Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t5 gp 180pk tegenvallen!

vragen over de T5
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door rene930 »

Mij is verteld (door meerdere personen die er in mijn ogen toch wel wat vanaf weten)
Dat de 84-102-140 pk motoren identiek zijn op de bak, koppeling en vliegwiel na.
De 180 pk is ook hetzelfde echter met 2 turbo's.
Een 84 pk motor kan dan ook gerust naar 175 pk, dit klinkt absurd maar is gewoon mogelijk.
Niet iedereen heeft geld voor een 180 pk.
Voor een goede tuning kan gespaard worden en is voor sommige mensen nog hobby ook :yes
T5 GP Multivan Edition 25
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door rene930 »

O ja, alaaf !
T5 GP Multivan Edition 25
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door Klusman »

rene930 schreef:Mij is verteld (door meerdere personen die er in mijn ogen toch wel wat vanaf weten)
Dat de 84-102-140 pk motoren identiek zijn op de bak, koppeling en vliegwiel na.
De 180 pk is ook hetzelfde echter met 2 turbo's.
Een 84 pk motor kan dan ook gerust naar 175 pk, dit klinkt absurd maar is gewoon mogelijk.
Niet iedereen heeft geld voor een 180 pk.
Voor een goede tuning kan gespaard worden en is voor sommige mensen nog hobby ook :yes
Het blok van de 180pk heeft meer koelkanalen rond de cilinder.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door vaniac »

Het 180 pk motorblok is constructief anders dan de lichtere versies. Dit blok heeft vergrote koelkanalen en verzwaarde zuigers met extra oliekanalen voor betere smering en koeling. In combinatie met dsg heeft dit motorblok verder nog een zg. Ausgleichswelle-Modul. Dit zijn twee extra balansassen die worden aangedreven door de krukas. Ze zorgen ervoor dat trillingen op de krukas zoveel mogelijk gedempt worden. Ook zit er nog een andere thermostaat in het koelsysteem met een verbeterde doorstroming. Deze motorversie CFCA is constructief gezien het meest moderne 2 liter TDI-blok van het VW-concern. Het is dus niet zo dat de 2 liter blokken allemaal hetzelfde zijn. VW zal wel goede redenen hebben om voor de tot nu toe sterkste TDI-motor dit blok toe te passen.
Ik denk dat de lichtste versies zonder problemen 140 pk aankunnen. Het softwarematig tunen van de 140 pk versie naar 170 pk zal hoogstwaarschijnlijk een te grote thermische en mechanische belasting opleveren die ten koste van de levenduur gaat.
De 180 pk versie is een nieuwe motor waarvan weinig bekend is over de levensduur met tuning. Als 180 pk te weinig is kun je beter de nieuwe TSI-motor nemen.
Gebruikersavatar
rene930
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 jun 2007, 20:05
Locatie: Hilvarenbeek

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door rene930 »

Hmm, dan zaten we er dus flink langs over de 180pk, dat het een techniesch hoogstandje is is duidelijk.
Of 175 pk teveel is zal in de toekomst moeten blijken.
De rechter voet van de bestuurder heeft hier nog het meest over te zeggen.
T5 GP Multivan Edition 25
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door mulrivan-edition »

Dus Rene, jij gaat testen hoelang t allemaal heel blijft na tunen?

ik kan natuurlijk niet bij iemand in z'n beurs kijken, maar ik vind dit echt met minimum budget het maximale willen hebben.
had je niet beter nog even door kunnen rijden met je T4 tot je budget wat groter was, of je 20" velgen en schroefset achterwege kunnen laten en dan voor een 105 of zelfs een 140 pk gekozen.
die velgen en schroefset had je dan na verloop van tijd kunnen doen als t budget t toelaat.
J. Jolliffe
Berichten: 343
Lid geworden op: 04 dec 2008, 21:00

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door J. Jolliffe »

Een van de eigenschappen van de 5-cilinder is de vinnigheid. In de lagere versnellingen trekt ie als een beer en het geluid doet de rest. Ik vind het een heerlijk blok, juist omdat ie zo explosief is. Bij de nieuwe motoren wordt het vermogen over het hele toerenbereik uitgesmeerd. In principe beter maar je mist het gevoel van kracht.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door frank884 »

Een grote misser van VW dat ze van de 5 cylinders zijn afgestapt en dat 2 liter de maximale motor is.
in zo'n zware auto als een beladen bus met aanhanger moet een fatsoenlijke motor zitten van minimaal 2.5 liter 5cylinder of
zoals bij mercedes zelfs een 6 cylinder 3 liter te bestellen is.

die 4 cylindertjes met 180 pk die zullen het niet zo lang vol gaan houden dan het zelfde vermogen uit een grotere motor
maar dat vindt VW niet erg, er moet ook gerepareerd worden en nieuwe verkocht worden!!!
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door niels »

Helemaal mee eens; de optie van een fatsoenlijke motor had er gewoon moeten zijn; kijk maar een naar de Touareg, die begint bij 240 pk, de zwaarste motor is daar 340 pk, zo ook de familie Audi, daar gaan ze ook een heel eind.
De service en garantie van VW is ook niet om over naar huis toe te schrijven, en met zo'n 2 liter motortje is een vrij 'zwaar' voertuig is vragen om moeilijkheden.................
mcs
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 feb 2008, 20:21
Locatie: Hulsberg limburg

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door mcs »

Hallo,

Ik heb een 140 pk, 6handversn, en was in eerste instantie ook een beetje teleurgesteld door het "brave karakter " van deze 2,0l motoren.
Maar nu na 3500km moet ik toegeven dat ik met deze auto volgens mij net zo snel weg ben aan een stoplicht als met mijn oude 130pk 5cil, , het bullige koppel is er niet meer , dat klopt , maar je went aan dit motorkarakter en het heeft ook voordelen. ik heb bergop nog niet terug hoeven schakelen, het koppel is er wel maar de beleving is er niet( anders)
bovendien heb ik het idee dat de motor steeds losser komt , of je gaat er zelf naar rijden, kan ook.

Ik vindt het een prima motor , de levensduur is meestal ook afhankelijk hoe ermee omgegaan wordt, we zullen zien
mijn oude 5cil 130pk heeft in 5 jaar 120.000km gelopen met alleen een nieuwe waterpomp bij 55000.

groet john.
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door Klusman »

visco schreef:mijn vorige t5 was ook gechipt Met volledige fabrieksgarantie (ABT) dus vandaar de vraag
andere chipbedrijven geven ook garantie,weliswaar geen volledige garantie maar toch iets, dus vandaar mijn vraag.
maar bij nader inzien heb ik toch maar besloten om m niet te laten chippen omdat vw niet voor niks geen tuning aan bied van huis uit.
en als daarmee je garantie vervalt houd het voor mij op ...juist dat was voor mij zo belangrijk bij deze aanschaf(rij m de garantieperiode uit en dan weer een andere)

Abt doet geen motortuning op de 180pk, zegt genoeg over tunen van dit blok.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door frank884 »

Als je een bus bedrijfmatig dagelijks gebruikt "het is een bedrijfwagen cq 1 tons vrachtwagen"
dan moet zo'n motor 400 a 500.000 km kunnen draaien, met een bus van 2 ton leeg en 1 ton laadvermogen = 3 ton
en af en toe of vaker 2 ton aan de haak
dan kan die 2 liter wel dat vermogen leveren, en is het leuk voor in een lichtere airodynamische auto zonder laadvermogen als een passat om dat vermogen even te leveren met inhalen, maar met die gewichten continu te rijden vindt ik toch de cilinderinhoud, of het aantal cylinders te klein.
--jammer-- bij audi zijn er ook zwaardere motoren beschikbaar 2.7 TDI of 3.0 TDI 6 cylinder of gewoon een 5 cylinder in het Gamma houden zoals Volvo een geweldig fijn D5 blok heeft met flink wat vermogen ....het zou een optie moeten kunnen zijn/blijven voor wie toch VW wil blijven rijden..... en dat heeft Mercedes wel, de T5 is al vanaf 2003 in productie
dus het 9e productiejaar (de T4 is van 1991 tot 2003 gemaakt) het zal niet zo lang meer duren tot er een T6 komt denk ik,
want ik verwacht dat de Audi 6 cylinder er gewoon niet in past op dit moment, en Mercedes heeft achterwielaandrijving
dus meer ruimte om een grote motor erin te bouwen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door emil »

helemaal met frank eens
gebruik zelf een t5 als rolstoel bus
ik zou er zelf geen probleem mee hebben om een 85 pk te kopen
en te tunen naar 140pk , zou voor 95% zeker heel blijven want ik rij ongeveer leeg (en rustig)
alleen een aluminium oprij platform als lading , dus dan zal ie wel heel blijven
ook de 180 pk zal bij mij wel heel blijven ( als iemand met veel geld mij zo'n bus zou willen geven om het uit te proberen ,pm mag :yes )
maar laatst zag ik een t5 gp met een 3 assige vee aanhanger er achter ,als die zo'n 2 liter dag in ,dag uit vol vermogen rijd ben ik bang
dat die het niet zo lang vol houd als dat een 2.5 deed
maar de tijd zal het leren
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door kampertjes »

Een paar keer wordt mercedes erbij gehaald alsof die het allemaal beter doen. Maar als ik dan kijk dat die bijna de hele sprinter-klasse uitrusten met een 2,2 liter, dan mag je daar ook wel vraagtekens bijzetten. Overigens hebben wij op de zaak sprinters met de nieuwe V6-en. Fantstische motoren, stil en rustig maar je vraagt je ook daarbij af waar die pk's dan zitten. Ook die motoren voelen tam aan, zoals gezegd, dat is tegenwoordig zo bij de moderne diesels. De kracht is er wel degelijk, maar je ervaart het niet. De vorige sprinter met de 5 cylinder 156 pk was gretiger.
Wat dat betreft vond ik m'n oude 150 pk t4 een fijne auto. Daarbij ervaarde je ook meer het koppel dan bij m'n huidige (174pk t5).
Maar ja, ik ken ook de nog tijd dat 70 pk de norm was en toen kwamen we er ook. Een bus volladen tot 5 ton, 3 ton aan de haak en gaan en dan ook nog maar 4 versnellingen... En m'n eerste campertje, t3 met een turbodiesel.... wel 70 pk! Dat was wat hoor! die heeft de 3 ton toch maar mooi gehaald.
Veel plezier allemala met je bus :driveT5
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: t5 gp 180pk tegenvallen!

Bericht door jos_br »

vaniac schreef:Het 180 pk motorblok is constructief anders dan de lichtere versies. Dit blok heeft vergrote koelkanalen en verzwaarde zuigers met extra oliekanalen voor betere smering en koeling. In combinatie met dsg heeft dit motorblok verder nog een zg. Ausgleichswelle-Modul. Dit zijn twee extra balansassen die worden aangedreven door de krukas. Ze zorgen ervoor dat trillingen op de krukas zoveel mogelijk gedempt worden. Ook zit er nog een andere thermostaat in het koelsysteem met een verbeterde doorstroming. Deze motorversie CFCA is constructief gezien het meest moderne 2 liter TDI-blok van het VW-concern. Het is dus niet zo dat de 2 liter blokken allemaal hetzelfde zijn. VW zal wel goede redenen hebben om voor de tot nu toe sterkste TDI-motor dit blok toe te passen.
Ik denk dat de lichtste versies zonder problemen 140 pk aankunnen. Het softwarematig tunen van de 140 pk versie naar 170 pk zal hoogstwaarschijnlijk een te grote thermische en mechanische belasting opleveren die ten koste van de levenduur gaat.
De 180 pk versie is een nieuwe motor waarvan weinig bekend is over de levensduur met tuning. Als 180 pk te weinig is kun je beter de nieuwe TSI-motor nemen.

Afdeling flauwekul, zeker wanneer het om de koelkanalen gaat. Deze zijn voor alle tdi motoren gelijk. Zoals eerder zat er wat verschil in de krukaslagers, deze zijn inmiddels ook al dezelfde. Het mooie van VAG is juist dat ze modulair werken, goed zichtbaar doordat ze vanaf ´97 een onderblok gebruiken dat nu nog gebruikt wordt. Mooi voorbeeld is mijn eigen motor in de Audi TT. Deze betsaat uit een ASZ 1,9tdi 8v, nu voorzien van een 16v kop en opgeboord naar 2,0ltr. Deze kop zou ook weer gewisselt kunnen worden door een CR kop zoals gebruikt in de T5 4 cilinder.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie