Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
v-snaar piept
v-snaar piept
Dag allen,
Ik heb een vraag over mijn Volkswagen California camper, T4 uit 1993: sinds een jaar heb ik terugkerende problemen met een v-snaar. Hij piept enorm bij koude moter en de eerste 500 meter of meer. Daarna verdwijnt de herrie. Mijn garage spant iedere keer de snaar weer en dan is de herrie weer een poosje weg, maar komt na een aantal weken weer terug. In april is de snaar vervangen, maar na een poos kwam de herrie weer terug. Mijn garage weet ook niet waarom het iedere keer weer terug komt en vermoed dat de roest op de poelies mogelijk de oorzaak is. Kent iemand dit probleem?
groet,
Hans
Ik heb een vraag over mijn Volkswagen California camper, T4 uit 1993: sinds een jaar heb ik terugkerende problemen met een v-snaar. Hij piept enorm bij koude moter en de eerste 500 meter of meer. Daarna verdwijnt de herrie. Mijn garage spant iedere keer de snaar weer en dan is de herrie weer een poosje weg, maar komt na een aantal weken weer terug. In april is de snaar vervangen, maar na een poos kwam de herrie weer terug. Mijn garage weet ook niet waarom het iedere keer weer terug komt en vermoed dat de roest op de poelies mogelijk de oorzaak is. Kent iemand dit probleem?
groet,
Hans
- Multivan Generation
- Berichten: 33876
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: v-snaar piept
welkom op weetjewel..
Soms wordt geluid ook veroorzaakt door de samenstelling van het rubber.
Gates bijvoorbeeld heeft hier meer last van als Contitech.
Dat het na een paar honderd meter weg is zou inderdaad, zoals jij suggereert een beetje roest kunnen zijn.
Zou het bijvoorbeeld de afstelling van de poelies t.o.v. elkaar zijn, dat bijvoorbeeld de poelies niet mooi in lijn staan met elkaar,
dan zou je het altijd moeten hebben..
Als je de riem inspuit met draaiende motor met WD40 is dan meteen het geluid weg en komt het dan later weer terug?
Want dan zou het bijvoorbeeld een spanrol of omlooprol zijn..
Of wel of geen airco..pomp die mee gaat draaien..
Soms wordt geluid ook veroorzaakt door de samenstelling van het rubber.
Gates bijvoorbeeld heeft hier meer last van als Contitech.
Dat het na een paar honderd meter weg is zou inderdaad, zoals jij suggereert een beetje roest kunnen zijn.
Zou het bijvoorbeeld de afstelling van de poelies t.o.v. elkaar zijn, dat bijvoorbeeld de poelies niet mooi in lijn staan met elkaar,
dan zou je het altijd moeten hebben..
Als je de riem inspuit met draaiende motor met WD40 is dan meteen het geluid weg en komt het dan later weer terug?
Want dan zou het bijvoorbeeld een spanrol of omlooprol zijn..
Of wel of geen airco..pomp die mee gaat draaien..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: v-snaar piept
bedankt voor uw reactie. ik heb nog niet geprobeerd de snaar in te spuiten, kan ik nog doen.
Re: v-snaar piept
[quote="Multivan Generation"]welkom op weetjewel..
Als je de riem inspuit met draaiende motor met WD40 is dan meteen het geluid weg en komt het dan later weer terug? [/quote
@Peter een V-snaar inspuiten met olie , volgens mij is dat hetzelfde als vloeken in de kerk .
Volgens mij zijn de poelie's versleten wat ik wel heb geleerd van een autodealer is als de V-saar piept , tegen de zijkant van een draaiende V-snaar een kaars houden
Dan wordt de snaar weer wat stroever .
Als je de riem inspuit met draaiende motor met WD40 is dan meteen het geluid weg en komt het dan later weer terug? [/quote
@Peter een V-snaar inspuiten met olie , volgens mij is dat hetzelfde als vloeken in de kerk .
Volgens mij zijn de poelie's versleten wat ik wel heb geleerd van een autodealer is als de V-saar piept , tegen de zijkant van een draaiende V-snaar een kaars houden
Dan wordt de snaar weer wat stroever .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Re: v-snaar piept
Maar waarom piept die dan alleen de eerste 500 meter?
Groetjes,
Sinja
Groetjes,
Sinja
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: v-snaar piept
Vermoedelijk moet de dynamo direct na de start het meeste bijladen.
Dit zorgt ervoor dat de dynamo zwaar moet werken en daardoor slipt de riem.
Kijk dus poelies en riem goed na en kijk of de goede lengte erop zit.
Dit zorgt ervoor dat de dynamo zwaar moet werken en daardoor slipt de riem.
Kijk dus poelies en riem goed na en kijk of de goede lengte erop zit.
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Multivan Generation
- Berichten: 33876
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: v-snaar piept
Je gebruikt het niet als smering maar als tool om te weten of het daarna weer terugkomt..koos 890 schreef:@Peter een V-snaar inspuiten met olie , volgens mij is dat hetzelfde als vloeken in de kerk .
WD40 is ook geen olie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: v-snaar piept
Bij mijn T5 had ik dit probleem ook.
Opgelost door ipv de standaard snaar te kiezen voor een maatje kleiner omdat de spanner, in mijn geval zelfspanned welliswaar, helemaal op zijn einde zat.
Opgelost door ipv de standaard snaar te kiezen voor een maatje kleiner omdat de spanner, in mijn geval zelfspanned welliswaar, helemaal op zijn einde zat.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Re: v-snaar piept
Gaat die dan ook sneller draaien? Of moet die dan echt iets dat 'zwaarder' is aandrijven? Ik snap het niet.harry t5 191 schreef:Vermoedelijk moet de dynamo direct na de start het meeste bijladen.
Dit zorgt ervoor dat de dynamo zwaar moet werken en daardoor slipt de riem.
Kijk dus poelies en riem goed na en kijk of de goede lengte erop zit.
Groetjes,
Sinja
Re: v-snaar piept
koos 890 schreef:Multivan Generation schreef:welkom op weetjewel..
Als je de riem inspuit met draaiende motor met WD40 is dan meteen het geluid weg en komt het dan later weer terug? [/quote
@Peter een V-snaar inspuiten met olie , volgens mij is dat hetzelfde als vloeken in de kerk .
Volgens mij zijn de poelie's versleten wat ik wel heb geleerd van een autodealer is als de V-saar piept , tegen de zijkant van een draaiende V-snaar een kaars houden
Dan wordt de snaar weer wat stroever .
Er zijn ook spuitbussen aandrijfriem spray te koop, daar zit een soort hars in.
Re: v-snaar piept
Sneller draaien doet hij niet ... de snelheid wordt bepaald door de motor. De motor drijft alles aan en bepaald de snelheid.Icebox schreef:Gaat die dan ook sneller draaien? Of moet die dan echt iets dat 'zwaarder' is aandrijven? Ik snap het niet.harry t5 191 schreef:Vermoedelijk moet de dynamo direct na de start het meeste bijladen.
Dit zorgt ervoor dat de dynamo zwaar moet werken en daardoor slipt de riem.
Kijk dus poelies en riem goed na en kijk of de goede lengte erop zit.
Groetjes,
Sinja
Als er veel van een dynamo wordt gevraagd dan geeft hij ook meer weerstand. Dynamo wil als het ware stil gaan staan.