Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitvallen van de motor onder het rijden

vragen over de T4
Plaats reactie
duko
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2008, 17:06

Uitvallen van de motor onder het rijden

Bericht door duko »

Beste mensen,
Ik heb een probleem, zoals velen voor mij, mij motor valt uit onder het rijden
gegevens:T4 california, aaf blok, 1992, automaat, lpg, 200.000 km gereden.

Het probleem, na het starten en wegrijden valt SOMS de motor uit. Als hij uitvalt gebeurt dat na 5 tot 30 km rijden en kan ik hem gewoon in zijn vrij zetten, starten, in de "d" zetten en verder rijden. Soms gebeurd er dus niets en gaat alles gewoon goed, er is geen pijl op te trekken. Op weg naar zwitserland is hij 3 keer uitgevallen in de eerst 30 km daarna 1000 km niets. Daarna, in de bergen ging het steeds fout, in iedergeval bergafwaards vind de t4 niet leuk (best spannend).

Ik heb de koelmiddeltemperatuur sensor (025906041a) en thermoswitch (groen 701919369e) vervangen geen verbetering, enige tijd later heb ik kortsluiting op de 15 zekering en kan nu helemaal niet meer weg.
mbv een 60w 12 volt lamp over de zekeringhouder geprobeerd te kijken of er ergens sluiting is maar tot nu toe geen resultaat.

Mijn vraag is: Herkend iemand bovenstaand (deel)probleem, of heeft iemand een "denkrichting" om dit probleem te tackelen....
Hoe kan ik het best componenten uitschakelen om de kortsluiting te isoleren, is hier een werkwijze voor?
alvast bedankt voor het mee denken
Groet Duko
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Uitvallen van de motor onder het rijden

Bericht door harry t5 191 »

Ik denk aan het contactblokje van je contactslot.
Kost maar een paar euro maar wel een gepruts!

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Uitvallen van de motor onder het rijden

Bericht door Lammert »

:werkaanT4 Dit lijkt me typisch een storing van relais 109. Komt me bekend voor. Ik neem aan dat je een 2,5 hebt.
Lammert :driveT4
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Uitvallen van de motor onder het rijden

Bericht door sgsdebruijn »

Lammert schreef::werkaanT4 Dit lijkt me typisch een storing van relais 109. Komt me bekend voor. Ik neem aan dat je een 2,5 hebt.
Lammert :driveT4
Ja zou die ook eerst controleren, ff bakje eraf bij de zekeringkast.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Marcel E
Berichten: 219
Lid geworden op: 03 apr 2010, 19:53

Re: Uitvallen van de motor onder het rijden

Bericht door Marcel E »

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_relais-109.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat kosten die dingen ongeveer?
Ik overweeg er gewoon één als back-up in de bus te leggen.
T4 (2002) 2.5 TDI (75 kW)
T5 (2005) 1.9 TDI (77 kW)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Uitvallen van de motor onder het rijden

Bericht door Multivan Generation »

sgsdebruijn schreef:
Lammert schreef::werkaanT4 Dit lijkt me typisch een storing van relais 109. Komt me bekend voor. Ik neem aan dat je een 2,5 hebt.
Lammert :driveT4
Ja zou die ook eerst controleren, ff bakje eraf bij de zekeringkast.
Lammert schreef::werkaanT4 Dit lijkt me typisch een storing van relais 109. Komt me bekend voor. Ik neem aan dat je een 2,5 hebt.
Lammert :driveT4
Echt niet: een relais 109 zit niet in een benzine auto :nuts

Ik kan je de tip geven om eens te googlen op Bardi's Liste, met heel veel benzine gerelateerde tips.
En wellicht kom je ook verder met gaskutsche.de .

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Uitvallen van de motor onder het rijden

Bericht door Lammert »

:werkaanT4 Soms ben je weleens wat kort door de bocht en leest niet alles goed. En dan kun je een antwoordt geven die niet relavant is. Bedankt Multivan voor correctie.
Lammert
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Gebruikersavatar
marcel 415
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:28
Locatie: grunniggerlaand

Re: Uitvallen van de motor onder het rijden

Bericht door marcel 415 »

bobine?slechte vonk.wij hadden het ook met onze gasbus.zo deed ie het en zoineens weer niks..
Groetjes Marcel 415

Afbeelding
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Uitvallen van de motor onder het rijden

Bericht door sgsdebruijn »

Lammert schreef::werkaanT4 Soms ben je weleens wat kort door de bocht en leest niet alles goed. En dan kun je een antwoordt geven die niet relavant is. Bedankt Multivan voor correctie.
Lammert
Yep, soms ga ik ook iets te snel. :nuts
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
frits k

Re: Uitvallen van de motor onder het rijden

Bericht door frits k »

Bobine komt mij wel bekent voor,lang geleden een Renault motor gezien die als hij warm werd uitviel,wat laten afkoelen en weer draaien.
Bobine uitgewisseld,probleem opgelost
duko
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2008, 17:06

Re: Uitvallen van de motor onder het rijden

Bericht door duko »

Het probleem is opgelost:
Ik heb mijn t4 naar een garage gebracht waar ze verstand hebben van oude auto's en ze wilde in tijden dat het minder druk was zoeken naar de storing. Ze hebben vrij lang gezocht maar wat er in eerste instantie uit kwam is dat mijn stuurkolom kortsluiting veroorzaakte. Na verder zoeken blijkt dat er een schakelaar zit (onderin de stuurkolom) die inschakelt als er aan het stuur gedraaid word wanneer de motor stationair draait. Deze schakelaar zorgt er voor dat het toerental van de motor met 100 toeren per minuut verhoogt word. Deze schakelaar was stuk en was niet te demonteren dus hebben ze de draden gewoon doorgelust. Ik heb in schotland 3000 km gereden zonder enig probleem!!
Was 600 euro kwijt voor een kapotte schakelaar van 5 euro...... toch blij dat ze het gevonden hebben, ik was hier zelf nooit achter gekomen.
greetivo
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2007, 11:43

Re: Uitvallen van de motor onder het rijden

Bericht door greetivo »

Ik heb ook een 2.5l op lpg en heb ook zo eens iets voorgehad: zéér vervelend want niet alleen valt de motor uit, maar ook tevens de stuur- en rembekrachtiging!
Bij mij was het een simpele relais ergens in de nabijheid van de zekeringkast.

Kan ook nog want dat heb ik ook eens voorgehad: vals contact met de stoplichten, klinkt gek maar toch was het zo (en ik geloof als ik me nog goed herinner dat het contactje aan de rempedaal zat). Zou wel kunnen: in het afdalen en aan een rood licht wordt er geremd.

Succes!
Ivo
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Uitvallen van de motor onder het rijden

Bericht door Multivan Generation »

@ Duko,

dank je wel voor de terugkoppeling. :yes
Daar had ik nu echt nooit aan gedacht.

Waardevolle informatie voor anderen.. :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie