Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ervaring t4 lpg..

vragen over de T4
Plaats reactie
Dick & Rika
Berichten: 297
Lid geworden op: 14 jan 2007, 23:16

ervaring t4 lpg..

Bericht door Dick & Rika »

Hoi weetjewellers,

Even een vraagje. Een aantal jaren terug hebben we veel plezier gehad aan onze t4s. :yes

Nu na een tijdje overwegen we om een t4 op lpg aan te schaffen. Ik denk als je eenmaal een t4 gewend bent je toch graag terug zou willen. Zijn er weetjewellers die ervaring hebben met een t4 p[ lpg g3 een 2.5?

Graag lees ik jullie reactie. Ik dacht dat ik mijn inlogcode niet meer wist maar toh wel haha..


:T44EVER dat blijkt maar weer haha..

Groetjes rika..
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: ervaring t4 lpg..

Bericht door Harry 341 »

Hé,,,mooi om weer eens van jullie te horen/lezen!! :yes
grtz.Harry
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Dick & Rika
Berichten: 297
Lid geworden op: 14 jan 2007, 23:16

Re: ervaring t4 lpg..

Bericht door Dick & Rika »

heey Harry,

hoe gaat het met jou? De rooie bus verruild voor een andere maar toh nog een t4?

Ja als je eens een bus hebt gehad wil je het liefst weer terug :T44EVER blijkt maar weer haha..

gr
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ervaring t4 lpg..

Bericht door Pascal-141 »

De 2.5i is een heel betrouwbare motor , een beetje sloom (hangt iets minder aan het gaspedaal dan een TDI), maar ze rijden goed , én ze gaan veeeeeeeel km mee .
Ze zijn wel dorstig , maar op gas is dat nog te betalen , op benzine is het een dure motor ...

Wel wegblijven van de automaatbakken , de handgeschakelde zijn beter .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: ervaring t4 lpg..

Bericht door frank884 »

verreweg het overgrote deel van de T4's zijn Diesels
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: ervaring t4 lpg..

Bericht door Sven_Stoffelen »

Hallo Rika,

ik ben een lpg rijder geen g3, ik heb een 2.5. Het is er een KWB uit 99 met automaat. Ik heb hem gekocht met 80 dkm en zit nu bijna aan de 240 dkm.

Zo sloom vind ik hem niet tov een diesel, misschien een iets ander gevoel door de automaat.

Hij is niet zuinig nee, ik rijdt 1:.5.5 combi verbruik en 1: 6.5 op de snelweg. Ik ben wel geen zuinige rijder ik rijdt op de snelweg een kruis snelheid van 130 km, en in de stad goed doorijden en op trekken.

Tja je kunt zeggen over de automaat wat je wilt, je kunt er pech of geluk mee hebben, maar ik zou hem niet willen missen. Elke keer weer in de file denk ik.... wat is het toch fijn om niet te hoeven koppelen en schakelen :wjw

Over het gas, daar heb ik nooit geen problemen mee, ik heb een automatisch bezine start systeem en dat werkt altijd. Ook als mijn gas op is schakelt hij zonder problemen over op benzine en dan rijdt de bus ook perfect. Wel een keer een nieuwe verdamper erin moeten zetten.

Ik woon vlak bij de grens van belgie dus het tanken is nog iets goedkoper, hier kost hij nu 60 cent.

Groetjes Sven
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: ervaring t4 lpg..

Bericht door limburger »

hallo Rika,

ik moet me echt helemaal aansluiten bij de vorige reactie!

ik heb een T4 2,5i bj2003 met een G3 installatie heb de auto met 170.000km gekocht en er nu zelf 40.000 mee gereden. auto heeft meteen bij 60km een lpg installatie gekregen dus hij is ermee ingereden. olieverbruik makkelijk van beurt tot beurt binnen de min/max van de pijlstok. heb toen ik de auto pas had een beurtje aan de gasinstallatie laten doen en dat is ondertussen 3,5 jaar geleden toen stotterde die een beetje. heb ook een automaat en ben er zeer tevreden over, zou niets anders meer willen, verbruik tussen de 1op 5,7/6,5. ik denk dat de automaat beter af is in een benzine/lpg aangezien die niet zo een hoog koppel heeft in de lage toeren (het verschil met een diesel). in duitsland zijn er genoeg, in nederland stukken minder.
ik heb een dubbelcilinder onderbouw tank waar normaal het reservewiel zit, bruto 74liter. starten op benzine, omschakelen naar lpg gaat automatisch en vrij snel bij mij zomer 100m en winter 500m rijden

voordelen:
goedkoper in wegenbelasting (alleen als het een G3 is)
goedkopere apk keuring
brandstofprijs per kilometer zeker niet duurder dan een diesel.
groene sticker in duitsland
motor is stiller

en dan moet ik ook eerlijk de nadelen noemen:
minder 2e hands onderdelen in nederland
een goedlopende tdi is sneller
de lpg tank... onder de auto en je reserve wiel in/op de auto of de tank ergens in de auto (dan past een grotere)
in mijn geval 2,5x zo vaak aan de tank als een diesel (wel meer spaarpunten, die gaan per liter :lach )

succes met je zoektocht,

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: ervaring t4 lpg..

Bericht door DNS »

Hier ook positieve ervaringen met een 2.5 op LPG-G3. Aangeschaft bij 70.000km met een verse G3-installatie en de afgelopen 6 jaar er zo'n 80.000 bij opgezet zonder problemen. Daarbij ook nog een lekkere vlotte wagen en relatief stil/rustig met deze motor. :toppie

Moet alleen wel zeggen dat het grootste financiële voordeel er ondertussen wel vanaf is t.o.v. diesel. Ik rij er op gas gemiddeld rond de 1:7 mee (handgeschakelde, verhoogde LWB camper): snelweg @ 125 rond de 1:6½ en buitenweg @ 85 rond de 1:7½.
Met de huidige brandstofprijzen in NL kost de TDI per km ongeveer evenveel als de LPG (paar jaar terug was dat verschil nog zo'n 5ct/km :ie ). Enige verschil is dat de mrb iets lager is voor de G3.

Hierna komt er dan waarschijnlijk ook geen LPG voor terug, maar dat is voornamelijk omdat we de camper voor buitenland-vakanties hebben en het buiten Duitsland, België en Frankrijk erg lastig (zo niet onmogelijk) wordt om LPG te tanken. Voor alleen in NL is het nog steeds iets voordeliger. :knipoog

Onderdelen is 2e-hands idd. wat lastiger, maar in Duitsland is de 2.5B nog vrij gangbaar en zijn onderdelen dus niet heel lastig te vinden.
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Dick & Rika
Berichten: 297
Lid geworden op: 14 jan 2007, 23:16

Re: ervaring t4 lpg..

Bericht door Dick & Rika »

Hoi , dank jullie wel voor jullie reacties..

Ik weet dat verrweg de meeste t4s op diesel zijn. We hebben er 2 gehad maar moesten deze vanwege de kosten weg doen..

Dick rijdt echter veel per week en de huidige auto die we nu hebben daar hebben we nog niet zoveel geluk mee gehad. Ook een lpg auto met nu het verbruik van 1: 8 :ie dus dat scheelt dan niet zoveel met een t4 op gas..

Ook qua wegenbelasting is het niet veel duurder voor ons. We hebben berekend of het uit zou kunnen een diesel maar komen er dan toch uit dat een lpg voor ons voordeliger is..

We hebben een bus op het oog en gaan hier mee bezig was benieuwd naar jullie reacties en ervaringen. Met onze huidige auto is de ervraring dan niet zo goed maar verder hebben wij behalve onze 2 t4s altijd een gas auto gehad en hier ook veel plezier van gehad..

Wij wonen aan de duitse grens dus de onderdelen dat zal het punt niet zijn..

Bedankt!! :yes
Gebruikersavatar
multivan_rob
Berichten: 227
Lid geworden op: 22 feb 2009, 22:45
Locatie: Amersfoort

Re: ervaring t4 lpg..

Bericht door multivan_rob »

Sinds een ruim jaar rij ik ook een lpg g3 maar dan met een 2 liter motor, daarvoor had ik en gewonde benzine 2,5 liter qua prestatie merk ik weinig verschil in Duitsland tikte de 2,5 net de 171 km aan de 2 liter 169 km (op gas of benzine maakte geen verschil)
het verbruik ( de mijne heeft wel een schakel bak) ligt tussen de 1 op 6,5 eb 1 op 10 met een gemiddelde van 1 op 7,5.
wel is bij mij het g3 gedeelte vrij stroringsgevoelig, G3 specialisten zijn niet bij mijn eigen garage en dan moet ik dus naar Bunnik om de boel te laten repareren. en over onderdelen, de 2 liter is een vrij gewoon blok dat door volkswagen ook in andere modellen gebruikt werd, daar ben ik niet zo bang voor
T5 1,9 Tdi en wel zwart
Plaats reactie