Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

vragen over de T5
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door Jakob G »

Beste mede leden,

Onze accu loopt (binnen een week) leeg, er loop nog al een lekstroom.
Zelf had ik gedacht de storing te vinden door een zoemertje tussen de Plus van de accu te plaatsen,
en dat één voor één de zekeringen er even uit te trekken tot dat de zoemer het niet meer doet,
en dan ben ik aardig in de buurt van de storing dacht ik zo.

Een beter idee is van harte welkom.
Alvast hartelijk dank voor Jullie reactie's.

Mhg,
Jakob G
T5.tdi.63kw.2005.
Een schema is van harte welkom,
we hebben meer storingen in de bus.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
jayvw
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 okt 2009, 16:13
Locatie: Belgie

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door jayvw »

misschien iets preciezer wanneer je de negatieve pool van de accu loskoppelt en vervolgens hiertussen een ampèremeter plaatsen. Vervolgens inderdaad een voor een de zekeringen uithalen zo kan je precies zien waar er hoeveel lekstroom naartoe vloeit.

Succes !
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door Leo45 »

Even een andere vraag voordat je begint. lekstromen hebben meestal een oorzaak die je moet zoeken in niet origineel ingebouwde apparatuur. Zoals radio's, handsfree sets etc etc. Heb je die allemaal al eens stroomloos gemaakt?
In de originele bedrading zit vaak niet het probleem want dan had je het vanaf nieuw moeten hebben.
Vergeet ook niet eventueel later geplaatste trekhaken of niet originele verlichting. Back to basic en dan kijken wat er gebeurt.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door Inbouwer »

En vergeet niet, hoe goed is de accu.

Een paar keer plat hebben gestaan is dodelijk voor de accu.

Vaak is een cel rot en lijkt hij wel elke keer vol te zijn maar is hij gewoon op.

Laat de accu met echt goede apparatuur door meten.

Hoeveel amp blijft er lopen? meet dat door 1 pool los te koppelen en een ampèremeter er tussen te houden.
En hoeveel volt staat er op dat moment op de polen?
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door Jakob G »

jayvw
misschien iets preciezer wanneer je de negatieve pool van de accu loskoppelt en vervolgens hiertussen een ampèremeter plaatsen. Vervolgens inderdaad een voor een de zekeringen uithalen zo kan je precies zien waar er hoeveel lekstroom naartoe vloeit.

Hallo Jayvw,
Ik ga de accu op nieuw met de CTEK laden dan laat ik hem belast meten, en dan de lekstroom meten, (een goed idee van je).

Leo45

Even een andere vraag voordat je begint. lekstromen hebben meestal een oorzaak die je moet zoeken in niet origineel ingebouwde apparatuur. Zoals radio's, handsfree sets etc etc. Heb je die allemaal al eens stroomloos gemaakt?
In de originele bedrading zit vaak niet het probleem want dan had je het vanaf nieuw moeten hebben.
Vergeet ook niet eventueel later geplaatste trekhaken of niet originele verlichting. Back to basic en dan kijken wat er gebeurt.

Dag Leo45,
We hebben allen een door de verkoper in gezette radio, we hebben de bus haast een halfjaar en hij is er zins een paar maanden begonnen met start problemen, maar ik ga je de radio zeker ontkoppelen.

Inbouwer

En vergeet niet, hoe goed is de accu.

Een paar keer plat hebben gestaan is dodelijk voor de accu.
Vaak is een cel rot en lijkt hij wel elke keer vol te zijn maar is hij gewoon op.
Laat de accu met echt goede apparatuur door meten.

Hoeveel amp blijft er lopen? meet dat door 1 pool los te koppelen en een ampèremeter er tussen te houden.
En hoeveel volt staat er op dat moment op de polen.

Inbouwer ook Jij bedankt voor je reactie,
Gelukkig staat de bus nooit lang stil zodat hij niet volledig plat, zoals ik ook aan Jayvw, heb gezegd, ga de accu op nieuw met de CTEK laden dan laat ik hem belast meten, en dan
de lekstroom meten.


Allemaal van harte bedank voor Jullie reactie,

Gelukkig hebben we de T3-Camper nog achter de hand,
want ik heb een niet zo'n leuke mededeling van het ziekenhuis ontvangen ik moet binnen kort zeven weken lang, vijf dagen in de week bestraalt worden, een arts in het
ziekenhuis heeft mee twee en een halfjaar laten doorlopen met klachten zonder maar iets te onderzoeken, nu hebben we voor een andere arts gekozen en die gaat het direct aanpakken.

Maar ik ga tussen door toch proberen om het probleem met onze bus aan te pakken, en dat moet zeker lukken met Jullie hulp, de T3 heb ik zeer veel aan gedaan zonder hulp,
maar de T5 is toch heel anders, dus ga in meer het forum er bij betrekken ander zie ik het niet zitten zonder werkplaats handleidingen of de software die heb ik wel bij de T3.

Mvg Jakob G
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
baltonl
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2011, 18:40

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door baltonl »

Misschien wel ten overvloede.

Ik heb ooit een camper gehad waarvan de accu na twee week te leeg was om te starten. Mij was verzekerd dat die goed was.
De oorzaak van het leeglopen was het geheugen van mijn autoradio en dat is natuurlijk een stroompje van niks.

Uiteindelijk heb ik de accu vervangen en was het probleem over. Toch een rotte cel.

Succes

Martin
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door Jakob G »

Hallo baltonl,

Ook jij bedankt voor je reactie,

Ik heb nog een andere vraag, de accu ben ik nu aan het laden met een CTEK MXS 3.6 hoe vaak moet je een zwakke accu lade om verbetering te merken,
wie heeft er ervaring mee een accu weer op te krikken.

Misschien een domme vraag, zou het ook helpen om de accu ligt te bekloppen om de eventuele oxidatie die de CTEK MXS 3.6 zou aan te pakken, extra te ondersteunen.

Mvg,
Jakob G.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Piet S
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2010, 21:03

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door Piet S »

Jakob,

Allereerst sterkte gewenst met je gezondheidsproblemen. Kan me indenken dat busproblemen nu even niet het allerbelangrijkste zijn.

-----------------------

Ook ik zit met het probleem van de accu die leegloopt in minder dan een week. (TDI 2.5 2003)
Een nieuwe accu was ook bij mij niet de oplossing.

Ooit ben ik eens aan het meten geweest met een stroommeter op de accuaanlsluiting, maar dat ging eigenlijk niet lekker.
Van wat ik erover gelezen heb, is dat het probleem zou kunnen zitten in de besturing en de CAN-bus. Deze moet na een tijd in rust gaan, maar om 1 of andere reden blijft alles actief (en dus teveel stroom gebruiken). Of het alarm er hiervoor op moet staan weet ik niet, maar ik vermoed van wel. En geen idee hoelang die tijdsperiode is, en hoeveel stroom een T5 in rust mag trekken.

Hierbij dus meteen m'n meetprobleem: je moet meten met de motorkap open, en dan gaat het alarm er niet op.
Dus de meetdraden buiten motorkap brengen dus. Nu woon ik in de binnenstad (heb geen werkplaats oid), dus meten over een langere periode levert alleen maar een gejatte meter op.

----------

Zou het misschien kunnen zijn dat er zoiets is als een signaal van het auto-alarm dat de CAN-bus op non-actief moet zetten? Zou me niet verbazen als dat bij menig T5 rijder niet goed is aangesloten maar zolang je iedere dag je bus gebruikt merk je het niet....

Bij mijn alarm staan nederlandse teksten, dus ik neem aan dat het geen originele fabrieksinbouw is.

Op de engelse T5 site las ik nog wat anders: Na veel zoeken was hij erachter gekomen dat de radiator-fan het probleem was. Deze schijnt buiten de CAN-bus om te gaan, en dus kan het niet worden uitgelezen. Lijkt mij een mogelijke oorzaak als daar af en toe zomaar even stroom loopt.

Soms meen ik m'n stoelverwarming te voelen hoewel ik die nooit aanzet. Misschien alleenmaar suggestie of niet???

Maar om terug te komen op je vraag: Een meetmethode waar ik nu aan denk is om de spanning te monitoren over meerdere dagen met een meetlogger die continu de spanning meet. Dan moet uit te sluiten zijn waar het stroomlek zit. Eerst beginnen met de helft van de zekeringen eruit en dan weet je na 1 of 2 dagen of het probleem in die of de andere helft zit, en dan daar weer de helft van nemen, etc.

