Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Probleem motor.. anyone?

vragen over de T5
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Probleem motor.. anyone?

Bericht door Lars Johansson »

Hallo,
Na het vervangen van het spruitstuk dacht ik er even af te zijn. Vandaag bij het starten, vreemde geur, beetje maggi geur (!!) en ik vond hem nogal veel roken (wit). Nu dacht ik nog even dat het met het weer (vocht/mist) te maken had, maar hij walmt echt wit, met gas geven behoorlijk.

Nu had ik laatst een probleem met mn olielampje. mn garage had er toen nog een beetje bijgegooid, als ik nu kijk lijkt er iets teveel in te zitten, zeg maar een paar mm boven het max. Ik weet niet hoe snel, en of, daar witte rook problemen kunnen ontstaan?

Sowieso blijkt het een probleemaauto, volgens de verkoper zou een keer de koppakking vervangen zijn, door een VW garage, dat bleek uiteindelijk voor nisk want dat was toen de oliekoeler (word gezegd althans). De nieuwe koppakking was ook niet terug te vinden in de historie. Ook was volgens de historie in juni 2011 bijvoorbeeld de oliefilter vervangen, nou mijn garage liet de filter even zien, ze hadden nog nooit zo'n smerige dichtegekoekte filter gezien, en vroegen zich af of hij ooit wel vervangen was.

Ik heb het idee dat ik behoorlijk genaaid ben met deze bus, welke volgens het verkopende Bovag bedrijf helemaal goed was (NAP + historie). De auto werd geadverteerd met garantie, maar toen we hem kwamen ophalen was er een lang (lul?)verhaal dat garantie niet mogelijk was. (volgens mij is dat gewoon mogelijk op bedrijfswagens?) Achteraf denk ik dat deze garage deze bus helemaal niet met garantie wilde verkopen.

Dit is het tot nu toe ontdekte lijstje met euvels:

- velg krom en deuk erin (band loopt leeg)
- historie niet in orde of mogelijk vervalst, genoteerd onderhoud niet uitgevoerd
- oliesensor oid stuk (olielampje brandt elke 100 km)
- uitlaatspruistuk was geplakt met vloeibare pakking, rook in cabine na eerste rit
- witte rook uit uitlaat, vreemde geuren bij starten motor
- dubieuze reparaties uitgevoerd zoals koppakking vervangen, niet vermeld in historie

Zit redelijk met mijn handen in het haar over wat te doen? Wagen heeft 170k gelopen. Wat is wijsheid met zo'n kilometerstand en deze euvels? Ik heb er al wel geld aan uitgegeven, nieuw spruitstuk, waterpomp preventief vervangen, en nu dus de witte rook. Het stemt me niet gerust, moet ik nu de pakking laten vervangen (die onlangs al vervangen zou zijn, zijn ook sporen van te zien op het blok) of is dit het begin van het einde? Uiteraard gaan we even een hartig woordje spreken met de verkopende garage, maar ik wil natuurlijk gewoon rijden. Het plan was om van deze T5 een camper met slaaphefdak te maken, maar met zo'n onbetrouwbare motor is dat de investering wel waard?

Vraag me ook af hoe ik er achter kan of het de koppakking, de cilinderkop of iets anders is wat de witte rook veroorzaakt. Zo zonde, want verder is deze multivan in prima staat. Alvast dank voor evt suggesties die dan ook aan mijn garage kan doorgeven om tot een goeie diagnose te stellen. Ik ben al naar ruilmotors aan het kijken maar hoop dat het zo ver niet hoeft te komen.
Laatst gewijzigd door Lars Johansson op 21 nov 2011, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Probleem motor?

Bericht door robertTREBOR »

lijkt me wel zo handig om even bouwjaar , type motor , ed te vermelden als je "hulp" hier zoekt
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Probleem motor?

Bericht door Lars Johansson »

Oja, dat is zeker handig, :nuts

Bij deze:

Multivan 2004
2.5tdi 174pk (niet gechipt/tuned)
170k km
Satnoot
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27

Re: Probleem motor.. anyone?

Bericht door Satnoot »

:muur Maar als het een BOVAG garage is dan heb je BOVAG garantie willen ze geen garantie geven en vind je dit weer in de prijs dan moet je voorzichtig worden. Een gewaarschuwd mens telt voor twee :ie
quercusgarden
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: Probleem motor.. anyone?

Bericht door quercusgarden »

Lastig verhaal indien je de auto niet hebt laten keuren door een extern bedrijf want je hebt zelf onderzoeksplicht.
Indien de km stand en/of de onderhoudshistorie moedwillig veranderd of vervalst is zou je de koop kunnen ontbinden.
Wat betreft de witte rook lijkt het of er koelvloeistof verbruikt wordt wat je zou moeten merken aan de hoeveelheid in het reservoir.
Je zou de motor kunnen laten afpersen of er ergens een lek zit in pakking of scheur in bv de cilinderkop.
Een nieuwe motor bij deze km stand lijkt mij erg vroeg.
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Probleem motor.. anyone?

Bericht door Lars Johansson »

Yep, een gewaarschuwd mens telt inderdaad voor twee, maar dit was toch echt voor het eerst dat ik keihard werd voorgelogen over staat, onderhoud en historie, door een keurig ogend familie-autobedrijf. Een hele ontnuchtering kan ik wel zeggen.

Het verhaal over de garantie, bij aankomst vertelde de garagehouder dat het niet mogelijk was om voor deze wagen garantie af te sluiten. Misschien is dat wel zo, maar ik probeerde erachter te komen bij de instantie VWE. "Helaas mogen wij u deze informatie niet geven". Volgens mij zag ik hier iets op het forum, dat basis- (motor, aandrijving) garantie wel mogelijk is op een Mulivan. Het plus pakket is ook voor alle electronica, ik kan me ergens voorstellen dat de Multivan daarvan word uitgesloten. Maar basis-garantie op motor en aandrijving? Op Transporters is toch ook garantie mogelijk. Weet iemand of Multivans inderdaad volledig zijn uitgesloten van garantie?

En zelfonderzoek, ja, monteur ben ik niet, en ik heb hem zeker niet laten keuren, stom stom, maar goed, de proefrit was prima, de boekjes leken te kloppen. Alleen toen ik hem kocht hield waarchijnlijk de vloeibare pakking op het spruitstuk nog, er kwam ook niet noemenswaardige witte(re) rook uit. Ook nu walm ie de ene keer enorm, en daarna bijna niet. Pas sinds het spruitstuk is vervangen verliest hij meer vloeistof en produceert rook, waarschijnlijk omdat de motor nu beter presteert een meer druk heeft. Waarschijnlijk was het ook mijn vertrouwen in het merk VW en met name door de 4 probleemloze transporters die ik hiervoor heb gehad, sommige tot over de 300d km.

Het blok afpersen had ik nog niet aangedacht. Mijn garage stelde voor om de kop op te sturen naar een revisie bedrijf, die kunnen de kop (koud en warm) onder druk zetten om ook haarscheurtjes te ontdekken. Maar het hele blok afpersen, wat moet daarvoor gedemonteerd worden, of bedoel je daarmee ook alleen de kop?

Ik ben voornamelijk op zoek naar een goeie diagnose. Verder is de bus prima, en een nieuwe kop is uiteraard nog geen nieuwe (ruil) motor. Las hier ook een verhaal van een vervangen kop wat een scheur bleek te zijn in het onderblok, maar als je zoekt kom je natuurlijk altijd excessen tegen. Vraag me alleen af hoeveel euro reparaties dit blok nog waard en hoeveel km je er nog van mag verwachten, qua historie is het in ieder geval een rommeltje. Omdat te zien had ik alle filters moeten demonteren om te zien dat het laatst vermelde onderhoud nooit was uitgevoerd,

Maar goed, fijne les weer ;)

Alvast dank
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: Probleem motor.. anyone?

Bericht door pieter 762 »

Beste Lars,

Op de eerste plaats begrijp ik je teleurstelling en frustratie, je schaft je een multivan aan en dan deze ellende, dat is niet wat je verwachtte. En dat is precies wat je je moet realiseren; de auto voldoet niet aan de redelijke verwachting die je er, op grond van de koopovereenkomst, van mocht hebben. Dit principe is van toepassing op elke consumentenkoop, ook een auto. Accepteer je verlies niet zomaar maar ga terug naar de verkoper en probeer er samen uit te komen. Ik denk dat een oplossing mogelijk is indien partijen over en weer bereid zijn naar elkaars argumenten te luisteren en een oplossing willen bereiken. Doel wordt bus terug naar verkoper en jij je geld terug.

In mijn werk heb ik dagelijks te maken met verwachtingen van klanten die niet uit zijn gekomen. Het is mijn taak om die klachten op te lossen met minimale kosten en een zo hoog mogelijke klanttevredenheid tot gevolg. Een beetje herkenning dus wat jouw verhaal betreft.
Enerzijds gaat het om de verkoper die een produkt aanbiedt en er informatie bij verstrekt en een zo goed mogelijk beeld moet geven wat de consument kan verwachten, anderzijds is het de klant die gerichte vragen moet stellen om uit te zoeken of het produkt zal gaan voldoen aan zijn verwachtingen. Ook gezond verstand speelt mee en zoals wij ze graag noemen; "feiten van algemene bekendheid". Een Multivan bijv. van 2004 met alle opties en 170k op de teller voor 4950 euro, daarvan kun je niet verwachten dat die auto probleemloos is. Dat had je dus kunnen weten.

Maar je relaas geeft niet weer dat je die indruk had bij de koop, integendeel, je kreeg een verwachting mee dat je een top occassion kon kopen. De kneedpasta op het uitlaatspruitstuk geeft echter de indruk dat de verkoper er alles aan deed om die indruk vooral te geven aan jou ! En daar moet je nu iets mee doen.

Mijn gedachten toen ik je verhaal las; ga naar de verkoper toe, stel je vriendelijk maar kordaat op (niet boos want dat brengt mensen zelden dichter tot elkaar) en confronteer hem met de feiten. Welke zaken zijn niet in orde die niet kunnen zijn ontstaan door jouw kortstondig gebruik. Een lijstje met punten, eventueel onafhankelijk vastgesteld door een derde partij. Aangezien elk produkt moet voldoen aan de verwachtingen die je er -op grond van de koopovereenkomst- redelijkerwijs van mocht hebben, is onafhankelijk van de garantie nu gebleken dat dat niet zo is. De enige oplossing is dat de koop wordt ontbonden. Auto moet dus terug naar garagist en jij moet je geld terugkrijgen. Geef zelf aan dat je in de tussentijd x kilometers hebt gereden tegen 19 ct p/km, dat mag van de betaalde prijs afgetrokken worden. Garagist mag hier 2 dagen over nadenken.

Het is slim de man voor te houden welke actie je zult ondernemen als hij niet akkoord gaat; dan geef je de kwestie over aan je rechtsbijstand / advocaat. De garagist hoef je er verder niet bij te vertellen wat daarvan de gevolgen kunnen zijn, die kan hij zich echt wel voorstellen. Jouw kordate houding verraad je overtuiging hiermee verder te gaan als hij niet akkoord gaat met je voorstel.

Afwachten, misschien nog een beetje marchanderen nog over de vergoeding, maar doel is van die bus af te komen want je gaat hier nooit plezier mee beleven zoals je je dat had voorgesteld, En we weten het hier allemaal; je bus moet je een grote grijns verschaffen elke km die je ermee rijdt ! Ga niet voor minder !

Veel succes, we willen graag de afloop vernemen
gr Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Probleem motor.. anyone?

Bericht door Lars Johansson »

Bedankt voor de reacties!
Een ding moet ik even rechtzetten, ik heb maar liefst 14150 ex BTW voor de bus betaald.

Met de verkoper heb ik al diverse keren contact gehad, hij draait alleen de zaak om. Hij gaat helemaal voorbij aan het feit dat de historie absoluut niet klopt, en dat de auto op dat moment dichtgestopt was met vloeibare pakking. Hij zegt feitelijk pech gehad, jij wilde geen garantie, terwijl ik juist voor een bus met garantie van Zaandam naar onder Nijmegen ben gereden.

Tuurlijk, ik had er achteraf vanaf moeten zien, maar ik dacht goh, een bovag garage, historie ziet er goed uit, rijdt goed, en continu de verzekering van de verkoper dat dit toch echt een goede bus was. De vraagprijs was 14950, lager dan 14150 kon ik het niet krijgen. De verkoper vind nu dat ik zoveel korting heb gehad dat ik niet moet zeuren, over de mankementen en de historie zegt hij helemaal niets

Ik heb hem vandaag wederom laten weten te willen praten over een oplossing, en ook mn advocaat al gebeld. Ik geef de verkoper continu de gelegenheid om te praten over een oplossing, maar geen enkele reactie, op e-mail word niet eens meer gereageerd. Als ik vandaag niets hoor rij ik morgen naar dat bedrijf toe. Ik laat de afloop wel even weten!

grt
Lars
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Probleem motor.. anyone?

Bericht door robertTREBOR »

sow 14.150 ex betaald voor een 128kw uit 2004 ?

ik betaalde 18.500 euro ex voor een 128kw van exact 24 mnd oud ( das 5 jr. jonger !! ) en org. 40.000 km gelopen en dealer ond.

die ik nu inmiddels 14 mnd. heb en waar nog nooit wat aan gemankeerd heeft.
Bijlagen
T5 128 kw 24 mnd oud 18500 excl. via fleetowner
T5 128 kw 24 mnd oud 18500 excl. via fleetowner
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Probleem motor.. anyone?

Bericht door Lars Johansson »

Nee, goedkoop was het zeker niet, maar het was de enige betaalbare T5 Multivan die ik kon vinden maar ook met de kleur en specs die ik willde hebben. Moet er ook bij zeggen dat hij verder werkelijk in topstaat is, van binnen en van buiten, niet eens 1 krasje of deukje te bekennen, dat hielp natuurlijk ook mee, grijze lederen bekleding ook helemaal perfect. De bedoeling was om hier een slaaphefdak in te zetten en omkeuren naar camper, dan was deze Multivan een prima basis geweest. Het eigenlijke doel was namelijk een T5 California, maar die zijn behoorlijk aan de prijs, onder de 30.000 kom ik ze niet tegen, of er is wat mee zoals schade of meer dan 300k op de teller. Uiteindelijk lijkt goedkoop in dit geval dus duurkoop te zijn.

Multivans zie ik niet veel, of ik kijk verkeerd, DC's bij bosjes, die heb ik ook gehad, maar daar was ik nu niet naar op zoek. Als dit een DC was geweest en geen Multivan zou de prijs een stuk lager geweest zijn. Ik verkocht mijn T5 uit 2003 1.5 jaar geleden voor zo'n 16.000 ex. Dus ik vond het wel een mooie deal, T5 uit 2003 inleveren, 1,5 jaar later een Multivan uit 2004 terug en alvast 2k inleg voor een hefdak. Maar ja, die vlieger gaat nu niet op.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Probleem motor.. anyone?

Bericht door Multivan Generation »

Wellicht is het een aanrader om een aangetekende brief te sturen naar de verkoper, waarin je duidelijk de door jou geconstateerde,
en door een onafhankelijk expert ook beoordeelde punten vermeld.
Verder zou ik bij de brancheorganisatie, in dit geval de bovag, navragen wat je aanspraken zouden kunnen zijn, voor wat betreft garantie.

Is het in jouw ogen, en die van een onafhankelijk expert een ondeugdelijke koop geweest,
dan kun je er wellicht van onder uit, en je geld terugkrijgen minus het verbruiks"genot" a 19 cent/km.

Je kunt een voorstel doen, om de bus door bijvoorbeeld de Dekra of ANWB te laten keuren (aankoopkeuring) en de kosten hiervoor 50: 50 delen..
Wat ook erg nuttig zou kunnen zijn, is als je de verkoopadvertentie bewaard zou hebben.

Succes en sterkte.
ps vraag ook eens raad bij de consumentenbond als je er lid van mocht zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
T5austria
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2010, 21:46
Locatie: Avenhorn & Bad Kleinkirchheim
Contacteer:

Re: Probleem motor.. anyone?

Bericht door T5austria »

Misschien heb je hier wat aan ter info, http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 3&start=20 en http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=2&t=99034
Garantie koop je niet dat krijg je.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Probleem motor.. anyone?

Bericht door ardesch 879 »

http://www.bovag.nl/over-bovag/bovag-garantie" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus tenzij koper uitdrukkelijk schriftelijk vastlegt geen garantie te nemen heb je gewoon 6 maand garantie
Groetjes Driekus Ardesch
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: Probleem motor.. anyone?

Bericht door Lars Johansson »

Dat klopt, maar ik heb aangekruist zonder garantie, mits de auto in goede staat was, wat me verzekerd werd met o.a. de onderhoudshistorie.

In dit geval is het dan ook geen kwestie meer van garantie. Garantie is voornamelijk als er iets stuk gaat na de aankoop. In dit geval koop je iets wat op het moment van aankoop feitelijk al stuk is, terwijl het als goed word verkocht. Juridisch gezien word er geloof ik ook naar de prijs gekeken, dus wat je hebt betaald, en wat je daarvoor zou mogen verwachten. Nadeel is ook, zo blijkt, als je zakelijk koopt gelden er andere voorwaarden en regels, er is ook geen geschillencommissie, alleen de gang naar de rechter.

Volgens de voorwaarden zijn er wel uitzonderingen.
Artikel 3.3 http://www.bovag.nl/media/Alg_Voorw_Aut ... kelijk.pdf :

3. Het risico van door de verkoper/reparateur ter reparatie of anderszins onder zijn beheer aanvaarde auto blijft, behoudens in geval van opzet of grove onachtzaamheid van de verkoper/reparateur, bij de koper/opdrachtgever
Gebruikersavatar
Borrel
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2011, 22:14

Re: Probleem motor.. anyone?

Bericht door Borrel »

Witte rook kan ook teveel diesel zijn wat ingespoten wordt en als je oliepijl ook begint te stijgen, dan denk ik aan het bekende euvel. Lekkende pompverstuivers. Niet te lang mee wachten, als dat het is, anders is een koprevisie niet meer voldoende. Als je optijd bent zou het vervangen van de pakkingen voldoende kunnen zijn.
Begint ie ook soms slechter te starten. Slaat niet direct aan? Zijn ook kenmerken voor lekkende pompverstuivers. Stinken (penterante lucht) als je stil staat. Dit laatste kan ook een uitlaatpakking zijn.
Plaats reactie