Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koude start probleem -- gewijzigd in langer silstaan startpr

vragen over de T4
berendraap
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 jul 2008, 14:52
Locatie: Raerd (Friesland in de buurt van Sneek)

Re: koude start probleem -- diagnose

Bericht door berendraap »

Bericht van garage dat één of andere spie op de verdelerpomp is afgebroken. Alleen telefonisch doorgekregen heb het niet gezien of mij er verder in verdiept. Was blijkbaar al steeds niet helemaal goed waardoor de zaak niet op tijd stond. Dit konden ze blijkbaar niet meten.
berendraap
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 jul 2008, 14:52
Locatie: Raerd (Friesland in de buurt van Sneek)

Re: koude start probleem Nog niet opgelost

Bericht door berendraap »

Laatste nieuws. Na vervangen van as op verdelerpomp ging starten iets beter maar nooit 100%. Inmiddels ontdekt dat probleem niet samenhangt met temperatuur maar met langere tijd stilstaan. Mogelijk slijtage in verdelerpomp waardoor brandstof bij langere tijd stilstaan terug loop. Bij garage hebben ze een keerklepje in de brandstofleiding gezet en nu zou het probleem opgelost moeten zijn. Helaas.

Bij langer stil staan slaat dus ook de standkachel nog steeds niet aan. Heeft de motor een paar slagen gelopen dan start de standkachel ook zonder probleem. Het lijkt dus nog steeds een brandstofprobleem te zijn maar waar? Hoe kan het dat zowel motor als standkachel onvoldoende brandstof krijgen om vlot te kunnen starten? Zowel motor als standkachel lopen, eenmaal gestart, zonder enig probleem.

Graag aanvullende adviezen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33871
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koude start probleem -- gewijzigd in langer silstaan sta

Bericht door Multivan Generation »

Aanzuigbuis in brandstofpomp zit hoogst waarschijnlijk een scheurtje in.
Dit is de gemeenschappelijke component tussen motor en standkachel.
Als in die aanzuigbuis een scheurtje zit, wordt er in eerste instantie lucht aangezogen.
Na de aanzuigbuis gaat er brandstofleiding naar voren en van daaruit een T-stukje met aftakking naar het brandstofpompje van de standkachel. Dit hangt in de buurt van de linker torsiestaaf voor de tank.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: koude start probleem -- gewijzigd in langer silstaan sta

Bericht door sgsdebruijn »

Ik zou ook even je linker (bestuurderskant) koplamp eruit halen en je leidingen inspecteren bij het filter eventueel preventief de rubberen leidingen vervangen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie