Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Cornevdkoppel
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:03

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door Cornevdkoppel »

Ik had er nog bij willen zeggen dat het probleem bij mij nog erger word als de olietemperatuur boven de 115 graden komt.

Gr Corne
Chrisvv
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 feb 2012, 19:16

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door Chrisvv »

corne, das precies wat ik bedoel. Ik ben ook bang dat de dealer gaat zoeken naar een chipaanpassing. Waar wil jij je uitlaat laten maken? Het probleem van mij staat dus niet op zich zelf. Heeft jouw dealer geen idee wat het kan zijn dan? heb jij jouw wagen laten remappen bij de dealer? Ik pas voorlopig voor overschrijven software door dealer. Eerst even kijken dat er nog meer bitu' s zijn met dit probleem en waarom dat dit zo is.

Gr. Chris
Gebruikersavatar
Cornevdkoppel
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:03

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door Cornevdkoppel »

Hoi Cris,
Ik had hem met de originele software weer naar de dealer gedaan en dan gaan ze proefrijden en die gegevens die ze dan krijgen sturen ze dan op naar vw duitsland of pon (weet ik niet). Dan wachten ze op reactie wat het zou kunnen zijn en of hun dit kwaaltje kennen. Niet dus, maar ze konden naar de regelklep van de turbo kijken (magnetische klep) en de dsg resetten. Maar er word niks vergoed want de gegevens zijn niet origineel, zetten ze er ook nog bij.
Dan weten ze weer niet hoe ze de dsg moesten resetten dus weer vragen en een dag wachten op reactie. Dit blijkt weer heel anders te moeten als een voorwielaandrijving pfff :bonk. En uiteindelijk heeft het allemaal niks geholpen. Ze verkopen iets waarvan ze zelf nog niet weten wat! Nou ga ik het zelf wel proberen met wat hulp en rondvragen en maar hopen dat alles goed komt.
De 29ste heb een afspraak met Eps voor de uitlaat. En dat ze dan meteen een mal hebben voor de 4-motion
en 2 oktober ga ik weer naar JD voor m'n oude chippie en het roetfilter,Cat en EGR uitschrijven.
Dan heb ik toch weer 3 zeer storingsgevoelige dingen verwijderd.

ps ik was ook nog bij de 'dsg dokter' geweest omdat ik dacht dat de bak ook slipte na het inzakken.
maar dat is geen aanrader daar wisten ook niet wat ze er mee aan moesten.
bij JD kom je het verst die weten meer als die vw dealers bij elkaar.

Gr Corne
Chrisvv
Berichten: 50
Lid geworden op: 13 feb 2012, 19:16

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door Chrisvv »

Cornevdkoppel schreef:Hoi Cris,
Ik had hem met de originele software weer naar de dealer gedaan en dan gaan ze proefrijden en die gegevens die ze dan krijgen sturen ze dan op naar vw duitsland of pon (weet ik niet). Dan wachten ze op reactie wat het zou kunnen zijn en of hun dit kwaaltje kennen. Niet dus, maar ze konden naar de regelklep van de turbo kijken (magnetische klep) en de dsg resetten. Maar er word niks vergoed want de gegevens zijn niet origineel, zetten ze er ook nog bij.
Dan weten ze weer niet hoe ze de dsg moesten resetten dus weer vragen en een dag wachten op reactie. Dit blijkt weer heel anders te moeten als een voorwielaandrijving pfff :bonk. En uiteindelijk heeft het allemaal niks geholpen. Ze verkopen iets waarvan ze zelf nog niet weten wat! Nou ga ik het zelf wel proberen met wat hulp en rondvragen en maar hopen dat alles goed komt.
De 29ste heb een afspraak met Eps voor de uitlaat. En dat ze dan meteen een mal hebben voor de 4-motion
en 2 oktober ga ik weer naar JD voor m'n oude chippie en het roetfilter,Cat en EGR uitschrijven.
Dan heb ik toch weer 3 zeer storingsgevoelige dingen verwijderd.

ps ik was ook nog bij de 'dsg dokter' geweest omdat ik dacht dat de bak ook slipte na het inzakken.
maar dat is geen aanrader daar wisten ook niet wat ze er mee aan moesten.
bij JD kom je het verst die weten meer als die vw dealers bij elkaar.

Gr Corne
Oke corne, des te meer een reden voor mij om niet naar de dealer te gaan. Ik ben benieuwd wat er bij jouw uit gaat komen. Dus vw of Pon wil er niets van weten. Typisch iets voor Pon. Ja, bij JD weten ze wel waar ze het over hebben. Super tuner.
Ik heb geen DSG. Succes met de nieuwe setup. Groeten Chris
Mediga
Berichten: 33
Lid geworden op: 30 apr 2012, 21:39
Locatie: Medemblik
Contacteer:

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door Mediga »

Hoi Chris,

Mijn roetfilter is gister eruit vandaan gehaald en vervangen door een leeg exemplaar, dit is ook vele male goedkoper als dat je straks een roetfilter moet vervangen ooit een keer..
Me bus heeft een extreme tuning gehad en een K&R filter gegeven wat in combinatie prachtig klinkt en hij rijd ook vele male beter.. hij is nu 230pk..
Het is zeker een aanrader ook word hij na de roetfilter verwijdering nog zuiniger en krachtiger.

Groet, Kevin
Afbeelding
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door Danny »

je straks een roetfilter moet vervangen ooit een keer..
kan ook zijn dat ie gewoon 300.000km meegaat...
ook word hij na de roetfilter verwijdering nog zuiniger
zoveel meer PK's en zuiniger hmm eerst maar eens afwachten :knipoog
Gebruikersavatar
Cornevdkoppel
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:03

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door Cornevdkoppel »

Hoi kevin,

Heb jij je roetfilter ook uit laten schrijven in de computer?
En de cat zit die er nog wel tussen?

Ik laat een losse downpipe maken zodat ik mijn oude 'roetkat' nog wel heb. Want 'als' er iets is met apk dan kan hij er weer zo tussen. En dat hij in de computer uitgeschreven is maakt niet uit alleen geregenereerd hij niet meer (waardoor hij zuiniger word). Dus je kan er maar een klein dagje mee rijden.

Gr Corne
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door Multivan Generation »

Cornevdkoppel schreef:En dat hij in de computer uitgeschreven is maakt niet uit alleen geregenereerd hij niet meer (waardoor hij zuiniger word). Dus je kan er maar een klein dagje mee rijden.

Gr Corne
Wat bedoel je hier precies mee?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:
Cornevdkoppel schreef:En dat hij in de computer uitgeschreven is maakt niet uit alleen geregenereerd hij niet meer (waardoor hij zuiniger word). Dus je kan er maar een klein dagje mee rijden.

Gr Corne
Wat bedoel je hier precies mee?
Hij bedoeld daarmee dat hij , omdat hij zijn oude roetkat heeft bijgehouden , die gewoon terug kan monteren om bvb een APK te laten doen , en er dan terug onderuit te halen en de vervangpijp terug te monteren.
En dat het voor bvb een dagje geen kwaad kan om met de roetkat rond te rijden , op een dag zal die niet vol gaan zitten . (Want hij regenereerd dus niet meer omdat dat softwarematig is weggeschreven) :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door Pascal-141 »

Danny schreef:
je straks een roetfilter moet vervangen ooit een keer..
kan ook zijn dat ie gewoon 300.000km meegaat...
ook word hij na de roetfilter verwijdering nog zuiniger
zoveel meer PK's en zuiniger hmm eerst maar eens afwachten :knipoog
Mijn DPF (en als ik het zo lees op diverse fora dus ook vele anderen) zat al bijna dicht op 140.000km ...

Zuiniger na het chippen , met meer PK's ? In mijn geval , jazeker ! Hij is na het chippen een stuk zuiniger geworden en véél meer rijplezier , vlotter optrekken , een berg koppel . En ja , ik gebruik de extra PK's zeker en vast :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Race Eend
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 jan 2012, 23:23

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door Race Eend »

vaniac schreef:Beste Chris,

Klaarblijkelijk heb je dus niet echt behoefte aan meer vermogen, maar reageert de motor niet goed op het gaspedaal.
Dit is een probleem dat de dealer via een software-update kan verhelpen. Sinds de introductie van de nieuwe motoren in 2009 zijn er al een aantal software-updates voor de diverse motoren geweest. De dealer kan nagaan welke softwareversie bij jou geïnstalleerd is. In principe zijn deze updates kostenloos, zolang je garantie hebt. Ook daarna kun je nog aanspraak maken op coulance.
Het probleem bij de bi-turbo is veel groter, het gaspedaal reageert wel goed, maar de turbodruk regeling is bij een fors aantal bussen totaal van de kaart.

Als je tot aan 3000rpm vol doortrekt en overschakelt valt de gehele turbodruk terug, en moet deze weer geheel opbouwen (dit duurt gewoon 2 seconden), in die tijd reageert de bus traag. Trek je vol door tot aan 3500-4000rpm, dan is er niets aan de hand (als je met een dsg de kickdown intrapt zul je dit probleem niet ervaren), met manueel opschakelen of half gas automatisch opschakelen wel.

Inmiddels hebben we 4 bussen gezien die dit probleem hebben (enkele getuned en enkele ongetuned), ook met de allernieuwste software versie (gister zelfs 1 op de testbank gehad die net 5 dagen bij de dealer had gestaan, maar die weten ook niet wat ze er mee aanmoeten, deze betreffende bus ging zelfs in noodloop (laaddruk/turbodruk regeling verschil).

Adaptietest vd turbo met vag-com en een bi-turbo regulatie test werkt ook niet.

We hebben onze diagnose rapporten nu meegegeven (aangezien de dealer hier niets mee gedaan had), deze bus is nog origineel (en kan dus volledig aanspraak maken op garantie), ze gaan eerst nog het eea mechanisch vervangen, werkt dit niet, dan moet deze betreffende bus maar een paar dagen in Lochem overnachten en moeten we kijken of we het probleem softwarematig kunnen tackelen.


Het verwijderen van het filter geeft uiteraard voordelen, betere reactie op het gas, aanmerkelijk lager verbruik, meer koppel en meer vermogen. Echter voor dit specifieke probleem helpt het niet, hij zal blijven 'inhouden' na overschakelen, dit staat hier compleet los van.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door Multivan Generation »

al eens aan een dumpvalve gedacht?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door rick_k »

In principe is een dumpvalve bij een diesel niet nodig. Je hebt namelijk geen gasklep die in 1 keer het gat dichtgooit waardoor je turbo in 1 keer heel hard geremt wordt. Met andere woorden: je turbo blijft gewoon op snelheid. Dus de traagheid wordt door de software veroorzaakt denk ik.

Ik heb trouwens geen idee of een T5 wel een gasklep heeft.

mvg Rick
Gebruikersavatar
wittehandjes
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 dec 2011, 17:54

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door wittehandjes »

Ik volg al een tijdjes de berichten over tuning van de 180 pk 4 motion maar als ik het zo lees twijfel ik wel heel erg.
Is er iemand die naast zijn eigen menig ook echt een meet rapport heeft van de extra pk's de acceleratie en de topsnelheid en trekkracht?

Ik hoor ook veel over JD want van mij mag mijn bus me wel wat meer een trap in de rug geven als ik het gas intrap. Maar ik wil geen gelul achteraf?

Iemand hier advies voor of een mening over?

Greets Marco
4MOTIONS
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 feb 2012, 13:06

Re: Roetkat verwijderen 5GP 180 pk

Bericht door 4MOTIONS »

Geen hoopvolle berichten zo over nieuwe 2 ltr motor.
Heb sinds 14 Sept een 2 ltr 140pk 4Motion en hou mn hart vast........
Vorige T5 van 2006 vorige week met 390.000km verkocht en dat ding trok altijd als een beer(rij altijd met grote/zware aanhanger lange afstanden)
Heb ook nog Landrover met roetfilter en al het nodige met dat ding meegemaakt. Hadden ze nooit moeten uitvinden die rotdingen! :driveT5
Plaats reactie