Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
Afgelopen februari zelfde probleem gehad, op advies toen andere startmotor geplaatst (2e hands), nu weer zelfde soort probleem.
Aanvullende actualiteiten: bij met sleutel contact maken en voorgloeien, starten bij warme motor zo nu en dan een probleem.
Koude motor: met sleutel contact maken, voorgloeien en starten, gaat vaak goed. Echter, soms draait de startmotor nauwelijks, meer zuchten, heel even wat leven alsof accu helemaal is leeg getrokken, dit uit zich al bij eerste keer starten, het probleem steeds herhalend als ik na 'n halve minuut wachten weer sprobeer te starten.
Alle waarschuwingslampjes dimmen even en de dagteller staat dan op 00,0 en van radio blijken alle ingestelde zenders verdwenen, zenders moeten weer worden gezocht en opgeslagen, soms brand voorgloeilampje dan ook niet. Bij controle blijkt de hoofdstroomkabel vabaf de accu (hand)warm te zijn. Enige tijd nadien of volgende dag: motor start zonder probleem! Daags erna start de motor soms weer niet met herhaling gehele bovenstaande probleem.
Ik heb de accu (jaar oud) laten testen: spanning 12,35V, gemeten 290A, accuwaarde 760A. Opmerking door keurder: Accu (gesloten systeem) is niet het juiste type, beter is een 'ouderwetse (met schroefdoppen) te plaatsen', nog te koop bij bedrijfwagengarage's. Wie herkend dit probleem, kan iemand mij adviseren?
Aanvullende actualiteiten: bij met sleutel contact maken en voorgloeien, starten bij warme motor zo nu en dan een probleem.
Koude motor: met sleutel contact maken, voorgloeien en starten, gaat vaak goed. Echter, soms draait de startmotor nauwelijks, meer zuchten, heel even wat leven alsof accu helemaal is leeg getrokken, dit uit zich al bij eerste keer starten, het probleem steeds herhalend als ik na 'n halve minuut wachten weer sprobeer te starten.
Alle waarschuwingslampjes dimmen even en de dagteller staat dan op 00,0 en van radio blijken alle ingestelde zenders verdwenen, zenders moeten weer worden gezocht en opgeslagen, soms brand voorgloeilampje dan ook niet. Bij controle blijkt de hoofdstroomkabel vabaf de accu (hand)warm te zijn. Enige tijd nadien of volgende dag: motor start zonder probleem! Daags erna start de motor soms weer niet met herhaling gehele bovenstaande probleem.
Ik heb de accu (jaar oud) laten testen: spanning 12,35V, gemeten 290A, accuwaarde 760A. Opmerking door keurder: Accu (gesloten systeem) is niet het juiste type, beter is een 'ouderwetse (met schroefdoppen) te plaatsen', nog te koop bij bedrijfwagengarage's. Wie herkend dit probleem, kan iemand mij adviseren?
Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
Electronica is niet mijn ding...maar de opmerking over de accu is bulsh....!
En is de laadspanning gemeten?
grtz.Harry
En is de laadspanning gemeten?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
Idd die opmerking gaat nergens oververder is of je accu stuk of hij laadt niet goed bij of lekstroom of gare bekabeling.
Gemeten waarde van 290 ipv 760 betekend eigenlijk gewoon kapotte accu als er goede apparatuur is gebruikt voor het meten en goed ingesteld...
En daarbij moet je accu tijd in rust zijn voor het doormeten.
Gemeten waarde van 290 ipv 760 betekend eigenlijk gewoon kapotte accu als er goede apparatuur is gebruikt voor het meten en goed ingesteld...
En daarbij moet je accu tijd in rust zijn voor het doormeten.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW


- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
Gok ook slechte accu of niet bijladen.
Warme draden dan zou er ook nog sprake van een overgangsweerstand kunnen zijn, wellicht ook je massapunten controleren op chassis en blok en je aansluitingen op de startmotor kan ook nooit kwaad.
Hoeveel km had de bus gelopen waar de startmotor uit kwam?. ander zijn ellende gekocht?!
Hoeveel km heeft je eigen bus gelopen en ooit wel eens de dynamo versleten of vernieuwd geweest?
Warme draden dan zou er ook nog sprake van een overgangsweerstand kunnen zijn, wellicht ook je massapunten controleren op chassis en blok en je aansluitingen op de startmotor kan ook nooit kwaad.
Hoeveel km had de bus gelopen waar de startmotor uit kwam?. ander zijn ellende gekocht?!
Hoeveel km heeft je eigen bus gelopen en ooit wel eens de dynamo versleten of vernieuwd geweest?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
Ik zou preventief het contactblokje onder het contactslot vervangen.
Puur omwille van de leeftijd, die dingen slijten gewoon.
En dan de massapunten vanaf de accu naar beneden eens goed opschuren.
Ook de 2 accupolen eens netjes schoonmaken met een borsteltje met koperen haartjes,
en de accupool klemmen ook opzuiveren..
En dan maar eens kijken.
Je bent dan ongeveer 27 euro verder en een uurtje werk en je hebt dan een goede basis voor verdere troubleshooting.
Puur omwille van de leeftijd, die dingen slijten gewoon.
En dan de massapunten vanaf de accu naar beneden eens goed opschuren.
Ook de 2 accupolen eens netjes schoonmaken met een borsteltje met koperen haartjes,
en de accupool klemmen ook opzuiveren..
En dan maar eens kijken.
Je bent dan ongeveer 27 euro verder en een uurtje werk en je hebt dan een goede basis voor verdere troubleshooting.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
Over die startmotor: De stroom valt overal weg, dagteller op nul, radio geheugen weg..., of de startmotor moet sluiting maken tijdens starten dan kan het wel.sgsdebruijn schreef:Gok ook slechte accu of niet bijladen.
Warme draden dan zou er ook nog sprake van een overgangsweerstand kunnen zijn, wellicht ook je massapunten controleren op chassis en blok en je aansluitingen op de startmotor kan ook nooit kwaad.
Hoeveel km had de bus gelopen waar de startmotor uit kwam?. ander zijn ellende gekocht?!
Hoeveel km heeft je eigen bus gelopen en ooit wel eens de dynamo versleten of vernieuwd geweest?
@Multivan Generation
En als het massa is moet die zowel naar chassis als naar motor dus slecht zijn, aangezien het probleem zich af en toe voordoet en uitgaande van de accutest denk ik accu..
Ik denk niet aan contactblokje omdat radio en cockpit ook continuspanning krijgen en die gaan niet via het contactblokje
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW


Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
Massa kabel van accu naar chassis naar motor is één geheel en vooral de bevestiging aan chassis en motor (V-bak) willen nog wel eens slecht worden.
Het contactblokje kan dusdanig ruimte op zijn contacten krijgen dat er via de verkeerde weg stroom gaat lopen en daardoor de boel uitvalt.
Neemt niet weg dat als ik naar de testresultaten van de accu kijk het probleem waarschijnlijk daar zit. Het verhaal van verkeerde accu is (zoals al gezegd) BULLSH......
Het contactblokje kan dusdanig ruimte op zijn contacten krijgen dat er via de verkeerde weg stroom gaat lopen en daardoor de boel uitvalt.
Neemt niet weg dat als ik naar de testresultaten van de accu kijk het probleem waarschijnlijk daar zit. Het verhaal van verkeerde accu is (zoals al gezegd) BULLSH......

Groet, Oskar.
Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
Maar constante plus gaat nog altijd niet via contactblokje dus verklaart teller en radio niet.Oskar 725 schreef:Massa kabel van accu naar chassis naar motor is één geheel en vooral de bevestiging aan chassis en motor (V-bak) willen nog wel eens slecht worden.
Het contactblokje kan dusdanig ruimte op zijn contacten krijgen dat er via de verkeerde weg stroom gaat lopen en daardoor de boel uitvalt.
Neemt niet weg dat als ik naar de testresultaten van de accu kijk het probleem waarschijnlijk daar zit. Het verhaal van verkeerde accu is (zoals al gezegd) BULLSH......
En heb ook vaak slechte massa naar bak gezien (afgebroken) dan heeft chassis toch echt nog steeds massa.
En met een slechte massa start ie meestal niet afentoe als er nog een klein beetje van het massadraadje over is zal het toch nog eerder afbranden?
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW


- Multivan Generation
- Berichten: 34478
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
bus is bijna 15 jaar oud,
de meeste onderdelen gaan dan, door ouderdom problemen geven.
Daarom mijn advies om het contactblokje te vervangen.
Zodat je ook voor de toekomst mogelijke problemen voor kunt zijn..
Ik schreef dus niet dat dit de oplossing zou zijn,
maar na vervanging kun je dit al uitsluiten en voor de toekomst is het ook goed..
de meeste onderdelen gaan dan, door ouderdom problemen geven.
Daarom mijn advies om het contactblokje te vervangen.
Zodat je ook voor de toekomst mogelijke problemen voor kunt zijn..
Ik schreef dus niet dat dit de oplossing zou zijn,
maar na vervanging kun je dit al uitsluiten en voor de toekomst is het ook goed..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
Ben met je eens dat preventief vervangen goed is maar kan nooit de oorzaak van dit probleem zijn...Multivan Generation schreef:bus is bijna 15 jaar oud,
de meeste onderdelen gaan dan, door ouderdom problemen geven.
Daarom mijn advies om het contactblokje te vervangen.
Zodat je ook voor de toekomst mogelijke problemen voor kunt zijn..
Ik schreef dus niet dat dit de oplossing zou zijn,
maar na vervanging kun je dit al uitsluiten en voor de toekomst is het ook goed..
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW


- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
julien schreef: Over die startmotor: De stroom valt overal weg, dagteller op nul, radio geheugen weg..., of de startmotor moet sluiting maken tijdens starten dan kan het wel.
heb ik dus gehad... ook af en toe met starten geen reactie van de startmotor en alles uit en op nul..
accu vervangen (op zaterdag ochtend alleen bij de REAL (supermarkt met redelijk uitgebreide auto- en gereedschapafdeling) accu van 100ah/800A te krijgen) en nergens last meer van...... 6 maanden later zelfde liedje weer, accu laten testen bij de plaatselijke vestiging van ATU en uitdraai gekregen dat ie nog maar 75% capaciteit had, ik met uitdraai en aankoopbewijs terug, geld terug en elders een dochtermerk van Varta gekocht...
drie weken later WEER de boel op nul en niet starten...
op ebay voor 90 euro een nieuwe startmotor gekocht en twee jaar probleemloos gereden tot ie gesloopt werd
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
Probleem is een beetje dat ik van afstand niks kan meten alleen maar kan meedenken.
Heb een beetje hekel aan gokken...
Heb een beetje hekel aan gokken...
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW


-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
Ik ken dit probleem met mijn oude Fiat.Roger B. (11)61 schreef:julien schreef: Over die startmotor: De stroom valt overal weg, dagteller op nul, radio geheugen weg..., of de startmotor moet sluiting maken tijdens starten dan kan het wel.
heb ik dus gehad... ook af en toe met starten geen reactie van de startmotor en alles uit en op nul..
accu vervangen (op zaterdag ochtend alleen bij de REAL (supermarkt met redelijk uitgebreide auto- en gereedschapafdeling) accu van 100ah/800A te krijgen) en nergens last meer van...... 6 maanden later zelfde liedje weer, accu laten testen bij de plaatselijke vestiging van ATU en uitdraai gekregen dat ie nog maar 75% capaciteit had, ik met uitdraai en aankoopbewijs terug, geld terug en elders een dochtermerk van Varta gekocht...
drie weken later WEER de boel op nul en niet starten...
op ebay voor 90 euro een nieuwe startmotor gekocht en twee jaar probleemloos gereden tot ie gesloopt werd
Startmotor was oorzaak.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
Hallo,
heb hetzelfde probleem gehad met mijn TDI 2.5 acv van '97. Alle voorkomende problemen zoals omschreven en ook alle dezelfde adviezen gehad zoals omschreven. Bij de MAN wisten ze het niet meer, en werd afgescheept met "het is al een oud busje"
Heb toen contact via via gezocht met een garage(dieselspecialist) in Handel(Brabant) bij Pennings en die rade gelijk bij binnenkomst wat er aan de hand was, het zouden de veertjes van de dieselpomp zijn die versleten waren(mijn km stand staat net over de 3 ton)
Je zou inderdaad denken aan accu, startmotor of contactblokjes of anders maar als er niet fatsoenlijk diesel vanaf je dieselpomp komt gaat de motor ook moeilijk doen.
hopenlijk heb je hier iets aan, ik wel in ieder geval want mijn busje rijdt en start weer als nieuw.
Mvg Wolly
heb hetzelfde probleem gehad met mijn TDI 2.5 acv van '97. Alle voorkomende problemen zoals omschreven en ook alle dezelfde adviezen gehad zoals omschreven. Bij de MAN wisten ze het niet meer, en werd afgescheept met "het is al een oud busje"
Heb toen contact via via gezocht met een garage(dieselspecialist) in Handel(Brabant) bij Pennings en die rade gelijk bij binnenkomst wat er aan de hand was, het zouden de veertjes van de dieselpomp zijn die versleten waren(mijn km stand staat net over de 3 ton)
Je zou inderdaad denken aan accu, startmotor of contactblokjes of anders maar als er niet fatsoenlijk diesel vanaf je dieselpomp komt gaat de motor ook moeilijk doen.
hopenlijk heb je hier iets aan, ik wel in ieder geval want mijn busje rijdt en start weer als nieuw.
Mvg Wolly
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Incidenteel niet starten T4 2500 diesel 1997
het gaat hier om niet STARTEN en daarbiuj alle controlelampjes uitgaan en dagteller en radio resetten, dat heeft niks te maken met de inspuitpomp, die staat dan nog stil, jouw probleem was niet AANSLAAN
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon