Ik heb de mijne net vervangen door gewoon B3 Bilstein en bijhorende veren, had een lekke poot, zouden 't zelfde zijn als origineel maar toch is de bus merkelijk zachter.
Ik ga wel geen gigantische bedragen uitgeven aan schroefsets etc waar je toch nooit aankomt, ken dat fenomeen van in de motorwereld, veerpoten waar je de Dakar mee kan rijden om in West Europa over 't asfalt te dokkeren... 't is en blijft een busje voor mij
heej Jan, lineair wil zeggen: de weerstand van de veer is over gehele veerweg (vrijwel) gelijk, progressieve veren hebben een andere veerkarakteristiek waarbij bij normaal inveren (leeg of minimaal beladen) redelijk comfort geboden wordt maar bij maximaal inveren cq. belading de weerstand groter is, H&R veren Zijn progressief (korte, dikke winding op einde van veren), Eibach veren zijn vrijwel lineair.
Mijn bus was rondom afgeveerd met H&R -40mm veren, 2wkn geleden APK afkeur vanwege gebroken veer LV. Heb een setje EIbach Pro veren aangeschaft, alleen door miscommunicatie had de apk-monteur al een complete H&R set aangeschaft aangezien de veren niet los verkrijgbaar zijn... Dus LV zit nu een nieuwe H&R veer en achter heb ik de H&R's zelf vervangen voor de Eibachs. Enorm verschi! Met de H&R's had ik bij iedere drempel het idee dat ik aan het eind van de veerweg zat, de Eibachs kunnen over een grote veerweg (vergelijkbaar met de originele VW-veren) oneffenheden absorberen. De mate van verlaging is echter wel minder. Lag de bus eerder mooi vlak, met de Eibachs alleen achter kan ik weinig verschil zien met de originele veren. Huidige configuratie dwz H&R (-40mm)voor en Eibach (-30mm) achter bevalt erg goed.
Heb dus over na alle veerwissels:
2x originele achterveren code 4xgeel
4x H&R (-40mm)achterveren, 1 set gebruikt, 1 set nw
2x Eibach Pro voorveren (-30mm)