Bij de projecten lees ik de prachtige verhalen van naar camper omgebouwde busjes. Sommige met prachtige zelfbouwmeubels, handig ingedeeld en aangepast aan de eigen wensen. Anderen hebben de stap gezet om een compleet Westfalia interieur over te zetten. Ik ben gestart (5 jaar geleden) net als de collega's in de 1e groep en behoor nu inmiddels tot de 2e groep.
Hoewel ik het concept van Westfalia in principe prachtig vind (zeer veel camper voor zo'n klein busje als de T4 KWB eigenlijk is), snap ik niet dat ze zo'n flutindeling hebben bedacht voor de staande bergkast achterin:

Op de volgende foto's is goed te zien hoe de ruimte door Westfalia is verdeeld. Opvallend weinig plankruimte en een groot onpraktisch gat (hangkast). Deurtjes en vaste panelen (kunststof bergvakjes zijn weggenomen)

Wie neemt er nu 'hangkastkleding" mee op reis... ? En als je dan in die hangkast iets neerlegt, moet je bijna op de kop het kastje in om het spul weer terug te vinden. Dat moet anders kunnen dacht ik, toen ik startte met het verbouwen van ons camperbussie naar een Westfalia camperbussie.
Eerste idee:

Op papier een optimale benutting van de beschikbare ruimte. Accu's op een wat lastiger bereikbare, dus als bergruimte, onpraktische plek. Veel meer legplanken en loze ruimte als bergplek.
Nadeel: om het gewicht van de accu's goed op te vangen en de accu's ook goed vast te kunnen zetten is in deze indeling een nieuw frame nodig. Je haalt je m.a.w. wat op de hals om ze zo weg te werken, bovendien is de ruimte beperkt en zou het net wel of - dat zou vervelend zijn - net niet kunnen passen.... Ook het bereikbaar maken van de ruimte helemaal bovenin is lastig; de ingang van de bergruimte (via de achterklep) blijft klein waardoor de bereikbaarheid en bruikbaarheid van de plek wat beperkt is. Daarom een volgende versie bedacht:

Na het verwijderen van de originele indeling heb ik de nieuwe indeling aangebracht in de kast:

Hoera! Heel veel meer bergruimte....
-wordt vervolgd-