Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

startproblemen...

vragen over de T5
Plaats reactie
déaardbolstoffeerder
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2012, 11:33

startproblemen...

Bericht door déaardbolstoffeerder »

hallo allemaal, ik ben nieuw hier op 't forum. wij hebben een t5 van 2004, vooral als trekpaard voor onze paardentrailer. nu hebben wij sinds begin 2011 het probleem, dat de auto niet direct wil starten. de ene dag slaat hij zonder problemen aan, de volgende dag is het telkens raak. als we starten, slaat hij normaal aan, alleen komt de motor net niet op toeren, en slaat weer af. daarna starten duurt 20/30 seconden, voordat hij start, en dan moet je wel een flinke peut gas geven. bij de garage konden ze steeds niks vinden, en na elk bezoek aan de garage deed hij het even prima, waarna het probleem zich weer opnieuw voordoet.

heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand ons een idee geven wat het eventueel zou kunnen zijn.
bij het starten, wanneer dit niet lukt, geeft hij soms de melding; alternator workstop, of engine workstop.
ook daarmee wisten ze bij de garage geen raad...
uitlezen van de computer geeft geen duidelijke aanwijzing

maak me blij...!!
groet, de aardbolstoffeerder
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: startproblemen...

Bericht door WouterW »

Allereerst welkom op dit mooie forum aardbolstoffeerder, hier valt voor iedereen wat te leren w.b.t. VW-bussen en aanverwante zaken. Zou je kunnen aangeven welke motor er in je T5 hangt, is dat een axb/axc 1.9 4-cyl of een axd/axe 2.5 5-cyl? Wel grappig dat je een engelstalige boordcomputer hebt, weet niet beter of de in NL uitgeleverde bussen hebben de Duitse taal - en dan zeggen ze in jouw geval: "generator werkstatt". Dat je die melding krijgt bij doorstarten is wel logisch want je boordspanning komt in deze gevallen snel onder een bepaald niveau. De sympthomen doen het eerste denken aan een probleem in de brandstofvoorziening. Brandstoffilter al gewisseld? Kost relatief weinig. Komt er op één of andere manier lucht in de leidingen? Het nadruppelen van de pompverstuivers is ook potentieel probleem, de dichtingen verliezen soms hun taak en dan loopt de toevoerleiding leeg (de verbrandingsruimte in). Hoeveel km´s op de klok?

m vr gr Wouter
Laatst gewijzigd door WouterW op 03 jan 2012, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
déaardbolstoffeerder
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2012, 11:33

Re: startproblemen...

Bericht door déaardbolstoffeerder »

bedankt voor jullie reactie.
ik ben niet zo handig met al die termen en afkortingen, ga mijn best doen daar antwoord op te geven...
T5 TDI, 96 kw, 2,5liter diesel. axd of axe?? geen idee. km stand, ongeveer 182000
bij de garage haden ze net een beurt gegeven, waardoor de vervolg afspraken kosteloos waren. ze hebben toen een nieuw filter geplaatst, dus daarna als eerste gekeken, of er ergens nog lucht bij kon komen. dat bleek niet het geval. later nog en aantal keer terug, uitlezen en starten... maar het lijkt altijd wel of dat dat zo is, als je auto in de garage staat doet ie t prima, als ie thuis staat doet ie lelijk...

ik ga met jullie idee naar de garage, en hoop dat ze er wat mee kunnen.
tnx, de aardbolstoffeerder
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: startproblemen...

Bericht door TsX »

2.5 met 96kw is de AXD motor.

kijk ook eens wanneer het probleem zich meestal voor doet.
is het bvb na langere tijd stil te staan,
of eerder als de buitentemperatuur (als je auto buiten staat tenminste) aan de lage kant is ?
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: startproblemen...

Bericht door edjeraketje »

Hallo,
Hebben ze het starttoerental van de startmotor al gecontroleerd??
Wanneer deze door slijtage/ouderdom lager word dan kan het starten moeilijker gaan.
Ik had dit 1,5 jr geleden ook bij een kmstand van een 180K.

Suc6 met de oplossing

Ed
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Ronald van Brandwijk
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2008, 07:13

Re: startproblemen...

Bericht door Ronald van Brandwijk »

Dat was dan toch zeker het laatste orginele onderdeel ? :lach
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: startproblemen...

Bericht door edjeraketje »

Ja de laatste onderdelen komen inzicht :toppie
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
déaardbolstoffeerder
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jan 2012, 11:33

Re: startproblemen...

Bericht door déaardbolstoffeerder »

hoi Tsx,
probleem doet zich voor, als de auto soms één uur en soms een nacht stil heeft gestaan. maar niet altijd... alleen is hij de afgelopen dagen weer behoorlijk vervelend. telkens hetzelfde probleem...
toch hou ik wel van die reacties, dat was het laatste orginele onderdeel... ha ha, ga zo door...

gr, de aardbolstoffeerder
Plaats reactie