Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

weer oranje olielampje elke 100 km !

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door pieter 762 »

Recentelijk heb ik hier mijn storing gemeld mbt het oranje olielampje dat elke 100 km oplichtte. Zie viewtopic.php?f=3&t=37836&p=265025&hili ... je#p265025" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat leek verholpen nadat de dealer mijn motorkapslot + sensor die daarop zit had vervangen. Maar we zijn 2 weken geleden naar Oostenrijk gereden en toen ging al vrij snel het oranje lampje met oliekannetje weer branden. Voorafgegaan door een scherpe pieptoon (schrikken). Even de kap los en direct weer dichtdrukken, dan is het lampje weer 100 km uit. Als ik de oliestand peil zit er beslist voldoende in, steeds op 3/4 van het gestreepte gedeelte op de peilstok ! Na talloze keren peilen veranderd dat ook niet.

We zijn nu nog steeds in Oostenrijk en gaan over een week weer richting NL. Maar met een lange reis voor de boeg ben ik bang dat de motor in noodloop kan gaan als ik 300 km onafgebroken door blijf rijden met waarschuwingslampje aan ?

Anyway, ik zal er weer mee terug moeten naar de dealer. Gaat weer kosbare tijd inzitten. De echte reden van deze storing blijft ongewis. Of heeft iemand een suggestie ? Dan hoor ik dat graag.

Pieter
Vanuit Gargellen, Montafon (OOstenrijk)
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door René »

Bij de T4 zit er een sensor in de carterpan gemonteerd. Weet niet of dit bij de T5 hetzelfde is. Wat zou kunnen is dat de sensor defect is. Het lijkt er op dat na iedere 100km de sensor een meting verricht en dat hij hier een fout geeft die op de tellerunit verschijnt. Als de dealer de auto uitleest, dan moet hij toch aan kunnen geven wat de fout zit. Je hebt dan alleen pech dat de olie eruit moet enzo.

Mogelijk heb ik je een beetje in de juiste richting geholpen. Hoop dat het probleem dan ook niet meer voorkomt.

Rene (vanuit Wertschach) Oostenrijk
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door pieter 762 »

Heej Rene, ook in Oostenrijk :toppie

Wat ik me bedenk (na enig grasduinen op internet) is dat ik mijn olie peil steeds als de motor net is uitgezet. Dan is de stand dus OK.
Wat is nu het meest ideale moment (of omstandigheden) om te peilen ? En dan bij de T5 5 cil 130 pk

groetjes, Pieter
de zon begint hier nu te schijnen :gekte
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door René »

Olie peilen doe je bij koude motor. Dan is alle olie naar beneden gezakt en geeft deze de "juiste" stand aan.
Dus voordat je je gaat rijden ff pijlen. In jouw geval zal hij dus iets meer aan kunnen geven.

De zon schijnt hier volop. Lekker warm weer ........ :jumpklap

Rene
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door jacobsentertainment476 »

Ik weet het niet hoor, bij mij is nu twee keer het olie lampje aangegaan en heb ik de motor een beetje bijgevuld. Ik heb dan het FIS scherm in het midden van de teller's en als de olie laag is krijg ik een kannetje met een piepje, en als de kap los is of welke deur dan ook dan zie ik dat ook grafisch. Nou weet ik natuurlijk niet hoe luxe je auto uitgevoerd is natuurlijk, maar naar mijn inzicht is het olie kannetje toch rechtstreeks gelinkt aan het olie niveau. Misschien bemoei ik me wel weer eens met dingen waar ik me niet mee moet bemoeien haha :ie :muur heb ik soms wel eens last van.

Groeten
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door ardesch 879 »

Door de dealer laten vervangen, je hebt toch garantie op reparatie. Dus zou contact op nemen met dealer. En waarschijnlijk ook wel reisverzekering.
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door Multivan Generation »

Mijn ervaring met Oostenrijkse dealers is dat ze een hoger niveau in de garage hebben als in NL.
Ik zou het daar gewoon eens voorleggen.
Service kennen ze daar trouwens ook nog, evenals klant vriendelijkheid :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door Lars Johansson »

Ik heb exact hetzelfde gehad, de oliesensor was stuk. De software checkt elke 100km je oliepeil, als deze geen (of verkeerd) signaal krijgt van de sensor dan komt er een waarschuwing.

De melding word ook gereset wanneer je de motorkap opent, na het openen gaat hij exact weer op 100km branden. Sensor kost een euro of 80, en weer 7liter nieuwe olie..
Lars Johansson
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 okt 2011, 21:18

Re: weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door Lars Johansson »

Bij mij gaf uitmeten overigens gewoon aan dat de sensor in orde was, toch bleek hij stuk en was het pas verholpen na het vervangen van de sensor
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door doka Rick »

Als ik de eerste mail lees staat er geschreven dat de schakelaar en de sensor is gewisseld.

Ik zit meer te denken aan een kabelbreuk of een connector die geen goed contact maakt.

Misschien kun je daar eens op laten controleren.

Groeten en succes.

Rick
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door doka Rick »

En is het al opgelost?
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door pieter 762 »

Morgen wordt de olieniveausensor vervangen bij de garage (dealer) die het motorkapslot ook heeft vervangen.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de vorige keer aandrong op vervanging van dat slot in mijn overtuiging dat dat de oorzaak was. Na enig overleg heeft de beste man me nu toegezegd de kosten van het slot zelf van deze komende herstelpoging af te trekken.

Dat de oliesensor de meest waarschijnlijke oorzaak is lijkt mij wel, maar evengoed kan ook blijken dat dat het niet is. Dan zal een kabelbreuk, zwakke plek op printplaat achter dashboard of iets heel anders de oorzaak kunnen zijn ? Ach, we zien wel. Tis geen echt groot probleem (auto rijdt verders prima) maar alleen wat ongemak. Auto weer brengen en halen etc.

Hou jullie op de hoogte
gr Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Gebruikersavatar
annoyingthing
Berichten: 366
Lid geworden op: 17 jan 2007, 09:19
Locatie: Voorne-Putten ZH

Re: weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door annoyingthing »

Hoi Pieter,

Misschien hebben we er faliekant overheen gelezen maar wat had nou de storing veroorzaakt en hoe is het opgelost?

Wij hebben er namelijk ook last van al sinds een poosje en nu is er een "oude" motorkapschakelaar vervangen maar de verschrikkelijke piep en knipperende lampje blijft tot op heden. :groteogen
Wel vanmorgen een nieuwe schakelaar besteld dus eerst dat maar eens uitproberen of dat dat het is/was.

Bijdeweg...bij ons gaat het om een T4...maar volgens ons zou dat niet uit moeten maken.

Horen/lezen het graag.

Groetjes Jeannette & Eric :zwaai
Our Swinging Silver Free Style

Protected by the Wife and Bearlock
Gebruikersavatar
pieter 762
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 jan 2007, 22:30
Locatie: N. Brabant

Re: weer oranje olielampje elke 100 km !

Bericht door pieter 762 »

Dag Jeanette en Eric,

Vervanging van de olieniveausensor heeft mijn probleem destijds definitief opgelost. Motorkapschakelaar was toen niet het probleem, maar dat weet je vooraf niet en dan is het afwegen of je eerst het goedkopere slot vervangt (5 tientjes) en als dat niet de oorzaak blijkt dan alle olie aftappen, sensor vervangen en nieuwe olie in het blok. Duur grapje met kostbare longlife olie.

Spreek vooraf af met de autogarage of het slot terugkan als dat niet de oorzaak blijkt. Na 100 km weet je het, bij mij sprong het lampje consequent aan steeds na 100 km !

Succes, enne... laat ons even de afloop weten :knipoog *schaamrood op wangen verbergend*

gr Pieter
Vaak moet er iets gebeuren, voordat er iets gebeurt (Johan Cruijff)
Ex T4 Caravelle # 762. Nu T5 TDI 2004 LWB + T2b panel van 1977
Plaats reactie