Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gloeibougies

vragen over de T5
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

gloeibougies

Bericht door noorwegen »

Beste Weetjewellers,
De laatste dagen start mijn Transporter erg slecht (het is hier nu -8 graden).
Als hij warm is is het starten geen probleem. Ik dacht dus aan de gloeibougies.
Nou ben ik net hier bij een lokale autoboer geweest en die zegt dat hij daar zo’n 6 uur voor nodig heeft om die te vervangen.
Lijkt mij erg veel. Hij zij dat de hele voorkant los moet.
Ik lees net hier op het forum dat iemand met behulp van een spiegeltje de gloeibougies heeft vervangen.
Dat was overigens wel een ander type T5.
Is het echt zoveel werk om die gloeibougies te vervangen??.

Groeten, louis.
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: gloeibougies

Bericht door heemskerk »

Heb je er vier of vijf te vervangen? :knipoog
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: gloeibougies

Bericht door Wim T4 935 »

heemskerk schreef:Heb je er vier of vijf te vervangen? :knipoog
Gezien zijn onderschrift waar hij een 2.5 TDI vermeldt zullen het er wel 5 zijn denk ik zo.
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: gloeibougies

Bericht door heemskerk »

Misschien is er nog eentje goed wim.... :toppie
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

Re: gloeibougies

Bericht door noorwegen »

jepp en dus alles vervangen.
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: gloeibougies

Bericht door emil »

ik heb ook een 2.5 van 2004 en heb ook mijn gloeistiften vervangen
toen ik er aan begon wou ik ook eerst de grille in de "service stand" zetten maar ik heb uiteindelijk
maar de hele bumper en voorkant er voorheen gesleutelt toen maar gelijk het inlaat spruitstuk
en de egr schoon gemaakt ,
ik heb wel het "geluk" dat ik geen airco heb ,dan is het niet zo moeilijk om de koelers er voorheen te halen
ze zitten in een soort frame als je een kraan hebt of ,zoals in mijn geval, een tillift dan beur je hem er zo af
maar om ze zo te vervangen...........het zal wel gaan maar dan moet je wel precies weten waar ze zitten en de
goede doppen hebben
misschien zijn hier wel mede wjwers die een adres hebben die het wel kan zonder koelers te demonteren
sucses
Gebruikersavatar
noorwegen
Berichten: 285
Lid geworden op: 13 jul 2009, 22:35
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

Re: gloeibougies

Bericht door noorwegen »

het is dus nog best een geklooi om ze te vervangen als ik het zo lees.

Emil, ik woon niet in Nederland dus van die adressen gaat niet op :-)
Maar bedankt voor je reactie.
Volkswagen Transporter / 7HK 2.5 TDI 2004 AXD
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: gloeibougies

Bericht door emil »

oh sorry ik dacht dat noorwegen je vakantie adres was
zal wel lekker koud zijn daar in deze tijd van het jaar ,dan heb je zeker een paar goede gloeiers nodig
als je geen airco hebt,wel een garage en een redelijk doppenset kom je een heel eind (als je
het zelf zou willen doen) het is niet echt moeilijk en ik weet niet wat het uurloon in noorwegen is maar
in nederland is dat snel 65 euro jij hebt een schatting van 6 uur dus 6x65=390 euro
toch snel verdient is 1 dag :yes
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: gloeibougies

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Het is inderdaad een heel gepruts om ze te vervangen, het advies is om ze alle 5 maar tegelijk te vervangen.
Een uur of 6 is niet onmogelijk, ik heb ze zelf vervangen eninderdaad is het het handigst om het front in service te zetten. Ook het inlaatspruitstuk moet gedemonteerd worden.
De linker gloeistift als je naar de motor kijkt is het lastigst. Monteer ze maar met een beetje kopervet en draai ze niet te vast. Tussen de 15 en 20 nm.
Start daarna weer als een zonnetje, bij mij vervangen bij 150000km maar ze waren al veel langer wat minder.
Bij een beetje vries kou en misschien al een wat mindere accu komt dat probleem echter snel naar boven.

Veel succes
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: gloeibougies

Bericht door TsX »

emil schreef:ik heb ook een 2.5 van 2004 en heb ook mijn gloeistiften vervangen
toen ik er aan begon wou ik ook eerst de grille in de "service stand" zetten maar ik heb uiteindelijk
maar de hele bumper en voorkant er voorheen gesleutelt toen maar gelijk het inlaat spruitstuk
en de egr schoon gemaakt ,
ik heb wel het "geluk" dat ik geen airco heb ,dan is het niet zo moeilijk om de koelers er voorheen te halen
ze zitten in een soort frame als je een kraan hebt of ,zoals in mijn geval, een tillift dan beur je hem er zo af
maar om ze zo te vervangen...........het zal wel gaan maar dan moet je wel precies weten waar ze zitten en de
goede doppen hebben
misschien zijn hier wel mede wjwers die een adres hebben die het wel kan zonder koelers te demonteren
sucses

euh, we zijn hier toch over een T5 bezig ?
bij mijn weten heeft enkel een T4 een servicestand op de grille ??
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: gloeibougies

Bericht door emil »

nee ook een t5 kun je de koelers een beetje naar voren kantelen
je hebt er niet veel aan ,het is maar een klein stukje ,of ik heb het niet goed gedaan
en het is vrij veel werk (veel meer dan t4)
vraag me niet hoe het precies moet ,het is al een heel tijdje geleden
maar er is een soort service stand
Nicooo
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 aug 2009, 19:43

Re: gloeibougies

Bericht door Nicooo »

Ik heb een 4cyl T5 2007. Had een foutmelding op het display. Bleek dat er 3 gloeibougies defect waren, maar starte verder prima. (half jaar terug ook al eentje en nu de andere 3) Kreeg het advies om ze toch te vervangen ivm het reinigen van het roetfilter (?) Koste bij de dealer 150 euro en kon er gewoon op wachten.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: gloeibougies

Bericht door Pim 328 »

De service stand van een t5 is dat je het hele front incl. bumper naar voren schuift. Dan heb je ongeveer 10 cm meer ruimte.
Maar dan is het nog een priegel werk om ze eruit te halen maar het is te doen
Spruitstuk (inlaat) moet gedemonteerd worden, kun je deze ook meteen goed schoonmaken, en daarna de egr klep afdoppen (plaatje er tussen), mits de auto niet voorzien isvan een roetfilter affabriek
(AXD-AXE motorcode)
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nelly
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2013, 12:11

Re: gloeibougies

Bericht door Nelly »

Hallo mijn vrouw heeft ook hun T4 en daar kan de gril ook naar voren. ik wil ook de gloeibougies vervangen. is het zo dat je echt 6uur er voor uit moet trekken om ze te vervangen... mvg..
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: gloeibougies

Bericht door Pascal-141 »

Nelly schreef:Hallo mijn vrouw heeft ook hun T4 en daar kan de gril ook naar voren. ik wil ook de gloeibougies vervangen. is het zo dat je echt 6uur er voor uit moet trekken om ze te vervangen... mvg..
Een T4 ? Dan stel je de vraag in een verkeerd forum vrees ik... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie