Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Automaatbak T4

vragen over de T4
Campert4
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2007, 08:10

Bericht door Campert4 »

Zo het vervolg:

Was me aan het orienteren op automaatbak revisie, kom nu bij
een gerenomeerd bedrijf terecht, die veel ervaring met T4 heeft.
Complete bakrevisie met de en montage ca. 2000,00 euro ALL-IN.
Kan alleen nog zijn dat het stuur apparaat (??? 1 op de 10 dat die ook
kapot is) vervangen moet worden dan totaal ca. 2400,00, een heel
ander bedrag dan dat ik voorheen wel eens heb gehoord.

MAAR NU KOMT HET rijdt ca. 300 km in de week met de camper, iedere dag
vertoond de bak minder problemen, kan nu aanzienlijk verder en met minder
toeren hard rijden, denk inderdaad dat er iets mis is met de lock-up.
Kan nu zonder problemen een km. of 10 a 15 rijden, als de bak goed warm
is komt de klacht af en toe terug............
Maar rijdt nu eerst lekker door, en laat jullie weten hoe dit afloopt.

Mvgr, klaas
klaas
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2007, 21:59

Bericht door klaas »

He andere Klaas, je hebt toch niet toevallig dat ding van marktplaats gekocht voor 12000 euro uit Raalte of Lutten? Ik heb er ook in proefgereden en hij maakt echt veel te veel toeren bij lage snelheden en dat wil helaas ook niet anders; alleen op te lossen door een dure operatie.
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Bericht door annoyingthing »

Even terugkomende op de bakolie verversen ik ben eruit, na overleg met VW
het volgende:

De aftapplug bestaat uit twee delen, 1x inbus 6 en daarna inbus 10 of 12:
Er zit dus een inbus binnen in een bus (lees inbus) dus eerst draai je de inbus
eruit (er gebeurd niets als het oliepeil goed is) daarna draai de de bus (lees ook inbus) eruit dan pas loopt de bakolie eraf.
Alles afgetapt draai je de bus(lees inbus) er weerin, hierna heb je echt een gereedschap van VW nodig om het olie in te brengen (ca. 4 a 4.5 liter)
Daarna moet de auto aan de VW computer worden gekoppeld en tot ca. 35 a 40 graden worden gebracht, hierna de bak olie aanvullen tot ca. 5,5 liter.
Daarna inbus ook weer monteren en klaar is kees, heb wel begrepen dat
de betere automaat revisiebedrijven aanbevelen om bij ca. ieder 60000 km de olie te verversen met de juiste ATF olie. (dus niet zomaar wat ATF olie pakken)
Zaten net dit verhaaltje aandachtig te lezen en zijn hier ook van plan om de bak te gaan verversen omdat ons geen onderhoudshistorie hieromtrent bekend is.
We vragen ons alleen af waarom die dan weer aan de VW computer moet....er veranderd toch niks als alleen de olie, pakking , vuldop en het filter? of hebben we wat over het hoofd gezien?

Onze 2,5 TDI uit 99, ACV motor, heeft nu 230.000km weg en schakeld gelukkig nog goed :lach
Het enigste wat we weten is dat er rond de 165.000km een nieuwe/revisie bak onder is gegaan .....zegt men?

Volgen dit topic met belangstelling , groetjes Eric & Jeannette
Campert4
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2007, 08:10

Bericht door Campert4 »

Heb voor vandaag maar bij een VW dealer een afspraak gemaakt
voor olie en filter verversen van de automaat bak.

Wat ik heb begrepen heb je een special stuk VW gereedschap nodig
om de olie erin ter krijgen (aftappen is geen probleem) op temperatuur
brengen van de bak is ook belangrijk net zoals het juiste niveau.
De T4 moet ook aan de computer om het ea te bepalen.
Maar ik hou jullie op de hoogte na vandaag, probeer erbij te blijven
zodat het ea kan bekijken.

Zal de eigenaar van de silver camper ook eens mailen kijken wat zijn
probleem is, 12000 euro is trouwens niet al teveel geld, kijk
en vergelijk maar eens met andere VW t4 campers van die leeftijd
kosten allemaal toch wel zo'n 20000 euro .........
En als erbij de aanschaf dan nog zo'n 2500 bijkomt dan weet je in
ieder geval dat je een goede bak hebt in je auto....... en zit
je nog ruim onder de 20000 ....... KM. bij een 2.5. TDI zegt niet zoveel
er rijden genoeg rond met 4 tot 5 ton op de teller, onderhoud is dan
natuurlijk wel heel belangrijk.

Ik hou jullie op de hoogte........
Campert4
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jun 2007, 08:10

Bericht door Campert4 »

Nou de T4 weer opghaald,

Mocht er niet bijblijven (lees ik werd er ver vanaf gehouden) duurde
volgens de garage ca. 2 tot 2.5 uur !!!!!!!!!

Verversen zoals eerder door mij vermeld is de juiste handelswijze.

Maar nu komt het:

Bakolie ververst, filter vervangen, bak gepoeld, vervanging was WEL nodig volgens VW (geven zelf nu ook aan preventief verversen om de 60000 KM)
Olie was zeker aan vervanging toe en het oliepeil was NIET GOED !!!!
Software aangepast/check, regelunit nagekeken en het probleem
IS VERHOLPEN !!!!!!!.

Ze hebben de VW even meegehad voor een boodschapje (ca 60 km), automaat schakelt zowel koud als warm weer als een zonnetje, heb de VW net opgehaald wat een verademing, geen problemen meer (op dit moment !!!!)

Had via mail nog even contact met diegene die op marktplaats de Camper
te koop had, hij heeft hem inmiddels verkocht aan een T4 kenner.
T4 kenner had direct door wat het euvel was (defecte of verkeerde stuurunit/lees computer, die vervangen kosten 475 euro) en het probleem
was verholpen. Dus hij had de camper voor relatief weinig geld in handen.

Doe jullie voordeel ermee...........
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Bericht door Ron---63--- »

Kijk dat is lekker, dat het nu eindelijk opgelost is !!!
Kost wat moeite ,en euro's , maar dan heb je ook wel wat.

Heel veel plezier ervan, maar dat gaat vast lukken. :happy

Groet Ron 63
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
henk88
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:41
Contacteer:

Bericht door henk88 »

renesurf schreef:tdi 102pk 135.000 km.

Uit vrees voor toekomstig falen van de automaat heb ik gisteren de olie laten controleren. Deze is nog zuiver en ruikt helemaal niet verbrand.
Mijn garagist zegt dat je enkel verbrande olie krijgt als er defect is aan de automaat, en niet andersom. Dus defecten liggen nooit aan de olie.

2800 tr/min aan 120km/u. Lockup voel ik nooit inschakelen.
Laat je garagist dit verhaal even lezen,dan heeft ie wat geleerd misschien.

Mvgr.

:toppie
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Bericht door Rotor »

Hallo, ik bezit ook een automaat, en ik heb ook de olie van de automaat laten verversen, en ook het filter is schoon gemaakt, ik kon er wel bij blijven.....en al met al duurde het nog geen half uur.. mvg Ton.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jul 2007, 21:42
Locatie: Aarle Rixtel

Bericht door Roland »

Ik heb ook een automaat, en merk dat bij een "koude motor"(ik bedoel dan na ongeveer 2 km rijden), de bak minder soepel schakelt. De overgang van met name 2 naar 3 laat dan langer op zich wachten en komt dan vrij abrupt in (lees met een schok). Bij de koude start en het dan wegrijden heb ik nog geen enkel probleem.
Ik geef dan maar rustig gas, dus hij zou niet zoveel toeren hoeven maken.
Als de Motor dan warm is loopt het allemaal als een zonnetje.
Weet iemand wat er dan kan zijn?
Mij T4 heeft 87.000 km gereden.
T4 2.5 TDI AUTOMAAT DC
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

Een kleine bijdrage

Bericht door JMJ »

Hoi, eigenlijk moeten we een t4-automaat forum oprichten om al die ellende te bediscussieren... Maar goed, ik heb nog wel een leuke bijdrage:

Dat zware schakelen bij koude had ik dus ook last van. Van het transmissiebedrijfje hadden ze mij verteld dat verreweg de meeste bakken stuk gaan door miscommunicatie met sensors zoals de LMM, of temperatuursensor van de motor... Hoe dat precies werkt weten ze waarschijnlijk bij VW zelf niet eens meer.... Enfin, kort geleden krijg ik olielekkage. Dus snel bijvullen en afspraak voor pakking. Maar het lampje bleef maar knipperen. Bleek dat de oliedruksensor niet goed functioneerde. Nu is die ook vervangen... en wat denk je?... de automaatbak draait al drie weken probleemloos :klappen

Gaat al mijn kennis te boven...

groet, Jeroen
hanssie
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jul 2007, 16:25

Bericht door hanssie »

Weet iemand waar deze oliedruksensor zit ??????,

Mijn T4 lekt namelijk ook iets olie, bij het oliefilter in de buurt,
daar attenderde mijn garage me op na het verversen van de blokolie
en oliefilter, men dacht dat de carterpan pakking iets lek was,

Na wat ik allemaal lees op dit forum, en ik ook een klein probleempje
heb (zoals je eerder kunt lezen) denk ik meteen ook aan de
oliesensor..........

Dus wat zit dat kreng...... bvd mvgr hans
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Een kleine bijdrage

Bericht door Ron---63--- »

[quote="JMJ"]Hoi, eigenlijk moeten we een t4-automaat forum oprichten om al die ellende te bediscussieren... Maar goed, ik heb nog wel een leuke bijdrage:

Dat zware schakelen bij koude had ik dus ook last van. Van het transmissiebedrijfje hadden ze mij verteld dat verreweg de meeste bakken stuk gaan door miscommunicatie met sensors zoals de LMM, of temperatuursensor van de motor... Hoe dat precies werkt weten ze waarschijnlijk bij VW zelf niet eens meer.... Enfin, kort geleden krijg ik olielekkage. Dus snel bijvullen en afspraak voor pakking. Maar het lampje bleef maar knipperen. Bleek dat de oliedruksensor niet goed functioneerde. Nu is die ook vervangen... en wat denk je?... de automaatbak draait al drie weken probleemloos :klappen

Gaat al mijn kennis te boven...


Hebben we het hier toevallig niet over de remoliedruksensor????? Die zit nl in je remleiding naar de achteremmen toe. Deze bepaald wanneer de bak in zn vrijloop komt bij intrappen van de rem
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
hanssie
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jul 2007, 16:25

Bericht door hanssie »

Ja da's een goeie,

Je hebt een oliedruksensor achter op het blok of bij het oliefilter
dat is een oliedruksensor van de MOTOR, wat die doet met de sturing aan
de automaatbak is mij een raadsel.

En je hebt een remdruksensor, die zit in het remcircuit, en die zorgt eronder
andere voor dat als je het rempendaal indrukt je de pook kunt bedienen,
als ik bovenstaand lees kan ik me niet voorstellen dat de sensor in het remcircuit lek was, dat komt bijna nooit voor, en is donders gevaarlijk als
je het mij vraagt.

Lijkt er inderdaad op dat het de oliedruksensor lekte, maar wat die met het schakelen van de bak van doen heeft is mij onduidelijk, misschien zijn
er mensen die ons uit de brand kunnen helpen......
Plaats reactie