Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

turbo

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sevensexy
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 jun 2011, 18:58

turbo

Bericht door sevensexy »

Hallo allemaal,

Nou heb ik eindelijk een mooie T5 uit 2007 met 80 000 op de teller... trek ik even hard op om tussen een rij auto's te komen en ja hoor.... al mijn turbo druk weg.
Na inspectie blijkt dat de turbo is overleden...

wat gaat dit grapje mij ongeveer kosten en hoeveel werk is het want ik ga dinsdag nacht op vakantie naar Frankrijk... (ja met de bus)

gaat dat nog lukken?

het gaat hier om een T5 uit 2007 TDI 178 PK maar met een chip die hem na 210 pk zou brengen.

mvg. albert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

2.5 TDI met chip 210PK
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: turbo

Bericht door emil »

ik heb nog nooit een turbo gezet van een t5
maar van vrachtwagens en bussen al een heleboel
in een dag is makkelijk een turbo te zetten
maar... is de turbo op voorraad
en is ie aan stukken gespat en rommel in de intercooler (olie en schaafsel)???????
dan moet je alle leidingen en de intercooler verwijderen en schoon maken
sommige merken gaan zo ver dat je bij een turbo schade de intercooler en het luchtfilter moet vervangen!!!!
wat in de vrachtwagen wereld vaak gebeurt, is dat de monteur een inschatting maakt of er veel rommel richting motor is gegaan en als ie denkt dat het meevalt ,onderste slang van de intercooler af (of een aftap plug)
en de olie er af laten nieuwe turbo er op, en 2 tot 2,5 uur later loopt ie weer
sucses
p.s. het zal wel duur worden
heb hier al wel eens prijzen gezien van rond de 1000 euro
Gebruikersavatar
sevensexy
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 jun 2011, 18:58

Re: turbo

Bericht door sevensexy »

emil schreef:ik heb nog nooit een turbo gezet van een t5
maar van vrachtwagens en bussen al een heleboel
in een dag is makkelijk een turbo te zetten
maar... is de turbo op voorraad
en is ie aan stukken gespat en rommel in de intercooler (olie en schaafsel)???????
dan moet je alle leidingen en de intercooler verwijderen en schoon maken
sommige merken gaan zo ver dat je bij een turbo schade de intercooler en het luchtfilter moet vervangen!!!!
wat in de vrachtwagen wereld vaak gebeurt, is dat de monteur een inschatting maakt of er veel rommel richting motor is gegaan en als ie denkt dat het meevalt ,onderste slang van de intercooler af (of een aftap plug)
en de olie er af laten nieuwe turbo er op, en 2 tot 2,5 uur later loopt ie weer
sucses
p.s. het zal wel duur worden
heb hier al wel eens prijzen gezien van rond de 1000 euro

ik weet niet wat er precies stuk is maar het klinkt net alsof er een pakking uit is geblazen... een soort lekke uitlaatpakking.
ik ga morgenvroeg gelijk naar de garage en dan hoop ik dat die het kunnen maken.
nou maar hopen dat alles snel klaar is.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

2.5 TDI met chip 210PK
Gebruikersavatar
sevensexy
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 jun 2011, 18:58

Re: turbo

Bericht door sevensexy »

sevensexy schreef:
emil schreef:ik heb nog nooit een turbo gezet van een t5
maar van vrachtwagens en bussen al een heleboel
in een dag is makkelijk een turbo te zetten
maar... is de turbo op voorraad
en is ie aan stukken gespat en rommel in de intercooler (olie en schaafsel)???????
dan moet je alle leidingen en de intercooler verwijderen en schoon maken
sommige merken gaan zo ver dat je bij een turbo schade de intercooler en het luchtfilter moet vervangen!!!!
wat in de vrachtwagen wereld vaak gebeurt, is dat de monteur een inschatting maakt of er veel rommel richting motor is gegaan en als ie denkt dat het meevalt ,onderste slang van de intercooler af (of een aftap plug)
en de olie er af laten nieuwe turbo er op, en 2 tot 2,5 uur later loopt ie weer
sucses
p.s. het zal wel duur worden
heb hier al wel eens prijzen gezien van rond de 1000 euro

ik weet niet wat er precies stuk is maar het klinkt net alsof er een pakking uit is geblazen... klinkt als een lekke uitlaatpakking.
ik ga morgenvroeg gelijk naar de garage en dan hoop ik dat die het kunnen maken.
nou maar hopen dat alles snel klaar is.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

2.5 TDI met chip 210PK
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: turbo

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Ik vind het maar vreemd als ik het zo hoor van al die overleden turbos.
En zeker van een bus van 2007 met 80000km.
Zelfs al is tie gechipt.
Trek niet te snel conclusies en weet zeker wat er aan de hand is.

Van mij ook een gechipte 174pk en wel van af 4000km.
Nu met 170000km draait tie nog steeds lekker mee.
Wel is toen gelijk de kat gesloopt en de egr dicht gemaakt.
Een beetje geleidelijk op temperatuur laten komen en zeker net zo belangrijk, na een flinke belasting , niet gelijk stil zetten maar liefst een stukje langzaam rijden , even stationair en dan stop zetten.
Vooral de gechipte versies kunnen na een flinke belasting behoorlijk heet worden, even een beetje afkoelen is dan wel lekker.

Succes allemaal
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: turbo

Bericht door emil »

de levensduur van een turbo word (grotendeels) bepaald hoe je er mee omgaat
na volle belasting meteen uitzetten is slecht (hoge temp geen smering)
en bij koude motor vol belasten is ook slecht
maar een "slechte" kan er natuurlijk tussen zitten
mijn vader is trucker en rijd altijd netjes maar toch met 40.000 km turbo letterlijk
aan stukken (volvo 12 liter)
als eens een verhaal gehoord van een nieuwe renault megane scenic : ritje zuid frankrijk
zijn tot aan parijs gekomen en toen boem!
maar het zou inderdaad wel vroeg zijn maar mogelijk
maar het is nu woensdag ,als het goed is de topic starter met vakantie
Gebruikersavatar
sevensexy
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 jun 2011, 18:58

Re: turbo

Bericht door sevensexy »

Even een late reactie maar het was na nader onderzoek niet de turbo maar de EGR klep.
1000 euro lichter maar ben wel met de bus op vakantie geweest.

emil schreef:de levensduur van een turbo word (grotendeels) bepaald hoe je er mee omgaat
na volle belasting meteen uitzetten is slecht (hoge temp geen smering)
en bij koude motor vol belasten is ook slecht
maar een "slechte" kan er natuurlijk tussen zitten
mijn vader is trucker en rijd altijd netjes maar toch met 40.000 km turbo letterlijk
aan stukken (volvo 12 liter)
als eens een verhaal gehoord van een nieuwe renault megane scenic : ritje zuid frankrijk
zijn tot aan parijs gekomen en toen boem!
maar het zou inderdaad wel vroeg zijn maar mogelijk
maar het is nu woensdag ,als het goed is de topic starter met vakantie
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

2.5 TDI met chip 210PK
Plaats reactie