen over de T4
Stintjen
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2011, 12:14
Locatie: Aalst, België

Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door Stintjen »

Omdat ik mijn bus beetje oldschool wil hebben ben ik het een en ander aan het veranderen.

Ik zoek een goedkope manier om mijn ronk van mijn t4 wat te veranderen.
Ik zoek niet meteen direct een diepe ronk maar eerder het geluid van de luchtgekoelde volkswagens (kever, t1,t2)
Dat dit nooit hetzelfde kan worden weet ik uiteraard maar kan ik dit ongveer bekomen met een andere uitlaat?
Of eventueel mijn uitlaat aanpassen (zoals dempers leegmaken, gaten boren?)

En doet een kelk iets aan het geluid? Of niet?

Ik zit nu met een 1.9 diesel (dus geen td of tdi) kan ik deze iets vlotter laten optrekken zondet zware kosten?
Ooit heeft men mij gezegt mijn mazout/diesel pomp opendraaien maar dan gaat hij ook sneller in overtoeren gaan en een hoop meer verbruiken.

Ik zou hem ook willen verlagen. Kan ik dit met gewoon andere veren achteraan te steken? vooraan is het geen probleem.
Maar kan ik dan nog steeds laden ook? want ze blijft dienst doen als werkpaard.

hopelijk kunnen jullie mij wat helpen met al mijn vragen
groeten
stijn
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door Pascal-141 »

Stintjen schreef:Omdat ik mijn bus beetje oldschool wil hebben ben ik het een en ander aan het veranderen.

Ik zoek een goedkope manier om mijn ronk van mijn t4 wat te veranderen.
Ik zoek niet meteen direct een diepe ronk maar eerder het geluid van de luchtgekoelde volkswagens (kever, t1,t2)
Dat dit nooit hetzelfde kan worden weet ik uiteraard maar kan ik dit ongveer bekomen met een andere uitlaat?
Of eventueel mijn uitlaat aanpassen (zoals dempers leegmaken, gaten boren?)

En doet een kelk iets aan het geluid? Of niet?

Ik zit nu met een 1.9 diesel (dus geen td of tdi) kan ik deze iets vlotter laten optrekken zondet zware kosten?
Ooit heeft men mij gezegt mijn mazout/diesel pomp opendraaien maar dan gaat hij ook sneller in overtoeren gaan en een hoop meer verbruiken.

Ik zou hem ook willen verlagen. Kan ik dit met gewoon andere veren achteraan te steken? vooraan is het geen probleem.
Maar kan ik dan nog steeds laden ook? want ze blijft dienst doen als werkpaard.

hopelijk kunnen jullie mij wat helpen met al mijn vragen
groeten
stijn
Oilsjteneir , :knipoog Het geluid van een luchtgekoelde ga je inderdaad nooit uit een diesel halen. Je kan eventueel de middendemper verwijderen en vervangen door een rechte buis, dat geeft al een mooier geluid zonder dat het te luid word.
Een 1,9d kun je eigenlijk alleen wat vlotter maken door er bvb een turbo op te zetten , de pomp opendraaien op een 1,9d heeft weinig zin , je voelt er bijzonder weinig van , en je hebt alleen maar meer rook . Het blok van de 1,9d is dezelfde als die van een 1,9td .
Verlagen = zowieso minder laadvermogen . Verlagen kun je vooraan doen door de torsiestangen te verdraaien , achteraan door 2 verlagingsveren. (Die bestaan in allerlei uitvoeringen , van -3cm tot -10cm) Hoe meer verlaging , hoe minder laadvermogen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door Multivan Generation »

En voor de Belgische Topic starter,
wellicht kun je ook rekening houden met de keuringseisen voor Lichte Vracht in België ? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door Egbert&Manon »

Een jaartje of 8 geleden bezaten we een Alfa 146 JTD.
Men had het voor elkaar gekregen om voor de inzittenden het prettige gevoel te geven dat er een boxermotor in lag.
Echter omstanders hoorden gewoon een dieselmotor.
Wellicht een setje uitlaatdempers van Alfa's eerste JTD monteren?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Stintjen
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2011, 12:14
Locatie: Aalst, België

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door Stintjen »

Multivan Generation schreef:En voor de Belgische Topic starter,
wellicht kun je ook rekening houden met de keuringseisen voor Lichte Vracht in België ? :knipoog
Keuring doet er niet toe :p
als ik op mijn motor een turbo zou bijzetten zouden ze dat hier op de keuring zelfs niet zien.
veren en uitlaat uiteraard wel maar dat kan je altijd terug origineel zetten he :p
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door SCOTT »

Stintjen schreef:
Multivan Generation schreef:En voor de Belgische Topic starter,
wellicht kun je ook rekening houden met de keuringseisen voor Lichte Vracht in België ? :knipoog
Keuring doet er niet toe :p
als ik op mijn motor een turbo zou bijzetten zouden ze dat hier op de keuring zelfs niet zien.
veren en uitlaat uiteraard wel maar dat kan je altijd terug origineel zetten he :p

Inderdaad, hier in belgie zijn we het al gewoon, ieder jaar alles terug eventjes omwisselen :knipoog :knipoog :knipoog
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Stintjen
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2011, 12:14
Locatie: Aalst, België

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door Stintjen »

Heeft toevallig iemand een filmpje waarvan de middendemper vervangen is door een rechte buis?

Iemand een idee of ze (in België dan) op de keuring hier een probleem zouden van maken :p
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door Pascal-141 »

Stintjen schreef:Heeft toevallig iemand een filmpje waarvan de middendemper vervangen is door een rechte buis?

Iemand een idee of ze (in België dan) op de keuring hier een probleem zouden van maken :p
Filmpje heb ik er niet van , maar ik heb het zelf ook al gedaan .
Middendemper en einddemper opengeslepen aan bovenzijde , alles eruit halen , en dan een rechte buis erin lassen .

Als je de buis IN de demper last , zien ze het waarschijnlijk niet , de demper vervangen door een rechte buis zullen ze wel zien .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door stijnh »

gewoon vervangen door een rechte buis gaan ze zeker zien.

Openslijpen en intern een buis in lassen is de oplossing.

Dat heb ik gedaan met mijn katalysator en achterdemper. (btw ik heb nog zo'n katalysator liggen met buis in)


De middendemper is een rechte buis met gaten in.

Voor de weerstand moet je het dus zeker niet doen.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Stintjen
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2011, 12:14
Locatie: Aalst, België

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door Stintjen »

wat moet je van die katalysator hebben?

En niemand die een filmpje of soundcheck heeft?

Wat met de roettest of uitstoot???
Want velgen en veren elke keer vervangen geen probleem maar uitlaat moet ik al over de put gaan staan
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door Multivan Generation »

Stintjen schreef:En niemand die een filmpje of soundcheck heeft?
Alstublieft :lach
uitlaat T4.....een soundtrack
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
kurt&oxana
Berichten: 547
Lid geworden op: 28 dec 2009, 22:03
Locatie: Zelzate (Oost-vlaanderen)

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door kurt&oxana »

aaah een uitlaat van skytune :toppie , die man levert perfekt werk en snel , zeker een aanrader
T4 Multivan 2.5 TDI
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door sgsdebruijn »

jan2009 schreef:
Stintjen schreef: Wat met de roettest of uitstoot???
Ben vandaag weer door de APK gekomen zonder roetkat , meting was prima :knipoog
Ik vorige week ook zonder morren door de keuring met de katvervanger
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door stijnh »

Stintjen schreef:wat moet je van die katalysator hebben?

En niemand die een filmpje of soundcheck heeft?

Wat met de roettest of uitstoot???
Want velgen en veren elke keer vervangen geen probleem maar uitlaat moet ik al over de put gaan staan

het doel van deze katalysator is hc en oc te oxideren.
Dit wordt niet gemeten bij een diesel, dus geen probleem.

Roettest is in principe iets beter omdat er minder roet opgehoopt blijft dat er uitkomt bij de keuring.


Een uitlaat vervangen bij een t4 gaat zelfs zonder krik. (afhankelijk van je postuur wel te verstaan)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Bus restylen-> verschillende vragen

Bericht door sgsdebruijn »

en hoe vast gerrot de zooi zit dan he
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie