Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

clima beter dan airco

vragen over de T5
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

clima beter dan airco

Bericht door jeroen pluto »

Hoi Is Climatcontrol beter dan airco. heb nu airco maar die kan alleen aan en uit. bijregelen met de kachel is een ramp. dan maar raampje open.. Bij mijn huidige T 5 is de kachel ook onder de maat. Nu denk ik aan een caravelle omdat die ook verwarming achterin heeft. en dan zonder stoelen gewoon op grijs kenteken. kan dit en heeft het zin. dan is wel de hele bus sneller warmer denk ik dan. en met climate control ook sneller koel in de zomer,..

Klopt dit, of is het een leuke theorie.. wie heeft ervaring,,
tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jan 2008, 19:15

Re: clima beter dan airco

Bericht door tvanhoek »

Ik heb ook zitten twijfelen maar toch gekozen voor de clima
nog geen momnet spijt van gehad
het grote voordeel is dat je zowel voor als achter echt appart kan regelen en dat is echt lekker

Ton
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: clima beter dan airco

Bericht door johnny van de voorde »

Clima of airco geeft geen verschil in koeling. Het is de regeling die verschillend is. Beiden zijn "aan de oorsprong" gelijk. Ze hebben allebei een compressor, een koeler, een verdamper....

Wat wél belangrijk is dat is de BIJVERWARMER ! De meeste Volkswagen dealers zouden zich veel meer moeten informeren over de verwarminsmogelijkheden van zo'n grote bus.

Ik verklaar me nader; Een standaard bus is niet voorzien van een bijverwarmer. Bij koud weer is het onmogelijk dat de bus binnen de 5 kilometer warm is. Met een bijverwarmer word het koelwater van de motor snel "opgewarmd" door de bijverwarmer ( Webasto). De meeste verkopers zijn hiervan helemaal niet op de hoogte en gaan dit niet aanbieden uit zichzelf, met als gevolg dat je nog jaren met een koude bus rondrijdt !

de caravelle is volgens mij wél standaard uitgerust met deze bijverwarmer, alhoewel je dit zeker moet navragen voor de T5gp.

John.
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: clima beter dan airco

Bericht door ardesch 879 »

Heerlijk zo'n Caravelle met bijverwarming, met die vorst laat ik hem even lopen, de clima op de voorruit is aparte stand en dan heb ik de ruiten wel zo ver schoon dat ik ga rijden. was met de T4 langer aan het krabben.
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
ron832
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2007, 00:18
Locatie: Sittard

Re: clima beter dan airco

Bericht door ron832 »

Lijkt mij overbodig om een caravelle te kopen om een beetje aangenaam klimaat te krijgen.
Zeker als je geen dubbele cabine of geel kenteken nodig hebt. Volgens mij ben je veeeeeel
voordeliger uit als je een normale transporter met climacontrol en koelvloeistofverwarming
besteld. De extra's van een caravelle hebben toch veel betrekking op het gedeelte achter de
voorstoelen, en daar heb je dus niets aan als dat alleen maar laadruimte wordt

Gr
Ron :zwaai
RON 832 CARAVELLE GP 2.0 TDI 140PK

http://www.toko-elly.nl
http://www.brandweersittard.com
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: clima beter dan airco

Bericht door jeroen pluto »

Ok ik heb zelf inderdaad geen bijverwarmer. En ik heb de indruk dat als er eindelijk warmte uit de blazers komt, het ook nog eens zolang duurt omdat er van achterin nog een hele berg kou moet worden weggeblazen. vandaar het caravelle idee. ook is het zo dat we de bus weleens als camper gebruiken en ik dan bij een nieuwe denk aan een standkachel..Natuurlijk koop ik liever een gesloten bestelwagen. Goedkoper en de laadruimte is alleen maar laadruimte..
Is het trouwens bij de clima ook zo dat je de pasagierkant apart kunt regelen, zodat je bij de bestuurder wel de blazer op je voeten kunt zetten en bij de passagier niet,..
Gebruikersavatar
ron832
Berichten: 136
Lid geworden op: 17 jan 2007, 00:18
Locatie: Sittard

Re: clima beter dan airco

Bericht door ron832 »

hoi Jeroen

Je kan volgens mij niet de luchtstroom apart voor links of rechts regelen. Ik heb hem ingesteld op volledig automatisch
en kan wel de temperatuur in 3 zone's apart regelen nl. links rechts en achter. Achter kan men de temperatuur en fan
digitaal instellen. Als je de bus ook als gelegenheidscamper gebruikt heb je natuurlijk icm een standkachel wel veel voordelen
van een caravelle maar reken op een forse meerprijs t.o.v. een transporter. Als je de laadruimte goed isoleert en een clima-
conrol samen met een standkachel meebesteld heb je voor jouw gebruik een hele fijne bus, maar ik weet natuurlijk niet
waar je de bus nog meer voor gaat gebruiken.
Veel succes met je beslissingen
Gr
Ron
RON 832 CARAVELLE GP 2.0 TDI 140PK

http://www.toko-elly.nl
http://www.brandweersittard.com
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: clima beter dan airco

Bericht door mulrivan-edition »

clima is vele malen fijner als airco.
airco blijf je continu bijregelen, clima is temperatuur instellen en klaar.

Het idee dat brandweer Peter geeft om een transporter te nemen en die uit te rusten met clima en voorverwarmer gaat naar mijn idee niet lukken.
Volgens mij is een enkele cabine transporter niet te bestellen met clima, voorverwarming gaat wel.
Je zou wel een transporter DC highline kunnen nemen, daar is wel clima op te bestellen, en dan met de dealer regelen dat de DC niet ingebouwd wordt, dit gebeurd toch altijd pas in nederland via PON.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: clima beter dan airco

Bericht door Klusman »

Voor de T5 GP is Climatic is half automatisch, als je de temperatuur insteld hoeft je niets te doen, de climatic houd hem dan op de ingestelde temp , je hoeft dus de verwarming niet hoger te zetten als het te koud wordt.
Bij climatic moet je zelf de ventilator instellen , en welke uitstroomopeningen,ik vind het ruim voldoende.
In mijn A6 was het ook ecc geregeld , en ik mis het helemaal niet. :yes
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: clima beter dan airco

Bericht door mulrivan-edition »

Dat zogenaamde climatic heb ik ook in mijn werkbus, maar vind het gewoon een aanfluiting.
komt niet in de buurt van climatronic, je bent nog continu bij aan t regelen.
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: clima beter dan airco

Bericht door JP »

Volgens mijn prijslijst is de Climatronic alleen leverbaar op de Highline transporter en wel een meerprijs van 970,-
Ik geloof het direct dat de Climatronic veel beter instelbaar is en beter werkt, maar helaas kon ik deze niet bijbestellen.
Ook vind ik in mijn huidige T5 de airco knop al voldoende, wat meer regelen inderdaad maar beter dan het zweet in je bilnaad :bifun
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: clima beter dan airco

Bericht door mulrivan-edition »

dat is wat ik hierboven in een eerder bericht al meldde, climatronic alleen in combinatie met highline verkrijgbaar, anders had het in mijn bus ook wel ingezeten, maar ook wat je al zegt JP, beter als helemaal geen airco.
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: clima beter dan airco

Bericht door JP »

mulrivan-edition schreef:dat is wat ik hierboven in een eerder bericht al meldde, climatronic alleen in combinatie met highline verkrijgbaar, anders had het in mijn bus ook wel ingezeten, maar ook wat je al zegt JP, beter als helemaal geen airco.
Oeps :nuts overheen gelezen :toppie
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: clima beter dan airco

Bericht door mulrivan-edition »

je zit natuurlijk hele tijd te dromen tot de aflevering, tis je vergeven hoor :bonk
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: clima beter dan airco

Bericht door JP »

mulrivan-edition schreef:je zit natuurlijk hele tijd te dromen tot de aflevering, tis je vergeven hoor :bonk
zoiets ja :toppie
Plaats reactie