Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Automaatprobleem? Of niet?

vragen over de T4
Plaats reactie
Jielis
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2008, 11:45

Automaatprobleem? Of niet?

Bericht door Jielis »

Hallo, ik kaartte eerder het probleem aan van het niet soepel optrekken van mijn 2,5TDI. Nu diverse acties verder zoals schoonmaken EGR ( was erg vies ); monteren nieuwe luchtmassameter; vernieuwen meeste vacuumslangetjes en uitlezen op storing motormanagement in garage ( geen foutcodes aanwezig) is het probleem nog niet opgelost en vrees ik dat de oorzaak ergens anders zit. Als ik nu vanuit stilstand ga rijden trekt de motor goed op en voel ik de automaat schakelen, het optrekken gaat tot zo'n 1600 toeren en dan gaat het halen. Bij 2200 valt het toerental terug en blijft dan heen en weer vliegen tussen de 2000 en 2200. Als het ergens bij de 220 is met enige snelheid dan voel ik de bak weer schakelen en zie dat ook aan het terugvallen van de toeren naar 1800. Het maakt niet uit of ik het gas half ingetrapt houdt of helemaal tot op de bodem. De kick down werkt dus volgens mij ook niet. Kan het probleem in het gaspedaal zitten of moet ik toch in de automaat gaan zoeken. Groet, Jielis
Gebruikersavatar
de smederij
Berichten: 256
Lid geworden op: 25 dec 2011, 16:02
Locatie: lopik/drenthe

Re: Automaatprobleem? Of niet?

Bericht door de smederij »

ik heb zelf geen automaat maar als ik het zo lees zou ik denken aan het gaspendaal.
bij mn vorige auto ook eens zoiets gehad dat was toen een map sensor was wel een benzine auto
Jielis
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2008, 11:45

Re: Automaatprobleem? Of niet?

Bericht door Jielis »

Bedankt voor de suggestie, ik ga het morgen eens bekijken en hoop maar dat het zoiets is. Is goedkoper als automaatprobleem. Heb morgenmiddag een afspraak in garage om e.e.a. op waardes te gaan bekijken.
Lastig om zelf te meten is dat ik er niet echt uitkom welke waardes je moet hanteren, in het boek van P.H. Olving de handleiding die ik gebruik komt de AUF motor die in de auto zit niet voor, wel allerlei andere codes waarbij de waardes onderling soms wel verschillen. Groet Jielis
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Automaatprobleem? Of niet?

Bericht door Multivan Generation »

zou inderdaad best kunnen dat het een probleem is wat veroorzaakt wordt door een defect elektronisch gaspedaal.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jielis
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2008, 11:45

Re: Automaatprobleem? Of niet?

Bericht door Jielis »

Gister nog verder gekeken naar motor, geen foutcodes.Bij onbelast draaien geen probleem met toerental, gaat allemaal soepel en en tot aan maximum toerental. Bij rijden nog zelfde probleem echter als de auto nu naar zo'n km of 55 is opgetrokken en ik voel dat de bak geschakeld heeft en dan de kickdown intrap komt hij wel naar maximaal toerental maar gaat de snelheid slechts zeer langzaam op. Bij een schakelbak zou ik zeggen de koppeling slipt. Gas loslaten en rustig verder optrekken gaat wel. Heb nu afspraak gemaakt bij bedrijf in Montfoort om volgende week dinsdag diagnose te doen van de bak. Kijken wat dat oplevert. Vr.gr. Jielis
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: Automaatprobleem? Of niet?

Bericht door ailko vos »

laat je automaatbak maar eens controleren.een kennis van mij had het zelfde probleem en de oorzaak was de automaat bakze hebben de bak laten reviseren en nu is hij al een aantal jaren goed.was trouwens niet goedkoop
Jielis
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2008, 11:45

Re: Automaatprobleem? Of niet?

Bericht door Jielis »

Het blijkt dan toch niet in de automaat te zitten. vanmorgen toch nog eens gekeken naar vacuumslangen etc. En op aanraden van een aantal mensen toch de vacuumslang van de EGR afgedopt en zie. Hij trekt de straatstenen er bijna uit en trekt al schakelend zonder probleem door tot de 130, harder durf ik niet vanwege de flitspalen. Tijdje rondegereden en geen probleem meer. Resume, EGR gereinigd, luchtmassameter vervangen, paar slangetjes vernieuwd en EGR vacuum afgedopt.
Ik blij want het scheelt aanzienlijk in de kosten. Ieder die gereageerd heeft bedankt voor de adviezen. Nu toch nog op stap met paasdagen. Groet Jielis
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Automaatprobleem? Of niet?

Bericht door m.c van den berg »

mooi man dat het euvel verholpen is. fijn Paasdagen
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Plaats reactie