Misschien kom ik ooit nog eens een keer aan toe, en anders wordt het een gevalletje van inruilen want zo'n zoektocht naar dergelijke problemen zou wel eens een hoop kunnen gaan kosten. Bij m'n volgende auto dus tijdens de garantie maar eens testen of een paar weken niet starten een lege accu oplevert......

Groet,
Piet

Groet,
Piet
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door kampertjes »

Bij mij was het de telefoonvoorbereiding. Omdat ik die toch niet gebruikte de zekering eruit en alle problemen opgelost. had ook weer iemand ontdekt en voila het werkt
ajm
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 mar 2011, 21:34

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door ajm »

Bij mij was het een Halfort verdeeldoos waar 2 x 12v stopkontakt inzitten EN een 5 volt USB uitgang.
Deze trok 0,5 A :nuts ,resultaat met een oudere accu was lege accu na 1 week.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door Harry 341 »

Jakob G schreef:Beste mede leden,

Onze accu loopt (binnen een week) leeg, er loop nog al een lekstroom.
Zelf had ik gedacht de storing te vinden door een zoemertje tussen de Plus van de accu te plaatsen,
en dat één voor één de zekeringen er even uit te trekken tot dat de zoemer het niet meer doet,
en dan ben ik aardig in de buurt van de storing dacht ik zo.

Een beter idee is van harte welkom.
Alvast hartelijk dank voor Jullie reactie's.

Mhg,
Jakob G
T5.tdi.63kw.2005.
Een schema is van harte welkom,
we hebben meer storingen in de bus.
Jakob,je hebt een P.B.
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stro

Bericht door Jakob G »

Bedankt voor de reactie,

Jammer dat we de T5 niet kunnen gebruiken,

Er loopt een lekstroom van 5 Ampere?? (in de haast gemeten), zonder dat de bus op het contact staat, toch nog alle zekeringen er uit gehaald, de zoemer bleef zoemen.

Kan trouwens de T3-camper diesel in Gronau DE gebruikt worden, i.v.b roet beleid in DE.

Ik laat me niet bestralen, maar laat de Prostaat er uit halen via een robot operatie in Gronau DE,
Operatieve verwijdering van de prostaat in het Erasmus MC red een op de honderd het niet.

Wat betref de storing, ik hoop dat er nog een oplossing komt,
Onze T5.tdi.63kw.2005 heeft allen de basis functies.

Mvg,
Jakob G
Laatst gewijzigd door Jakob G op 31 aug 2013, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door Leo45 »

Ik kan 5A nauwelijks een lekstroom noemen maar dat is een serieuze stroom. Vermenigvuldig dat met 12V en er staat ergens 60W zomaar te branden, heet te worden of anderszins. Dat moet toch eenvoudig te vinden zijn zou je zeggen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door JanP »

Ik wens je sterkte met je gezondheid Jakob.

Zou je die 5A met een infrarood camera kunnen vinden? (op een frisse morgen).
Of met een nauwkeurige thermometer een beetje "in het rond voelen"?
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Lekstroom hoe het op te sporen, er loopt nog al wat stroom

Bericht door Jakob G »

Bedankt voor jullie leuke, en mee levende reactie's

Maandag gaan we naar Gronau DE voor het eerste gesprek (15.00 uur).
Kan het problemen geven om met de oude T3 diesel in Gronau (DE) te rijden,
Waar zouden we info kunnen verkrijgen over de regels,
we zijn door bezuinigingen geen lid meer van de ANWB.

Mvg,
Jakob G.
Oplossing voor de storing heb ik nog niet !!!!!!
de reactie's waren wel leuk. ook die uit Drenthe waar we vaak rijden.

Ik zoek nog steeds software voor LAPTOP Ms Win XP Versie 2002 Home Edition,
om de t5.tdi.63kw.2005 zelf te kunnen repareren, anders moeten we hem
weg doen, laten repareren kunnen we niet trekken.
Stuur tips, of zo naar: t5.tdi.63kw.2005@hotmail.com (niet op het forum).

Hebben deze winter met negen graden en dikke kleding in huis gezeten,
huis is ook nog eens vochtig, via de muren trekt grondwater op.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Plaats reactie