Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

glaslook panelen vervangen door glas

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door Roel »

JP schreef:De officiële regels omtrent de glas panelen!
Een mailtje aan het RDW maakte mij het allemaal duidelijk.

Hier de reactie:
<<<<U vraagt in uw mail naar de regels van de ruiten in de laadruimte van een bedrijfsauto.

In de BPM regelgeving is opgenomen dat in de zijwand geen zijruiten mogen zijn aangebracht. Over de doorzichtbaarheid wordt niet iets gezegd. Ruiten zijn van glas dus als u panelen van glas heeft gemonteerd dan kan de belastingdienst dit niet accepteren. U dient panelen van een ander materiaal dan glas te monteren. Nadere informatie vindt u op de website van de belastingdienst. Ik plak de link bij:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting

Heeft u nog vragen na het lezen van deze mail dan kunt u mailen of bellen. Wij helpen u graag verder. Het telefoonnummer van de RDW is 0900 07 39>>>>

De belangrijkste alinea uit de link:
<<<<Zijruiten

Heeft de bestelauto meer zijruiten dan is toegestaan? Dan moet u deze vervangen door panelen van ondoorzichtig materiaal. Dit mogen geen glazen panelen zijn, ook niet voor een deel. U moet de panelen rechtstreeks aan de carrosserie vastlassen of -lijmen, bijvoorbeeld met speciale carrosserielijm. U mag de panelen niet plaatsen in de bestaande raamrubbers of vastzetten aan de carrosserie met bijvoorbeeld popnagels, schroeven, klemmen of bouten en moeren. Voor de afwerking van de las- of lijmconstructie mag u wel een deel van het raamrubber laten zitten.>>>>>

Lijkt me duidelijk het mag dus niet! Of je er ooit problemen mee krijgt is het tweede :nuts
Maar als er bij een ongeluk een mierenne#ker is die er een probleem van maakt dan zou het je duur kunnen komen te staan.
Of bij een keuring een overijverige keurmeester dan moet het er weer af.
Of een controle waarbij een overijverige diender het even aan de belastingdienst doorgeeft, dan kan je de BPM afrekenen :bonk
Al met al zijn de regels duidelijk, en een ieder doet ermee wat hij wil :yes :wjw

Ik lees het denk ik op een andere manier dan jij dat doet.

"In de BPM regelgeving is opgenomen dat in de zijwand geen zijruiten mogen zijn aangebracht."dit is ook niet het geval. het zijn metalen panelen waar glas op gelijmd zit. de zijwand is dus metaal
De echte panelen zijn aan de auto vastgelast. wat hun hier bedoelen is het ruit eruit halen en in het bestaande rubber een paneel plaatsen.
Ik heb een multivan waar ze het linker achterruit hebben vervangen door een paneel zoals hier omschreven.
Ruit eruit en paneel erin gelijmt.
Mijn vorige bus was een transporter met dichte laadruimte en dubbelcabine. m.a.w de achterpanelen waren al dicht en daar op is een ruit gelijmd (dit mag dus weer wel) als je het ruit eraf zou halen kan je er nog niet doorheen kijken.
Ik heb ook klanten die het ruit erin laten zitten en het vervolgens zwart spuiten of aan de binnenkant dicht maken met hout of karton. dit mag dan weer niet.....
Zoals ik dit lees maakt het dus niet uit als het metaal is, wat je er op lijmt, of dit nu glas is, reclamebord, of tapijt. zolang hetgeen daar onder maar geen licht doorlaat

:yingyang
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door JP »

Roel schreef:
JP schreef:De officiële regels omtrent de glas panelen!
Een mailtje aan het RDW maakte mij het allemaal duidelijk.

Hier de reactie:
<<<<U vraagt in uw mail naar de regels van de ruiten in de laadruimte van een bedrijfsauto.

In de BPM regelgeving is opgenomen dat in de zijwand geen zijruiten mogen zijn aangebracht. Over de doorzichtbaarheid wordt niet iets gezegd. Ruiten zijn van glas dus als u panelen van glas heeft gemonteerd dan kan de belastingdienst dit niet accepteren. U dient panelen van een ander materiaal dan glas te monteren. Nadere informatie vindt u op de website van de belastingdienst. Ik plak de link bij:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting

Heeft u nog vragen na het lezen van deze mail dan kunt u mailen of bellen. Wij helpen u graag verder. Het telefoonnummer van de RDW is 0900 07 39>>>>

De belangrijkste alinea uit de link:
<<<<Zijruiten

Heeft de bestelauto meer zijruiten dan is toegestaan? Dan moet u deze vervangen door panelen van ondoorzichtig materiaal. Dit mogen geen glazen panelen zijn, ook niet voor een deel. U moet de panelen rechtstreeks aan de carrosserie vastlassen of -lijmen, bijvoorbeeld met speciale carrosserielijm. U mag de panelen niet plaatsen in de bestaande raamrubbers of vastzetten aan de carrosserie met bijvoorbeeld popnagels, schroeven, klemmen of bouten en moeren. Voor de afwerking van de las- of lijmconstructie mag u wel een deel van het raamrubber laten zitten.>>>>>

Lijkt me duidelijk het mag dus niet! Of je er ooit problemen mee krijgt is het tweede :nuts
Maar als er bij een ongeluk een mierenne#ker is die er een probleem van maakt dan zou het je duur kunnen komen te staan.
Of bij een keuring een overijverige keurmeester dan moet het er weer af.
Of een controle waarbij een overijverige diender het even aan de belastingdienst doorgeeft, dan kan je de BPM afrekenen :bonk
Al met al zijn de regels duidelijk, en een ieder doet ermee wat hij wil :yes :wjw

Ik lees het denk ik op een andere manier dan jij dat doet.

"In de BPM regelgeving is opgenomen dat in de zijwand geen zijruiten mogen zijn aangebracht."dit is ook niet het geval. het zijn metalen panelen waar glas op gelijmd zit. de zijwand is dus metaal
De echte panelen zijn aan de auto vastgelast. wat hun hier bedoelen is het ruit eruit halen en in het bestaande rubber een paneel plaatsen.
Ik heb een multivan waar ze het linker achterruit hebben vervangen door een paneel zoals hier omschreven.
Ruit eruit en paneel erin gelijmt.
Mijn vorige bus was een transporter met dichte laadruimte en dubbelcabine. m.a.w de achterpanelen waren al dicht en daar op is een ruit gelijmd (dit mag dus weer wel) als je het ruit eraf zou halen kan je er nog niet doorheen kijken.
Ik heb ook klanten die het ruit erin laten zitten en het vervolgens zwart spuiten of aan de binnenkant dicht maken met hout of karton. dit mag dan weer niet.....
Zoals ik dit lees maakt het dus niet uit als het metaal is, wat je er op lijmt, of dit nu glas is, reclamebord, of tapijt. zolang hetgeen daar onder maar geen licht doorlaat

:yingyang
Het zinnetje <<,ook niet voor een deel.>> is hier veelzeggend! vandaar dat ik deze ook dik gedrukt had gemaakt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door Multivan Generation »

als je glas tegen de auto maakt,
dan zit dit niet in de laadruimte, maar er tegen..
En dan is het toegestaan, omdat er feitelijk niets veranderd is aan de laadruimte.
Is dan eigenlijk hetzelfde alsof je er een sticker tegenaan plakt..

Is maar net hoe je het gevraagd hebt aan de RDW he.. :zwaai

Dus je kunt het zo moeilijk maken als dat je zelf wilt,
maar metalen panelen beplakken met glas is gewoon toegestaan.
In een auto met een DC mag in het rechter achterpaneel ook een ruit gemonteerd zijn/worden.
Links mag dit NIET, maar je mag het wel tegen je paneel lijmen.
Een enkele cabine met rondom ramen is ook toegestaan.(ter extra aanvulling).

Doe er jullie voordeel mee.. :knipoog
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nrichting/
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door Roel »

JP schreef:Het zinnetje <<,ook niet voor een deel.>> is hier veelzeggend! vandaar dat ik deze ook dik gedrukt had gemaakt.
Daar wordt denk ik mee bedoeld dat niet de helft van de wand metaal en zo'n klein raampje erin (een deel van een wandplast)
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door JP »

Multivan Generation schreef:als je glas tegen de auto maakt,
dan zit dit niet in de laadruimte, maar er tegen..
En dan is het toegestaan, omdat er feitelijk niets veranderd is aan de laadruimte.
Is dan eigenlijk hetzelfde alsof je er een sticker tegenaan plakt..

Is maar net hoe je het gevraagd hebt aan de RDW he.. :zwaai

Dus je kunt het zo moeilijk maken als dat je zelf wilt,
maar metalen panelen beplakken met glas is gewoon toegestaan.
In een auto met een DC mag in het rechter achterpaneel ook een ruit gemonteerd zijn/worden.
Links mag dit NIET, maar je mag het wel tegen je paneel lijmen.
Een enkele cabine met rondom ramen is ook toegestaan.(ter extra aanvulling).

Doe er jullie voordeel mee.. :knipoog
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nrichting/
Voor mij staat het overduidelijk vast, het mag NIET!!
Jij komt met dezelfde link als ik en interpreteert het in jou voordeel :bonk
Je kan altijd alles in het voordeel van jezelf lezen, maar dat zegt niet dat je dan gelijk hebt.
Zolang er niemand komt met een overduidelijke "het mag" van of de RDW of de belastingdienst is het voor mij duidelijk.
Mijn vraagstelling is duidelijk geweest:
<<<Vraag / opmerking : Op mijn dubbel cabine VW transporter heb ik achter op de laadruimte zogenaamde glaslook panelen zitten
Nu is mij ter oren gekomen dat deze panelen niet van echt glas mogen zijn.
Dit verbaasde mij en kan ook niet bedenken waarom dit niet zou mogen.

Ik verneem graag van u de regels omtrent glas panelen op de zijkant van de laadruimte ( verlijmd op de stalen beplating)

Alvast bedankt>>>

Dat het nergens op slaat dat het niet mag ben ik met iedereen eens, maar zoals eerder geschreven, een mierenne#ker kan voor veel problemen zorgen, zelfs onverzekerd rijden :politie al zal dat allemaal wel loslopen maar die mierenne#ukers zijn er gewoon wel.

Doe er je voordeel mee. :zwaai
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door Roel »

"Mijn vraagstelling is duidelijk geweest:
<<<Vraag / opmerking : Op mijn dubbel cabine VW transporter heb ik achter op de laadruimte zogenaamde glaslook panelen zitten
Nu is mij ter oren gekomen dat deze panelen niet van echt glas mogen zijn.
Dit verbaasde mij en kan ook niet bedenken waarom dit niet zou mogen.



Je vraagstelling had moeten zijn:

"Ik heb een dubbelcabine met metalen achterwand, mag ik hier glas tegen aan lijmen."

Ik denk dat je dan een ander antwoord had gehad, dus zoals ik het lees mag het WEL....
Jij vraagt nu indirect of je glaslook panelen van glas mogen zijn, m.a.w. vervangen mogen worden door gewoon glas. en natuurlijk mogen deze panelen niet van glas zijn want dan kan je er doorheen kijken :nuts
Je mag toch ook glaslookpanelen ertegen aan lijmen ! dus wat maakt het materiaal nu uit wat je er tegen aan lijmt.

Maar ik zal er ook eens een mailtje aan wagen.
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door JP »

Roel schreef:"Mijn vraagstelling is duidelijk geweest:
<<<Vraag / opmerking : Op mijn dubbel cabine VW transporter heb ik achter op de laadruimte zogenaamde glaslook panelen zitten
Nu is mij ter oren gekomen dat deze panelen niet van echt glas mogen zijn.
Dit verbaasde mij en kan ook niet bedenken waarom dit niet zou mogen.



Je vraagstelling had moeten zijn:

"Ik heb een dubbelcabine met metalen achterwand, mag ik hier glas tegen aan lijmen."

Ik denk dat je dan een ander antwoord had gehad, dus zoals ik het lees mag het WEL....
Jij vraagt nu indirect of je glaslook panelen van glas mogen zijn, m.a.w. vervangen mogen worden door gewoon glas. en natuurlijk mogen deze panelen niet van glas zijn want dan kan je er doorheen kijken :nuts
Je mag toch ook glaslookpanelen ertegen aan lijmen ! dus wat maakt het materiaal nu uit wat je er tegen aan lijmt.

Maar ik zal er ook eens een mailtje aan wagen.
Wel alles lezen!

Ik verneem graag van u de regels omtrent glas panelen op de zijkant van de laadruimte ( verlijmd op de stalen beplating)
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door Roel »

JP schreef:Wel alles lezen!

Ik verneem graag van u de regels omtrent glas panelen op de zijkant van de laadruimte ( verlijmd op de stalen beplating)
O.k die had ik inderdaad over het hoofd gezien, ik heb zojuist ook contact gehad met de rdw, en de vraag stelling anders geformuleerd. ben benieuwd wat ze nu antwoorden.
Het zou dus ook betekenen dat je er ook geen reclame op mag plakken en geen aluminium of kunstof plaat......
maar we wachten af (en anders zoeken we het hoger op :bifun )
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door JP »

Roel schreef:
JP schreef:Wel alles lezen!

Ik verneem graag van u de regels omtrent glas panelen op de zijkant van de laadruimte ( verlijmd op de stalen beplating)
O.k die had ik inderdaad over het hoofd gezien, ik heb zojuist ook contact gehad met de rdw, en de vraag stelling anders geformuleerd. ben benieuwd wat ze nu antwoorden.
Het zou dus ook betekenen dat je er ook geen reclame op mag plakken en geen aluminium of kunstof plaat......
maar we wachten af (en anders zoeken we het hoger op :bifun )
Ik denk toch echt dat als je goed leest dat dat je tot dezelfde conclusie als ik zal komen.
Maar het RDW om verdere uitleg vragen zal duidelijkheid bieden
Ook ik heb dus nog er maar een mailtje aan gewaagt, met een link naar het forum, zodat ze duidelijk weten waar het over gaat.
Zet je vraagstelling hier alvast even neer.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door Roel »

Geachte Heer/Mevrouw

Hier mijn mailtje naar hun toe, ben benieuwd.
En ik ben dus echt aangehouden bij zo'n algemene controlle politie, douane belastingsdienst. en er is niets over gezegd.
Daarna heb ik het aan een keurmeester gevraagd van de rdw die hier op mijn werk kwam, en die zou ook niet weten wat het probleem zou moeten zijn, en waarom het dus niet zou mogen. (ik denk ook persoonlijk dat ze het nooit hard kunnen maken als het eventueel op een rechtszaak aankomt)
Ik bedoel speakers inbouwen in een dubbelcabine kunnen ze nog zeggen "het laadvolume wordt minder" maar dit is optische verfraaiing en als dat niet mag, mag je ook geen spoilers monteren :ie

We wachten af.......


Ik heb even een vraag over een transporter met een dubbel cabine.
De achterwanden zijn fabrieks uit van metaal. nu lijmen ze hier wel eens zwarte panelen tegen aan. maakt het uit van wat soort materiaal deze panelen zijn ?

Ik begrijp dat hier veel vragen over zijn.

Naar mijn inzien maakt het namelijk niet uit wat je er op lijmt, of dit nu aluminium, kunstof of glas is. de achterwand blijft er gewoon achter zitten en wordt niet weg gehaald.
Mijn oude voertuig had dit ook en ik heb er nog nooit problemen mee gehad (ook niet bij douane controlle's)
Als ik de regels lees, mag ik niet het paneel wisselen voor glas (of gedeeltelijk voor glas). dit snap ik.
maar kunt u uitsluitsel geven over het eroverheen lijmen ?

Mvg
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door JP »

Roel schreef:Geachte Heer/Mevrouw

Hier mijn mailtje naar hun toe, ben benieuwd.
En ik ben dus echt aangehouden bij zo'n algemene controlle politie, douane belastingsdienst. en er is niets over gezegd.
Daarna heb ik het aan een keurmeester gevraagd van de rdw die hier op mijn werk kwam, en die zou ook niet weten wat het probleem zou moeten zijn, en waarom het dus niet zou mogen. (ik denk ook persoonlijk dat ze het nooit hard kunnen maken als het eventueel op een rechtszaak aankomt)
Ik bedoel speakers inbouwen in een dubbelcabine kunnen ze nog zeggen "het laadvolume wordt minder" maar dit is optische verfraaiing en als dat niet mag, mag je ook geen spoilers monteren :ie

We wachten af.......


Ik heb even een vraag over een transporter met een dubbel cabine.
De achterwanden zijn fabrieks uit van metaal. nu lijmen ze hier wel eens zwarte panelen tegen aan. maakt het uit van wat soort materiaal deze panelen zijn ?

Ik begrijp dat hier veel vragen over zijn.

Naar mijn inzien maakt het namelijk niet uit wat je er op lijmt, of dit nu aluminium, kunstof of glas is. de achterwand blijft er gewoon achter zitten en wordt niet weg gehaald.
Mijn oude voertuig had dit ook en ik heb er nog nooit problemen mee gehad (ook niet bij douane controlle's)
Als ik de regels lees, mag ik niet het paneel wisselen voor glas (of gedeeltelijk voor glas). dit snap ik.
maar kunt u uitsluitsel geven over het eroverheen lijmen ?

Mvg
Nou vol verwachting klopt mijn hart... :toppie

Wat jouw algehele controle betreft, ik ben eens aangehouden met een grote Sprinter bakwagen met een autoambulance met daarop een landrover en veel heel veel tafels en banken een combinatie met een totaal gewicht van ruim 6500kg
Alles werd gecontroleerd, rode diesel in landrover, verzekeringen, as belasting, echt alles. behalve het feit of ik wel in het bezit van een BE rijbewijs was, en laat ik die nou op dat moment niet hebben :bifun
Prettige reis verder meneer :zwaai kreeg ik te horen :bifun :bifun

Zeker als het gaat om van welk materiaal de glaslook panelen zijn kan ik mij voorstellen dat het geen prioriteit heeft, maar bij een ongeluk waarbij omstanders (ik weet het, vergezocht) glassplinters om hun oren krijgen, kan er eens goed naar de regeltjes gekeken gaan worden :politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door Multivan Generation »

JP schreef:..... en interpreteert het in jou voordeel :bonk

Dat interesseert mij werkelijk niets want ik heb nu ramen rondom .. :zwaai :zwaai
Dus geen beperking meer met een DC-wand etc..
Maar gewoon lekker rondom zicht en een veel multifunctioneler interieur..
En dat is mij veel meer waard als wel of geen gelijk :lach :lach

Afbeelding
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door ktmkrik »

Rogier663 schreef:Hallo medeforummers,

Vandaag heb ik mijn bestaande (metalen) glaslook panelen laten vervangen door echt glas, ik vind het er veel mooier uitzien, het raam in de dubbele cabine loopt nu mooier door dan met de glaslook panelen.

Ik heb dit laten doen bij Marcel van Autoglaz Alphen aan den Rijn, hij heeft de oude panelen verwijderd en nieuwe privacyglas panelen zoals in de dubbele cabine zit met folie beplakt (5% licht doorlatend) er tegenaan geplakt.

Ik ben zeer tevreden met het resultaat!!

Rogier
Zit net de foto te bekijken maar hoop voor jou niet dat de ruit net zo is verlijmd als op de foto was...heb ik gehad dat ze op de folie hadden gelijmd en kreeg er dus gratis en voor niets een aquarium bij :nuts
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door Rogier663 »

-----------
Laatst gewijzigd door Rogier663 op 09 jul 2012, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
fred blue bus
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 jun 2012, 17:52

Re: glaslook panelen vervangen door glas

Bericht door fred blue bus »

Het begint zeker een goede discussie te worden.
We worden toch allemaal een stukje wijzer, omtrent dit verhaal.
Laten we ook geen slapende honden wakker maken.
Ik denk dat er veel bussen rond rijden met glas panelen.
Als men denkt (overheid) we kunnen hier wat aan verdienen en ze hebben gelijk.
Gaan ze hier extra op controleren, en dan hebben ze vast een goed argument, dat het niet mag.
Wij daar in tegen, houden ons van de domme en weten niet beter, het zit er al heel lang op.
En met de keuring zien ze dit ook niet.
Het mag niet, maar ze doen er niet moeilijk over, het wordt getolereerd denk ik.
Als het om veiligheid gaat, heb ik liever een glasplaat die ik op de vooruit krijg.
Deze zal waarschijnlijk breken, een aluminium plaat zal in het ergste geval dwars door de ruit heen snijden.
Met misschien wel fatale gevolgen. Het verlijmen is dus een zeer serieuze karweitje.
Ik ben ook benieuwt hoe ze antwoorden op de nieuwe vraagstelling.

Gr Fred
Sexbierum
Plaats reactie