Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbodrukmeter.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1687
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Turbodrukmeter.

Bericht door henkru »

Waarom geeft mijn turbodrukmeter maar de helft van de turbodruk aan, volgens Vagcom gemeten in de auto is de turbodruk 2 bar en op de meter 1 bar.
Wie heeft hier een verklaring voor.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

hoeveel geeft de drukmeter aan bij stationair, dan is de turbo in "rust" en behoort geen druk te geven, turbo komt pas echt tot leven bij ca 1900rpm.

Misschien dat je hier eens naar kunt kijken??

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

heb je wel rekening gehouden met de atmosferische luchrduk van ongeveer 1bar?
die moet je er wel bij optellen he, de VAG-com doet dat al automatisch :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Hee Henk,

Werkt Jan Wessels nog bij jullie op school?
Dan zou ik wat vragen over absolute druk en overdruk.

Maar een goede turbodrukmeter gaat van -1 tot 2 bar.
Tijdens het volgas optrekken staat mijn meter op 0,8 bar.
De absolute druk is dan 1,8 bar.

Succes
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1687
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Bericht door henkru »

Nee die werkt daar al 6 jaar niet meer.
Mijn turbo meter gaat tot 1,1 bar dus 2,2 bar druk.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

2,1 bar druk dus, ipv 2,2 :knipoog
Maar dan is jouw bus gechipt :toppie
Anders kom je nooit op 1,1 bar :ie

Tenzij je een 150 pk hebt :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

turbo druk meter

Bericht door j.d.hukema »

Vraagje Kan je op een 1900 turbo van 1999 ook een turbo drukmeter plaatsen.En als het mogelijk is is dit dan een hele ingreep.

Dick
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1687
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Bericht door henkru »

Ja Peter mijn bus is gechipt powered by Marja.
En Dick volgens mij moet dat kunnen.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

turbo

Bericht door j.d.hukema »

Enig idee hoe ik aan inbouw gegevens kom

Dick
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Bij de TD met wervelkamermotor kun je de aftakking (T stuk) gewoon in het slangetje naar de wastegate zetten. Dan meet je rechtstreeks de turbodruk.

Bij de TDI wordt de wastegate gestuurd met een klep en werkt dit dus niet. Hier moet je de slang pakken die vanaf het aluminium gedeelte van het turbohuis (Banjo-bout) komt en dan naar het klepje bij het koelvloeistofreservoir gaat. Dus niet het slangetje naar de wastegate en ook niet het slangetje van de EGR klep.

Er loopt nog een slangetje bij de TDI maar die komt vanaf de inlaatluchtbuis en daar heerst dus geen turbodruk. Bij de oudere TDI's kun je het slangetje wat op de intercoooler zit en naar de ECU gaat aftakken.

Verder alleen nog de verlichting aansluiten, is niet zo moeilijk.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

turbo

Bericht door j.d.hukema »

T4 dick
Denk dat ik er wel uit kom maar heb je een foto waar de aansluiting op staat.
Kom regelmatig in Zwolle Ik heb er een dochter wonen.Misscien treffen we elkaar wel een keer. Groeten

Dick
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1687
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Bericht door henkru »

Pak nou maar de slang die vanaf de computer komt, ik heb dit ook op advies van Marja gedaan.
Werkt perfect.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

henkru schreef:Pak nou maar de slang die vanaf de computer komt, ik heb dit ook op advies van Marja gedaan.
Werkt perfect.
TD heeft geen motorcomputer!
Gebruikersavatar
Jaap 285
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:31
Locatie: op de grens van het Gronings en Drents
Contacteer:

Bericht door Jaap 285 »

De laatste genratie T4 1.9TD hebben wel een een ECU (computer)

Het is inderdaad iets verwarrend, als er uitgelezen wordt met de VAG com lees je de absolute druk.
Absolute druk is de luchtdruk plus de druk van de turbo.
als je er vanuit gaat dat de luchtdruk 1030 mbar is (1 bar) stelregel, geeft bij mij de VAG com 2,8 bar aan gedurende 3 seconden bij volgas.
Normaal zit het bij mij op 2,3 tot 2,5 bar.
waar rook is.........was ik er !!!
2.5 TDI (ACV) with 150.4 pk en 399Nm koppel (testbank)
bus verkocht in 2010
huidige bolide : Dodge Ram 2500 Cummins diesel
Plaats reactie