Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

diesel geur in cabine

vragen over de T5
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: diesel geur in cabine

Bericht door johnny van de voorde »

gwensuppers schreef:Hallo mensen.
Ik heb last van uitlaatgassen binnen in de bus.
Het is dus alleen als ik stil sta met lopendemoter.
Volgens de computer is er niks aan de hand en is de computer is de roetfilter schoon.
Weet iemand wat het kan zijn ??
:T54LIFE
yep: ook jij hebt last van lekkage van de uitlaat ter hoogte van de turbo , uitlaatspruitstuk enz... Ook voor jou geldt: even de plantenspuit erbij , afwasmiddel erin schudden en inzepen die handel tot je ergens luchtbellen ziet verschijnen. Uiterraard doe je dit met stationair draaiende motor.

Suc-6

John
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: diesel geur in cabine

Bericht door timo »

Ha allemaal, ik zot met hetzelfde. Het is echt heel erg als ik langzaam rijdt. Het komt echter heel duidelijk uit de blowers bij mij.

Heb dit topic even doorgelezen maar niet helemaal helder wat het kan zijn.

Ik sta op het moment op een berg in Italië. Als ik het hier zo hoor is het meer een licht lekkage en kan dat niet echt iets ergs zijn?

Het is wel zo vervelend dat ik en Mn vriendin er keelpijn van hebben en beetje licht in hoofd zijn na zojuist een berg op te zijn gereden :)

Mn auto rookt overigens ook teveel zwarte rook. Heb twee weken terug egr af laten dichten, en daar zat ook een lucht lek maar zwarte rook is nog niet opgelost. Misschien heeft e e a met elkaar te maken.
Laatst gewijzigd door timo op 07 jun 2018, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: diesel geur in cabine

Bericht door timo »

Ik ben nog even onder de motorkap gedoken. Daar komt de lucht heel duidelijk uit de ruimte links vooraan de motor. Tussen de motor en de radiator in zeg maar. Als ik voor Mn auto sta met kap docht ruik ik het ook alleen aan linker zijde ( bijrijder in dit geval). Als ik aan rechterzijde ruik dan ruik ik niets.

Volgens mij zie ik daar drie diesel toevoerbuisjes lopen, en die zijn ook wel vochtig. Geen idee of dat het is en wat het zou kunnen zijn.

Eigenlijk nu maar een heldere vraag; denkt iemand hier dat ik er morgen nog ff 800 km mee kan rijden, en daarna 1200 naar huis?
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: diesel geur in cabine

Bericht door timo »

Ok duidelijk. Dan morgen de berg eerst afrijden een uur. Sta echt in de Middle of Nowhere.

Er loopt overigens geen diesel onder de auto uit hoor.
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: diesel geur in cabine

Bericht door timo »

Ik weet eigenlijk natuurlijk helemaal niet of het een lekkage is... echt geen idee eigenlijk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: diesel geur in cabine

Bericht door Multivan Generation »

Als je overmatig zwarte rook hebt,
dan krijgt de bus naar verhouding of diesel te veel,
of gekoelde inlaatlucht te weinig.
Controleer even de slangen van de turbo naar de interkoeler,
en van de interkoeler naar het inlaatspruitstuk.
Ook zal je niet de eerste zijn,
die een geplofte interkoeler heeft.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: diesel geur in cabine

Bericht door timo »

Volgens mij is het een diesel lucht. Het is heel scherp en penetrant, de scherpste fractie van de lucht uit de diesel tank. De tank ruikt ook wat olie achtiger en voller.

https://www.dropbox.com/s/wddw2r0sgaxdr ... 1.jpg?dl=0

Hier een fototje. Gaat allemaal wat omslachtig op telefoon haast zonder ontvangst.

De leidingen die je ziet zijn wat vochtig, ook de ondersteleiding die uitkomt op die bout is erg vochtig. Ik heb er net een doekje overheen gehaald en ruik het dan alleen niet.

Hen dit ook gedaan op wat andere plekken rond de diesel leidingen en t blok maar kan het nog niet vinden.

De lucht hangt wel heel duidelijk op die plek. Diesellocomotief en diesel leidingen..

Rondom de dynamo is het gelukkig helemaal droog, op wat oude oliena
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: diesel geur in cabine

Bericht door timo »

Thnx Peter!

Wat moet ik kunnen zien aan de slangen? Alles lijkt wel redelijk vast te zitten. En wat zou het betekenen als Mn intercooler kaput is? :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: diesel geur in cabine

Bericht door Multivan Generation »

@ Timo,
je hebt een T4 zo op het plaatje te zien,
en post in een T5 forum.. :zwaai

Daar zijn heel andere problemen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: diesel geur in cabine

Bericht door timo »

Oh shit... ik had dit via zoekfunctie gevonden

Dankjewel black bulli! Ik ga die morgenochtend ff checken. Misschien is dat t wel. Het wordt ook pas erg als de motor echt hard moet werken. Net berg op was het wat veel vsn t goede :)

In t dal zit VW garage. Rijden we morgenochtend heen
jordydereus

Re: diesel geur in cabine

Bericht door jordydereus »

Vaak als je eraan komt ,wordt het erger.

De slangetjes kosten niks.
Is zo opgelost.

Even met je raam open rijden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: diesel geur in cabine

Bericht door Multivan Generation »

Die dieselretourslangetjes kunnen wel die geur veroorzaken maar niet die zwarte rook.
Daarvoor kun je echt even naar je luchttraject na laten lopen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
timo
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 apr 2017, 18:00

Re: diesel geur in cabine

Bericht door timo »

Nou, vanochtend de retourslangetjes laten vervangen bij de VW garage. Ze wilden 't meteen even doen en voor 30 euri klaar. Hij zei ook, laten we eerst even dit doen. Als het daarna niet opgelost is eens verder kijken. Ik kijk het nu ff aan !

thnx voor de hulp jongens!

Zwarte rook bij thuiskomst weer eens naar kijken, snap dat die niet met elkaar te maken hebben :)
Plaats reactie